Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: reservehjul-nissan leaf

Startet av Mippen, fredag 24. april 2015, klokken 08:34

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: kos på mandag 06. april 2015, klokken 12:21
Det er lov å forurense i kongeriket - spørsmålet er hva som er skadelig
All forurensing er økologisk skadelig. Noe eksempler mer enn andre.
De aller fleste virksomheter som er forurensende og skadelige for økologien og for menneskeartens fortsatte eksistens,
er fullt ut lovlige både i kongeriket N og i verden som helhet.

Eksempelvis å plasere 40 millioner mennesker med verdens høyeste levestandard i Kalifornia
som naturen neppe hadde tenkt å befolke med mer enn 40 tusen pga klima og vannressurser.

Eller ha både som drivmotor og mottiltak mot dårlige tider et globalt økonomisk system
som bygger på uendelig forbruk og forurensing på en klode endelig i størrelse.

Eller ødelegge habitatet til så mange arter at det biologiske mangfoldet står i fare for å kollapse
uten omsyn til rovdyret storhjerna primat på toppen av næringskjeden kan minst av alle klare seg uten.

Eller frigjøre på ett eneste år like mye CO2 som naturen har brukt millioner av år på å binde.

Eller bore etter ny olje og gass som ikke kan produseres før lenge etter det er nødvendig
å ha helt skrotet all bruk av fossil energi.

SAMMENFATTET
har bevaring av livsgrunnlaget for menneskearten i praksis lav prioritet i ord og tilnærmet null i gjerning.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 06. april 2015, klokken 20:17
Sitat fra: kos på mandag 06. april 2015, klokken 12:21
Det er lov å forurense i kongeriket - spørsmålet er hva som er skadelig
All forurensing er økologisk skadelig. Noe eksempler mer enn andre.
De aller fleste virksomheter som er forurensende og skadelige for økologien og for menneskeartens fortsatte eksistens,
er fullt ut lovlige både i kongeriket N og i verden som helhet.





Eksempelvis å plasere 40 millioner mennesker med verdens høyeste levestandard i Kalifornia
som naturen neppe hadde tenkt å befolke med mer enn 40 tusen pga klima og vannressurser.

Eller ha både som drivmotor og mottiltak mot dårlige tider et globalt økonomisk system
som bygger på uendelig forbruk og forurensing på en klode endelig i størrelse.

Eller ødelegge habitatet til så mange arter at det biologiske mangfoldet står i fare for å kollapse
uten omsyn til rovdyret storhjerna primat på toppen av næringskjeden kan minst av alle klare seg uten.

Eller frigjøre på ett eneste år like mye CO2 som naturen har brukt millioner av år på å binde.

Eller bore etter ny olje og gass som ikke kan produseres før lenge etter det er nødvendig
å ha helt skrotet all bruk av fossil energi.

SAMMENFATTET
har bevaring av livsgrunnlaget for menneskearten i praksis lav prioritet i ord og tilnærmet null i gjerning.

Nå begynner vi å nærme oss det ømme  punktet, hvor mange tror du at verden klarer av den suverene rasen som ønsker en levestandard langt over hva kloden klarer å bære. Men nå er jeg inne på det punktet som de fleste hopper av og som ingen politiske oppegående partier våger å si noe om.

Bil til alle - mat til alle, kino til alle og ikke minst Biff til alle. Og samtidig så skal alt være bærekraftig, men først når alle har fått deodorant og myggmiddel og kina produserer maten som vi skal spise og vi deres mat og ingen apsolutt ingen må produsere noe lokalt.

cra

Sitat fra: eisa01 på torsdag 02. april 2015, klokken 22:43
Bør vel være ganske ukontroversielt å hevde at 0-satsen på moms er en subsidie i forhold til andre varer?

Ja, på samme måte som at vann på flaske er subsidiert fordi det ikke ligger de samme "straffe-avgiftene" på dem som på flasker som inneholder f.eks. brennevin.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jan-c

2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Elbil fundamentalist

#34
Sitat fra: jan-c på onsdag 15. april 2015, klokken 21:28
En mulig dansk konsekvens, dersom incentivene forsvinner fra 2016:

http://finans.dk/live/politik/ECE7623090/Om-ni-m%C3%A5neder-koster-denne-bil-595.859-kr.-eller-302.729-kr.-eller-m%C3%A5ske-243.900-kr./?ctxref=ext
Ja, med slike avgifter vil salget være NULL. Altså null inntekter til staten. Biler gjør en fantastisk transportjobb og er absolutt nødvendig for å få samfunnet til å fungere. Verdiskapningen av dette er mangedobbelt av fattige 2.6 mrd i reduserte avgifter. Denne gevinsten skaper også fossilbiler selvsagt, men elbiler gjør denne jobben uten forurensning og påfører ikke samfunnet sykdom som allergier, hjerte og lungesyke med forferdelige sykdomsforløp med enorme belastninger på helseforetak og folkehelsa. Vi trenger vår arbeidsføre befolkning friske til å ta unna for både eldrebølgen og overgang til annen næring etterhvert som oljeinntektene synker. Oljen som ikke brukes i Norge kan eksporteres. Fin-fine inntekter til velferdssamfunnet. Renere luft gir mindre helseskader og mulighet for flere å gå og sykle til jobb. Bortfall bilavgifter på nullutslippbiler er svært lite i forhold til belastningene fossilbiler påfører folkehelsa. Blir som å sutre over redusert inntekt av tobakksavgift fordi mange slutter å røyke.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Leaf_2014

Sitat fra: Svein Leaf på onsdag 01. april 2015, klokken 08:37
Jeg lurer på hva Sverige har i inntekter på bilavgifter, noen som vet?

Trenger ikke bilavgifter i Sverige. De har vel høyere inntektsskatt enn her.
Leaf 2014

timingbeltkiller

Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 18. april 2015, klokken 21:30
Trenger ikke bilavgifter i Sverige. De har vel høyere inntektsskatt enn her.
Riktig at S tar relativt mer inn på direkte skatter og relativt mindre på avgifter enn N.

Men de tar ikke inn null i avgifter.
Eksempelvis er avgiftene på fossilt drivstoff omtrent på høyde med de norske.
Samme med mva.
Alkohol- og nikotinavgiftene 60-80 prosent av de norske.

Til gjengjeld er forskjellen i  brutto inntekt høyere enn i N.
Totalt er nok N et mer levestandard utjevnet land enn S.

Totalt har statsbudsjettet i S litt lavere totalsum enn i N.
Per innbygger betyr det dobbelt med penger i N.

Så kan vi diskutere om hele denne forskjellen "søles bort" i N
eller om (deler av) den kommer innbyggerne til gode.
Eksempelvis som elbil insentiver.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA