Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soneparkering

Startet av Olemann, søndag 26. april 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Tur-retur OSL - Oslo sentrum (250 Wh/km * 100 km) vil kreve 1 t og 8 min lading med  22 kW. Det er kanskje i lengste laget?
De vil kunne klare 2 turer til Oslo før de må lade. De trenger da riktignok ikke lade mer enn kanskje 20-30 min før de er klare for en ny tur på 10 mil.

Det kan kanskje organiseres med 2 køer, hvor en for de som har nok strøm til 10 mil eller mer, men lading med høyere effekt må nok på plass.

Men kan x antall 22 kw ladere være nok til å demme opp for taxier som bruker en SC i nærheten av OSL ville det kanskje holde? Taxiene vil vel fortrinnsvis oppholde seg der kundene er mens de venter på ny tur, og det er ikke på en SC. Taxier som har hatt hyppige turer og som begynner å få lite strøm på batteriet vil kanskje bruke SC en stund for å komme opp på et greit nivå.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cirys1

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:00
Tur-retur OSL - Oslo sentrum (250 Wh/km * 100 km) vil kreve 1 t og 8 min lading med  22 kW. Det er kanskje i lengste laget?
De vil kunne klare 2 turer til Oslo før de må lade. De trenger da riktignok ikke lade mer enn kanskje 20-30 min før de er klare for en ny tur på 10 mil.

Det er i det lengste laget visst man skal noe, men etter og ha sett noen taxi køer og snakket med ex antall av de så er det veldig mye venting.
Etter og ha kjørt de 10 milene kan det ta flere timer før man får ny tur, ihvertfall visst man må stille seg bakerst i køen enten på OSL eller Sentralbanestasjonen.

Øyvind.h

Stoppet på SC på Solli nå fordi jeg trenger 5% av div selvpåførte årsaker. Stått her i 15 minutter for å få ladet 3-4 minutter. Eksepsjonelt dårlig timing å komme hit fredag ettermiddag. Har jo snart brukt like lang tid på å vente herr som det tar å kjøre hjemmefra bort til Shell, fylle diesel og kjøre hjem.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

VL

Var bra med pågang og kø på Gol i dag. Men sånn er det vel bare når "alle" skal over fjellet i finværet
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

plvr

Gol og solli var de eneste stedene det var litt trøblete ila mine to uker på farten i sommer. Det hjalp ikke med de ekstra plassene på solli heller da?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Joachim@sancon.no

Etter å ha ladet en ca 15 til ganger på turen Oslo-sydtyskland t/r er var det kun Solli og uddevalla som vi trengte å vente på. Solli var det bra trøkk hele tiden, men på uddevalla var vi nok bare uheldig og når vi dro var 4 plasser ledig.

Tipper jeg ventet 10 minutter på hver plass. Mtp at det er fellesferie så må jeg si meg fornøyd.

Generelt sett vi jeg si at det fleste ladere i Danmark og Tyskland på dagtid var det ca 2 til 5 biler.


ctr46

Muligens litt OT men klarte ikke å finne svaret ved å søke...

Noen som kunne tenke seg å repetere hvordan det blir mest mulig effektivt å lade på SC? Hvilke båser som deler osv?

Gjerne med eksempel fra SC på Lier :)
85D

Øyvind.h

Sitat fra: plvr på fredag 24. juli 2015, klokken 19:47
Gol og solli var de eneste stedene det var litt trøblete ila mine to uker på farten i sommer. Det hjalp ikke med de ekstra plassene på solli heller da?
En lader var defekt. Ladeplassen jeg fikk først ga latterlige 37kW. Byttet etter et par minutter til en som ga 118kW. Da ble det fart på sakene.

Sitat fra: ctr46 på fredag 24. juli 2015, klokken 20:15
Muligens litt OT men klarte ikke å finne svaret ved å søke...

Noen som kunne tenke seg å repetere hvordan det blir mest mulig effektivt å lade på SC? Hvilke båser som deler osv?

Gjerne med eksempel fra SC på Lier :)
A og B deler lader. Dvs 1a og 1b. Normalt parkerer man da på annenhver plass for å få maks fart. Ikke på Lillehammer der a og b er på hver sin side av trafoskuret.

Det som er kjedelig er at du ikke kan se SOC på biler som lader. Må du dele med noen ser du derfor ikke hvor du vil få full fart og hvor du kan få så lite som 35kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ctr46

Takk for svar! Ja burde vært display som det er på chademo..
85D

Hyperstress

Sitat fra: ctr46 på fredag 24. juli 2015, klokken 21:07
Takk for svar! Ja burde vært display som det er på chademo..

Kunne vært så enkelt som ett lys som var tent på den/de laderen(e) som til enhver tid gav best ladehastighet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: ctr46 på fredag 24. juli 2015, klokken 21:07
Takk for svar! Ja burde vært display som det er på chademo..
Eller noe så enkelt som en lysende grønn lampe oppå den stolpen som til en hver tid bør velges. Og om alle ledige har full effekt - grønt lys på alle.

Veldig enkelt. Hadde ikke hjulpet meg noe i dag da jeg ikke hadde plasser å velge mellom, men hjelper om flere er ledig.

I dag er første gang på to år at jeg har delt og ikke fått full effekt. Normalt er jeg alene eller med maks 1-2 andre ladende. Men så lader jeg heller aldri på belastede ladere som Brokelandsheia, Lier og Solli ettersom jeg ikke har behov for strøm der (i dag var et idiotisk og unødvendig unntak).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Joachim@sancon.no

Jeg delte med en på Solli for ett par dager siden og han kom først og jeg fikk da bare ca 35kw. Etter en stund så stabilisere den seg på 63kw og sto der noen minutter. Når andre bilen jeg deler med drar så står jeg fremdeles med 63kw og går derfor ut og kobler av og på igjen. Jeg får da ca 90kw.

Litt overrasket over at den ikke skrudde opp effekten når jeg var alene på laderen automatisk.  Kanskje litt kjipt for den som som sto i kø og startet ladingen 1 min etter meg. Men jeg skulle bare opp til 50% så jeg fikk fylt opp resten på hytta..

Merker at det er mange som ikke kjenner til det med deling av ladere. Var en svenske  på falkenberg som surtret over lav effekt når  han delte lader med meg meg. Jeg sugde godt over 100kw med 5% SOC.

Tuxedo

Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 24. juli 2015, klokken 21:51
Litt overrasket over at den ikke skrudde opp effekten når jeg var alene på laderen automatisk.
Den gjør det, men det tar noen minutter før det skjer.  Aner ikke hvorfor.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øyvind.h

Ift redundans er det greit at man lager flere stacks som hver deles i to.
Men for maks effektuttak burde de bygget dette annerledes. Antakelig med behov for flere ladere, noe de muligens er litt short på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ctr46

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. juli 2015, klokken 21:14
Sitat fra: ctr46 på fredag 24. juli 2015, klokken 21:07
Takk for svar! Ja burde vært display som det er på chademo..
Eller noe så enkelt som en lysende grønn lampe oppå den stolpen som til en hver tid bør velges. Og om alle ledige har full effekt - grønt lys på alle.

Veldig enkelt. Hadde ikke hjulpet meg noe i dag da jeg ikke hadde plasser å velge mellom, men hjelper om flere er ledig.

I dag er første gang på to år at jeg har delt og ikke fått full effekt. Normalt er jeg alene eller med maks 1-2 andre ladende. Men så lader jeg heller aldri på belastede ladere som Brokelandsheia, Lier og Solli ettersom jeg ikke har behov for strøm der (i dag var et idiotisk og unødvendig unntak).

Det burde jo ikke være umulig å ettermontere heller vil jeg tro.. Smart forslag! Kombinert det med flere ladere så man ikke får strupet effekten helt når man deler så hadde det blitt knall. Det er kanskje spesielt et problem på de mest brukte laderne som Lier, Solli og kanskje også Brokelandsheia...
85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA