Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes gjør en halv Tesla

Startet av Elise, fredag 24. april 2015, klokken 10:38

« forrige - neste »

Elise

Jeg ser vi har hurtiglading rett ved jobben min i Skien, og det skal komme en her jeg bor (Porsgrunn/McDonalds), men jeg går ut fra at behovet her er lite, i og med vi vil lade mest hjemme og turen til og fra jobb er relativt kort. Av lenger turer blir det nok ikke annet enn tur/retur Oslo, og innover der ser det jo ganske greit ut.

Jeg tenker det kanskje er campingvogna som vil bli en utfordring, men ser det er en ikke så innmari langt unna campingplassen...

Hvordan er det for en elbil å bli brukt lite over mange dager uten å få påfyll? Tåler den det? (Snakker sommertid...)
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Elise

Og tusen takk for at du holder ut spørsmål etter spørsmål her. :D
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

emil

Sitat fra: Elise på torsdag 02. april 2015, klokken 23:14
Og tusen takk for at du holder ut spørsmål etter spørsmål her. :D

Må gjøre noe annet enn å se sparkel og maling tørke i spisestua... :)

Bilen har ingen problemer med å bli brukt lite. Ikke som med fossilbil som gjerne skal bli driftsvarm og kjøre et stykke for å lade opp 12V batteriet etter start før man parkerer igjen.

Men enkelte bilmodeller, bl.a noen utgaver av Leaf har hatt problemer med 12V batteriet (elbiler har et vanlig 12V bilbatteri til drift av lys, radio og alt annet "vanlig" elektrisk utstyr) som tømmes hvis bilen blir stående ubrukt over lang tid. Sånt har blitt løst med bytte av 12V batteri og en programvareoppdatering.

Men husk gjerne at selv om mange kjøper inn elbil som en nummer2 bil tar den gjerne over all kjøring den kan så ikke kjøp noe som er for lite bare fordi du tror den bare skal bli brukt til jobbpendling.

Tenk turer dere reiser opp mot 20-30 mil (1-2 ladestopp) hver vei og hva som trengs av plass til å få med det som trengs. Selv om elbiler ikke kan trekke henger kan man på de fleste modellene montere hengerfeste til bruk av f.eks sykkelstativ uten at jeg kjenner status på sånt direkte for Zoe/e-Up!

jkirkebo

Sitat fra: emil på torsdag 02. april 2015, klokken 23:24
Men enkelte bilmodeller, bl.a noen utgaver av Leaf har hatt problemer med 12V batteriet (elbiler har et vanlig 12V bilbatteri til drift av lys, radio og alt annet "vanlig" elektrisk utstyr) som tømmes hvis bilen blir stående ubrukt over lang tid. Sånt har blitt løst med bytte av 12V batteri og en programvareoppdatering.

Kan bli løst ja. Min har dette problemet ennå, og Brennes finner ingen feil med den. Får bare beskjed om at den har siste software og at 12V batteriet er ok.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Terjer

Sitat fra: emil på torsdag 02. april 2015, klokken 23:24
Sitat fra: Elise på torsdag 02. april 2015, klokken 23:14
Og tusen takk for at du holder ut spørsmål etter spørsmål her. :D

Men husk gjerne at selv om mange kjøper inn elbil som en nummer2 bil tar den gjerne over all kjøring den kan så ikke kjøp noe som er for lite bare fordi du tror den bare skal bli brukt til jobbpendling.


Det er viktig det du sier her. Jeg kjøpte e-up for å pendle tur-retur jobb men så viser den seg å være så god at vi vil bare bruke den. Så, nå har jeg vært å prøvekjørt e-golf og den er utrolig bra. Jeg tenker også på å få prøvekjørt Zoe. E-up blir litt for liten som familiebil, desverre. Det VW har som er veldig bra det er regenereringssystemet som også har muligheten for å trille fritt med bilen.
VW e-up! - Aurskog-Høland

kos

Skal du ta et valg ville jeg sett på to ting:

1. Hvor langt går bilen på en lading.
2. Hvor fort kan jeg lade den hjemme og ute.

Har selv en tesla og en Zoe.
 
Min zoe er en 43 kW lader og jeg har ladet den på 22 og 43 med rest kapasitet på batteriet på ca 35 % så velger jeg likegodt en 22 som en 43 - tiden du sparer på en 43 kontra en 22 er da liten.

Zoe lader med 22 kw til 87 % noe som er bra.

AC lading med Zoe er ikke noe problem da det kommer mangen 22 kw ladepungt landet over.
Faktisk er ladingen tilZoe sit beste fortrinn kontra andre som må ha 50 kw for å nærme seg hastigheten til Zoe - men de fleste har hjemme lading på max 3.6 kW.

Zoe ville vært mitt førstevalg om jeg kunne montert 11 kw hjemme - se om du har 63 amp 3 faset inn i huset. Om det er tilfelle ville jeg kjøpt Zoe. Du bruker da under 2 timer å lade bilen hjemme. Nærmeste konkurent snakker vi minst det dobbelte. Om dette ikke går så er valget fortsatt den bilen som kan kjøre lengst.

Lademønsteret du får med din elbil vil du uansett tilpasse deg.
Forøvrig så er Zoe en grei bil å kjøre, og til pendling så er størrelsen på Zoe flott - ikke minst bagasjerommet.

App er noe jeg ikke ville vært uten - du har full kontroll over bilen - har jeg nok strøm på den - osv

K S

Som andre har nevnt her så blir oftest elbilen bil nummer 1, ikke bil nummer 2.
Nå vet ikke jeg hvilken topografi det er på veien til campingvogna, men jeg blir overrasket hvis ikke Zoe klarer den turen nesten to ganger på en lading.
For elbil er det etter min oppfatning tre svært viktige ting: rekkevidde rekkevidde og rekkevidde....

Når det gjelder bilene, så har jeg kun prøvd up når den kom som fossilbil, den var kjekk den, Zoe prøvde vi når vi skulle kjøpe, og det stod mellom den og Soul, kona ville ha Soul, og vi har ikke angret....

Men av e-UP og Zoe hadde jeg uten tvil valgt Zoe, hvis total prisdifferanse er 30.000, spesielt hvis du trenger å legge opp ny stikkontakt :-)

Uansett: få fingen ut, elbil er topp! :-)

Elise

Tror ikke turen til campingvogna er noe problem, jeg bare tenker hvis vi blir der LENGE uten å dra hjem, og tar noen småturer til butikken og sånn.

Så til campingvogna - 40 km (det er ikke så mye opp og ned - men vi bor jo i Norge)
Tur/retur butikken fra campingvogna kanskje 3 km
Ladestasjon semilading type2 10-15 km unna campingplassen

Går det an å være på campingvogna i kanskje 3 uker i strekk uten å lade, eller hvor mye mister den av kapasitet bare av å stå stille? Eller hvor mye sliter det på batteriet? Hvis den er fulladet når vi drar hjemmefra, og ikke vi reiser til butikken med bil (har jo sykkel og), hvor lenge kan den stå stille før jeg bør komme meg de 15 kilometerne avgårde for å lade? Det er en hyggelig plass der vi kan lade, så det går fint an å legge det inn som en tur som blir en fin del av ferien. :)


Lander mer og mer på Zoe kjenner jeg, altså...

(Off topic - oppdaget nettopp at google maps har lagt inn pacman, mulig å spille pacman i egne gater - gøy!)
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

emil

Tap i fremdriftsbatteriet er minimalt mens bilen bare står. Starter du hjemme med fullt batteri og kjører ~4 mil vil du ha et greit nivå på batteriet for "lagring" siden den ikke bør stå fulladet (eller tom) lenge. Men når du har tilgang på 22kW ladestolpe en kort tur unna er det bare å bruke bilen ved behov, la den stå en dag eller en uke og når batteriet går ned mot 40-30% tar du bare en tur bort til ladeplassen og lader opp til 80%. Sansynligvis godt under en time på kjøring og lading samlet.

Eneste hvis du har planer om å la bilen stå i tre uker mens du ferierer ville jeg tatt og prøvestartet den en dag eller to før avgang for å se at alt er greit. Ellers blir du kjent med bilen og hvordan den oppfører seg etterhvert som du bruker den.

Jeg har ennå ikke vært i situasjonen der jeg har latt Leafen min stå ubrukt i lang tid, har sjelden vært mer enn en dag eller to uten bruk siden den ble kjøpt inn så jeg vet ikke om den lider av 12V problemet nevnt over. Skal på en to-ukers europatur (uten bil) i mai og da lar jeg rett og slett svigermor bruke bilen så slipper jeg å eventuellt komme tilbake til flatt batteri. Hun sparer nok en tusenlapp eller to på bensin, bom og parkering på den perioden og tipper hun kort tid etter pensjonerer den 12 år gamle polo-konebilen sin til fordel for en elbil.

Bjølseth1

Elise... Får du ikke ladet på vogna... Det gjør jeg. Jeg har 7 mil med masse oppover... Jeg har vogna på fjellet
Jo hei å det går

acenta

Elise

Ikke før den ladekabelen kommer som kan kjøres fra vanlig stikk, tror jeg. Men det er jeg som er under opplæring her, så opplys meg gjerne.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

emil

Sitat fra: Elise på fredag 03. april 2015, klokken 11:44
Ikke før den ladekabelen kommer som kan kjøres fra vanlig stikk, tror jeg. Men det er jeg som er under opplæring her, så opplys meg gjerne.

Må nok ha den kommende Zaptec-kladden, eller den tunge gule ladebøtta de leverer ut fram til det. Men hvis du ikke se for seg å lade på schuko er det kanskje ikke vits i å legge ~15.000kr i den ladekabelen.

Jeg liker å kunne ha lademulighet uansett hvor jeg er og komme ut til fulladet bil, andre synes det er greit med 15-60 minutters ladestopp langs veien de gangene det ikke går tur/retur på en lading.

Elise

Ladekabelen følger med, når en ikke velger billigste modell. Vi velger ikke billigste modell, fordi den da heller ikke har varme i seter, ryggekamera, parkeringssensor, regn og lyssensor, fjernstyring av varme, elektriske vindusheiser bak, og litt annet småtteri.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Elise

Det har foreløpig ikke blitt noe zoe-bestilling på oss. Mista lysta da vi egentlig stod klare til å bestille, eller vi skulle prøvekjøre en liten tur til, da. Men den var ikke inne. Det er bagateller som gjorde at vi ombestemte oss selvsagt, som pris på vinterdekk, at setene plutselig føltes litt simple, at kjemien med selgeren ikke stemte.

Vi har hatt e-up hjemme en hel ettermiddag for å prøve den mer. Den føles for enkel...

Så selv om vi slo fra oss Leaf med en gang så har vi nå bestemt oss for å prøve den en gang til. Det ser ut på nettsiden at de har kampanje med Leaf Nordic til 223 900 kr, det er jo ikke så gærent. Men det må jo føles rett, og.

I tillegg har vi avtale om prøving av e-golf i morgen. Hvis vi går for e-golf vil vi nok kjøpe brukt. Se om vi finner en som ikke har gått mer enn ca 10 000 km eller noe.

Tror også at vi skal prøve Zoe en gang til.

Ikke lett dette her, altså! Men litt gøy og, da. Det er første gang jeg har engasjert meg i bilkjøp mer enn hvilken farge bilen skal ha. ;)
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Sele


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA