Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2013 85P med alt vs 2015 s85 med ingenting.

Startet av xzornixz, mandag 27. april 2015, klokken 20:12

« forrige - neste »

xzornixz

Kjørte bilen tom for strøm i dag, visste på forhånd at jeg gamblet litt :) Men tenkte at det kunne være gøy å sammenligne cellene når de er "tomme" og når de er "fulle", så har lagt ved skjermbilde fra Leafspy :)

LeafSwe

#1
Från full till tom, Leaf 2014
3P+
3SR+

xzornixz

Ser at du greidde å kjøre bilen ned til 2,7% mens jeg landet på 5%... Er det noen andre som har målinger fra tom bil? Jeg kjørte til bilen stoppet, så hadde vært artig å se om det var på grunn av cellespenningsdifferanse eller noe annet. Ser at jeg har 477mV mot LeafSwe sine 238mV

emil

%SOC er jo et litt misvisende tall. Har tatt min ned til 0.4kWh igjen, 5 GIDS og skilpadde, men LeafSpy rapporterte 14% SOC, cellespenning rett over 3V og totalspenning på ca 300V

Dette var med minusgrader på batteripakka og det gikk veldig fort fra LBW til skilpadde og litt for fort med 16A lading fra 0.4kWh opp til over LBW nivået så jeg stoler ikke helt på verdiene.

Andre gang jeg kjørte ned til skilpadde var etter 12mil på landevei/motorvei og en time uten lading etter skilpadde hadde tilgjengelig kapsitet gått fra 0.4kWh til over 1kWh.

Har ikke kjørt batteripakken så lavt ned i vår/sommer-temperaturer og med start av utlading med rolig kjøring og lav SOC.

tomrh

#4
Sitat fra: xzornixz på torsdag 02. april 2015, klokken 21:37
Ser at du greidde å kjøre bilen ned til 2,7% mens jeg landet på 5%... Er det noen andre som har målinger fra tom bil? Jeg kjørte til bilen stoppet, så hadde vært artig å se om det var på grunn av cellespenningsdifferanse eller noe annet. Ser at jeg har 477mV mot LeafSwe sine 238mV
i-MiEV stopper når en enkelt celle kommer ned i 3,25V, dvs en svak celle eller dårlig balansering kan være nok til å redusere rekkevidden endel. Kanskje det er tilsvarende for Leaf? Det at LeafSwe kjørte tomt til 2,7% og xzornixz til 5% kunne jo tyde på det? 477 mV spredning tyder på dårligere balansering.

Edit: laveste spenning for xzornixz er 2,868V mot 2,588V for LeafSwe så der falt den hypotesen.
(Forøvrig er 2,6V grusomt lav cellespenning for en lithium-celle av lithium-manganoksid typen, må da gå utover levetiden? Hvis ikke kobolt-tilsetningen i nyere batterier endrer kjemien vesentlig da..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AtellusCalidus

Hur långt klarade ni att köra på "tomt" batteri (dvs inga bars i displayen och ---% på batteri)?

Sent from my XT1092 using Tapatalk


LeafSwe

Sitat fra: AtellusCalidus på onsdag 31. august 2016, klokken 10:33
Hur långt klarade ni att köra på "tomt" batteri (dvs inga bars i displayen och ---% på batteri)?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Ca 5km försiktig körning efter alla bars är borta
3P+
3SR+

tomrh

Kjørte tomt i går, stoppet på 4 GIDs. Leafspy viste at cellespenningene lå i området 2,75V - 3,05V. Men LeafSwe har cellespenninger nede i 2,59 - 2,83V. Hvordan er det mulig at noen Leaf tillater dypere utladning av cellene før bilen stopper?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

3irikur

Sitat fra: tomrh på torsdag 03. november 2016, klokken 11:18
Kjørte tomt i går, stoppet på 4 GIDs. Leafspy viste at cellespenningene lå i området 2,75V - 3,05V. Men LeafSwe har cellespenninger nede i 2,59 - 2,83V. Hvordan er det mulig at noen Leaf tillater dypere utladning av cellene før bilen stopper?

Jeg tror det spørs litt på hvor hardt pedalen var trykket inn rett før bilen stoppet. Hvor mye strøm motor "drar" har vel påvirkning på cellespenningen?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

leafnor

Sitat fra: tomrh på torsdag 03. november 2016, klokken 11:18
Kjørte tomt i går, stoppet på 4 GIDs. Leafspy viste at cellespenningene lå i området 2,75V - 3,05V. Men LeafSwe har cellespenninger nede i 2,59 - 2,83V. Hvordan er det mulig at noen Leaf tillater dypere utladning av cellene før bilen stopper?
Jeg tenker det har med de ulike BMS-paramere å gjøre, slik som Ahr, SOC og SOH å gjøre.
For GIDS er en kalkulering minst basert på de faktorer samt batterispenningen.
To like batteri hvor det ene kanskje vært hurtigladet mye og har SOH/Ahr høyere enn den andre, vil måtte ende på to ulike spenningsnivå på batteriet.
En GIDS er ca 75Wh, men jeg ser at når GIDS er under 49 (LBW) så øker wh/Gids tilnærmet linert og ender opp til mer det doble. Dvs en GIDS ved nær tomt batteri er 150Wh

4 = 96 x Spenning x SOH x SOC x Ahr / 150Wh/GIDS

Spenning = 6,25 / (SOH x SOC x Ahr)

Min har SOH 0,84, Ahr 50,5, og SOC ved 4 GIDS er SOC 0,05. Spenning blir da:

Spennning = 6,25 / (0,84 x 0,05 x 50,5) = 2,95V

Skulle jeg gjøre en serie hurtigladinger ala i sommer, så stiger SOH med 4%-poeng, det samme gjør Ahr.
Samtidig lader den SOC 4% mindre til maks, så SOC er nok 4,8% ved 4 GIDS, ikke 5%.
Spenningen blir da:
Spenning = 6,25 / (0,88 x 0,048 x 52,2) = 2,83V

Masse introverte tall her, men min konklusjon er at spenning vil variere fordi parametrene som brukes for beregning av GIDS varierer.





Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Har ikke tenkt på det slik, veldig interressant Leafnor! Og litt betryggende også at en GID varer lengre nær skilpadde. Nå husker jeg ikke helt hva SoC var hos meg ved 4 GIDs, men med mine 2,85V i snitt skulle SoC vært

6,25 / (0,86 × 2,85 × 56,6) = 0,045 eller 4,5%

som høres sannsynlig ut, må sjekke neste gang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#11
Ved 4 GIDs og full stopp i garasjen i kveld var SoC hele 6,5%! Cellespenningene ble lest av til 2,952-3,054-3,169. Skilpadda kom ved 11 GIDs under kjøring (i motsetning til 6 GIDs forrige gang da jeg sto i garasjen og bare brukte varme). Kom inn i garasjen mec 8 GIDs og lot varmen trekke ut det siste.

Regnestykket ditt Leafnor:
6,25 / (0,86 × 0,065 × 56,6) = 1,98V

Langt unna 3,054V ???

(Batteritemp var 9,2 grader, utetemp -4)

Forrige gang hadde jeg lavere cellespenninger ved samme antall GIDs. SoH og Hx har ikke endret seg. Bekrefter bare at BMS og batterikapasitet ikke er noen eksakt vitenskap akkurat.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Åpenbart ikke noe eksakt dette, viser bare at det er "empiriske" data som er skapt for å holde noenlunde kontroll på batteriet. F.eks at du fik skilpadde på 11 GIDS er vell "rekord", å kjøre 7 GIDS på skilpadde er jo langt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Fikk et nytt eksempel på at det ikke er eksakt. Fulgte med en kort stund før jeg skulle kjøre mens bilen ladet på 16A, fra 61 til 62 GIDs. I det jeg plugget ut og startet bilen spratt det opp til 65 GIDs.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trond.Strom

Jeg har aldri kjørt batteriet tomt, men fikk det i dag . Cellespenning på 3,72-3,75 volt med en batteritemp på 9,2-12,2 grader og  utetemp på 2 grader. 44 GIDS

Synes 3,72 volt virker høyt for å få LBW? eller dropper nivået kjapt de siste 15%?

har SOH på 85% og Hx på 71,68% og AHr = 56,12





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA