Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS vs Mercedes E63 AMG S

Startet av OnlyOne, onsdag 01. april 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: boppus på torsdag 02. april 2015, klokken 17:13
Sitat fra: Thomas M på onsdag 01. april 2015, klokken 22:56
Måten teknologien samspiller i en tesla og software snakker er milevis overlegen MB og andre merker. Dette pga de er altfor konservativ.

Du mener hvor lett det er å resette store og lille skjermen på Tesla med rattknappene? Enig.

Du kan fundere på hvorfor eiere av Mercedes ikke vet hvordan dette gjøres i sine biler.
Den klarer jeg, de trenger ikke, riktig?

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 13:15
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 09:56
Mercedes kan dytte så mange knapper og funksjoner de bare vil inn i E-klassen sin. Det hjelper ikke når de har bygget den rundt gammeldags teknologi som for meg ble steindød etter en stund i Tesla.

Her er du på veldig tynn is, wow faktoren til Tesla med Tacc hadde MB for over 15 år siden, alt av ekstra utstyr og funksjoner som man kan få til Tesla kan man få til MB, men ikke omvendt.
Å si noe som at MB har gammel teknologi er så dumt at jeg ikke klarer og få sagt det
Jeg bryr meg fint lite om hvor fancy massasjestol man kan få i MB, eller om den har bedre adaptiv cruise enn Model S. Når Mercedes bygger alt rundt en (for meg) steindød teknologi (fossil drivlinje) blir det hele bortkastet.

Etter halvannet år i Model S er jeg krystallklar på at jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe bruksbil med bensin/dieselmotor igjen. For meg er det gammeldags teknologi, og en myk førerstol med ryggmassasje klarer ikke dekke over at bilens fremdrift skapes av små eksplosjoner som forgifter lokalmiljøet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Enigami

Sitat fra: cirys1 på onsdag 01. april 2015, klokken 22:39
Det som taler for TMS er en helt overlegen drivlinje. MB klarer ikke og levere kraft på samme måte på ingen turtall.. Det MB kan levere som ingen andre klarer og lvere er stillhet(og opplevd kvalitet) og det klarer de på en utmerket måte, med det kommer komfort som de er kjent for..  :)

Her var det mye å ta tak i.
Jeg valgte å begynner her. Tesla Model S har to stk motorer som forskynes av allerede produsert energi som er lastet inn på små batterier. Og den har kun ett gir.

En MB AMG med V8 bensin (i dette tilfellet turbo i tillegg) har sannsynligvis større effekt på toppturtall enn en elmotor. Elmotor serverer all effekt fra start og avtar mer og mer med turtallet (med ett gir blir det etterhvert som farten øker).

Elmotor er ikke genialt. Motorlyden høres ut som en tunet heis. I en Tesla er aksellerasjonen nå blitt meget bra. 0-100 på 3 sekunder er mye raskere enn man egentlig føler man kan håndtere selv i en Porsche 911 turbo. Men halve opplevelsen mangler jo: MOTORLYD!

Mye av poenget med stor motor er å ha grom motorlyd, spesielt under pådrag, men gjerne også en summende V8 eller V12. Det blir liksom ikke det samme om en bil går 0-100 med en dieselfirer eller elmotor.

I tillegg føles en Tesla langt mer BETA-produkt, dessverre enn en MB E 63 AMG.

Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men enkelte Model S-eiere fremstår som religiøse fanatikere overfor sine Model S-biler. Og det har gått så langt at noen hevder Model S danker ut den fantastiske Mercedes-Benz S-klasse W222. Det er selvsagt helt utrolig langt unna riktighet.

MB er mer komfortabel i fjæringen. MB er mer støysvak (unntatt motorlyd, som man ønsker seg), MB har høyere interiørkvalitet, MB har finere design (kan alltid diskuteres), bedre seter (ja jeg vet Tesla P85 D har nye seter), masse utstyr Tesla ikke har osv osv...

I tillegg vil Tesla muligens kunne lide samme skjebne som Saab og Rover om de ikke utvikler en plug-in Hybrid.

MB har satset på en S 500 e som er en plugin-hybrid med trådløs ladning. Det er mye mer fremtidsrettet enn ren elbil.

Jeg kommer aldri til å kjøpe elbil, men jeg synes de er morsomme å kjøre i seg selv. F eks E-golf er brilliant som bybil. Men som eneste bil, eller som entusiastbil fungerer ikke el-bil.

Om 30 år er Tesla Model S like mye klassiker som en Iphone6 eller som en Ipad. Om 30 år er en Mercedes AMG GT eller Mercedes SLS AMG en sann klassiker med skikkelig bensin V8.

Øyvind.h

Sitat fra: Davidsv på torsdag 02. april 2015, klokken 17:02
Sitat fra: pwb på torsdag 02. april 2015, klokken 08:29
Drivlinjen er vel ikke unik, en skikkelig 4x4 drivlinje er jo mye mer teknologisk overlegen enn bare to pinner ut fra en klump med jern surra inn i ledninger? Hva er egentlig unikt? En skikkelig motor med variabel ditt og variabel datt er jo tekonologisk fullstendig overlegen en klump med jern med ledininger? Det er en mye større prestasjon å lage en skikkelig motor. Hva er unikt og hva er Tesla teknologisk overlegen på?
At noe er mer innviklet betyr ikke at det er overlegent.
+1
Eksempelvis fremstår det som helt latterlig når biltestere nå skryter av automatkasser med 10 gir, gjerne med snitt-tegning av nevnte automatkasse. Det er jo til å le seg ihjel av når man ser hvor avansert man jobber for å lage automatkasser, hvis eneste mål er å desperat forsøke å gjøre fossilmotoren litt mer effektiv.
Superfancy, superkomplisert og plutselig uinteressant. Det finnes tonnevis av eksempler på innovasjon som gjør gamle "avanserte" løsninger utdaterte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Enigami

Jeg noterte meg at noen her inne mente Mercedes-Benz var dårlige på kvalitet. Det var vel primært fra 1996-2004 det gjaldt.
I dag vinner de Dekra-testen.

http://www.dinside.no/933207/denne-bilen-har-minst-feil

Davidsv

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 02. april 2015, klokken 18:18
Elmotor er ikke genialt. Motorlyden høres ut som en tunet heis. I en Tesla er aksellerasjonen nå blitt meget bra. 0-100 på 3 sekunder er mye raskere enn man egentlig føler man kan håndtere selv i en Porsche 911 turbo. Men halve opplevelsen mangler jo: MOTORLYD!

Motorlyd-argumentet høres for meg ut veldig pubertalt... Jeg betaler gladelig for å slippe så mye lyd som mulig. Og det er stor forskjell på hvordan forskjellige elmotorer høres ut/ikke høres.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

mj

Om 30 år er Tesla Model S like mye klassiker som en Iphone6 eller som en Ipad. Om 30 år er en Mercedes AMG GT eller Mercedes SLS AMG en sann klassiker med skikkelig bensin V8.
[/quote]

Om 30 år tviler jeg på du får lov til å starte V8'rn uten en spesialtillatelse på en spesiell dag i året. F.eks nyttårsaften  :P
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 18:15
Jeg bryr meg fint lite om hvor fancy massasjestol man kan få i MB, eller om den har bedre adaptiv cruise enn Model S. Når Mercedes bygger alt rundt en (for meg) steindød teknologi (fossil drivlinje) blir det hele bortkastet.

Etter halvannet år i Model S er jeg krystallklar på at jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe bruksbil med bensin/dieselmotor igjen. For meg er det gammeldags teknologi, og en myk førerstol med ryggmassasje klarer ikke dekke over at bilens fremdrift skapes av små eksplosjoner som forgifter lokalmiljøet.

Hva du bryr deg om eller ikke er helt uvesentlig, eneste grunnen for at du kjører TMS er at den er billig i forhold til hva Tesla selv sammenligner seg med av andre biler..

Når TMS kommer med massasjestoler om noen år er det selvfølgelig det aller beste du kunne opplevd, det er litt sånn når man ikke har noe kritisk og si om Tesla uansett hva..

Fossilbilen er ikke død, den kommer heller ikke til og dø ut i vår levetid.
Drivlinjen til en MB E63 AMG S som det sammenlignes med her er like kjapp om ikke enda kjappere enn TMS når man er oppi i hastighet, det hadde vært vært artig og sett 80-150, 100-200 tester.
Når det er snakk om 0,5 sek på 0-100 tid så er det ikke alle som velger kun på det kriteriet visst prisen er lik.
Det som sjokkerte meg mest med TMS er støynivået, det er helt sinnssykt over 50 km/h under det er det nesten ingenting men over, helsike jeg tror den gamle Superben min var bedre her.. En E/S klasse har mye, mye bedre støyisolering og det er veldig synd i en elbil..

Enigami

Sitat fra: Davidsv på torsdag 02. april 2015, klokken 18:26

Motorlyd-argumentet høres for meg ut veldig pubertalt... Jeg betaler gladelig for å slippe så mye lyd som mulig. Og det er stor forskjell på hvordan forskjellige elmotorer høres ut/ikke høres.

Pubertalt? Grom motorlyd er en fryd for sjelen og jeg vet ikke om jeg hadde klart meg like bra uten.
Det høres direkte teit ut når man gir på med en Tesla Model S. Det går veldig unna, men har du hørt en T-bane eller bytrikk gå fra 0-50? Slik høres jo elbilene ut.

Jeg er derfor glad for at skikkelige biler fortsatt har gromme bensinmotorer (miljøvennlige V8 og V12 osv). Det fine med elmotor er til bybruk etc. Og pluginhybrider er det mest geniale for miljøet.

Det som er trist er at det er langt mer miljøskadelig å produsere en elbil eller hybrid enn en Bensin-V8.

Det er et paradoks at i en bils levetid, fra produksjon til vraking (inkludert gjennomsnittlig bruk) er en ny Mercedes S 500 V8 bensin mer miljøvennlig enn en Toyota Prius.
Tviler på at Tesla Model S eller andre elbiler er så mye mer miljøvennlig å lage.

Mange av delene på en Tesla Model S er fra Mercedes og Toyota.
Dersom Mercedes og Toyota ville hadde de satset like hard på elbil som Tesla. Men i stedet satser Mercedes, BMW, Audi, VW, Volvo og flere andre på plug-in Hybrid.

Det blir fremtiden og de bilene kommer til å holde seg best i pris. I alle fall de fra anerkjente merker med 4WD osv.

Rikerud

Sitat fra: Davidsv på torsdag 02. april 2015, klokken 18:26

Pubertalt... Jeg må le... Da er i jeg i så fall pubertal og stolt av det. Motorlyd er og blir en viktig del av opplevelsen med å kjøre en rå bil. Å kjøre f.eks en Jaguar F-Type opp Stelviopasset er rett og slett en opplevese som ikke kan beskrives.

Hilsen Rikerud
Pubertal og stolt av det!

Rikerud

Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 18:33
Fossilbilen er ikke død, den kommer heller ikke til og dø ut i vår levetid.

Det er helt korrekt. Fossilbilen vil leve slik vi kjenner den i mange mange år framover. Og det er bra for det er deilig å kjøre en real bensinbil. Akkurat som det er deilig å kjøre en Tesla (i motsetning til de fleste andre elbiler).

mj

S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

jkirkebo

Sitat fra: boppus på torsdag 02. april 2015, klokken 17:13
Sitat fra: Thomas M på onsdag 01. april 2015, klokken 22:56
Måten teknologien samspiller i en tesla og software snakker er milevis overlegen MB og andre merker. Dette pga de er altfor konservativ.

Du mener hvor lett det er å resette store og lille skjermen på Tesla med rattknappene? Enig.

Du kan fundere på hvorfor eiere av Mercedes ikke vet hvordan dette gjøres i sine biler.

Jeg har måttet resette Leafen et par-tre ganger, der kjenner jeg ikke til noen annen løsning enn å ta av ene batteripolen. Klønete.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cirys1

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 02. april 2015, klokken 18:39
Pubertalt? Grom motorlyd er en fryd for sjelen og jeg vet ikke om jeg hadde klart meg like bra uten.
Akkratt det og slippe motorlyden er ingen savn, jeg syns det er mye råere og akselerer i det stille enn med lyd og vibrasjon, og ja jeg har vært Audi mann i mange år med flere trimmede S4/6. Det er gøy den første uken etter det blir det bare slitsomt, ihvertfall visst man skal ha det som familiebil..

Både BMW og MB tilbyr motorlyd i høyttaleranlegget nå fordi de er så godt isolert at man neste ikke hører noe, kanskje noe for Tesla.. :p

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 18:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 18:15

Hva du bryr deg om eller ikke er helt uvesentlig
Velkommen til et diskusjonsforum  ;D

Det er jo trist for de som tvinges til å kjøpe bensin/dieselmotor fortsatt, og ja - hadde Model S kostet over millionen hadde jeg nok ikke kunnet ta meg råd til den.
Men heldigvis er den innenfor min betalingsvilje og evne, og da ble alternativene (5-serie, A6, E-klasse etc) totalt uinteressante. Det er ikke uten grunn at Model S nærmest sprenger skalaen for kundetilfredshet både i Norge og utland.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA