Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Golf GTE

Startet av Panduck, lørdag 25. april 2015, klokken 19:27

« forrige - neste »

olegregert

Har noen av dere vært på Grelland hos Statoil i påsken. Statoil sa den var klar før påske. Denligger sentralt på vei nordover.

Arha

Sitat fra: olegregert på lørdag 04. april 2015, klokken 09:29
Har noen av dere vært på Grelland hos Statoil i påsken. Statoil sa den var klar før påske. Denligger sentralt på vei nordover.
Var der på onsdag 1. april.  Etter flere mislykte forsøk på å starte lading opplyste den Statoilansatte at hun fikk alarm på jordfeil på laderen.  Det hadde visst vært problemer med dette siden den ble "satt i drift".  De kunne heller sannsynligvis ikke skaffe service før etter påske.  Var på vei i retning Oslo, men hadde for lite strøm til å komme til Drammen.  Måtte derfor tilbake til Holmestrand for å lade. Dette ble ca 2 mil da en må kjøre mange km på E18 før det er mulig å snu.  Anbefaler derfor ikke å ta sjansen på at laderen på Grelland har blitt ok.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

fmaalen

Sitat fra: Arha på lørdag 04. april 2015, klokken 17:18
Sitat fra: olegregert på lørdag 04. april 2015, klokken 09:29
Har noen av dere vært på Grelland hos Statoil i påsken. Statoil sa den var klar før påske. Denligger sentralt på vei nordover.
Var der på onsdag 1. april.  Etter flere mislykte forsøk på å starte lading opplyste den Statoilansatte at hun fikk alarm på jordfeil på laderen.  Det hadde visst vært problemer med dette siden den ble "satt i drift".  De kunne heller sannsynligvis ikke skaffe service før etter påske.  Var på vei i retning Oslo, men hadde for lite strøm til å komme til Drammen.  Måtte derfor tilbake til Holmestrand for å lade. Dette ble ca 2 mil da en må kjøre mange km på E18 før det er mulig å snu.  Anbefaler derfor ikke å ta sjansen på at laderen på Grelland har blitt ok.

Jeg ladet 30 minutter på Grelland i går med min e-Golf, fungerte knirkefritt. En del av en tur fra Høvåg(Lillesand) til Sandvika. Langtur med vanlig el-bil er nå helt overkommelig på denne strekningen, ikke bare for spesielt interessert, men definitivt for interesserte... Laderen i Holmestrand var forøvrig opptatt(minimum 2 ladere skulle vært regelen, Lasses i Brevik er genial i så måte), så jeg tok sjansen på Grelland med hell. Statoil sine priser burde imidlertid endres til minutt istedenfor 15/30 minutts bolker. Jeg trengte ikke 30 min, men ble stående siden jeg hadde betalt for det. Liker minuttprising bedre.

Tesla Model S og e-Golf

Panduck

Er det alvorlig bare en lader på Grelland? Det var kun en på Telemarksporten. Kun en hurtiglader på Stoa, kun en hurtiglader på Brokelandsheia.

Jeg forstår mindre og mindre av  Transnovas krav om "dobbel infrastruktur". Er det dobbel infrastruktur når det står en 22kW AC lader ved siden av? Trist å si det, men hadde det ikke vært for Fortumladerene som dukker opp rundomkring, ville det vært et mareritt å ha elbil. På Stoa var det ikke engang en 22kW lader, KUN en enslig lader.

For meg virker det tullete å kaste penger på slike prosjekter. Når ladere snart kommer på bensinstasjoner langs veien, vil ingen gidde å kjøre til en enslig, bortgjemt lader som den på Stoa. Brokelandsheia, greit, men det må MINST en 50kW DC lader til der.

emil

For å forsvare Stoa-laderen så ble den satt opp på en tid da det ikke var noen alternative lademuligheter. Lademulighetene var schuko eller CHAdeMO og bilene var Leaf eller Trilling. Plasseringen av den har nok med kostnader å gjøre. De har sansynligvis fått plassen gratis samt at trafostasjonen er 5 meter unna.

GrønnKontakt har riktignok hatt planer i lang tid om oppgradering av laderen til multistandard og AC-punkter i tillegg til at det er planer om flere AC-ladeplasser sentralt i Arendal sentrum.

Men selv om laderen der er litt gjemt unna er den godt brukt og nesten alle gangene jeg bruker den blir jeg enten stående og vente på andre som lader eller det kommer andre mens jeg lader.

Brokelandsheia burde minst ha en 50kW DC-lader til ja. Men det er også et sted hvor semihurtig DC-lading kunne hatt noe for seg der man kunne fått ladet bil mens man tok en spise eller handlepause. Hadde det bare vært rimelige semihurtige ladere på markedet.

Lasses burde vært standarden for mye av hurtigladerutbygging. Både i antall plasser, men også plassering i forhold til veier og ting å gjøre mens man lader.

Panduck

Sitat fra: emil på mandag 06. april 2015, klokken 00:11
For å forsvare Stoa-laderen så ble den satt opp på en tid da det ikke var noen alternative lademuligheter. Lademulighetene var schuko eller CHAdeMO og bilene var Leaf eller Trilling. Plasseringen av den har nok med kostnader å gjøre. De har sansynligvis fått plassen gratis samt at trafostasjonen er 5 meter unna.

GrønnKontakt har riktignok hatt planer i lang tid om oppgradering av laderen til multistandard og AC-punkter i tillegg til at det er planer om flere AC-ladeplasser sentralt i Arendal sentrum.

Men selv om laderen der er litt gjemt unna er den godt brukt og nesten alle gangene jeg bruker den blir jeg enten stående og vente på andre som lader eller det kommer andre mens jeg lader.

Brokelandsheia burde minst ha en 50kW DC-lader til ja. Men det er også et sted hvor semihurtig DC-lading kunne hatt noe for seg der man kunne fått ladet bil mens man tok en spise eller handlepause. Hadde det bare vært rimelige semihurtige ladere på markedet.

Lasses burde vært standarden for mye av hurtigladerutbygging. Både i antall plasser, men også plassering i forhold til veier og ting å gjøre mens man lader.

Stoa sto på listen over nye ladesteder. Kanskje betyr det at den skulle utvides, og at GK ikke har gjort det de skal med utvidelse i henhold til fristen. Ikke vet jeg. Og det er greit med en "lader gjemt unna" nå, mitt poeng var at med en gang det kommer en bedre plassert lader, vil disse for det meste stå ubrukt. Semighurtig DC er et godt alternativ til "backupladere" som en ekstra forsikring dersom en hurtiglader er i ustand. 20kW DC er helt ok som en nødløsning.

Lasses synes jeg oppfyller det som bør være minimumskrav. Med den andelen elbiler som selges nå vil 2 stykk DC ladere ikke være nok. Ladestasjoner den typen som kom i Bergen er mer det vi må satse mot flere steder.

Panduck

Sitat fra: nime01 på mandag 06. april 2015, klokken 07:05
Tror fler og fler oppdager at man slipper ganske 'billig' unna i ladekøen med en Zoe eller en av bilene nevnt over.

Vi er jo veldig i "begynnelsen" av elbileventyret, og det er jo vanskelig å spå hva som kommer til å hende. Men å kunne lade bilen hurtig vil nok være så viktig at Zoe vil tape dersom de satser på max 22kW. Hva kan komme? Neste gen biler med 100kW DC på chademo /ccs, som presser på et marked både 20kW, 50kW og 100kW DC? Billige DC-bokser, som gjør at alle 22kW punkter raskt kan gjøres om til DC? Enkelte produsenter har allerede annonsert dette. Eller en bærbar DC boks som gjør at jeg kan ta med meg chademoboksen i bilen og få 10/20kW fra et hvert AC punkt, som en fin backup ved kø / ødelagte ladepunkt?

Når elbilen tar større og større markedsandeler, vil prisen på ladepunkter falle drastisk. Det er jo ingen grunn til at en "ta med seg" chademo-likeretter skal koste 150.000kr, snart får vi vel en boks til 20.000, og da er det farvel til rekkeviddeangst for de fleste. Disse opplevelsene skriver om på forumet med "hvordan reise fra x til y" blir nok underholdene lesning om ett par år :)

Rikerud

Sitat fra: Panduck på mandag 06. april 2015, klokken 09:53
Sitat fra: nime01 på mandag 06. april 2015, klokken 07:05
Tror fler og fler oppdager at man slipper ganske 'billig' unna i ladekøen med en Zoe eller en av bilene nevnt over.

Vi er jo veldig i "begynnelsen" av elbileventyret, og det er jo vanskelig å spå hva som kommer til å hende. Men å kunne lade bilen hurtig vil nok være så viktig at Zoe vil tape dersom de satser på max 22kW. Hva kan komme? Neste gen biler med 100kW DC på chademo /ccs, som presser på et marked både 20kW, 50kW og 100kW DC? Billige DC-bokser, som gjør at alle 22kW punkter raskt kan gjøres om til DC? Enkelte produsenter har allerede annonsert dette. Eller en bærbar DC boks som gjør at jeg kan ta med meg chademoboksen i bilen og få 10/20kW fra et hvert AC punkt, som en fin backup ved kø / ødelagte ladepunkt?

Når elbilen tar større og større markedsandeler, vil prisen på ladepunkter falle drastisk. Det er jo ingen grunn til at en "ta med seg" chademo-likeretter skal koste 150.000kr, snart får vi vel en boks til 20.000, og da er det farvel til rekkeviddeangst for de fleste. Disse opplevelsene skriver om på forumet med "hvordan reise fra x til y" blir nok underholdene lesning om ett par år :)

I fremtiden vil et batteri bli påfylt energi like fort som vi fyller tanken på en bensinbil. Tror jeg.

Ellers er alle trådene om hvordan komme seg fra A til B og til og med C ganske så underholdende i dag også.

RaBalder

Sitat fra: Rikerud på mandag 06. april 2015, klokken 10:04
Sitat fra: Panduck på mandag 06. april 2015, klokken 09:53
Sitat fra: nime01 på mandag 06. april 2015, klokken 07:05
Tror fler og fler oppdager at man slipper ganske 'billig' unna i ladekøen med en Zoe eller en av bilene nevnt over.

Vi er jo veldig i "begynnelsen" av elbileventyret, og det er jo vanskelig å spå hva som kommer til å hende. Men å kunne lade bilen hurtig vil nok være så viktig at Zoe vil tape dersom de satser på max 22kW. Hva kan komme? Neste gen biler med 100kW DC på chademo /ccs, som presser på et marked både 20kW, 50kW og 100kW DC? Billige DC-bokser, som gjør at alle 22kW punkter raskt kan gjøres om til DC? Enkelte produsenter har allerede annonsert dette. Eller en bærbar DC boks som gjør at jeg kan ta med meg chademoboksen i bilen og få 10/20kW fra et hvert AC punkt, som en fin backup ved kø / ødelagte ladepunkt?

Når elbilen tar større og større markedsandeler, vil prisen på ladepunkter falle drastisk. Det er jo ingen grunn til at en "ta med seg" chademo-likeretter skal koste 150.000kr, snart får vi vel en boks til 20.000, og da er det farvel til rekkeviddeangst for de fleste. Disse opplevelsene skriver om på forumet med "hvordan reise fra x til y" blir nok underholdene lesning om ett par år :)

I fremtiden vil et batteri bli påfylt energi like fort som vi fyller tanken på en bensinbil. Tror jeg.

Ellers er alle trådene om hvordan komme seg fra A til B og til og med C ganske så underholdende i dag også.

Å fylle energi på en elektrisk bil i samme tempo som man fyller bensin vil aldri skje.


La oss si man fyller 70liter bensin på 5 minutter.

* 1 liter bensin = 9 kWh   ref: energi-kalkulator

* 70 liter bensin = 630 kWh

* Der er ingen batterier som kan fylle på 630kWh på fem minutter idag.
* Tesla med 85kWh batteri er vel nærmest og kan takle lading med 115kW. Det gir 10kWh på 5 minutter.
* Dvs. batteriet er 60 ganger tregere enn bensinfylling i dag.


Men man skal også få tak i strøm som kan lade i dette tempoet. Det kan bli en like stor utfordring.
* 630 kWh på fem minutter tilsvarer en effekt på 7.56 MW. Og man må nok ha enda litt pga. noe skal bli tap i ladeprosessen.
* dette er vel et effekt-uttak som gjør at man må forhåndsvarsle kraftverk og strøm-leverandører.
* vi snakker vel også om at vil blinke godt i lysene hos alt av synlige nabo-bygninger
* og det må vel en ganske heftig plugg og kabel fra laderen og inn på bilen. Hvis batteriet skal holde 400V så snakker vi om en ladestrøm på nesten 19000 ampere.
* hvis noen skulle sette opp en slik lader, så vil dem nok ha betalt for å lade din elektriske bil i dette tempoet. Sansynligvis vil det koste så mye at ingen vil være villig til å betale for det.

Slik lading vil aldri komme på en personbil.
* batteriene takler det ikke idag
* infrastrukturen må dopes kraftig opp
* og det er neppe økonomi nok i dette til å implementere det (dem har jo problemer med å finne økonomi i å sette opp 50kW ladere idag).

Det er det jeg tror  :)




Panduck

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 07. april 2015, klokken 19:48
Slik lading vil aldri komme på en personbil.
* batteriene takler det ikke idag
* infrastrukturen må dopes kraftig opp
* og det er neppe økonomi nok i dette til å implementere det (dem har jo problemer med å finne økonomi i å sette opp 50kW ladere idag).

Det er det jeg tror  :)

Det blir mye å tro og å synse i slike debatter, og det er jo ok, det er det eneste vi kan gjøre. Vi vet lite om hva fremtiden vil bringe av nye teknologier. Men slik ting ser ut i dag, er jeg enig med deg. Det er, for de aller, aller fleste, ikke noe behov å fylle batteriet like fort som tanken på en bensinbil, når bilen uansett har fullt batteri hver morgen. Jeg synes noen ganger det går litt tregt å hurtiglade LEAF'en, men det er jo gjerne fordi den ikke tar imot 50kW så veldig lenge. Om batterikapasiteten dobles, og lading kan skje på 70-80kW i en stund før den dropper ned mot 50kW, samtidig som rekkevidden blir omtrent det dobbelte, så har vi nok dekt behovet til de aller fleste.

THE

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 07. april 2015, klokken 19:48

Å fylle energi på en elektrisk bil i samme tempo som man fyller bensin vil aldri skje.


La oss si man fyller 70liter bensin på 5 minutter.

* 1 liter bensin = 9 kWh   ref: energi-kalkulator

* 70 liter bensin = 630 kWh

* Der er ingen batterier som kan fylle på 630kWh på fem minutter idag.
* Tesla med 85kWh batteri er vel nærmest og kan takle lading med 115kW. Det gir 10kWh på 5 minutter.
* Dvs. batteriet er 60 ganger tregere enn bensinfylling i dag.


Men man skal også få tak i strøm som kan lade i dette tempoet. Det kan bli en like stor utfordring.
* 630 kWh på fem minutter tilsvarer en effekt på 7.56 MW. Og man må nok ha enda litt pga. noe skal bli tap i ladeprosessen.
* dette er vel et effekt-uttak som gjør at man må forhåndsvarsle kraftverk og strøm-leverandører.
* vi snakker vel også om at vil blinke godt i lysene hos alt av synlige nabo-bygninger
* og det må vel en ganske heftig plugg og kabel fra laderen og inn på bilen. Hvis batteriet skal holde 400V så snakker vi om en ladestrøm på nesten 19000 ampere.
* hvis noen skulle sette opp en slik lader, så vil dem nok ha betalt for å lade din elektriske bil i dette tempoet. Sansynligvis vil det koste så mye at ingen vil være villig til å betale for det.

Slik lading vil aldri komme på en personbil.
* batteriene takler det ikke idag
* infrastrukturen må dopes kraftig opp
* og det er neppe økonomi nok i dette til å implementere det (dem har jo problemer med å finne økonomi i å sette opp 50kW ladere idag).

Det er det jeg tror  :)

Det kan være farlig å si at ting aldri vil skje. Volvo har en løsning for pantograf-lading av elbusser med 300kW lade-effekt. http://www.tu.no/industri/2014/12/04/volvos-batteribuss-lader-med-300-kw-og-pantograf

I tillegg er det ikke nødvendig å ha batteripakke på 630kWh for å få samme rekkevidde på bensibil og elbil. 70l bensin= 630 kWh.

Bensinbil tilsvarende Leaf-størrelse bruker kanskje 0,6 l bensin pr mil => 0,6*9kWh= 5,4kWh/mil.
Leaf-størrelse elbil bruker ca 1,8kWh/mil.

1,8/5,4= 0,333

Det vil si at batteripakke til elbil må innehold 1/3 av energien i en bensintank for å gi samme rekkevidde. Antar også at det ikke er realistisk med 70 liter tank på biler av Golf størrelse, men ca 55 l tankvolum.

Det vil si at en bensingolf har 9*55= 495kWh på tanken. eGolf må da ha 495/3=165 kWh batterikapasitet for å få samme rekkevidde mellom "tanking" som bensin-golfen.

Med 300kW ladeeffekt tar det dermed en drøy halv time å lade opp eGolfen med samme rekkevidde som full bensintank.

Det er heller ikke nødvendig å hente ut 300kW fra strømnettet. En løsning er å ha batteripakker på ladestasjonen som lades opp kontinuerlig med lavere effekt, men som avgir høy effekt ved lading av bil. F.eks slik som lading av batterifergen Ampere over Oppedal - Lavik lades.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: THE på onsdag 08. april 2015, klokken 10:50
Med 300kW ladeeffekt tar det dermed en drøy halv time å lade opp eGolfen med samme rekkevidde som full bensintank.

Det er heller ikke nødvendig å hente ut 300kW fra strømnettet. En løsning er å ha batteripakker på ladestasjonen som lades opp kontinuerlig med lavere effekt, men som avgir høy effekt ved lading av bil. F.eks slik som lading av batterifergen Ampere over Oppedal - Lavik lades.

Størrelsen på batteripakken har, så vidt jeg forstår det, en del å si på hva batteriet kan håntere av innkommende strøm. Nå er jeg overhode ingen ekspert på dette, så det kan være jeg tar feil, men at en buss med digert batteri kan ta 300kW betyr muligens ikke at en eGolf med mye mindre batteri kan gjøre det.

THE

Nei, men poenget mitt er at teknologien både med tanke på batterier og ladeløsninger er under rask utvikling. Kommentaren jeg svarte på sier at det er umulig å få like rask lading på elbil som tankfylling av fossilbil. Per i dag er ikke teknologien for "superhurtiglading" tilgjengelig, men det vil skje en utvikling i årene fremover. Ingen kan si hva som er mulig å få til om 10 år.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Jah, som sagt, det er ekstremt vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. :P

smaug01

Det meste av det som skjer på batterifronten i dag er vel strengt tatt baby step? Små forbedringer som øker energitettheten noen prosent fra gang til gang. Inntil den virkelige game changeren kommer og hvis den kommer, er regelen så langt ser det ut som å være, maks 2C ladestrøm. Det er derfor det er gunstig å ha så stort batteri som mulig fordi du får flere km tilgjengelig pr lademinutt uten at batteriet belastes mere(som jo er noe av oppskriften til Tesla). Ved utlading gjelder noe av det samme. Det er mye sunnere for kjemien i et batteri å hente ut 80kW fra et 80kWh batteri enn 80kW fra et 22kW batteri.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA