Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS vs Mercedes E63 AMG S

Startet av OnlyOne, onsdag 01. april 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: sangiovese på torsdag 02. april 2015, klokken 09:25
Sitat fra: Thomas M på onsdag 01. april 2015, klokken 22:56
Måten teknologien samspiller i en tesla og software snakker er milevis overlegen MB og andre merker. Dette pga de er altfor konservativ.

Kan du gi en utdypning på denne påstanden?
+1

OnlyOne

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 09:56
Sitat fra: mj på torsdag 02. april 2015, klokken 09:41
Uansett hvilken MB så er det for meg som å sitte i en bil i fra steinalderen. Ja, det er komfortabelt og ikke noen tvil om god kvalitet. Men utseende interiørmessig da.... Det er jo håpløst. Masse uoversiktlige små knapper og brytere helt ulogisk lagt opp.
Jepp.
Mercedes kan dytte så mange knapper og funksjoner de bare vil inn i E-klassen sin. Det hjelper ikke når de har bygget den rundt gammeldags teknologi som for meg ble steindød etter en stund i Tesla.

Kan dere begrunne hvorfor dette er gammeldags teknologi? Er det høyteknologisk/vanskelig å samle alt i en berøringsskjerm? Er det i det hele tatt viktig? Er det mer trafikksikkert å samle alt i en skjerm? Er det mere brukervennlig? Er det noe annet enn at det ser stilig ut?

Jeg forstår argumentet om at det er ulogisk lagt opp. Men lurer på hva fordelene med Tesla sin løsning er?

Selv kjenner jeg ikke Mercedes så veldig godt. Er derimot mer kjent med BMW, og de er kjent for å ha veldig brukervennlig, førerorientert og logisk oppbygning av bilen, noe som er min erfaring også.

Jeg får jo selv erfare forskjellene når jeg får my Tesla i juni, men artig å høre hvordan dere ser på forskjellene før den tid..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Heavenfall

Sitat fra: pwb på torsdag 02. april 2015, klokken 08:36
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 08:21
Sitat fra: Thomas M på torsdag 02. april 2015, klokken 02:13
Nei mangen TMS eiere kjøper pga 2kr på milen og lite eller ingen service på motor etc.

Samt man slipper å bli nektet innpass i byene pga diesel hysteriet etc.

Selve innkjøpspris på bilen er ikke hovedgrunn til valg av tesla.

Selv hadde jeg nok valgt 85 rwd da og ikke p85d. Men fortsatt Tesla elektrisk.

Tror du virkelig på dette?? Når man kjøper en bil til 700 k så er det for og "spare" på drivstoffutgiftene..  :o
En TMS trenger også service filter, bremseveske,hjullager, bremser etc. og elmotoren er IKKE vedlikeholds fri, de må en eller annen form for olje i lager, kraftoverføringen.
Både Audi og Volvo har prøvd seg på vedlikeholdsfrie komponenter før, blant annet automat på 90 tallet. "Evighetsolje", de bilene havarerte over en lav sko noen år senere..   

Alt som roterer eller beveger seg på en eller annen måte må ha jevnlig vedlikehold, hva Tesla definerer som jevnlig blir opp til de, jeg bare håper de ikke tror at noe er vedlikeholdsfritt, kan bli dyrt i lengden..

Mange lever nok i den tro at de har kjøpt en bil som gjør at de vil spare masse penger, men på ett år så er ikke drivstoffutgifter på en ny bil i dag store, skal mye til for at det ville oversteget 20.000,- Så hvis Tesla bruker 6000,- i strøm på samme tid så er det 14.000,- man sparer på drivstoff (ved 30k om året), men mange kjører mindre enn det så da blir jo besparelsen enda mindre. Så setter man seg ned å regner så skal det mye til for at det er økonomisk smart å kjøpe en Tesla til 700.000,- hvis man hadde en ok bil fra før eller at man heller hadde kjøpr seg en Skoda til 500.000,-

Mange lever nok i den tro at alle Teslaer koster over 700k. Det gjorde ikke vår Tesla og vi nyter hvert sekund vi bruker den.

Et annet punkt
Spiller vel ingen rolle hva Mercedes hadde i bilene sine for 15-20 år siden???   Det er nå Tesla har kommet på banen og dette er fremtiden.

Heavenfall

Sitat fra: mj på torsdag 02. april 2015, klokken 09:41
Uansett hvilken MB så er det for meg som å sitte i en bil i fra steinalderen. Ja, det er komfortabelt og ikke noen tvil om god kvalitet. Men utseende interiørmessig da.... Det er jo håpløst. Masse uoversiktlige små knapper og brytere helt ulogisk lagt opp.
Jepp.
Mercedes kan dytte så mange knapper og funksjoner de bare vil inn i E-klassen sin. Det hjelper ikke når de har bygget den rundt gammeldags teknologi som for meg ble steindød etter en stund i Tesla.

Helt enig

Dette har Tesla fått til på få år. Bare å glede seg over fremtiden

sigurdi

Må bare ta opp en ting som MB har vært overlegent best på i mange år, Rust garanti og hvordan komme så unna denne. :-)
Store serier er jo rett og slett råtten innvendig, og når det endelig viser på utsiden er det desverre for sent, løpet kjørt. :-)
Og dette var/er ikke et lite problem som kunne/kan fikses på et lite verksted besøk, tar heller et DU skifte eller tre.
Produsenter driter på draget om de heter MB, GM, Tesla, feil leveranser, sjekker ikke deler fra underleverandører godt nok, slik er det og vil det være i alle bransjer, underleverandører presser utstyr for å få lavest produksjons kostnad og havner ofte utenfor toleransen om de ikke blir passet på.
Viktigste er det at leverandør tar tak og fikser problemet ikke dytter det under teppet i kjent GM ånd.
Så om en produsent er 3, 10 eller 100år så må de ha rutiner for kvalitet kontroll og kultur for å ta tak i problemet og fikse dem når de måtte oppstå, med minst mulig problem for kunden.
Skjerp dere!
Høres ut som barnehage barn, min far er sterkere en din osv, blir mer og mer krampeaktige argumentasjon jo lengre ut i tråden en kommer.
PS grei påskeunderholdning nærmer seg kommentarer fra Pepper sidene og det er ikke ment som komplemang om noen lurer. :-)

God Påske.
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: pwb på torsdag 02. april 2015, klokken 08:36
Mange lever nok i den tro at de har kjøpt en bil som gjør at de vil spare masse penger, men på ett år så er ikke drivstoffutgifter på en ny bil i dag store, skal mye til for at det ville oversteget 20.000,- Så hvis Tesla bruker 6000,- i strøm på samme tid så er det 14.000,- man sparer på drivstoff (ved 30k om året), men mange kjører mindre enn det så da blir jo besparelsen enda mindre.

Øh, det skal da ikke mye til å overstige 20k. 30.000km i året med en bil som bruker 0.65l/mil diesel (vår gamle Touran) koster over 25.000,- pr. år i drivstoff. Etter 44.000km i Teslaen står måleren hjemme på 2812kWh, noe som koster ca. 2000 kroner, eller ~1350,- for 30.000km. Det er 24.000,- pr. år spart kun på drivstoffet det.

Forhåndsbetalt 5 års service kostet meg ca. 3500,- pr. år, Touranen lå i snitt på 7-8000,- pr. service (som hadde intervall på i underkant av 30.000km),. Altså ca. 4000,- spart på hver service også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tai

Leser tråden lett hoderystende.

Du kan diskutere kvalitet, effekt, utstyr og utseende til krampa tar deg. Tesla har laget en elektrisk bil som kjører 40 mil+ per lading. Du skal være rimelig blind for å ikke se at det er lysår foran alle andre bilprodusenter.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Øyvind.h

Sitat fra: Tai på torsdag 02. april 2015, klokken 11:34
Leser tråden lett hoderystende.

Du kan diskutere kvalitet, effekt, utstyr og utseende til krampa tar deg. Tesla har laget en elektrisk bil som kjører 40 mil+ per lading. Du skal være rimelig blind for å ikke se at det er lysår foran alle andre bilprodusenter.

Tai
Blind, misunnelig, bitter....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lurium

Ser pwb har slått ut i full blomst her :)

308en uten ratt...fransk fremtid.. ingenting fungerer så det er kunst :)

AreLib

Tesla has built an exceptional car.  They have a very pragmatic approach and set the standard, where we have to follow up now." Matthias Mueller 
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

cirys1

Her er du på veldig tynn is, wow faktoren til Tesla med Tacc hadde MB for over 15 år siden, alt av ekstra utstyr og funksjoner som man kan få til Tesla kan man få til MB, men ikke omvendt.
Å si noe som at MB har gammel teknologi er så dumt at jeg ikke klarer og få sagt det, kanskje du mener at den har gammeldags "interface" men gammel teknologi kom igjen... ::)

Dette er AP til MB for over 2 år siden slapp de det... Hvor er Tesla sin??

https://www.youtube.com/watch?v=n8E5JEzBszw

Dennis

Rikerud

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 02. april 2015, klokken 13:34
Mener nok selve motoren tipper jeg :)

Spesielt m158-motoren fra MB... Utdatert fossilmotor ;)

BTW så har MB en elbil i utvalget sitt med 750hk. Tror sannelig de har en spesialutgave av denne på over 800hk også. MB altså....

petersv

Gjeeeeesp... Disse diskusjonene får mac vs pc- og xbox vs playstation-diskusjonene til å blekne.

For all del fortsett, men skjønner ikke at dere gidder...

Rikerud

Sitat fra: petersv på torsdag 02. april 2015, klokken 13:41
Gjeeeeesp... Disse diskusjonene får mac vs pc- og xbox vs playstation-diskusjonene til å blekne.

For all del fortsett, men skjønner ikke at dere gidder...

Bra du giddet lese det da :-p

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA