Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke lett å bestille fra Tesla sin side i dag... #infosec

Startet av OnlyOne, søndag 26. april 2015, klokken 01:25

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 02. april 2015, klokken 18:39
Det er et paradoks at i en bils levetid, fra produksjon til vraking (inkludert gjennomsnittlig bruk) er en ny Mercedes S 500 V8 bensin mer miljøvennlig enn en Toyota Prius.
Tviler på at Tesla Model S eller andre elbiler er så mye mer miljøvennlig å lage.
Dokumentasjon? Det hørtes ut som en myte som elbil-skeptikere elsker å fremsette.
Anbefaler at du leser den nylig reviderte NTNU-studien, samt TÜV analyser som grundig understreker elbilens overlegenhet fra vugge til grav såfremt den går på EU-mix eller fortrinnsvis helt ren kraft.

Btw: velkommen til forumet. Ser du ble medlem nå nettopp og begynte her i denne tråden :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

finn_roen

Sitat fra: pwb på torsdag 02. april 2015, klokken 08:29
Sitat fra: dosmont på torsdag 02. april 2015, klokken 08:10
Sitat fra: pwb på torsdag 02. april 2015, klokken 08:03
Sa akselerasjon er en unik kvalitet ovenfor mange andre, men det finnes jo biler som akselererer raskere, da er de mer unik enn Tesla , hva er neste påstand?

Kverulant du :)
skjønner ikke at folk biter på  ;D

Prøver bare å finne ut hva som er unikt med Tesla, det er jo ingen ting unikt med Tesla egentlig

Ser ikke ut til at du klarer å ta innover deg at Tesla tibyr en bilopplevelse som øvrige biler i denne prisklassen ikke kan matche.
Mange Tesla eiere har tidliger har kjørt dyre fosilbiler og dermed ett godt sammenligningsgrunnlag, og de fleste er meget positiv til overgangen til Tesla.

Så kommer du og forteller att de tar feil...
*Akserelasjonen dere har opplevd er god, men den får man også i en E63 AMG S (ja til 1 million mer)
* Fravær av støy under akserelasjon er bra, men jernklumpen deres som er viklet inn i noen ledninger er teknologisk underlegen, V10 motoren til konkurentene?
Muligheten dere har til å forvarme bilen via mobil er bra men intet nytt, webasto anlegg har vært tilgjengelig i mange år, i nærmest alle bilmerker. (så hvorfor er det så få biler som selges med dette utstyret?)


cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 18:52
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 18:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 18:15
Jeg bryr meg fint lite om hvor fancy massasjestol man kan få i MB, eller om den har bedre adaptiv cruise enn Model S. Når Mercedes bygger alt rundt en (for meg) steindød teknologi (fossil drivlinje) blir det hele bortkastet.

Etter halvannet år i Model S er jeg krystallklar på at jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe bruksbil med bensin/dieselmotor igjen. For meg er det gammeldags teknologi, og en myk førerstol med ryggmassasje klarer ikke dekke over at bilens fremdrift skapes av små eksplosjoner som forgifter lokalmiljøet.

Hva du bryr deg om eller ikke er helt uvesentlig
Velkommen til et diskusjonsforum  ;D

Det er jo trist for de som tvinges til å kjøpe bensin/dieselmotor fortsatt, og ja - hadde Model S kostet over millionen hadde jeg nok ikke kunnet ta meg råd til den.
Men heldigvis er den innenfor min betalingsvilje og evne, og da ble alternativene (5-serie, A6, E-klasse etc) totalt uinteressante. Det er ikke uten grunn at Model S nærmest sprenger skalaen for kundetilfredshet både i Norge og utland.

Snakk om og ta ting ut av kontekst...  ::) LOL 

Vi får se kundetilfredsheten om en stund, alle er fornøyde når man slipper feil, TMS har hatt veldig mange feil på veldig liten tid, 4 måneder for en service, utleverer biler med bulker, feil dekk osv. vell de har langt igjen i min bok for og "levere" ordentlig..

Jeg er ihvertfall ærlig om det TMS er langt ifra verdens beste bil, men det er den bilen med den plassen og hk``nene som far ønsker seg til en noenlunde fornuftig pris, hadde aldri funnet på og kjøpe denne bilen uten total fravær av alle avgifter..




cirys1

Sitat fra: finn_roen på torsdag 02. april 2015, klokken 18:56
Mange Tesla eiere har tidliger har kjørt dyre fosilbiler og dermed ett godt sammenligningsgrunnlag, og de fleste er meget positiv til overgangen til Tesla.

Hvem er disse?? Jeg har sett et par her inne som har eid M5 tidligere og går over til P85D, men de aller fleste som går over til Tesla er "Passat gjengen" bare se på tråden "hva kvitter vi oss med av fossiler", det er helt vanlig folk som har gravd litt ekstra (og samtidig vært heldige med pris) som har anskaffet seg Tesla.

Nå må man ut med 750.000 for en fornuftig utstyrt S85D, det blir ikke mange som velger Tesla da, "Passat gjengen" er gjerne villig til og strekke seg til 600-650..  ???

HåkonE

Model S høres mer ut som et jetfly\romskip. En fossilbil ut som et propellfly.

Hva akselerasjon, vibrasjon og komfort angår treffer analogien like bra i de fleste tilfeller. 

Nye eksosbiler er så isolert at lyden er en vits uansett. Bare en plagsom during i bakgrunnen. Selv de største M-seriene må man finne en tunnel og ta ned vinduet for å høre noe. Og det blir færre og færre sylindre.

Porsche går nå åpent ut i media og sier at Tesla har lagt lista , og nå må andre følge etter. De har naturligvis prøvekjørt, og forstår greia. Men salgstallene hadde nok vekket de uansett, Model S overbeviser petrolhead-kunder fra Panamera Turbo, S8, M6 osv.  TMC forumet flyter over av tidligere skeptikere med garasjen full av dyre eksosbiler som nå havner på ebay.

Og her i landet er det et fåtall skeptikere, gjerne med små eksosbiler med nitrist gressklippermotor som registrerer seg på forum for bilmerker de etter sigende ikke har noe interesse for i det hele tatt, som argumenterer hardt om lyd og en eller annen plastikkdel på Tesla de har hørt at ikke var 100% en gang i tiden. Og våge deg om du nevner janteloven...

Det er et artig skue.  :)

finn_roen

#95
Hvem er disse?? Jeg har sett et par her inne som har eid M5 tidligere og går over til P85D, men de aller fleste som går over til Tesla er "Passat gjengen" bare se på tråden "hva kvitter vi oss med av fossiler", det er helt vanlig folk som har gravd litt ekstra (og samtidig vært heldige med pris) som har anskaffet seg Tesla.

Nå må man ut med 750.000 for en fornuftig utstyrt S85D, det blir ikke mange som velger Tesla da, "Passat gjengen" er gjerne villig til og strekke seg til 600-650..  ???

Nå skrev ikke jeg at de har nødvendigvis har eid slike biler, men mange har kjørt (sammenlignet) andre biler i denne prisklassen.

jkirkebo

#96
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 19:14
Sitat fra: finn_roen på torsdag 02. april 2015, klokken 18:56
Mange Tesla eiere har tidliger har kjørt dyre fosilbiler og dermed ett godt sammenligningsgrunnlag, og de fleste er meget positiv til overgangen til Tesla.

Hvem er disse?? Jeg har sett et par her inne som har eid M5 tidligere og går over til P85D, men de aller fleste som går over til Tesla er "Passat gjengen" bare se på tråden "hva kvitter vi oss med av fossiler", det er helt vanlig folk som har gravd litt ekstra (og samtidig vært heldige med pris) som har anskaffet seg Tesla.

I Norge ja. I USA er det bøttevis som har konvertert fra biler som M6, Panamera, div. AMG-saker osv. I Norge er disse for dyre for de aller fleste, og de som har råd til disse vil vel neppe bli sett i en bil som også "almuen" har råd til...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cirys1

Sitat fra: finn_roen på torsdag 02. april 2015, klokken 19:21
Nå skrev ikke jeg at de har nødvendigvis har eid slike biler, men mange har kjørt (sammenlignet) andre biler i denne prisklassen.
Nå var det lett og forstå deg i den retningen, jeg har prøvekjørt/banekjørt mange råe biler men hvordan de er som hverdagsbil aner jeg ikke. Man bør ha en bil i et par måneder eller daglig virke i noen uker for og få med seg vanlige positive/negative ting mener jeg da.. :)

Rikerud

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. april 2015, klokken 19:36
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 19:14
Sitat fra: finn_roen på torsdag 02. april 2015, klokken 18:56
Mange Tesla eiere har tidliger har kjørt dyre fosilbiler og dermed ett godt sammenligningsgrunnlag, og de fleste er meget positiv til overgangen til Tesla.

Hvem er disse?? Jeg har sett et par her inne som har eid M5 tidligere og går over til P85D, men de aller fleste som går over til Tesla er "Passat gjengen" bare se på tråden "hva kvitter vi oss med av fossiler", det er helt vanlig folk som har gravd litt ekstra (og samtidig vært heldige med pris) som har anskaffet seg Tesla.

I Norge ja. I USA er det bøttevis som har konvertert fra biler som M6, Panamera, div. AMG-saker osv. I Norge er disse for dyre for de aller fleste, og de som har råd til disse vil vel neppe bli sett i en bil som også "almuen" har råd til...
[/quote]

Det er tydeligvis med rette at Tesla blir omtalt som Asker-Passat. LOL  ???

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. april 2015, klokken 19:36
I Norge ja. I USA er det bøttevis som har konvertert fra biler som M6, Panamera, div. AMG-saker osv. I Norge er disse for dyre for de aller fleste, og de som har råd til disse vil vel neppe bli sett i en bil som også "almuen" har råd til...

De har mulighet for og prøve noe nytt i samme prisklasse, ikke sikkert de blir der, i tillegg så har de avgiftslettelser der borte også så Tesla blir som regel billigere enn de andre. Tesla selger ca halvparten av sine biler i USA det er latterlig lite når man tenker på innbyggertall. Norge alene står for 10% og de kan ikke forklares på noen annen måte en fravær av avgifter.. :)
Tenk deg at salgstallet på antall biler er høyere enn Tyskland der det bor over 80 millioner...  :P

Øyvind.h

#100
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 19:03
Snakk om og ta ting ut av kontekst...  ::) LOL 
Nei det er ikke "lol". Det er et forsøk på å påpeke at eierne er eksepsjonelt fornøyde med bilene sine. I USA er resultatene like to år på rad, og norsk TNS Gallup undersøkelse viser også ekstreme resultater.

Om man får disse ekstreme resultatene selv om det finnes bedre seter, selv om det finnes bedre støydemping og selv om noen foretrekker annen type interiør. Er det så utenkelig at resultatene skyldes totalopplevelsen? Og at den er helt eksepsjonell fordi grunnproduktet er som det er?

Anbefaler eksempelvis Blue ocean strategy, Innovators dilemma/solution og How breakthrougs happen. De gir et lite innblikk i hva som skjer nå. Samt langt bedre forståelse hvor hvorfor Tesla er den som leverer denne bilen, som "alle andre" kunne laget uten problemer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rikerud

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 19:47
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 19:03
Snakk om og ta ting ut av kontekst...  ::) LOL 
Nei det er ikke "lol". Det er et forsøk på å påpeke at eierne er eksepsjonelt fornøyde med bilene sine. I USA er resultatene like to år på rad, og norsk TNS Gallup undersøkelse viser også ekstreme resultater.

Om man får disse ekstreme resultatene selv om det finnes bedre seter, selv om det finnes bedre støydemping og selv om noen foretrekker annen type interiør. Er det så utenkelig at resultatene skyldes totalopplevelsen? Og at den er helt eksepsjonell fordi grunnproduktet er som det er?


Slike resultater kan også skyldes skylapper.

Heavenfall

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 18:15
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 13:15
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 09:56
Mercedes kan dytte så mange knapper og funksjoner de bare vil inn i E-klassen sin. Det hjelper ikke når de har bygget den rundt gammeldags teknologi som for meg ble steindød etter en stund i Tesla.

Her er du på veldig tynn is, wow faktoren til Tesla med Tacc hadde MB for over 15 år siden, alt av ekstra utstyr og funksjoner som man kan få til Tesla kan man få til MB, men ikke omvendt.
Å si noe som at MB har gammel teknologi er så dumt at jeg ikke klarer og få sagt det
Jeg bryr meg fint lite om hvor fancy massasjestol man kan få i MB, eller om den har bedre adaptiv cruise enn Model S. Når Mercedes bygger alt rundt en (for meg) steindød teknologi (fossil drivlinje) blir det hele bortkastet.

Etter halvannet år i Model S er jeg krystallklar på at jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe bruksbil med bensin/dieselmotor igjen. For meg er det gammeldags teknologi, og en myk førerstol med ryggmassasje klarer ikke dekke over at bilens fremdrift skapes av små eksplosjoner som forgifter lokalmiljøet.

Veldig enig :)

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 19:47
Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 19:03
Snakk om og ta ting ut av kontekst...  ::) LOL 
Nei det er ikke "lol". Det er et forsøk på å påpeke at eierne er eksepsjonelt fornøyde med bilene sine. I USA er resultatene like to år på rad, og norsk TNS Gallup undersøkelse viser også ekstreme resultater.

http://www.klikk.no/motor/bil/article1530434.ece

"Tesla-eiere er religiøst happy med bilen."

Skulle nesten tro det var deg de hadde intervjuet, kundetilfredsheten er der, men den er på kraftig vei ned..
Jeg klarer ikke og tenke på en annen bil som har hatt så mange alvorlige feil på så kort tid som Tesla, jeg husker Audi hadde et mareritt med 2,5 Tdi ifra 98-03 den bilen hadde karmakseproblem, feil med automat, feil på belger og turbo, men den er også kjent som et mareritt. 

Akkurat nå er jeg fornøyd med bilen, men må jeg inn 2-3 ganger i året for og fikse ting så blir jeg ikke glad..  >:(

Heavenfall

Sitat fra: cirys1 på torsdag 02. april 2015, klokken 18:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. april 2015, klokken 18:15
Jeg bryr meg fint lite om hvor fancy massasjestol man kan få i MB, eller om den har bedre adaptiv cruise enn Model S. Når Mercedes bygger alt rundt en (for meg) steindød teknologi (fossil drivlinje) blir det hele bortkastet.

Etter halvannet år i Model S er jeg krystallklar på at jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe bruksbil med bensin/dieselmotor igjen. For meg er det gammeldags teknologi, og en myk førerstol med ryggmassasje klarer ikke dekke over at bilens fremdrift skapes av små eksplosjoner som forgifter lokalmiljøet.

Hva du bryr deg om eller ikke er helt uvesentlig, eneste grunnen for at du kjører TMS er at den er billig i forhold til hva Tesla selv sammenligner seg med av andre biler..

Når TMS kommer med massasjestoler om noen år er det selvfølgelig det aller beste du kunne opplevd, det er litt sånn når man ikke har noe kritisk og si om Tesla uansett hva..


Har personlig ingen problemer med å være kritisk til ting på Tesla. Jeg synes fjernlysene er for dårlig i forhold til V70 jeg hadde før. Men det er bra nok. Interiøret kunne godt ha vært satt enda bedre sammen og knappene på rattet er ikke noe særlig kvalitet. Men fortsatt så er denne bilen overlegen alt annet jeg noen gang har kjørt og jeg skal aldri over til fossilbiler igjen.

Dette har Tesla klart på et par år. Mercedes har ikke klart dette på gudene vet hvor mange år de har holdt på (overlegen elektrisk bil)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA