Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Golf GTE

Startet av Panduck, lørdag 25. april 2015, klokken 19:27

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: smaug01 på torsdag 09. april 2015, klokken 19:25
Det meste av det som skjer på batterifronten i dag er vel strengt tatt baby step? Små forbedringer som øker energitettheten noen prosent fra gang til gang. Inntil den virkelige game changeren kommer og hvis den kommer, er regelen så langt ser det ut som å være, maks 2C ladestrøm. Det er derfor det er gunstig å ha så stort batteri som mulig fordi du får flere km tilgjengelig pr lademinutt uten at batteriet belastes mere(som jo er noe av oppskriften til Tesla). Ved utlading gjelder noe av det samme. Det er mye sunnere for kjemien i et batteri å hente ut 80kW fra et 80kWh batteri enn 80kW fra et 22kW batteri.

Er mye av dette som gjør at jeg ikke tror på noe voldsom ladehastighet på elbiler type personbiler.


  • det er grenser for hvor mange kWh stort batteri man ønsker å sette i en elbil
  • ønsker man at batteriet skal vare, så kan man ikke dytte på uendelig med strøm/effekt.

Skal man ha noen voldsom ladehastighet på mindre batterier, så må man antakelig bort fra kjemiske batterier og over på kondensator-baserte batteri-banker. De kan lades lynfort og lades ut på et blunk uten å ta skade. Men idag får man ikke den kapasitet i kWh som man får med et kjemisk batteri innenfor samme volum/vekt.

Så jeg passer på å puste mens jeg venter  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA