Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: På ferie med elbil i Sverige og Danmark

Startet av andy_, søndag 26. april 2015, klokken 08:55

« forrige - neste »

andy_

Jeg er helt ny innenfor elbilberdenen, men så virkelig frem til å bytte ut fossilbilen med et renere alternativ. Den gang ei.

Allerede på dag nummer 2 med en 2015 svart acenta skjønte jeg at det var noe galt. Det første jeg lå merke til var at speedometeret "hoppet". Det vil si at jeg kunne kjøre i 70 km/t da speedometeret plutselig viste 35 km/t før det igjen spratt opp igjen til 70. Tenkte ikke mer på det. Dag nummer 2 med ny bil har man har kanksje større tilbøyeligheter med å "tilgi" småfeil siden den er flett ny.

Jeg merket ingenting mer før senere på dagen, jeg kom inn i en høyresving og skulle bremse for bilen foran meg. Det som skjedde da var at bilen ikke ville lystre da jeg bremset, den bare fortsatte. I det jeg bremset koblet ABSen og ESPen seg inn og den oransje varseltrekanten lyste. Samtidig virket det som om at bilen sjanglet litt fra side til side uten at jeg helt kan forklare hvordan, det gikk fort. Jeg fikk omsider stoppet på en busslomme og pustet lettet ut. ABSen, ESPen og varseltrekanten slukket etter hvert. Slo av og på igjen og det så tilsynelatende ut til å være OK. Fikk kjørt hjem uten problemer, men med en følelse av dårlig bilkjøp.

Var inne hos Nissan-forhandleren neste dag, og fikk beskjed om at jeg måtte kom inn dersom det skjedde igjen. Jaja, greit nok, det kunne jo faktisk være en engangshendelse.

I forgårs skjedde nesten det samme. Jeg skulle bremse inn mot et kryss da plutselig bilen bestemte seg for å fortsette i samme hastighet mens jeg bremset. Denne gangen hadde jeg ingen biler foran meg, men det var utrolig ubehagelig å ikke ha full kontroll på bilen. Kjørte sporenstreks til Nissan-forhandleren og sa at jeg ikke kunne kjøre med den, den var jo trafikkfarlig.

De tok inn bilen og jeg fikk en lånebil, en Leaf Tekna. De hadde ikke hørt om dette problemet før og syns det var veldig rart. Ettersom jeg ikke fikk låne leafen over påske måtte jeg bytte til en fossilbil. Kjedelig å ikke ha en leaf som lånebil, men uansett glad for å kunne dra derfra med lånebil.

I dag var jeg innom for å høre om de hadde fått sett på leafen. Det hadde de. De forklarte da at det var en defekt ABS-sensor. Jeg vet ikke hva en slik ABS-sensor er eller gjør, men synes det er langt under pari at en helt ny Leaf leveres defekt.

Ellers synes jeg servicen var god på det stedet jeg kjøpte bilen og det var ingen problemer med noe som helst, men det skulle da bare mangle med en bil som var splitter ny? De estimerte at bilen kunne være ferdig til over påske.

Noen andre som har vært ute for dette eller lignende?

ragwo

Eldrid - 2013 Leaf

Bjølseth1

Har vært borti det samme men da med en Ford s-Max. Der var det ABS sensor å en klemt kabel opp til hjernen som lagde problemer. (Firma bil)

kjedelig er det jo, men du har i hvertfall en forhandler å et nettverk som er der for deg
Jo hei å det går

acenta

BE

#3
Dersom en defekt ABS-sensor medfører tap av bremsekraft på Leaf er dette svært skremmende! Det må da være krav til at bremsene uansett skal fungere mekanisk om noe elektronikk svikter?

At en mister ABS og antiskrens er selvsagt dersom en sensor svikter, men en skal da ikke miste den mekaniske bremsingen! Nei, her er det noe muffins, som Ludvik Gundersen sier.

Jeg har full forståelse for at du mister tillit til bilen dersom du ikke er sikker på at den stopper når du ber om det.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

andy_

Hva er det denne ABS-sensoren egentlig gjør? Kan det forklare denne hoppingen på speedometeret?

Skal holde dere oppdatert etter hvert når jeg vet litt mer om hva som er defekt, og om de evt. finner mer dersom de graver litt til på bilen  ;)

BE

ABS-sensorene måler hjulrotasjonen på alle hjulene slik at elekronikken kan redusere bremseeffekten på de hjulene som låser eller ruller senere enn målt hastighet på bilen. Det er ikke usannsynlig at en av disse benyttes som signal til speedometeret, noe som da kan stemme med at speeedometeret hopper og spretter på din bil.

Det som er skremmende er at en slik defekt sensor ikke skal resultere i at du mister all bremseeffekt på bilen, altså må det være noe annet som er feil. Det høres mer ut som om hele ABS-uniten feiler og "tror" alle hjulene er låste og slipper opp på bremsekraften, eventuelt at den mister signalet fra alle ABS-sensorene. Det høres uansett merkelig ut, og burde resultert i feilmeldinger.

Egentlig er jeg forferdet over at Nissanforhandleren i det hele tatt sende bilen ut på veien igjen, det hørtes ut som et lite gjennomtenkt sjansespill som enkelt kunne fått katastrofale følger. Meget skremmende!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

fredsjo

Har nylig byttet hjullager på en Touran ettersom jeg fikk feilmelding på ABS/ESP. Dette skjedde fordi ABS-sensoren henter pulser (el.) fra en ring inni hjullageret. Når touranen merket at det var en feil på ABS-systemet koblet den ut ABS/ESP umiddelbart slik at vanlig bremse ville fungere upåvirket. Naturligvis uten ABS da.. Dette er en sikkerhetsfunksjon jeg hadde trodd/regnet med at Nissan hadde på sine biler og?

Forøvrig må vi huske at dette er et nettforum hvor hvem som helst kan skrive hva som helst. Beklager til TS om jeg stiller spørsmålstegn ved tråden din, men det er faktisk enkelte nett-troll som er ute etter å ramme eksempelvis el-biler. Mulig jeg er vel konspiratoriske men....
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

emil

Leafen har jo et normalt bremsesystem så kjører du bremsepedalen "i gulvet" skal den jo stoppe uavhengig av sensorfeil og regenerering. Hvis man bare har trykket lett på bremsepedalen der regenerering normalt sett har stått for bremsingen kan muligens denne kobles ut ved sensorfeil og man mister bremsekraft med samme trykk, men man skal oppnå full bremsekraft ved å presse hardt på pedalen.

Har trådstarter derimot kjørt pedalen i gulvet uten at bilen har gitt antydninger til å ville bremse er dette ikke bra og noe Nissan virkelig burde sjekke opp.

andy_

Jeg kan innrømme at innlegget var skrevet da jeg var preget av litt oppgitthet/frustrasjon over det som hadde skjedd med bilen da jeg hadde både frue og barn i bilen.

Jeg har selvfølgelig ingen agenda med dette innlegget for å skulle "ramme el-biler". Jeg har nettopp kjøpt meg el-bil. Jeg har vært mye inne på dette forumet i tiden forut for kjøp av leafen, så mye av det jeg vet er basert på kunnskap fra nettopp dette forumet og har vært til stor nytte.

Grunnen til at jeg la ut denne posten var fordi jeg ønsket å informere resten av forumet om feilen som skjedde og om noen hadde opplevd en lignende situasjon. Så, ja jeg syns du kanskje er litt vel konspiratorisk...

Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 11:02
Leafen har jo et normalt bremsesystem så kjører du bremsepedalen "i gulvet" skal den jo stoppe uavhengig av sensorfeil og regenerering. Hvis man bare har trykket lett på bremsepedalen der regenerering normalt sett har stått for bremsingen kan muligens denne kobles ut ved sensorfeil og man mister bremsekraft med samme trykk, men man skal oppnå full bremsekraft ved å presse hardt på pedalen.

Har trådstarter derimot kjørt pedalen i gulvet uten at bilen har gitt antydninger til å ville bremse er dette ikke bra og noe Nissan virkelig burde sjekke opp.

Jeg tror du er inne på noe her. Jeg trykket nok ikke bremsepedalen helt i bånn da dette skjedde. Det er nok mulig at dette hadde fått bilen til å stanse med en gang. Jeg satser på at når ABS-sensoren er byttet ut er bilen i topp stand igjen!  :)

fredsjo

Men ABS-sensorer er en slitasjedel som må byttes fra tid til annen. Ikke uvanlig at disse ryker. Så om det er nok til å drastisk miste bremsekraft så er det veldig skremmende!
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Lynet

ABS-føler er IKKE en slitedel, det er en elektronisk giver som påvirkes av en magnetring som roterer med hjulet (ofte i hjullageret).
Men at den feiler en gang i blant er helt riktig, men skal normalt holde bilens levetid.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Naigewron

Sitat fra: andy_ på onsdag 01. april 2015, klokken 22:28
I dag var jeg innom for å høre om de hadde fått sett på leafen. Det hadde de. De forklarte da at det var en defekt ABS-sensor. Jeg vet ikke hva en slik ABS-sensor er eller gjør, men synes det er langt under pari at en helt ny Leaf leveres defekt.

Nøyaktig samme problem på min (min post er linket lengre oppe i denne tråden). Defekt ABS-sensor på splitter ny bil, fire uker levering på ny del.

Mulig fabrikken har sendt ut et parti biler med gjennomgående problem?

krisrst

Sitat fra: Lynet på søndag 05. april 2015, klokken 22:15
ABS-føler er IKKE en slitedel, det er en elektronisk giver som påvirkes av en magnetring som roterer med hjulet (ofte i hjullageret).
Men at den feiler en gang i blant er helt riktig, men skal normalt holde bilens levetid.

Visst er det en slitedel. I allefall på peugeot 307, der jeg byttet begge på bakhjulene... Etter 11 år riktignok

fredsjo

Har selv byttet et par slike, men å definere det som en slitasjedel blir kanskje feil av meg ja. Men en del som til stadighet ryker er det! Poenget var i allefall at hvis Nissan har basert livsviktig bremsefunksjon på denne delen som ryker en gang i ny og ne så er det skummelt.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Daeedor

Til trådstarter :
Tror ikke bremsene skal koble ut pga dette.  Bremsene skal fungere fortsatt , men uten ABS funksjon - dvs du må trykke hardt på pedal men får da også bra bremser. ( hvis ikke , hadde ikke denne bilen blitt typegodkjent ) :)

Lykke til som elbileier - vi satser på at du bare har vært litt uheldig sånn i starten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA