Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes gjør en halv Tesla

Startet av Elise, fredag 24. april 2015, klokken 10:38

« forrige - neste »

Elise

Dette er ikke en enkel avgjørelse, altså... Vi begge leser om begge bilene til vi er gule og blå, og veksler mellom hvilken vi har lyst på. Det er fordeler og ulemper med begge, som gjør at pila står omtrent midt på, men veksler mellom e-up og zoe for hver minste lille ting som kommer opp.

Hadde tenkt å prøvekjøre e-up igjen i går, men da hadde bilbutikken påskestengt tidlig.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Elise

Vi har sjekket ute-kontakten vår i dag. Den viser seg å være på samme 10A-kurs som et par lamper og varmekabler i vindfanget, noe som betyr at vi må legge opp nytt uansett hvilken elbil det blir.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

emil

Sitat fra: Elise på torsdag 02. april 2015, klokken 13:26
Vi har sjekket ute-kontakten vår i dag. Den viser seg å være på samme 10A-kurs som et par lamper og varmekabler i vindfanget, noe som betyr at vi må legge opp nytt uansett hvilken elbil det blir.

Fordel Zoe: Ladestasjon med montering er inkludert i prisen.

Elise

Vi har også sjekket forsikring. Det skiller ikke så veldig mye på disse.

De ekstra 30 000 kr for zoe vil utgjøre ca 4-500 kr i lån per mnd. I tillegg ser det ut til at løpende driftskostnader med e-up vil være lavere enn med zoe.

Nei, jeg skulle ønske noen kunne se inn i krystallkulen og gi meg et klart svar på hvilket valg som var best for akkurat oss i vår situasjon.  ;D
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Rikerud

Sitat fra: Elise på tirsdag 31. mars 2015, klokken 20:31
Tusen takk for et fyldig og nyttig svar, electrolux. Erfaringer med appen til e-up?

Noen tanker om verditap på disse to mot hverandre?

Når det kommer til verditap så tipper jeg at elbiler kommer til å tape mer i verdi dess kortere rekkevidde. Den teknologiske utviklingen går fort og biler med kort rekkevidde blir fort håpløst utdatert.

Jeg vil derfor alltid anbefale den bilen med lengst rekkevidde, om man skal se på verditap.

pagal

#20
Sitat fra: Elise på torsdag 02. april 2015, klokken 13:52
Vi har også sjekket forsikring. Det skiller ikke så veldig mye på disse.

De ekstra 30 000 kr for zoe vil utgjøre ca 4-500 kr i lån per mnd. I tillegg ser det ut til at løpende driftskostnader med e-up vil være lavere enn med zoe.

Nei, jeg skulle ønske noen kunne se inn i krystallkulen og gi meg et klart svar på hvilket valg som var best for akkurat oss i vår situasjon.  ;D

Kjøp den du liker best!
Zoe har bedre rekkevidde.
e-up har hurtiglading,opptil 50Kwt på CCS
Early CHAdeMO adapter Jæren

qwertyasdf

Sitat fra: Elise på torsdag 02. april 2015, klokken 13:52
Vi har også sjekket forsikring. Det skiller ikke så veldig mye på disse.

Da vi kjøpte ZOE tegnet forhandler forsikring i IF i mitt navn uten å informere om dette. Jeg syntes dette var litt snodig, men da jeg ringte IF og hørte hva dette var fikk jeg rede på at siden jeg kjøpte ny bil fikk jeg en bra deal på forsikring i tre år.
3.100,- i året tror jeg det betales med den beste dekningen og laveste egenandelen.


Elise

Ok, vi har alle de andre forsikringene våre i If og får opp 3600 når vi sjekker på nett. Men hvis de har en bedre avtale gjennom forhandler er det jo supert.

Men, vi har på ingen måte landet.

Alle våre tidligere biler har vært impulskjøp, så dette med å undersøke og lese seg opp litt først er jo en ny opplevelse.  :D
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Sele

Skal ikke si hva du skal velge men hadde jeg hatt valget mellom e-up og Zoe så hadde det blitt Zoe.

emil

De viktigste er å prøve alle alternative biler før man gjør valget.

Jeg fant meg aldri tilrette innvendig i Zoe selv om jeg gjerne skulle hatt en bil som ser sånn ut utvendig og har semihurtig AC-lading (men ikke på bekostning av hurtiglading og mulighet for 3.3kW lading alle steder ellers). e-Up! har aldri vært vurdert siden vi har hatt behov for 5-seter og plass til bikkja og bagasje bak.

Elise

#25
emil, ja, nettopp derfor blir det ikke Leaf på oss, den bare føltes IKKE rett.

Men vi likte både Zoe og e-up.

Er det sånn å forstå at vi ikke kan hurtiglade Zoe like mange steder som vi kan hurtiglade e-up? (Kjenner at denne ladingen fortsatt er en jungel for meg, altså!)

Et tilleggsspørsmål:
-Det er ikke mulig å starte bilene mens laderen står i, eller?
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

emil

Sitat fra: Elise på torsdag 02. april 2015, klokken 19:35
emil, ja, nettopp derfor blir det ikke Leaf på oss, den bare føltes IKKE rett.

Men vi likte både Zoe og e-up.

Er det sånn å forstå at vi ikke kan hurtiglade Zoe like mange steder som vi kan hurtiglade e-up? (Kjenner at denne ladingen fortsatt er en jungel for meg, altså!)

Et tilleggsspørsmål:
-Det er ikke mulig å starte bilene mens laderen står i, eller?

Det er ingen mulighet for å starte noen moderne elbiler med ladekabel tilkoblet annet enn for å eventuellt starte radio og varmeapparat. Ikke mulig å sette bilene i Drive.

Nye Zoe (den med 240km rekkevidde) kan ikke hurtiglades i det hele tatt, kun semihurtiglades (maks 22kW). I praksis vil det egentlig ikke ha mye å si siden ladehastigheten på ordentlig hurtiglading aldri er på 50kW og fort går nedover mot 20-30.

Enda en fordel Zoe er også at du får med gratis lading hos Fortum i 5 år, dvs bl.a alle Kiwi-laderene som har kommet opp, men ulempen er litt utfordringer med lading fra vanlig kontakter.

e-Up! hurtiglades fra CCS/Combo hurgigladere og uten å ha tatt noen større opptelling i det siste vil jeg tro at det er flere steder Zoe kan semihurtiglades enn det er hurtigladere for e-Up! nå. Sjekk gjerne hurtigladekartet og se hvordan dekningen er i de områdene du kommer til å bruke bilen.

http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Velg kun avkryssing på hurtig og semihurtig Combo for å se hvor e-Up! kan hurtiglades, og tilsvarende med Type2 for å se hvor Zoe kan lades.

Terjer

Sitat fra: Elise på tirsdag 31. mars 2015, klokken 20:31
Erfaringer med appen til e-up?

Den har fungert bra, har opplevd at den har vært veldig treg noen ganger men kun en gang har den ikke virket. Den feilen varte i ca en dag.

Det å ha forhåndsprogramert avgangstider med fulladet batteri og oppvarmet kupé, er noe jeg er avhengig av nå. Kjører kl. 05.00 med fullt batteri og god og varm bil. Når jeg skal ut utenom de faste tidene, tre forhåndsprogramerte tider er tilgjengelige, når jeg skal ut utenom de, da starter jeg enkelt og greit varmen fra mobiltelefonen.

Jeg har kjørt ca 37.000 km i e-up og er svært fornøyd med den.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Elise

På denne oversikten står det at e-up også kan lades med type2, stemmer det? http://ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/51-hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva

Også lurer jeg på, der det står på ladestasjon-kartet
"Vanlig   
Normal 16A
Alle EL"

Der kan jeg lade med e-up, men sannsynligvis ikke med zoe? Ikke før den nye overgangen kommer i august? (eventuelt med "bøtta")
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

emil

e-Up! kan lades fra alle Type2 kontakter, men den får maks 3.6kW uansett om stolpen kan gi 3.6kW, 11kW eller 22kW. Type2/Combo som er hurtigladekontakten bruker to ekstra kontaktpinner utenfor selve Type2 kontakten til hurtigladingen og da får man full effekt (40-50kW) når forholdene er de rette.

Skal du være garantert lading på Zoe fra Type2 stolper må du finne de som er merket 11, 22kW (semihurtig) eller 43kW (hurtig, men gir ikke mer enn 22kW på nye Zoe). Disse er alltid 400V 3-fase strømnett og det er det Zoe liker best. Vanlig 230V kan være av forskjellige typer og Zoe liker et par av disse dårlig og vil ikke lade. Derfor man bl.a får ladestasjon hjemme inkludert i prisen for da får man også med transformator til riktig strømnett hvis det er nødvendig.

Skal du være garantert Zoe-lading på tur må du ha "ladebøtta" eller den nye ladekladden som kommer i August. Har du Type2-ladestolper som kommer til å være i bruk, men som ikke er 11-22kW kan det også være at du må ha en overgang fra Type2 til Schuko for å kunne bruke ladekladd/bøtte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA