Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soneparkering

Startet av Olemann, søndag 26. april 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

plvr

Er det ikke bare å smelle opp 25 ladere til på solli da? Vi kjører jo der alle som skal ut av landet!
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

sigurdi

Vil tro antall begrenser seg pga leveranse på kraft i områder.
5x135kW begynner å bli ganske greit Max forbruk. :-)

Men sette opp flere lokasjoner mellom er bedre en å pøse på ved en lokasjon.
Da kan en vurdere hvor en trenger/ønsker å stoppe.
Nå må mange lade opp mot 100% for å komme til Lillehammer.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

plvr

Enig i det sigurdi. Men stemmer for et ladealternativ til mellom bergen og oslo (eidfjord?), det hadde avlastet gol litt siden de fleste som kjører vidden til vestlandet gjerne vil fylle bra opp der om de ikke skal kjøre aurland
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Øyvind.h

Er mer med på flere lokasjoner og bedre utnyttelse av allerede oppsatte stasjoner enn å sette opp enorme antall. Eksempelvis når jeg kjører til Trondheim skulle jeg gjerne hatt en på Koppang. Dvs ca 25 mil fra Oslo. Å lade i Elverum er alt for tidlig både ift pausebehov og ift SOC. 31-32 mils avstand fungerer veldig fint nå på sommeren (kjøre direkte Oslo-Alvdal eller Trondheim-Elverum), men kan by på spenning på vinteren.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ctr46

Sitat fra: plvr på fredag 24. juli 2015, klokken 23:48
Enig i det sigurdi. Men stemmer for et ladealternativ til mellom bergen og oslo (eidfjord?), det hadde avlastet gol litt siden de fleste som kjører vidden til vestlandet gjerne vil fylle bra opp der om de ikke skal kjøre aurland

Helt enig. Jeg var i Bergen nå for litt siden og har kun Gol jeg kan lade på. Der må jeg lade tilnærmet 100% for å komme frem. På retur må jeg også lade litt får å komme hjem igjen.

Jeg stoppet faktisk i Eidfjord begge gangene og det hadde vært en ypperlig plass å satt opp noen ladere. Der er det veldig fint og passer bra med tanke på distanse. Også bra tilgang på butikk/restaurant osv. Kanskje ikke døgnåpent der riktignok men... Stemmer uansett for en ladestolpe eller fler der :)
85D

jkirkebo

Sitat fra: plvr på fredag 24. juli 2015, klokken 23:06
Er det ikke bare å smelle opp 25 ladere til på solli da? Vi kjører jo der alle som skal ut av landet!

Det er ikke plass. Forøvrig mener jeg det er bedre å spre laderne. Sett heller opp noen på Vinterbro og noen på Svinesundsparken, så er det mange som dropper Solli.
Trafo er også dimesjonert for 1250kVA maks, det brukes nå allerede 800kVA og det skal være kapasitet til overs for andre tilbydere. 12 stk. på ett sted er derfor maks med den standard trafo-løsningen som Tesla bruker i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#141
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. juli 2015, klokken 23:54
Er mer med på flere lokasjoner og bedre utnyttelse av allerede oppsatte stasjoner enn å sette opp enorme antall. Eksempelvis når jeg kjører til Trondheim skulle jeg gjerne hatt en på Koppang. Dvs ca 25 mil fra Oslo. Å lade i Elverum er alt for tidlig både ift pausebehov og ift SOC. 31-32 mils avstand fungerer veldig fint nå på sommeren (kjøre direkte Oslo-Alvdal eller Trondheim-Elverum), men kan by på spenning på vinteren.

Er det ikke bare å ta en 5-10 minutters pissepause på Elverum da? En liten benstrekk etter over 1,5 times kjøring er vel ikke helt feil?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thor2014

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. juli 2015, klokken 20:24
Sitat fra: plvr på fredag 24. juli 2015, klokken 19:47
Gol og solli var de eneste stedene det var litt trøblete ila mine to uker på farten i sommer. Det hjalp ikke med de ekstra plassene på solli heller da?
En lader var defekt. Ladeplassen jeg fikk først ga latterlige 37kW. Byttet etter et par minutter til en som ga 118kW. Da ble det fart på sakene.

Sitat fra: ctr46 på fredag 24. juli 2015, klokken 20:15
Muligens litt OT men klarte ikke å finne svaret ved å søke...

Noen som kunne tenke seg å repetere hvordan det blir mest mulig effektivt å lade på SC? Hvilke båser som deler osv?

Gjerne med eksempel fra SC på Lier :)
A og B deler lader. Dvs 1a og 1b. Normalt parkerer man da på annenhver plass for å få maks fart. Ikke på Lillehammer der a og b er på hver sin side av trafoskuret.

Det som er kjedelig er at du ikke kan se SOC på biler som lader. Må du dele med noen ser du derfor ikke hvor du vil få full fart og hvor du kan få så lite som 35kW.

Gol har også rotet til rekkefølgen.
3A er nest øverst og 3B er nest nederst. Ikke rart man tror den ikke er i orden...
Fra øverst til nederst:
1a 2a 3a 4a 1b 2b 3b 4b

Øyvind.h

#143
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. juli 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. juli 2015, klokken 23:54
Er mer med på flere lokasjoner og bedre utnyttelse av allerede oppsatte stasjoner enn å sette opp enorme antall. Eksempelvis når jeg kjører til Trondheim skulle jeg gjerne hatt en på Koppang. Dvs ca 25 mil fra Oslo. Å lade i Elverum er alt for tidlig både ift pausebehov og ift SOC. 31-32 mils avstand fungerer veldig fint nå på sommeren (kjøre direkte Oslo-Alvdal eller Trondheim-Elverum), men kan by på spenning på vinteren.

Er det ikke bare å ta en 5-10 minutters pissepause på Elverum da? En liten benstrekk etter over 1,5 times kjøring er vel ikke helt feil?
Tenker du på at jeg skal stoppe en ekstra gang på Elverum i tillegg til den lengre pausen? Det var akkurat det jeg gjorde i desember. Men ideelt sett hadde det vært en SC midtveis.

Og med sovende barn ønsker man gjerne ikke å stoppe da stopp fører til at de våkner. Og 1,5 time er alt for tidlig å ta pause ift mine behov. Barnas behov derimot kan føre til 4-5 pauser på en tur der jeg tar en pause.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

weld77

Det absolutt siste stedet i Norge den trengs flere SC er på strekningen Oslo-Trondheim... både Gudbrandsdalen og Østerdalen er dekket, og den på Klett fremstår som noget unødvendig siden både Alvdal og Dombås og Aspøya er lett å nå fra Trondeim og det er SC på Steinkjær for de som skal videre nordover. Om noe trengs det en enda nærmere Oslo siden det er langt fra Solli og til Lillehammer eller Elverum for de som kommer sørfra.

At det plager deg å stoppe 5-10 min på Elverum havner ganske langt oppe på listen over i-landsproblemer... det er fortsatt strekninger i Norge som er mye trafikert og umulige å kjøre om vinteren. Husk også på at Tesla må ta høyde for at det finnes biler med 60 og 70 kWh batteri som også kunne tenke seg å ta en tur.


Trygcon AS

Det var 3 som ventet på tur i Aurland i går ettermiddag. Første gang jg har opplevd kø der.

RaBalder

Sitat fra: weld77 på lørdag 25. juli 2015, klokken 15:46
Det absolutt siste stedet i Norge den trengs flere SC er på strekningen Oslo-Trondheim... både Gudbrandsdalen og Østerdalen er dekket, og den på Klett fremstår som noget unødvendig siden både Alvdal og Dombås og Aspøya er lett å nå fra Trondeim og det er SC på Steinkjær for de som skal videre nordover. Om noe trengs det en enda nærmere Oslo siden det er langt fra Solli og til Lillehammer eller Elverum for de som kommer sørfra.

At det plager deg å stoppe 5-10 min på Elverum havner ganske langt oppe på listen over i-landsproblemer... det er fortsatt strekninger i Norge som er mye trafikert og umulige å kjøre om vinteren. Husk også på at Tesla må ta høyde for at det finnes biler med 60 og 70 kWh batteri som også kunne tenke seg å ta en tur.
Jeg er mye enig i det her. Både Østerdalen og Gudbrandsdalen mellom Oslo og Trondheim er helt så godt som perfekt med tanke på SuperLadere. Og det blir for dumt å klage på at dem står for tett eller ikke akkurat der man ønsker seg for sitt eget bruk.


  • Når man kjører så kan man hoppe over en dersom man ser at man har rekkevidde nok til å nå den neste.
  • Har man ikke rekkevidde nok, som jo fort kan skje vinterstid, så må man inn på en hurtig pitstop på 5-15 minutter.

Slik dem står nå så dekker dem opp ganske godt i forhold til:

  • De Tesla med lavere batterikapasitet (60kWh) kan også kjøre komfortabel.
  • Det dekker opp for dårlig vær/føre hvor man får et energi-bruk opp mot 250-300Wh/km
  • Det er mulig å kjøre med lav SOC på batteriet for å lade mer effektivt
  • Og til slutt så er det ikke alle som starter/avslutter turen sin i Oslo/Trondheim og vil ha behov for litt mer.

Vi får heller "jævles" med at dem står for tett når forholdene er optimale  :)

Goku

Noen som vet om det er planlagt videre utbygging av sc i norge utover kartet på tesla sine nettsider?
Grå s85d

Øyvind.h

#148
Sitat fra: RaBalder på lørdag 25. juli 2015, klokken 17:48
Sitat fra: weld77 på lørdag 25. juli 2015, klokken 15:46
At det plager deg å stoppe 5-10 min på Elverum havner ganske langt oppe på listen over i-landsproblemer...
Og det blir for dumt å klage på at dem står for tett eller ikke akkurat der man ønsker seg for sitt eget bruk.
Beklager om folk føler seg støtt av mitt ønske om en SC midtveis mellom Oslo og Tronheim  8)
Jeg trodde de fleste eierne var opptatt av at det kommer SC der de selv trenger dem. For min del er alle strekninger dekket, så jeg ser nå videre inn i fremtiden (selv om SC midtveis mellom Oslo og Trondheim har vært et ønske jeg har hatt siden 2012). Mtp. Teslas høye salg av Model S, salg av Model X og kommende Model 3 må nettverket bli betydelig større og mer finmasket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

weld77

Klart det må. Da er løsningen ikke å etablere flere SC på strekninger som allerede er (over)dekket. Klett skjønner jeg virkelig ikke uansett hvor hardt jeg tenker på det. Noen som har en forklaring (evt Stjørdal, vet ikke hvem som kom først)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA