Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger tips om "timing" av ny børsteholder

Startet av elektrolux, onsdag 09. september 2009, klokken 22:45

« forrige - neste »

elektrolux

Eieren av bilen ville bruke minst mulig penger på denne bilen, og valgte i fjor å vente med å sette inn erstattningsblokker. Dermed ble 3er og 6er kassen bygget opp med de blokkene som testet OK, og 11er kassen forble tom.

Nå var han lei av å vente, og jeg rotet fram noen gamle 1996 blokker fra AX'en med ned til 90 Ahr kapasitet, og satte sammen også 11er kassen.

Dermed hadde Robometeret værst mulig arbeidsvilkår. Gode blokker på ene siden, og blokker i grenseland på andre siden. Jeg fryktet dette ville trigge nærmest konstant alarm under kjøring.

I praksis viser det seg at bilen selv indikerte 30% kapasitet igjen etter 60km, og gav ingen alarm ved normal kjøring, Ved nesten 20% og 70km gikk differensialspenningsalarmen i Robometeret ved pådrag over 100A, og intrumentet indikerte underspenning i 11er kassen.

Bilen ble kjørt videre med forsiktig pådrag, og etter 75 km og ca 15% hadde batteripakken framdeles over 100V ved 100A, men alarmen varslet stadig oftere at der var lite mer å gi fra 11er kassen, og bilen ble satt på lading.

Både rekkevidde på disse 13 år gamle blokkene og synkroniteten på en pakke som egentlig kun var oppsop var over all forventning.

Med Robometeret montert, vil bileieren kunne kjøre denne pakken nøyaktig så hardt som den tåler, og dermed unngå havari.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Allerede problem! :(

Robometeret gir kontinuerlig alarm etter nattas lading, da 1,2 volt mangler i framre kassene. Heldigvis har vi lagt inn av knapp på alarmen, men den går på igjen etter hver oppstart.

Det gjør det det så uholdbart å kjøre rundt med en 5V blokk at en antakelig bytter den før den eksploderer og drar andre med seg i døden.

Desverre også en indikasjon på det opplagte; nemlig at blokker som tester perfekt for ca. et år siden, desverre ikke har evig liv framfor seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#2
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. juni 2009, klokken 12:35
Robometeret gir kontinuerlig alarm etter nattas lading, da 1,2 volt mangler i framre kassene.
Trodde ellers dere tvilte mere på blokkene i den bakre kassen :o

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. juni 2009, klokken 12:35
Desverre også en indikasjon på det opplagte; nemlig at blokker som tester perfekt for ca. et år siden, desverre ikke har evig liv
Samme erfaring som jeg har med et par blokker jeg kjøpte av Boogie. Dog ser den ene ut til å ha kommet seg etter en del fornuftig kjøring. Men jeg har PakTrakr så jeg slipper lyd-alarmen ;D
Kanskje Robometeret burde ha en mulighet for å slå av lyden mere permanent, så man slipper å plages med den når man allerede vet at det er problemer ?

PS: Klager IKKE på at Boogie har solgt meg dårlige blokker! Han var i god tro og tilbud om replacement når jeg får tatt ut den aktuelle kassen står åpent. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på lørdag 13. juni 2009, klokken 14:46
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. juni 2009, klokken 12:35
Robometeret gir kontinuerlig alarm etter nattas lading, da 1,2 volt mangler i framre kassene.
Trodde ellers dere tvilte mere på blokkene i den bakre kassen :o

Stemmer det, og jeg måtte kikke to ganger for å se at det virkelig var framre kassene som manglet spenning.

Ellers er det ikke mer arbeid enn det må være å deaktivisere lyden. At den kommer på igjen etter en ny start er positivt, da en permanent av knapp lett kan bli en farlig sovepute.

P.S. Uten Robometeret kjører en med alarmen permanent av.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Da ble feilen lokalisert:

Robometeret viste snittspenning  6,53V i 11er kassen, og 5,38V i framre kassene.

6er kassen ble målt til 38V, og ved å legge til 1,2V og dele på 6 er en oppe i 6,53V / blokk. Altså manglet en celle i denne kassen.

Robometeret viser også at der er dratt ut 15 Ahr fra pakken, og nytt batteri ble dermed montert ladet til 85%.

"Heldigvis" var det en av bilens originalbatterier som hadde feilet, og ikke en av mine. Der var brendt hull i bunn i celle nr. 2, altså ikke ytterst og heller ikke mittre celle.

Hele operasjonen tok 2 timer, grunnet god historikk på pakken forøvrig, og hurtiglading av erstatningsblokk.

Nå blir det på nytt spennende å følge med hva som skjer videre. Vil pakken holde nå, vil den gi alarm i øvre eller nedre arbeidsområdet?

Har forøvrig avbestillt alarm ved lengre perioder med høy belastning Jeg mener nå at differensialspenningsalarmen vil dekke også dette behovet. Så lenge alle cellene er med på leken tror jeg pakken tåler en god del last. Robometeret skal i utgangspunktet være et passivt instrument, som "selv mor" kan bruke, og da ønskes ikke alarm i utide.

På PSA bør en likevel være forsiktig da motoren kun er dimensjonert for 100A kontinuerlig, altså mellom grønnt og orange felt på økometeret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Måtte nok en gang ned med 6er kassen.

Den siste originalblokken i 6er kassen sviktet etter 30km etter neste lading, og ble byttet ut med nok en AX blokk.

Nå ruller bilen 75++ km men sliter på slutten med alarm om underspenning i 11er kassen. Etter 75 km er det ikke mulig å dra mer enn 70A uten alarm, og det er upraktisk å kjøre videre.

Planen er å kjøre videre og håpe på bedring i 11er kassen. Den dårligste cellen her, blir ved kjøring under alarmgrensen trimmet ganske hardt uten å bli reversert. Det kan gjøre den sprekere, men det kan være at cellen er uten håp, og vil gi opp.

Når den tid kommer vil Robometeret gi klar beskjed, og blokken blir enkelt og greit byttet ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Monterte Robometeret i en P106 i helgen. Det tok kun en time. Ser veldig lovende ut.
Kommer med tilbakemeldinger etterhvert som jeg får erfaringer med det.

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Man kan godt følger med dårlige blokker med paktrakr også.

Man kan velge den rekke som har den svakest blokk på displayet og følge med under kjøring. Med innstilt ampere måler kan man kjøre mot 5 volt grense av den blokken uten at varseling på displayet aktiveres. I dette tilfelle må man stille inn Paktrakr på nytt til å vise ønsket parametrene. Dette går an under kjøring, men kanskje jeg vil være den første som få bot for uoppmerksomhet under kjøring!

Jeg sliter fortsatt med Paktrakr som stadig hopper ut av innstillinger og må rebootes ofte.
Jeg må kanskje finne en annen plassering av kabeler fra remotes.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Paktrakkeren har helt klare fordeler med at en ser nøyaktig hvilket batteri som sliter.

Robometeret gir kun beskjed om at ene eller andre halvparten av pakken har problemer.

Fordelen med Robometer er enkel montering, enkel (eller ingen) betjening, Meget godt display, og at det ikke har noen funksjonsforstyrrelser.

En annen fordel er at batterikassene forblir omtrent urørte. Hadde inne en kasse med Paktrakr montert, og syntes synd på Ken, som skal koble dette spindelvevet av kabler sammen igjen. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#9
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. juni 2009, klokken 12:03
Hadde inne en kasse med Paktrakr montert, og syntes synd på Ken, som skal koble dette spindelvevet av kabler sammen igjen. :D
Klart fordel både prismessig og monteringsmessig med Robometeret fremfor PakTrakr ja.

Da jeg monterte PakTrakr (før Robometeret fantes) samlet jeg ledningene i strømper så det er lettere å holde styr på dem under monteringen og neste gang kassen er ute. Se bilder her. Riktignok PSA og ikke Think som Ken vel har.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Det betyr montering for en annen i klubben her nede. Jeg tar timelønn for jobben ;)

Jeg sank ned akkurat en av mine pakker til å bytte en svak blokk. Jeg gruer meg til jobben med montert PakTrakr ja. Det er å brette opp armen og håper for det beste.

Jeg har kjøpt en 12 volt rele med mening av å kunne slå av nøytral ledninger på de tre remotes. Det er umulig å koble fra ellers hvis man skal resette dem. Dette vil sikkert nulle garantien men har visse fordeler som å kunne slå av paktrakr totalt hvis man skal la bilen stå på en lengere periode. Må montere en aktiveringsbryter et sted.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#11
Robometeret har innebygget rele på spenningssensorene, som kun legger sensoren til batteriet når bilens vannpumpe sviver. Selv da er forbruket omtrent 0.

Til dem som tar ned en Think kasse, og som tror de på et senere tidspunkt ønsker å montere Robometeret anbefales følgende:

- Legg en 2 leder rød/sort 1,5mm2 ledning fra vannpumpen langs de andre ledningene og inn i batterikassen.

- Monter en 5cm forlengerkabel på 35-50mm2 fra minuskabel. Denne brukes senere for å kunne koble fra, og tre innpå strømsensoren.

- Monter en 3*1,5mm2 vanlig gummikabel over + og - samt til koblingen mellom 9ende og 10ende batteriet, og legg den fram til område under serviceluka.

Bildet viser Think kassen forberedt for Robometermontering

Er dette gjort, vil montering av Robometer til Think kunne gjøres på 1/2 time.

Prinsippet er nemlig at det drives av 12V fra vannpumpekretsen, føler spenning på + og -, samt et midtpunkt, og må føle strømmen gjennom en av kablene i batterikretsen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Ken på tirsdag 23. juni 2009, klokken 00:15
Jeg har kjøpt en 12 volt rele med mening av å kunne slå av nøytral ledninger på de tre remotes. Det er umulig å koble fra ellers hvis man skal resette dem. Dette vil sikkert nulle garantien men har visse fordeler som å kunne slå av paktrakr totalt hvis man skal la bilen stå på en lengere periode. Må montere en aktiveringsbryter et sted.
På Th!nk Classic er det en bryter på dashbordet som ikke er i bruk. Man kommer til pluggene bak på bryterene etter at radioen og monteringsramma er tatt ut.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Releen er nå montert i kassen. Jeg valgt å ha paktrakr på til vanlig og av ved activert rele. Det kan hende at releen bruker mer strøm enn paktrakr men strømmen kommer fra 12 volten. Spar vannpumpen sier jeg.

God ide å bruke ledig bryter EL Rayo. Den kan kobles til senere

Kom ikke så langt ved å gjør klar til Robometer. Jeg har nok spaghetti!

Fikk en feilmelding på displayet og Actia instrumentet er langt vekk...

Håper at jeg ikke må ta ned kassen en gang til. Det er nokså tricky på Think å få den opp så at ingenting kommer i klem.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på onsdag 24. juni 2009, klokken 01:03
Kom ikke så langt ved å gjør klar til Robometer. Jeg har nok spaghetti!

Fikk en feilmelding på displayet og Actia instrumentet er langt vekk...

Denne kassen har da allerede kabler til alle blokkene, samt forlenger på minuspolen. Har den Paktrakr, vil den enkelt kunne konverteres til Robometer.

Håper feilmeldingen var den klassiske ladelukebryteren. I så fall er det bare å trykke den ned. Ellers så var det mye vasking av batteri, og pussing av poler som gjenstod, som om det ikke gjøres, kan medføre isofeil, og / eller dårlig kontakt og varmgang. Dette kan ta mange timer, og er ikke inkludert i mine 100 kr / blokk test. ;)

Har selv begynt å bruke hurtigladeren på full fres, og måle spenningsfallet mellom hver blokk ved bygging av kasser. En rask test som avslører dårlige forbindelser. Ved 20A  målte jeg ca 5mV spenningstap mellom blokkene på den avbildet kassen. Ser en vesentlig større spenningsfall enn dette, øker varmgangen raskt, og jeg har sett smeltet plastik på batteriet nær batteripolene som følge av dårlig forbindelse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA