Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes gjør en halv Tesla

Startet av Elise, fredag 24. april 2015, klokken 10:38

« forrige - neste »

Elise

Hei

Vi solgte nylig vår bil nr.2, og tenker at vi bør gå for elbil når vi skal anskaffe en ny.

Vi er 4 i familien, jeg jobber ca 10 km unna, mannen min jobber ca 5-6 km unna. 2 barn. Vi sykler endel, så til f.eks fotballtreninger og sånn, er det svært sjelden at vi har med fler enn 2 barn i bilen, selv om det selvsagt skjer innimellom.

Den siste uka har vi prøvekjørt Leaf, Zoe og e-up. Leafen føltes unødvendig stor, da vi har en bil på ca samme størrelse, som dekker behovet for ferieturer o.l. Både e-up og zoe var ålreite, og er aktuelle. De fleste andre elbiler er uaktuelle enten pga pris eller utseende.

I et forsøk på å finne frem i jungelen av lading av elbiler har jeg lest noe av det jeg har kommet over, både på dinside.no, elbil.no og her inne. Jeg sitter likevel igjen og klør meg i hodet uten å fullt forstå dette.

Er det slik at begge to bruker Type2, men at Zoe utnytter dette bedre og dermed kan lade med større effekt?

Kan man ikke bruke schuko på Zoe?


Så langt, er vurderingen omtrent som følger:

Zoe:
+Får med installasjon av hjemmelader på kjøpet
+5 seter
-Dyrere enn e-up
(-Får ikke ladet med vanlig stikkontakt?)

E-up!
+Snerten liten bybil som er kul å kjøre
+Billigere enn Zoe
+8 års batterigaranti
+Mer allsidig lading?
-Tregere lading??
-Bare 4 seter (men det føles ikke viktig)


Setter pris på om noen kan finne frem teskje-metoden og forklare meg ladeopplegget på akkurat disse to bilene, og kanskje også komme med flere punkter eller kommentarer til de vurderingene vi nå har gjort.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Elise

Tilleggsspørsmål:

Tapper det batteriet mye når de bare står stille?

Jeg har ikke mulighet til lading på jobb, såvidt jeg vet, og ser for meg at jeg drar på jobb i 18 minusgrader, så står bilen stille i 8 timer, og så må jeg komme meg hjem igjen. Beklager hvis det er et helt noldus spørsmål.  8)
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Jejl

http://www.dinside.no/933163/renault-zoe-har-naa-offisielt-240-kilometers-rekkevidde

Står litt her om det du lurer på.

For meg hadde valget vært helt klart Zoe.

Det er ikke noe batteritap av betydning på bare en dag.

Elise

Takk for svar. :)

Jeg la til i hovedinnlegget at + for e-up er 8 års batterigaranti.

Vi tenker å klare oss med en bil frem til over sommeren, så vi har litt tid til å tenke og undersøke. Kanskje vi må prøvekjøre et par ganger til og, før den tid kommer. (Men det er hardt, vi er i utgangspunktet laget av impuls-kjøp!)
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Herlingo

Den nye Zoe'en som kommer over sommeren levers med zaptec-lader,da kan den lades på chuko som andre bilder (til mitt bruk er dagens løsning med hytteladeren, eller bøtta, helt ok). I tillegg selges den med 5 års gratis lading på Fortums godt utbygde ladenett med 43/22 kw ladere.

Vi er også fire i familien, og setter stor pris på det ekstra setet i hverdagen. Zoe har for øvrig nesten like stort bagasjerom som Golf.

For vårt bruk er Zoe knall, men eUp er sikkert også en bra bil.
Lykke til
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

moby666

Hva med trillingene.  Litt bedre plass i lengden innvendig iforhold til eup og du får den ny for 140k
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Elise

Sitat fra: moby666 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 19:15
Hva med trillingene.  Litt bedre plass i lengden innvendig iforhold til eup og du får den ny for 140k
Uaktuelle pga utseende, dessverre. Det er jo en personlig smakssak, og kan nok ikke diskuteres.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

elektrolux

Veksler mellom e-Up og Zoe, og noen andre elbiler og begge har sine fordeler den andre ikke har:

e-Up:

+ Liten bil med utrolig stor innvendig plass. Det betyr lettvint parkering.
+ Super kjapp
+ Meget bra kjøreegenskaper
+ Valgfri Autoseilefunksjon og meget bra motorbrems som utnytter elmotorens egenskaper.
+ Varme i seter og front vindu så superrask komfort etter kaldstart.
+ Effektiv 25 km/t 16A lading og enda raskere DC lading
+ Delt baksete som gir optimal plassutnyttelse
+ Serviceutgifter kan aldri overstige UP, som må være rimelig da den konkurrerer med alle andre små fossilbiler.
+ Meget effektivt varmeapparat. ( Som sluker strøm )
+ Masseproduksjon inkludert fossilbiler betyr rimelige deler
+ Autobrems under 30 km/t betyr billig forsikring.
+ Galvanisert karrosseri betyr 0 rust.

- 100+ km reell rekkevidde.
- Enkelt utstyrt. Ikke auto elvindu, Ikke auto lys, Ikke Auto vindusvisker

Zoe

+ Mye bil for pengene
+ Best rekkevidde 150++ reell ( utenom Tesla )
+ Bra stereo lyd
+ Enda bedre kjøreegenskaper
+ Mer gadgets. Inkludert auto visker og ryggekamera.
+ Innebygget "hurtiglader" 22/43 kW betyr null utgift til kyniske hurtigladere
+ Varmepumpe med klimasone for batteri.

- Manuell seiling betyr mer stress under kjøring. Blir omtrent som å kjøre en bensinbil
- Svak regenerering
- Inneffektiv lading ved lav ladestyrke
- Leveres ikke som fossilbil. Dermed kan serviceutgiftene skrus i været
- Udelt baksete betyr kun 2 passasjerer ved lang last.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elise

Tusen takk for et fyldig og nyttig svar, electrolux. Erfaringer med appen til e-up?

Noen tanker om verditap på disse to mot hverandre?
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

elektrolux

Sitat fra: Elise på tirsdag 31. mars 2015, klokken 20:31
Erfaringer med appen til e-up?

Ja. Funker dårlig og brukes derfor ikke. Dermed kan ikke e-Up forvarmes. Det blir et + for Zoe som kan programmere forvarming uten app.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elise

Jeg bare fortsetter å spørre og grave, jeg. ;) Kan en gå ut og sette på noe varme før en skal avgårde, sånn 10-15 minutter før eller noe?
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Jejl

Rekkevidden på elbilen bør veie tungt på valget av elbil.
Økt rekkevidde fører f.eks til:

-Mindre tap av batterikapasitet i % over tid (siden batteriet da kan holdes nærmere 40-50%)
-Større besparelse totalt sett med lengre rekkevidde (fossilbilen blir mindre brukt siden elbilen kan brukes på lengre turer)
-Mindre venting på langturer (kjører selv Tesla model s p85 og det hadde ikke vært feil å hatt et 110kwh batteri når en kjører i høy fart nedover Europa)
-Du slipper kanskje å skifte ut bilen etter noen år pga at batteriet har tapt seg noen % i kapasitet

Jeg har ikke prøvd Zoe eller e-up men etter å ha kjørt en model s i 1 1/2 år og en elektrisk Renault Kangoo i 4-5 mnd vil jeg påstå at rekkevidden er viktigst å se på, spesielt for de som aldri har hatt en elbil i hus.

elektrolux

Vi går fysisk ut starter bilen og håper ingen stjeler den.

Spør du meg er det totalt på viddene at en ikke kan programmere forvarming eller fjernstyre det uten å ha en betalings app.

Ellers er jeg uenig i at rekkevidden er et problem. Vi hadde klart oss med 90 km rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elise

Rekkevidden er selvsagt med i beregningen, men vi kjører kanskje til Oslo to-tre ganger i året, og det er da de lengste turene på kanskje 15 mil. Ellers er det 10 km til og fra jobb, og 40 km til campingvogna (=drar aldri på ferie andre steder). Så NÅ har vi ikke behov for lang rekkevidde, men det er klart det kan jo hende behovene endrer seg i løpet av de neste årene.

Det er klart - vi kunne jo tenkt at vi byttet ut dieseldyret med en mindre og billigere bil, og tenkte at elbilen var hovedbil og ikke bil nr.2. Da blir jo vurderingen en litt annen, og f.eks e-golf kunne vært aktuell.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Gordon Retriever

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 31. mars 2015, klokken 20:08

e-Up:

+ Galvanisert karrosseri betyr 0 rust.

Når det kommer til motstand mot rust, tror jeg Renault er ennå bedre enn VW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA