Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soneparkering

Startet av Olemann, søndag 26. april 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

Siste helg i fellesferien, så da må man nok påregne en del trafikk :) I tillegg starter Norway cup i dag i Oslo. Verdens største fotballturnering for unge. Sikkert en del som skal dit...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

dundun

Sitat fra: Thomas M på lørdag 25. juli 2015, klokken 22:14
KUDOS til statoil. De har forstått at man må tenke fremover og sikre seg på alle bauer og kanter.

Det er nok fordi Pølse-og-bensin-Statoil ikke har noe som helst med Plattform-og-olje-Statoil å gjøre. Plattform-og-olje-Statoil er meget lite interessert i alternativ energi (selv om de later som de er det).

Pølse-og-bensin-Statoil (som bytter navn snart) har alt å vinne på å bli servicestasjoner for alle bilister. Det er jo uansett ikke i bensinen pengene ligger.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Pompel

I dag ble det retur etter en langhelg i Oslo. Valgte Gudbrandsdalen som returvei og var litt spent på hvordan det ville bli på både Lillehammer og Dombås, men det var tomt på Lillehammer når vi kom dit i formiddag. Det hadde kommet to til når vi dro så det var flere på veien :) På Dombås var det bare én bil som sto der når vi kom og når vi skulle dra videre var vi alene. God plass i dag :)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Guybrush

Hvordan fungerer køsystemet? Er det lett å se hvordan man skal parkere for å stå "først" i køen?

Muffinman

Det er vel intet køsystem. Tipper det dannes adhoc på stedet når køen oppstår.

erot

Opplevde min første ladekø på tirsdag etter snart to år i Tesla. To på rad: Randers (slapp akkurat til da jeg kom) og Hjørring (bare en i kø). Begge hadde åtte ladeplasser om jeg husker riktig. Stort sett nordmenn som ladet.

kjellsve

#171
Sitat fra: Guybrush på mandag 27. juli 2015, klokken 10:10
Hvordan fungerer køsystemet? Er det lett å se hvordan man skal parkere for å stå "først" i køen?

Etter å ha kjørt 10.000km gjennom Europa i sommer er mitt positive inntrykk av Teslaeiere ytterligere forsterket. Hyggelige folk, og der det var kø avviklet ladingen seg uten problemer. Unntatt en plass.

På tur hjem stoppet i Nord-Tyskland på Superlader Bad Fallingbostel. Der er bare to staller, men med det jeg av annen Teslaeier fikk forklart var "ventestrøm" for de som sto i kø; en ledning som ga 50km i timen. Jeg plugget inn i det en Dansk hvit Tesla ankom og stilte seg i kø.

Da den ene bilen ved superladeren forlot, så gjorde jeg meg klar til å overta plassen, men før jeg kom så langt glir den Danske bilen inn ved superladeren og kobler til.

Jeg regner med at de har misforstått, og trodd at de sto først i køen, men når jeg går bort til de og høflig sier at jeg nok står før dem i køen, så ser mannen noe forlegen ut mens kona uventet hisser seg opp og påpeker at jeg sto tilkoblet en annen lader. Jeg forteller at den andre er ventestrøm, og at jeg ville måtte stå til i morgen for å få nok til turen videre. Dette blir av henne besvart med himling med øynene og utsagnet "strøm er strøm".

Livet er for kort for slikt, så jeg avsluttet diskusjonen der, og lar ikke dette påvirke mitt gode inntrykk av elbilfolk, men ser jo at det også finnes "folk med elbil".  ;D
TMS85D - juni 2015

SimenT

Jeg har opplevd ganske fulle SC-stasjoner rundt omkring, men ingen køer.

Ventet kanskje et par minutter ved en anledning. Går fint enda.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

krl

Ser det er satt opp to stk. ladere av ny type på Brokelandsheia. I tillegg til de eksisterende.

Løsningen så litt ad-hoc ut, det er rett og slett en stor palle med power-elektronikk og to ladestasjoner. Bør være ideelt for drosjeholdeplasser!

De nye ladestolpene er tydeligvis mer forseggjorte enn de gamle, med lys og greier.

t0ffluss

#174
Ny SC``er burde hatt roll/on roll/off prinsippet (litt som bensinstasjonene). Så burde det også være synlig "timer" på hver stolpe som viser hvor lang tid den enkelte har igjen å lade. Da kunne du stilt deg i kø bak den som har minst tid igjen å lade.



P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Martinius

Sitat fra: t0ffluss på fredag 31. juli 2015, klokken 13:04
Ny SC``er burde hatt roll/on roll/off prinsippet og synlig "timer" på hver stolpe som viser hvor lang tid den enkelte har igjen å lade. Da kunne du stilt deg i kø bak den som har minst tid igjen å lade.

Nå husker ikke jeg om charge limit kan justeres mens du superlader, men er jo litt kjedelig hvis du stiller deg bak den som tilsynelatende har kortest ladetid igjen, og køen bak alle de andre bilene fylles opp og plutselig endrer timeren seg og du må vente lengst av dem alle. Jeg tror nok en god gammeldags kø som gir førstemann i køen den første laderen som blir ledig blir mest rettferdig og minst komplisert. Et problem er at det ikke er plass til noen organisert kø på mange av superladerne. Tesla bør ha som mål at det skal være nok ladestasjoner til at det ikke blir kø. Det tar lang nok tid å lade opp om man ikke skal vente i kø i tillegg.

Guybrush

Sitat fra: t0ffluss på fredag 31. juli 2015, klokken 13:04
Ny SC``er burde hatt roll/on roll/off prinsippet (litt som bensinstasjonene). Så burde det også være synlig "timer" på hver stolpe som viser hvor lang tid den enkelte har igjen å lade. Da kunne du stilt deg i kø bak den som har minst tid igjen å lade.

Vanskelig å vite hvem som har minst igjen å lade dessverre...

jkirkebo

Sitat fra: Guybrush på fredag 31. juli 2015, klokken 13:32
Sitat fra: t0ffluss på fredag 31. juli 2015, klokken 13:04
Ny SC``er burde hatt roll/on roll/off prinsippet (litt som bensinstasjonene). Så burde det også være synlig "timer" på hver stolpe som viser hvor lang tid den enkelte har igjen å lade. Da kunne du stilt deg i kø bak den som har minst tid igjen å lade.

Vanskelig å vite hvem som har minst igjen å lade dessverre...

Ja, men lett å fikse i software. Bare å gi oss et nytt skjermbilde på skjermen i bilen som viser status på SC med grafikk over plassene og info om hvilke ledige plasser som gir mest ladehastighet, i rekkefølge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

t0ffluss

#178
Sitat fra: Martinius på fredag 31. juli 2015, klokken 13:12
Sitat fra: t0ffluss på fredag 31. juli 2015, klokken 13:04
Ny SC``er burde hatt roll/on roll/off prinsippet og synlig "timer" på hver stolpe som viser hvor lang tid den enkelte har igjen å lade. Da kunne du stilt deg i kø bak den som har minst tid igjen å lade.

Nå husker ikke jeg om charge limit kan justeres mens du superlader, men er jo litt kjedelig hvis du stiller deg bak den som tilsynelatende har kortest ladetid igjen, og køen bak alle de andre bilene fylles opp og plutselig endrer timeren seg og du må vente lengst av dem alle. Jeg tror nok en god gammeldags kø som gir førstemann i køen den første laderen som blir ledig blir mest rettferdig og minst komplisert. Et problem er at det ikke er plass til noen organisert kø på mange av superladerne. Tesla bør ha som mål at det skal være nok ladestasjoner til at det ikke blir kø. Det tar lang nok tid å lade opp om man ikke skal vente i kø i tillegg.

I såfall, la meg overengineere dette ytterligere:

1. Vise tid igjen å lade på hver stolpe
2. Om det er mulig å endre charge limit eller ei ved SC lading vet jeg ikke, men bilens innstillinger burde være en smal sak å linke mot klokka og ladeelektronikken på SCen.
3. Ha grønt lys på toppen av stolpen for å indikere at lading er fullført
4. La det være mulig å ta ut ladekontakt fra andre sin bil dersom lading er fullført (grønt lys jf. pkt 3.)
5. Ha lang nok ledning til at begge biler kan lade uten å måtte flyttes. La oss kalle det rad1 og rad2 (Rad 1 brukes av første bil som starter lading på SC, rad 2 er bil som stiller seg i kø.

digress: punkt 4 er nok noe folk er skeptiske til.. men en mer tydelig indikering om bilen er ferdig ladet eller ei ville gitt et "press" på de som lar bare bilen stå tilkoblet lenge uten å flytte eller komme seg videre.

Ganske enkle grep for å doble kapasiteten mener jeg.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: t0ffluss på fredag 31. juli 2015, klokken 13:04
Ny SC``er burde hatt roll/on roll/off prinsippet (litt som bensinstasjonene). Så burde det også være synlig "timer" på hver stolpe som viser hvor lang tid den enkelte har igjen å lade. Da kunne du stilt deg i kø bak den som har minst tid igjen å lade.

Kan bli litt vanskelig å finne ut hvor lang tid man har igjen på lading, ihvertfall får de en utfordring med mitt lade mønster.

F.eks så skal jeg kjøre Oslo Trondheim på søndag og jeg starter litt syd for Oslo med SOC 90% og satser på å ta første stopp på elverum og lufte kjerring og unger. Ladelimit vil nok stå uendret på 90% og når jeg har +10% pluss på estimering på å nå Alvdal så kjører jeg, alternativt når kjerringa og ungene er ferdig på do. 

Så om laderen klarer så finne ut når jeg er klar for å kjøre så er den ganske smart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA