Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor er det så taust fra tesla vedr mod X? Er bilen skrinlagt ?

Startet av Hyperstress, lørdag 25. april 2015, klokken 23:10

« forrige - neste »

Hyperstress

Ser ut til at jeg ender opp med fossil leiebil til godt over påske pga lade problemer. Stuck på feil side av landet.
Tesla dekker leiebil, og jeg forventer at de ikke er vanskelige ift dekning av driftsutgifter i perioden, men vet jo aldri. Jeg kjører og lader gratis med Tesla, men med fossilbil så blir det flere tusen i utgifter. (400kr daglig t/r Jobb, pluss påskekjøring)

Hva er deres erfaring, dekker de driftsutgifter uten «krangling»?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ctr46

Kommer muligens i samme situasjon selv om et par uker så det er jeg nysgjerrig på også. Jeg mener at de burde det så lenge det er snakk om garanti utbedringer..
85D

Hyperstress

Fikk beskjed nå om å ta vare på kvitteringer så ordner de det i ettertid. :)
Kjipt med problemer, men Tesla ordner opp så godt de kan. Det er bra.

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Harlex

Har hatt Hertz-bil på Teslas regning... Jeg tømte tanken under lånet og kjørte gjennom div. bomringer mange ganger.... Regner det som selvsagt at jeg ikke får ettersendt noe på drivstoff og bom ettersom det var en garantisak.... Opplever Tesla som svært imøtekommende og fleksibel når det kommer til lånebil.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

sn0le

Hadde leiebil i høst når batteripakken konka i min S85.
Fikk regninger fra Hertz på bomring og fikk aldri spørsmål om jeg hadde kvittering på drivstoff jeg hadde fylt.
Ergo så måtte jeg dekke bom og drivstoff selv, til tross for at det var garantireparasjon.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

pej

Man har ingen rettigheter til å få dekket dette, men skader ikke å spørre.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

Hvorfor har man ingen rettigheter? Fra forbrukerkjøpsloven:

Sitat§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

B_Tesla

Dette er vel en garantisak. Kjører du det som reklamasjon kommer 30 inn. Men da er vesentlig ulempe nøkkelen. Samt at det ikke skal være urimelige kostnader for leverandør.  Det er altså ikke svart/hvitt. Husk at man ikke får verditap som følge av km. Kostnader ligger da på ca 1,- pr km, mot 4,10 pr km som er statens satser. Regner du på prisfall på bil samt forsikring, service, dekk osv, så er det LANGT mer enn 4,10 pr km.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

I praksis veies ulempen forbruker påføres ved å være avskåret fra å bruke gjenstanden opp mot ulempen selger påføres ved å stille lånegjenstand til rådighet. For eksempel er det en større ulempe for kjøper å være uten kjøleskap i to uker enn det er for selger å stille et låneskap til disposisjon i perioden. Det samme må vel sies å gjelde her, det vil normalt være en større ulempe for kunden å være avskåret fra å bruke bilen enn det vil være for selger å stille lånebil til disposisjon.

Det som er spesielt her er jo at fossilbil er vesentlig dyrere i drift enn elbil, men så vidt jeg vet finnes det ikke vedtak i FTU som danner presedens i så måte. Dermed er det mulig du har rett at det ikke er helt svarthvitt. Imidlertid er jeg ganske sikker på at man ikke kan omgå noe ved å kalle det garanti; det er nemlig ulovlig å kalle det garanti hvis det allerede dekkes av reklamasjonsretten (skal det lovlig kalles garanti må det innebære utvidede rettigheter i forhold til lovverket). En feil i ladesystemet på en så ny bil er åpenbart dekket av reklamasjonsretten, og forbrukerkjøpslovens bestemmelser vil således være gjeldende så lenge bilen er kjøpt av privatperson.

HåkonE

Hadde min BMW inne til garanti-sak hos Bilia, og spurte om leiebil. Det fikk jeg ikke. Hørtes nesten ut som han ble overrasket over spørsmålet, og de hadde åpenbart ikke noe rutiner for det.

Gir Tesla ut det i tilfeller der bilen kun skal inn i kortere tidsrom, hadde jeg blitt positivt overrasket.  :)

Muffinman

Jepp, spesifikt kan man bare kreve lånegjenstand stilt til rådighet om man blir avskåret fra å bruke gjenstanden i over en uke i tillegg til det nevnt over.

mj

Var ikke problem å få igjen penger for driftsutgifter. Det tok bare litt tid. Måtte etterlyse en gang eller to. Måtte da gi de IBAN og SWIFT til min bank så ordnet det seg. Fikk og et par oppfølgingstelefoner der de spurte om jeg hadde fått pengene tilbakebetalt. Regner med at de overfører i fra utenlands bank ( Skandiabanken avd, Sverige tror jeg )

Er jo det samme når de skal sende faktura ut til kunde. Må etterlyses og tar evigheter.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

#12
Skal ha lånebil fra Tesla et par dager i neste uke, og siden jeg bruker bilen i jobb blir det svært mye kjøring i perioden. Om jeg får en fossil eller elektrisk bil vil utgjøre en forskjell på anslagsvis kr. 1500 på de to dagene i drivstoffutgifter, redusert kilometergodtgjørelse og ferge. Bompenger vil sannsynligvis utgjøre 5-700 i tillegg.

Den største posten ved å kjøre fossilbil vil være tort og svie. Lånte en greit utstyrt BMW 3-serie med automat de to-tre kilometrene jeg skulle sist bilen var inne, og det overrasket meg egentlig litt hvor påtagelig følelsen av å kjøre noe antikvarisk a la dampmaskin var.  Til og med en 60kWh vil være bedre, selv om jeg må være kreativ med ladingen for å få det til å gå opp da :)

turfsurf


Sitat fra: Haknys på lørdag 04. april 2015, klokken 21:04
Hadde min BMW inne til garanti-sak hos Bilia, og spurte om leiebil. Det fikk jeg ikke. Hørtes nesten ut som han ble overrasket over spørsmålet, og de hadde åpenbart ikke noe rutiner for det.

Gir Tesla ut det i tilfeller der bilen kun skal inn i kortere tidsrom, hadde jeg blitt positivt overrasket.  :)

Fikk alltid fått lånebil fra Tesla når jeg hadde vår S85 inne til rep/oppgradering/service. Selv om det kun var snakk om en dag. Det ble vel en 12-15 ganger til sammen. Fikk beskjed om å ta vare på evt drivstoff regninger og levere de.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf


Sitat fra: Muffinman på søndag 05. april 2015, klokken 09:50

Den største posten ved å kjøre fossilbil vil være tort og svie. Lånte en greit utstyrt BMW 3-serie med automat de to-tre kilometrene jeg skulle sist bilen var inne, og det overrasket meg egentlig litt hvor påtagelig følelsen av å kjøre noe antikvarisk a la dampmaskin var.  Til og med en 60kWh vil være bedre, selv om jeg må være kreativ med ladingen for å få det til å gå opp da :)

Kjører rundt i en 318d med 8 trinns automat selv om dagen, og jeg er rystet over hvor mye den bilen bråker, både motor og hjulstøy, i tillegg til den antikvariske drivlinjen. 520d jeg hadde som lånebil en gang tidligere var noe bedre mtp støy, men samme rykk og napp i drivlinjen. Mtp at dette er en av de beste automatkassene, så sier det ganske mye om elbilers fortrinn på dette området.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA