Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: reservehjul-nissan leaf

Startet av Mippen, fredag 24. april 2015, klokken 08:34

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Svein el-freak

Jeg lurer på hva Sverige har i inntekter på bilavgifter, noen som vet?
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Ferry

Med utgangspunkt i at Sverige ikke sponser Teslaer med 1 million pr. stk, og at de har omtrent dobbelt så mange innbyggere og biler som Norge: 5 millioner biler 'a 1 million = 5 billioner. Omtrent på størrelse med oljefondet. Om vi sier at en bil varer i gjennomsnitt 15 år, så blir det 5 billioner/15 år = 333 milliarder/år. Det blir ca. 40.000 pr. innbygger pr. år.
Det er beregner gjort med Spetalens Tallsystem[Tm] Your mileage may vary.

Mippen

Staten sponser ikke. De tar bare ikke inn avgifter.
Fremtiden er elektrisk.

Rikerud

Sitat fra: Mippen på onsdag 01. april 2015, klokken 15:37
Staten sponser ikke. De tar bare ikke inn avgifter.

Forsåvidt riktig, men i praksis gis det store fordeler til elbiler. Så kan man jo diskutere semantikken.

Amoss

Sitat fra: Ferry på onsdag 01. april 2015, klokken 09:33
Med utgangspunkt i at Sverige ikke sponser Teslaer med 1 million pr. stk, og at de har omtrent dobbelt så mange innbyggere og biler som Norge: 5 millioner biler 'a 1 million = 5 billioner. Omtrent på størrelse med oljefondet. Om vi sier at en bil varer i gjennomsnitt 15 år, så blir det 5 billioner/15 år = 333 milliarder/år. Det blir ca. 40.000 pr. innbygger pr. år.
Det er beregner gjort med Spetalens Tallsystem[Tm] Your mileage may vary.

Dersom man kan si at Norge sponser Tesla med 1 million pr. stk, så må man vel kunne si at Sverige sponser ALLE biler med 50-300% av prisen - så da må nok deres like fantasifulle regnestykke ende i en negativ inntekt på bilavgiftene ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ferry

Sitat fra: Mippen på onsdag 01. april 2015, klokken 15:37
Staten sponser ikke. De tar bare ikke inn avgifter.

I vanlig tale ja. Men husk at denne beregningen var gjort med Spetalens Tallsystem[Tm] :)

timingbeltkiller

#7
Sitat fra: Rikerud på onsdag 01. april 2015, klokken 15:51
Sitat fra: Mippen på onsdag 01. april 2015, klokken 15:37
Staten sponser ikke. De tar bare ikke inn avgifter.

Forsåvidt riktig, men i praksis gis det store fordeler til elbiler. Så kan man jo diskutere semantikken.
Incentivene elbilene gis i Norge dekker (deler av ) betydningsinnholdet av ord som sponsing, pushing, subsidiering, ...., .....,  ....
Salgstallene sammenliknet med tallene i land som ikke har incentiver, beviser dette med all ønskelig tydelighet.

Det er neppe semantisk interesse som driver de som plukker fram den mest innskrenkende betydningen av slike ord og protesterer.

Det er nok snarere en slags kreativ språktolking for å bagatellisere fordelene de nytter godt av.
Minner om Goebbels da WWII var tapt og Wehrmacht måtte rømme hals over hodet på østfronten :
"Vi trekker oss seierrikt tilbake."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 01. april 2015, klokken 19:17
Det er neppe semantisk interesse som driver de som plukker fram den mest innskrenkende betydningen av slike ord og protesterer.

https://snl.no/subsidier
SitatSubsidier, overføringer, ensidige eller vederlagsfrie ytelser, som er knyttet til næringsvirksomhet. Tilsvarende ytelser til private husholdninger kalles stønader.

I say no more...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

"Subsidier/subsidies" har (som de aller fleste ord)  et langt videre betydningsinnhold i tale og skrift enn den særdeles innskrenkende betydningen du har funnet her.
Googler du ordet litt, finner du særs ofte ordet gitt et langt videre betydningsinnhold inklusive "stønader" til privatpersoner.

Holder fast ved
"Det er neppe semantisk interesse som driver de som plukker fram den mest innskrenkende betydningen av slike ord og protesterer."

For alle som ikke vil misforstå eller driver med trolling i form av språklig puritanisme,
får utmerket med seg hva som menes når du skriver alternativt:
- subsidier
- støtte
- stønad
- sponsing
- pushing
- incitament
- .......
- .......

BTW
Som et enkelt eksempel kan du tygge litt på "subsidiert kantinemat".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 02. april 2015, klokken 14:02
"Subsidier/subsidies" har (som de aller fleste ord)  et langt videre betydningsinnhold i tale og skrift enn den særdeles innskrenkende betydningen du har funnet her.

Jeg er fullt ut klar over at det er svært mange som bruker språket svært upresist, og - enten bevisst eller basert på manglende kunnskap - bruker feil ord i mange sammenhenger. Det betyr ikke at det ordet har fått en annen betydning. Når det gjelder valget om å bruke "subsidier" om avgiftsfritak så antar jeg at dette er ett svært bevisst valg for mange.

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 02. april 2015, klokken 14:02
Som et enkelt eksempel kan du tygge litt på "subsidiert kantinemat".

Ja, ett svært godt eksempel. En usubsidiert kantine må via prisen på maten tjene inn igjen alle utgifter som påløper kantinedriften, inklusive innkjøp av råvarer, strøm, husleie, lønn til de kantineansatte etc.

Ved en subsidiert kantine går kantinedriften med "tap" - inntektene fra salg av mat dekker ikke alle de løpende utgiftene, og bedriften (eller etaten/staten/organisasjonen etc.) som har denne kantinen overfører penger fra eget overskudd til å dekke tapet i kantinen. Altså, en subsidiert kantine er ikke bare at bedriften velger å ikke ta fullt betalt for varene, men det skjer en aktiv overføring fra bedriften til kantinen. Helt innen betydningen av ordet "subsidie" som definert i linken jeg la ut over.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elektrolux

For meg må en subsidie koste noen noe. Altså om jeg kjøper 2 Tesla må dette koste noen dobbelt så mye som om jeg kjøpte 1 Tesla.

Jeg ser ikke at noen andre enn meg får en utgift om jeg kjøper Tesla.

Tilsvarende vil kantinen på jobben få økte utgifter dess mer gratis ( og subsidiert ) Juice jeg tar.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 02. april 2015, klokken 14:02
BTW
Som et enkelt eksempel kan du tygge litt på "subsidiert kantinemat".
Godt eksempel. De ansatte betaler en del, og arbeidsgiver betaler en del.
I motsetning til elbil, hvor kjøperen betaler alt. Staten betaler 0,-.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

arthur

Betyr progressiv skatt at de med de lavere satsene subsidieres?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på torsdag 02. april 2015, klokken 16:41
Jeg er fullt ut klar over at det er svært mange som bruker språket svært upresist, og - enten bevisst eller basert på manglende kunnskap - bruker feil ord i mange sammenhenger. Det betyr ikke at det ordet har fått en annen betydning.
JO, dersom tilstrekkelig mange bruker "feil" ord, etablerer det en praksis.
Språket er alltid i endring. I motsatt fall forsto du islandsk og tysk like lett som dansk og svensk.
Språkvitenskapen i motsetning til amatør purister, har ikke noe problem med å akseptere det.
Det er faktisk bare en variant av regelen: Når kart og terreng ikke stemmer,  har terrenget rett og kartet feil.
Det motsatte er kreasjonisme. In casu ikke religiøs, men språklig sådan.

Eksempler på slik purisme er når det hevdes:
- "Du kan ikke si ""Det var ikke meg"". For predikatet skal stå i nominativ."
- "Du kan ikke si trailersjåfør. For det er trekkvogna han kjører."

Sitat
Ved en subsidiert kantine går kantinedriften med "tap" - inntektene fra salg av mat dekker ikke alle de løpende utgiftene, og bedriften (eller etaten/staten/organisasjonen etc.) som har denne kantinen overfører penger fra eget overskudd til å dekke tapet i kantinen. Altså, en subsidiert kantine er ikke bare at bedriften velger å ikke ta fullt betalt for varene, men det skjer en aktiv overføring fra bedriften til kantinen. Helt innen betydningen av ordet "subsidie" som definert i linken jeg la ut over.
"Fra bedriften til kantina"
Kantina er de de fleste tilfellene en integrert avdeling i bedriften.
Da subsidierer du de ansatte, ikke en selvstendig forretningsforbindelse.
Tilsvarende med gratis lading av elbilen din med arbeidsgivers strøm.

Du ser ut til å lese linken "Til OG FRA næringsvirksomhet".
Jeg leser den som TIL næringsvirksomhet FRA staten.
Den siste tolkingen syner jeg går klart fram når du leser hele teksten i sammenheng.
Spesielt ordet "stønader" finner du neppe mye brukt innen næringsvirksomhet.
Dessuten hevder enkelte purister  subsidier er kun ytelser FRA det offfentlige.

Men holder din tolking, er definisjonen selvsagt adskillig videre enn jeg leser den.

BTW
Hovedpoenget mitt var kreativ språkbruk for å bagatellisere (verdien av) elbil incentivene.
Skal jeg tolke innleggene dine som at det er du uenig i?
Eller er de kun en avsporing for å drøfte betydningsinnholdet av "subsidier"?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA