Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kurvelys - hvilke TMS-utgaver har dette?

Startet av Harlex, fredag 24. april 2015, klokken 10:20

« forrige - neste »

pwb

Det er jo snakk om nesten 1000 watt som blir borte, og det er jo varme så en eller annen plass er det varmt.

Kavorka

At spenning er ok ved lav last, men synker så mye ved høy last betyr vel at det er kapasitetsproblemer på linje inn til huset? Dersom flaskehalsen er i sikringsskapet vil elektriker kunne finne det med termografikamera hvis han har tilgang til slikt.

pwb

Sitat fra: Kavorka på onsdag 01. april 2015, klokken 11:22
At spenning er ok ved lav last, men synker så mye ved høy last betyr vel at det er kapasitetsproblemer på linje inn til huset? Dersom flaskehalsen er i sikringsskapet vil elektriker kunne finne det med termografikamera hvis han har tilgang til slikt.
Hvis det er kapasitetsproblemer inn til huset så ville vel de som målte da sett dette. Får jo håpe det er inn til huset og at det et feil på målingen, for hvis ikke er 1000 watt på avveie og det er mye varme.

cirys1

Dette er et allment forsyningssystem, du har ikke måtte ty til egen trafo?

For visst det er tilfellet så skal du ikke akseptere et spenningsfall på maks ved utstyr på 5%...(230V)
Det er ingen problem for netteier og skru opp spenningen, men man må vite at du ikke er den eneste på trafokursen som er berørt av problemet.

Harlex

Sitat fra: cirys1 på onsdag 01. april 2015, klokken 16:27
Dette er et allment forsyningssystem, du har ikke måtte ty til egen trafo?

For visst det er tilfellet så skal du ikke akseptere et spenningsfall på maks ved utstyr på 5%...(230V)
Det er ingen problem for netteier og skru opp spenningen, men man må vite at du ikke er den eneste på trafokursen som er berørt av problemet.
Har ikke egen trafo..... Skjønner egenlig mindre og mindre. Faktum er at all forbruk her i huset får direkte innvirkning ( verst ved lading) på spenningen i hele huset.... Kan som sagt fremprovosete verdier under 200 volt. Hovedsikringen ryker ikke så det er grei kapasitet.... Kan ikke forstå hvordan netteier har målt verdier mellom 223,25 og 238,375 når jeg under måleperioden flere ganger provoserte spenningen under 200 volt...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Har kommet litt lengre.... Har målt forskjellige steder i huset og har funnet ut følgende. På vaskerommet og hall-en (deriblant der nettselskapet målte) måler jeg 221V. Det er betydelig lavere enn nettselskapet har på sine målinger men allikevel akseptabelt... Resten av huset måler jeg noe mindre. 216-217V... Men så til de nye oppdagelsen. På vaskerommet/hallen der jeg har høyest spenning blir spenningen ikke påvirket av ytterligere belastning i huset. På samtlige andre kontakter påvirkes spenningen av ytterligere belastning (ovn på 2000 satt er lik ca - 5  V lading av bil er lik ca 10 V og det blir lavere jo mer belastning jeg legger til...
Noen med litt kompetanse som har nye forslag på problemstillingen her hjemme?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

Du har vel skjevbelastning- jeg ville prøvd å koble Ladekontakten til samme fase som er koblet til vaskerommet.
Ellers er det et godt tips å undersøke på varmgang når du har trukket 32A i en time eller to- trenger ikke varmekamera i første omgang- man kjenner varmen når man tar på isolerte komponenter, dvs sikringer og kabler...

sigurdi

#22
Dette tyder på dårlig fordeling av kursene, eller dårlig kontakt på en av inntaks kablene.

Du har L1, L2 og L3 inn i huset og du får spenning ved å koble mellom følgende:
L1-L2
L2-L3
L3-L1

Dersom L1 er den som blir påvirket kan denne trekke ned både ustyr koblet på L1-L2 og L3-L1 men ikke L2-L3

Jeg hadde målt spenning mellom jord og de ulike fasene uten belastning og mens du belaster og se om det er forskjell.

Eks mellom jord og L1, jord og L2, jord og L3.

Du kan og måle mellom L1-L2, L2-L3 og L1-L3.

Da ser du om det er kun en av fasene som er berørt. 

Mål både på inntaks sikringen og ute i annlegget, er litt mer jobb å finne ut hva som er L1,L2 og L3 ute i anlegget.
Siden du har dette i hele huset og 2000W ovn trekker ned, vil jeg tro dette kan være på inntaket i skapet ditt eller hoved inntaket, eventuelt fra Trafo.

Elektrikker kan og finne ut om det er en sikring, kurs osv som har dårlig kontakt, eks for høy eller lav tiltrekking og tilhørende varmgang.

PS sikringer skal ikke bli mer en lunk når de er belastet, gjelder også hovedsikring og inntak, inntak må du ha elektrikker til å sjekke.

Elektrikker hos meg brukte ganske mye tid på å planelgge fordelingen og merket kabler for å være sikker.

Jeg har 63A inntak, 40A 3fas underfordeling til garasje.
Stor forbrukere er: 32A enfas i garasje, 25A induksjons topp,vaskemaskin og tørketrommel, boblebad (inne og ute), varmvannsbereder....
(Med god fordeling på kursene og litt rutine, har jeg aldri vært inærheten av at hovedsikringene har gått. :-)

Vurderte oppgradering til 80 eller 100A på hovedsikringene, men er faktisk ikke behov for det.

Har litt samme problemstilling som deg med kort avstand til trafostasjon, har dog motsatt problem noe høy spenning. Jeg ligger normalt på 240-245v, målt så høyt som 248v.
Lading på 32A sammen med induksjons topp gir spenningsfall på 5-10v, men dette er før inntaket mitt siden jeg måler samme spenning inn på hovedsikringene, ingen av mine sikringer/vern blir det mer en svak lunk når det er belastet over tid.

Usikker om kort avstand til trafostasjon (under 50m)(eneste forbruker) gir mer dropp en om en har lengre strekk og fordelign på flere hus?
(Har 50mm2 kabler (alu) inn til hovedfordling 25mm2 (cu) fra inntak til hovedskap.

Men sjekk apparatet du måler med, hadde selv en Biltema som er 5-6v for høyt sammenlignet med to UPS er og en fluke kopi. :-)
Dette kan nok slå ut i motsatt ende av skalaen også altså at det viser for lavt, men du har et problem uansett.

Lykke til.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Harlex

Takker for utfyllende svar :D Jeg tror det er duket for en elektriker for å konkludere ettersom jeg ikke føler meg kompetent nok til å grisle for mye i sikringskapet. Ellers så kan jeg bekrefte at det går ganske varmt i skapet når jeg lader lenge på bilen... Sikringen blir varm og det "lukter varmt" når jeg åpner skapet...... Skal gi en update når jeg kommer helt til bunns i dette....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

sigurdi

At det lukter varmt, lukter feil tiltrekking eller feil på sikring.
Har lest om personer som har fått mandags sikring som har blitt varme, byttet til samme merke men ny og alt bare velstand.
Jeg hadde senket strømstyrken betraktelig, til Elektrikker har vært innom, eller ladet på en 16A kurs om du har tilgjengelig.
Fra å lukte varmt til å lukte svidd og så brent, trenger ikke være lange vegen.
At sikringen blir så varm at det lukter varmt kan gjøre at den løsner over tid, varmt/kaldt/varmt....
Kobber har annen utvidelses koefisient en stål, så med feil tiltrekking og eks flertrådet kabel (mer en 6 kordelere er kravet for niter/hylser) uten niter løsner kabel sakte men sikkert til det blir dårlig nok kontakt for alvorlige hendelser.

Selv går min kabel gjennom 40A overlastvern (skap inne), 40A RCCB vern, 32A enfas sikring, 40A kontaktor (skrur av utestikk når det ikke er i bruk) før den havner i en blå kontakt.
Ingen av enhetene blir mer en svak lunk ved vedvarende trekk på 32A.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på torsdag 02. april 2015, klokken 10:56
Kobber har annen utvidelses koefisient en stål, så med feil tiltrekking og eks flertrådet kabel (mer en 6 kordelere er kravet for niter/hylser) uten niter løsner kabel sakte men sikkert til det blir dårlig nok kontakt for alvorlige hendelser.

Nesten, kravet gjelder kabel med mer enn 7 kordeler. Vanlig PN har nettopp 7 kordeler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Takkar for retting.
Ups bommet med en, her brukte elektrikker endehylser på PN kabelen med 7 kordelere også, sikrere i de dimensjonene sa han på forespørsel.
Var 10 og 16mm2 PN
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Ko_deZ

Forstår det som at du har TN nett. Da har du tre ledere inn til huset, og det skal være ca 230V mellom hver av dem.

For å sjekke hvordan dette fungerer så ville jeg målt spenningen mellom alle tre parene, og skrevet dem ned. Så sett bilen på lading og mål igjen. Hvilket par mister spenning? Skru så på ovnen og mål igjen. Samme paret?

Hvis spenningen ikke faller ved hovedsikringene, så ligger tapet ett eller annet sted i huset, og det høres farlig ut. Hvis spenningen på hovedsikringen faller sånn som du sier, så ringer du til strømselskapet og ber dem komme tilbake og måle på nytt, og få dem til å stå der og måle når du skrur på lading av bilen. Dersom du har for tynne kabler fra sikringskap til bilen så kan spenningsfallet være i ledningen dit, og det er ikke ansvarlig for, men om du faktisk måler et stort fall på hovedsikringen så er det strømselskapet som må fikse opp.

sigurdi

#28
Sitat fra: Ko_deZ på torsdag 02. april 2015, klokken 22:31
Forstår det som at du har TN nett. Da har du tre ledere inn til huset, og det skal være ca 230V mellom hver av dem.

For å sjekke hvordan dette fungerer så ville jeg målt spenningen mellom alle tre parene, og skrevet dem ned. Så sett bilen på lading og mål igjen. Hvilket par mister spenning? Skru så på ovnen og mål igjen. Samme paret?

Hvis spenningen ikke faller ved hovedsikringene, så ligger tapet ett eller annet sted i huset, og det høres farlig ut. Hvis spenningen på hovedsikringen faller sånn som du sier, så ringer du til strømselskapet og ber dem komme tilbake og måle på nytt, og få dem til å stå der og måle når du skrur på lading av bilen. Dersom du har for tynne kabler fra sikringskap til bilen så kan spenningsfallet være i ledningen dit, og det er ikke ansvarlig for, men om du faktisk måler et stort fall på hovedsikringen så er det strømselskapet som må fikse opp.
Blander TN og IT her. :-)

IT (Isolated Terra) nett har 3 leder kabel inn til huset, jord er lokalt for hvert hus, jordspyd vanlig å bruke. Isolert jord, betyr at jord kan være flytende.
Fordelen tåler jordfeil, er robust, ulempe tillater jordfeil.

TN (Terra Nuteral) kan ha litt ulikt oppsett.
1 - underfordeling før ditt hus og du får in en faselederen og N samt 0 leder.
2 - 3 faseledere med 400v mellom, 1 N leder som gir 230v mellom N og hver av de tre fasene og en null leder. N og O kan være sammen og splittet i inntaket.
Tåler/tillater ikke jordfeil i anlegget, krever en ekstra kabel, leverer mer effekt på tynnere kabel tverrsnitt, pga høyere spenning på faseledere.
Ulempen er vel at det er dårlig utbygd i Norge. :-)

Ellers beskriver du det samme som jeg skrev litt tidligere i tråden.
Han nevnte og at sikring ble varm og luktet litt, det er ikke bra og tyder på feil tiltrekking eller feil på sikring.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Ko_deZ

Sorry, ja blandet :-/

Selv har jeg 5 ledere og 3fas 400V. Lader fint med 11kW, og skal få installert en 32A sikring snart så jeg får 22kW. Det blir bra.

Jeg har aldri hørt om noen som får kun N og en av 400V fasene, men det høres jo fornuftig ut for hus med leiligheter eller tilsvarende. Uansett er ikke dette et problem for trådstarter. Han bør få målt spenningen inn til huset under last og finne ut om spenningsfallet skjer før eller etter hovedsikringen. Er det etter hovedsikringen så bør en elektriker på plass og fikse snarest, for så mye spenningstap betyr at det er en alvorlig feil et sted, og brann er ikke utelukket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA