Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger tips om "timing" av ny børsteholder

Startet av elektrolux, onsdag 09. september 2009, klokken 22:45

« forrige - neste »

Ken

Det var ikke den kassen du har sjekket, Elektrolux. Den monteres i morgen.

Fikk Actia instrument tilbake i dag men kunne ikke lese ut feilmeldingen.
Service required blinker forsatt. Bilen kjører og lader så det går nok så greit.
Lurer på frakoblet DC/DC er årsaken? jeg finner ut fort.

Bra at du sjekker de forbindelser underveis. Jeg bare strammer dem til anbefalt torque og håper for det beste. Sjekker 2 ganger.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#16
Tilbake til tema:

Da har batteripakken på denne Saxo'en stabilisert seg.

2 batterier i 6er kassen gav seg etter tur, noe som betydde 3 ganger ned med kassen, når en regner med den ene gangen jeg glemte en liten kjøleloop. >:(

Nå ruller bilen normalt 60+ km, med mulighet til å strekke dette til 80+ km. Etter det kan en ikke dra mer enn 30-50A og videre kjøring blir vanskelig.

Bilens kapasitetsmåler viser ned mot null, men det er ikke mulig å kjøre bilen til ladelyset kommer på uten å reversere en celle.

Til sammenligning kan P106'en med 2008 blokker kjøres helt til den stopper av seg selv uten at noen celler reverserer.

Er nå overbevist om at Robometeret er her i rett tid. D.v.s. det kunne godt ha vært her alltid, men bedre sent enn aldri.

Til kosten av 1/2 blokk, kan en nærmest sikre seg mot batterihavari.

Kjekk og nyttig gadget til bilene våre. ;)

Bildet viser 2008 pakken med 120A strømtrekk, og dønn lik blokkspenning i 3+6er kassen sammenlignet med 11er kassen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#17
Et enkelt varsling system er genielt egentlig. Hvis Robometer kunne begrense strømmen til motoren ville det vært helt idiot sikre. Jeg synes det er det som trengs i fremtidens biler.

Det er ikke mange som leser Paktrakr under kjøring. Morsomt men farlig.

Feilmelding på Thinken forårsaket frakoblet DC/DC heldigvis. Feilen er ikke lagret og kan ikke slettes.

Er det dårlig å ha kjølevæske liggendes på bunnen av batterikassen? Etter å løsnet noen slangekoblinger ved montering  av pakken begynte det å renne ut gjennom de bitte små hul i kassen. Jeg tok  ikke alle blokker ut og gjør rent og håper at det går bra.

Bilen ferdigggjøres i morgen og kryss fingrene vil det gå bra.

Pakken til Jan Agnar så bra ut. Etter å ha utført vannfylling på den oppdaget jeg at jeg hadde glemt å lade min bil som skulle brukes til å kjøre til jobben. Jeg tok Jan Agnars isteden og sjekket Paktraker``n under belastning. Den tålte høy strømuttrekk uten problemer. Jeg angre på at jeg ikke kjørte bilen mer forrige gang jeg byttet noen blokker tidligere. En skikkelig prøvetur er gulverdt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på søndag 28. juni 2009, klokken 23:57
Et enkelt varsling system er genielt egentlig. Hvis Robometer kunne begrense strømmen til motoren ville det vært helt idiot sikre. Jeg synes det er det som trengs i fremtidens biler.

Det er ikke mange som leser Paktrakr under kjøring. Morsomt men farlig.

Har vært inne på tanken om automatisk strømbegrensing. Robometeret har potensiale til å gi signal ut. På Think er der en kabel som kan legges til gods og dermed begrense motorkraften. Vet ikke om PSA har dette, og om et signal her vil bety at strømbegrensningen er permanent på etter dette.

Et annet alternativ er å gradvis legge strømpedalen mot gods. Cityel bruker dette prinsippet på fartsbegrenseren sin. En slik løsning simulerer at fører slakker av på pedalen, og hadde vært meget interresant.

Ellers så er det som du sier litt bakvendt å måtte stirre på Paktrakr samtidig som en justerer strømtrekket. Mye enklere å følge lydalarmen på Robometeret, og bruke øynene til å følge med på veien, og det som sjer der. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Hei Robort

Interessant å følge med hvordan Robometer virker.
Har du vært inne på tanken å tilby denne til Kewet og Buddy eiere?
Som du kanskje husker så har vi diskutert problematikken med ubalanse på disse bilene.
En alarm ved ubalanse vil trolig komme så tidlig at batteriene ikke har tatt skade enda.

Synspunkter?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Boogie

#20
Datteren min kom hjem kl 2200 i går kveld og sa at Robometeret gav alarm om polvending på en celle.
Det begynte på ca 70%, så da bestemte jeg meg for å åpne og se på det.
Identifiserte problemet til 11er kassen. Åpnet og fant en celle med polvending. Ladet opp en "ny" blokk til riktig kapasitet. Monterte og ladet bilen.
Hun var på jobb 50 km hjemmefra i dag morges kl 0800 (inklusiv ferge).

Bilen forøvrig gav ingen feilmeldinger og oppførte seg bra med god kraft.
Uten Robometeret ville ikke dette vært oppdaget så tidlig, og reperasjonen ville fort tatt flere dager/uker. Nå tok det 3 timer!

Hurra!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Godt å høre at Robometeret allerede gjør nytte for seg, også hos andre.

Når det gjelder Kewet må jeg ha litt info om hvor / hvordan en enkelt kan ta ut et midtpunkt, og hva som blir spenningen på hver side av dette midtpunktet.

Husk at midtpunktet ikke trenger være helt sentrert.

Med disse data, kan vi lage en prototype for Bly.

Blybatteriene har sansynligvis noe mer sprik i spenning enn det vi er vant med fra NiCd. Dette kan medføre utfordringer på hvor en skal sette alarmgrensene.

Kom tilbake med dine forslag, så tar vi det derfra.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Hei Elektrolux.
Gass pedalen har innebygd rheostat med utgangs spenning fra 0-5v. En eksta motstand i serie aktivert av alarmen vil begrense motorstrømmen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: bosonic på mandag 29. juni 2009, klokken 11:20
Har du vært inne på tanken å tilby denne til Kewet og Buddy eiere?

Synspunkter?
Er det ikke bedre med en balanserer som flytter energi fra det beste til det dårligste batteriet? Men det er kanskje så dyrt at det ikke lønner seg på blybatterier (som trenger det mest)?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

 Har Robometer sin egen strømmåler?
Jeg monterer en pakke nå og vurderer å legge inn et senterpunkt ledning. + og - kan kobles til kontaktorboks ledninger senere. Strømmåler er mer problematisk.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#25
Robometeret har sin egen LEM strømmåler, og en 20 cm lang forlenger kabel anbefales montert på minus polen på batteriet nærmest kontaktorboksen.

Samtidig som senteruttak monteres, bør en også legge 1,5 mm2 ledninger til + og minus for enklere tilkobling av Robometeret, i stedet for å satse på tilkobling på kontaktorboksen på et senere tidspunkt.

Ledning fra vannpumpe kan kobles til når en senere monterer Robometeret.

Bildet viser en Think kasse forberedt for Robometermontering. En ser den sorte forlengerkabelen, samt den røde 3x1,5mm2 ledningen for pluss minus og "center"

Etter at bildet ble tatt ble også kabel for hurtiglading koblet til + og minus polene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Sitat fra: Ken på mandag 29. juni 2009, klokken 15:23
Hei Elektrolux.
Gass pedalen har innebygd rheostat med utgangs spenning fra 0-5v. En eksta motstand i serie aktivert av alarmen vil begrense motorstrømmen.
På koplingsskjema side 8 ser du at det er 4 ledninger på gaspedalen, +5V, jord og to signal. Den ene går mot 5V ved pådrag og den andre mot 0V ved pådrag. (ikke målt dette på Think, men det er slik på andre biler)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

I dag kjørte jeg 100 km på 1996 blokker i denne bilen.

For å være helt ærlig, så er der noen 2000 blokker i bilen, da den dårlige blokken i 11er kassen gav seg i stedet for å bli bra. Dermed ble den byttet ut mot en blokk som tidligere hadde blitt satt til sides grunnet dårlig kapasitet.

Blokken ble tatt fram, og cyclet, og testet til over 100 Ahr.

Dette er som tidligere nevnt en pakke bestående av div 1996 blokker ispedd tvilsomme 2000 blokker med ca 95 Ahr kapasitet.

Bilen har 2 stegs ladelys, og kjørte 90 km før ladelyset kom på. Da var det framdeles mulig å dra 200 A ut av pakken uten reversering og alarm på Robometeret. På 95 km gav Robometeret beskjed at en celle slet, og dermed måtte strømmen begrenses. Jeg lurte på om begrensningslyset ville komme på, men spenningen var framdeles godt over 100V så ingen begrensning.

På nøyaktig 100 km kunne jeg ikke dra mer enn 20 A uten alarm fra Robometeret, og dermed stoppet jeg på det.

Dette er et skoleeksempel på gjennbruk av batterier som under normale omstendigheter ville vært byttet for lenge siden, enten grunnet at de hadde blitt ødelagt av feil bruk, eller byttet ut som en hel pakke.

Det er også et veldig godt eksempel på at en ikke kan stole på at bilens systemer fanger opp enkeltceller som sliter, og begrenser strømmen i tide.

Jeg er meget stolt over å ha kunnet sette sammen en slik pakke av omtrent verdiløse blokker, og så klare 100 km på en lading.

Bildene viser instrumentet uten strømbegrensningslyset, og med 100 km på triptelleren, samt Robometeret som viser batterispenninger etter 100 km.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Gratulerer Elektrolux !

Dette viser igjen hvor viktig det er med en velfungerende BMS i elbiler. Tenk på hvor mye negativ omtale som kunne vært unngått dersom elbilene hadde vært mer utviklet før de kom ut på markedet i sin tid.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA