Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kurvelys - hvilke TMS-utgaver har dette?

Startet av Harlex, fredag 24. april 2015, klokken 10:20

« forrige - neste »

Harlex

Klaget til netteier at jeg har lav spenning i huset... Når jeg lader kommer jeg ofte ned i 205V pluss/minus. 1fas 32 A gir da ca 28 km/t Det er ikke noe problem å få spenningen under 200V ved litt matlaging og vasking av klær samtidig.
Men så kom de og monterte en spenningsmåler og jeg har fått resultatet i dag...Det er registrert spenning mellom 223,25 og 238,375 i den uken de har målt og jeg blir dermed avspist med at de leverer som lovet..... Jeg sitter no her jeg... Måler knappe 200 V ved belasting av nettet, Bilen lader "tregt" og lysene i huset dimmer ved belasting av nettet... Jeg har målt i ulike punkt i huset og har aldri uansett målt høyere verdier enn litt over 220V..... Noen tips hva problemet er og hvordan jeg kan få bukt med det? ???
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Muffinman

De har sikkert målt på inntaket, mens du måler inne på anlegget. I så fall, forutsatt at målingene er noenlunde riktige, har du spenningsfall et sted i anlegget ditt. Hvor gammelt er det, og hvor langt fra trafoen bor du?

Harlex

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. mars 2015, klokken 15:15
De har sikkert målt på inntaket, mens du måler inne på anlegget. I så fall, forutsatt at målingene er noenlunde riktige, har du spenningsfall et sted i anlegget ditt. Hvor gammelt er det, og hvor langt fra trafoen bor du?
Ser trafoen fra stuevinduet.... Anlegget (inntak 3x80, 3x50 i sikringskap) er fra 2009. Den ene fasen drifter en eldre del (eget sikringsskap) av huset men den lave spenningen er jevn om jeg måler på gammel del eller ny del....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

Du kan måle på inntakssikring og se om du reproduserer dine målinger eller de til kraftleverandøren. Har leverandøren rett bør du få en elektrikker til å sjekke hvor spenningsfallet er. Har du rett er det ikke mye du kan gjøre annet enn å akseptere at lading tar litt lengre tid.

Harlex

Jeg har vel ikke belegg til å hevde nettselskapet tar feil.... Det som uansett er faktum er at spenningen synker umiddelbart med belastning.... kaffetrakter tar et par volt, komfyr litt mer... Starter jeg lading synker spenningen kjapt med 10-15 V.... Kan liksom bare trekke fra ettersom hvor mange apparater jeg slår på.... Jeg ikke peil på dette her.... :P Men jeg skal vel ha en elektriker her snart i forbindelse med noen nye punkt så jeg får vel høre med han/henne....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Jejl

Bare et lite tips som kan øke spenningen noe:
Hvis du har stor nok vvbereder, sett en timer på den som får den til å bare varme i f.eks 8 timer i døgnet når du vanligvis ikke lader bilen.
Vi har også 32a 230v og all redukjon av strømforbruk hjelper for å få opp spenningen. Hos oss er spennignen ca 213v til 228v når vi lader på 32a, alt etter hvor mye strøm vi bruker i huset.

Havebigfun

Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. mars 2015, klokken 17:50
Bare et lite tips som kan øke spenningen noe:
Hvis du har stor nok vvbereder, sett en timer på den som får den til å bare varme i f.eks 8 timer i døgnet når du vanligvis ikke lader bilen.
Vi har også 32a 230v og all redukjon av strømforbruk hjelper for å få opp spenningen. Hos oss er spennignen ca 213v til 228v når vi lader på 32a, alt etter hvor mye strøm vi bruker i huset.
Alternativet er kanskje å koble vv + andre tunge forbrukere på den fasen som ikke brukes til lading.

Harlex

Antyder dere at problemet mitt er normalt? Må jeg leve med at spenningen synker til under 200v ved høy belastning? Hvis jeg oppgraderer til 3x63 i sikringskapet da? Nekter å finne meg i at jeg skal ha så lav spenning... Fikk jo nytt inntak i 2009 for f....... :-\
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Electrix

Hvor måler du 200V? Netteier har ansvar for spenningen fram til inntaket ditt, derifra og til sikringsskap og ut til bilen er spenningsfallet ditt ansvar. Og som andre har nevnt,  det kan lønne seg å ikka ha mye annen belastning på samme fas (hver tredje sikring er normalt samme fas).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Harlex

Sitat fra: Electrix på tirsdag 31. mars 2015, klokken 19:36
Hvor måler du 200V? Netteier har ansvar for spenningen fram til inntaket ditt, derifra og til sikringsskap og ut til bilen er spenningsfallet ditt ansvar. Og som andre har nevnt,  det kan lønne seg å ikka ha mye annen belastning på samme fas (hver tredje sikring er normalt samme fas).

Provoserer jeg anlegget med lading, vaskemaskin, komfyr og litt annet snacks så måler jeg under 200 V på ulike områder/faser i huset.... I gang nytt anlegg, på kjøkken gammelt anlegg og i garasjen der det er det nye anlegget... Målingene som ble gjort av nettsider ble gjort i en kontakt rett nedenfor sikringskapet... Der har jeg ikke målt men som sagt så måler jeg lav spenning i hele huset..... Hvis jeg tar av ladingen gløder lyspærene kraftigere.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Speeder

Hvorfor måler du ikke på samme punkt som nettselskapet?
Zoe 43kW

Harlex

Sitat fra: Speeder på tirsdag 31. mars 2015, klokken 20:58
Hvorfor måler du ikke på samme punkt som nettselskapet?
Tilfeldig.... Jeg har funnet meg 3 punkt (har prøvd på div andre også men ikke det som netteier brukte) som ligger langt fra hverandre og på ulike faser ( iallefall 2 ulike faser) Tenkte å måle punktet der netteier målte her nå nettopp men finner ikke apparatet akkurat nå.... Uansett så er det mindre relevant. Om det så er høyere spenning  i akkurat dette punktet så er er resten av huset et problem....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

dosmont

Jeg har 234v til bilen i garasjen, når jeg lader med blå 32A.
Det du opplever er ikke bra, kanskje farlig også.
Bestill elektriker! Han finner sikkert ut av det, men unngå å bruke han som la opp kursene som det gjelder  ;)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Øyvind.h

Sitat fra: dosmont på onsdag 01. april 2015, klokken 07:39
Bestill elektriker! Han finner sikkert ut av det, men unngå å bruke han som la opp kursene som det gjelder  ;)
Jeg ville anbefalt det motsatte. Alle elektrikere kan gjøre feil, og om elektrikeren kommer for å kontrollere et anlegg han selv har lagt opp tør han nok ikke fakturere for grove feil (eks. fikse koblinger som gir titalls volt i spenningsfall). En annen elektriker vil garantert fakturere. 
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pwb

Mål ved sikringen kursen til laderen går. Både med og uten lading. Faller den nesten like mye ved sikringen som ute så ligger jo feilen i sikringsskapet eller før.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA