Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Test av bensinbil ;)

Startet av Rikerud, torsdag 23. april 2015, klokken 20:48

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 18:41
Hvilken elbil ville du tatt med til banebruk? Hvilken elbil ville du tatt med til vårmønstringen på Øvrevoll og være kongen på haugen?
Hvilken bil ville du kjørt tur-retur Oslo-Monaco på kortest mulig tid?

Er over slike lyster.

Har forøvrig kjørt MC rally i Sahara og elbilrally både i Norge og alpene 3 ganger der en i stedet for sandstorm og telt, bor på flotte alpehoteller og besøker de mest utrolige stedene. At en kan gjøre dette uten å forbrenne en eneste liter fossilt drivstoff gir det en ekstra dimensjon.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

For meg er ikke det å være entusiast synonymt med motorlyd og å kjøre fort. Liker du (@BensinV8) ikke setene i Tesla, bytt de. Men ikke klag over at en Tesla ikke har lyden til en forurensende og støyende V8 motor. Hvis det er fossilmotorlyd du er ute etter er du på feil forum.

Du skal være glad for at rene elbiler med enten batteri eller hydrogen eller noe annet lurt kommer og tar over i den daglige kjøringen, så vil du kunne ta fossilbilen din på søndagsturer i mange år fremover.

Jeg kjører Leaf til daglig, og for meg er det den perfekte bilen der jeg bor og kjører. Hadde jeg bodd og kjørt andre steder kan det være at andre biler, eller ingen bil hadde passet bedre. Nå er det i tillegg en uke siden jeg overlot bilen til svigermor og dro på tur i Europa, og der blir det fly ut og hjem og tog mellom byene, og undergrunnsbane, trikk, buss eller rett og slett beina i byene.

Enigami

Alle som mener en V8 er støyende har ikke god smak og forurrensende kommer av uvitenhet.
Men det er et annet diskusjonstema.

En bilentusiaster som hevder V8 lyd er støyende? Ja, det har jeg ikke hørt om før nå.

En bilentusiaster som er "over slike lyster" som å kjøre på bane eller lange bilturer i høye hastigheter.

Når man flyr forrurenser man ekstremt mye mer enn når man kjører bensinbil.

Her ser du eksempel på 2 av hybridbilene som redder fremtiden for oss bilentusiaster. Dette kommer det mer av, også blant vanlige biler de neste 5 årene, enten man liker det eller ikke. Og de er langt mer brukbare i hverdagen enn en kabel-bil.
Mercedes kommer også først med trådløs lading av sin S-klasse pluginhybrid.
Slike biler kan kjøres i 2-5 mil i electrisk modus.


valvolainen

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
Alle som mener en V8 er støyende har ikke god smak og forurrensende kommer av uvitenhet.
:o

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
En bilentusiaster som hevder V8 lyd er støyende? Ja, det har jeg ikke hørt om før nå.
Det er mange slags entusiaster i verden, ikke tro at alle entusiaster er som deg. Noen liker mora, andre dattera.
Personlig har jeg overhodet ikke noe imot v8 lyd, men tre timer hver dag? Køkjøring? Ikke på vilkår.

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
En bilentusiaster som er "over slike lyster" som å kjøre på bane eller lange bilturer i høye hastigheter.

Aldri vært på bane med bil, og kanskje jeg heller aldri kommer til å prøve det. Ikke alle entusiaster trenger bane for å være entusiastisk. Jeg velger i allefall og prioritere kos og arbeid med en veteranbil fremfor banekjøring.

Tror du må innse at det finnes veldig mange slags forskjellige entusiaster rundt deg, ikke alle har firepunktsseler.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

K S

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
Alle som mener en V8 er støyende har ikke god smak og forurrensende kommer av uvitenhet.
Men det er et annet diskusjonstema.

En bilentusiaster som hevder V8 lyd er støyende? Ja, det har jeg ikke hørt om før nå.

En bilentusiaster som er "over slike lyster" som å kjøre på bane eller lange bilturer i høye hastigheter.

Når man flyr forrurenser man ekstremt mye mer enn når man kjører bensinbil.

Her ser du eksempel på 2 av hybridbilene som redder fremtiden for oss bilentusiaster. Dette kommer det mer av, også blant vanlige biler de neste 5 årene, enten man liker det eller ikke. Og de er langt mer brukbare i hverdagen enn en kabel-bil.
Mercedes kommer også først med trådløs lading av sin S-klasse pluginhybrid.
Slike biler kan kjøres i 2-5 mil i electrisk modus.



Du liker kanskje en bråkete Harley også? Jeg lar meg fascinere av fart, ikke nødvendigvis støy. Feks en Japse sykkel som en knapt hører men som går inni h..... I motsetning til en Harley som lager mye lyd og lite fart.
Ellers er det ikke noen fornøyelse å kjøre i kortesje med veteranbiler, blir eksosforgiftet når en ikke kjører først....

Enigami

Sitat fra: valvolainen på søndag 17. mai 2015, klokken 21:10
Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
Alle som mener en V8 er støyende har ikke god smak og forurrensende kommer av uvitenhet.
:o

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
En bilentusiaster som hevder V8 lyd er støyende? Ja, det har jeg ikke hørt om før nå.
Det er mange slags entusiaster i verden, ikke tro at alle entusiaster er som deg. Noen liker mora, andre dattera.
Personlig har jeg overhodet ikke noe imot v8 lyd, men tre timer hver dag? Køkjøring? Ikke på vilkår.

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
En bilentusiaster som er "over slike lyster" som å kjøre på bane eller lange bilturer i høye hastigheter.

Aldri vært på bane med bil, og kanskje jeg heller aldri kommer til å prøve det. Ikke alle entusiaster trenger bane for å være entusiastisk. Jeg velger i allefall og prioritere kos og arbeid med en veteranbil fremfor banekjøring.

Tror du må innse at det finnes veldig mange slags forskjellige entusiaster rundt deg, ikke alle har firepunktsseler.


En V8 eller V12 kan være støyende om du gir på i en superbil, men du hører den ikke spesielt mye ved vanlig kjøring. Det er jo litt merkelig å gi på med en sportsbil og lydresponsen ikke er tilstede?
Når du har sex med en dame, liker dere best at hun har litt lydresponsen eller at hun ligger helt stille uten respons?

Personlig liker jeg ikke Harley, det er jo stygg motorlyd. Det samme med dieselfirere. Men en Maserati V8 er eksempelvis en herlig lydopplevelse. Relativt rolig bed vanlig kjøring og brutal lekker ved pådrag. Man kan også justere dette på en del biler.



Og så har du de komfortable bilene. Det er en grunn til at Rolls-Royce og Bentley bare bruker V8 og V12. Du kan hverken høre dem eller føle dem. Så dette har bare med hva den er konstruert for.

emil

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
Alle som mener en V8 er støyende har ikke god smak og forurrensende kommer av uvitenhet.
Men det er et annet diskusjonstema.

En bilentusiaster som hevder V8 lyd er støyende? Ja, det har jeg ikke hørt om før nå.

For meg gir ikke V8 eller V12 noe som helst, en ensylindret totakter i sjekta derimot gir meg mye mer glede. Samme med A12 motoren i Datsunen min, eller totakteren i en Trabant.

Sitat
En bilentusiaster som er "over slike lyster" som å kjøre på bane eller lange bilturer i høye hastigheter.

Kjenner faktisk ingen som er inn i banekjøring med bil, interessen til andre bilentusiaster jeg kjenner går hovedsakelig i å kjøre rolig gjennom nydelig natur i Norge og Europa.

Sitat
Når man flyr forrurenser man ekstremt mye mer enn når man kjører bensinbil.

Man er i prinsippet avhengig av fly for å komme seg ut av Norge uten å bruke alt for mye tid og krefter. Etter at flyet landet i London har jeg ikke reist noe fossilt, og kommer sansynligvis ikke til å gjøre det heller, før flyet hjem fra Paris går om en ukes tid. Turen til/fra Gardermoen går med Flytoget og turen videre hjem fra Bærum til sørlandet går i Leafen. I mellomtiden er det høyhastighetstog og skinnegående elektrisk kollektivtransport som tar meg rundt og ned til middelhavet.

Så får de som gidder regne ut CO2 utslippet fra et fullt Boeng 737-800 fordelt pr pasasjer på strekningen OSL-London, men så sjelden som jeg flyr har jeg ingen dårlig samvittighet for det.

Sitat
Her ser du eksempel på 2 av hybridbilene som redder fremtiden for oss bilentusiaster. Dette kommer det mer av, også blant vanlige biler de neste 5 årene, enten man liker det eller ikke. Og de er langt mer brukbare i hverdagen enn en kabel-bil.
Mercedes kommer også først med trådløs lading av sin S-klasse pluginhybrid.
Slike biler kan kjøres i 2-5 mil i electrisk modus.

Dette er biler for folk som vil kjøre fort og har for mye penger på konto, har ingenting med å være entusiast å gjøre.

Enigami

Sitat fra: emil på søndag 17. mai 2015, klokken 22:10
Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
Alle som mener en V8 er støyende har ikke god smak og forurrensende kommer av uvitenhet.
Men det er et annet diskusjonstema.

En bilentusiaster som hevder V8 lyd er støyende? Ja, det har jeg ikke hørt om før nå.

For meg gir ikke V8 eller V12 noe som helst, en ensylindret totakter i sjekta derimot gir meg mye mer glede. Samme med A12 motoren i Datsunen min, eller totakteren i en Trabant.

Sitat
En bilentusiaster som er "over slike lyster" som å kjøre på bane eller lange bilturer i høye hastigheter.

Kjenner faktisk ingen som er inn i banekjøring med bil, interessen til andre bilentusiaster jeg kjenner går hovedsakelig i å kjøre rolig gjennom nydelig natur i Norge og Europa.

Sitat
Når man flyr forrurenser man ekstremt mye mer enn når man kjører bensinbil.

Man er i prinsippet avhengig av fly for å komme seg ut av Norge uten å bruke alt for mye tid og krefter. Etter at flyet landet i London har jeg ikke reist noe fossilt, og kommer sansynligvis ikke til å gjøre det heller, før flyet hjem fra Paris går om en ukes tid. Turen til/fra Gardermoen går med Flytoget og turen videre hjem fra Bærum til sørlandet går i Leafen. I mellomtiden er det høyhastighetstog og skinnegående elektrisk kollektivtransport som tar meg rundt og ned til middelhavet.

Så får de som gidder regne ut CO2 utslippet fra et fullt Boeng 737-800 fordelt pr pasasjer på strekningen OSL-London, men så sjelden som jeg flyr har jeg ingen dårlig samvittighet for det.

Sitat
Her ser du eksempel på 2 av hybridbilene som redder fremtiden for oss bilentusiaster. Dette kommer det mer av, også blant vanlige biler de neste 5 årene, enten man liker det eller ikke. Og de er langt mer brukbare i hverdagen enn en kabel-bil.
Mercedes kommer også først med trådløs lading av sin S-klasse pluginhybrid.
Slike biler kan kjøres i 2-5 mil i electrisk modus.

Dette er biler for folk som vil kjøre fort og har for mye penger på konto, har ingenting med å være entusiast å gjøre.


At V8 og V12 ikke gir deg noe som helst får ikke jeg gjort noe med og har ikke tenkt å gjøre det heller. Akkurat som at en P85D ikke gir meg noe som helst, unntatt rå brutal akselerasjon og bekreftelse på at den ikke akkurat er verdens beste bil. Men de som liker bilen sin må selvsagt få lov til det og mene at den er verdens flotteste for de.

Jeg kjører svært lite på bane, men liker å kjøre effektivt på landeveier i naturskjønne omgivelser. Lite er så herlig som å kjøre åpen bil og høre en grom motorlyd klinge fra fjellsidene oppover svingete riksveier.
Bensineksos er forresten herlig lukt synes jeg. Elsker å starte totaktsmotoren i en av båtene mine med 200hk V6. Den bruker olje og sluker bensin, og ryker som bare det. Men det er bare bonus, lyden er halve opplevelsen. Herlig!


Du sier at slike biler (hybridene i videoen jeg linket til) er for folk med mye penger.
Og det er riktig. Men snart er slike biler tilgjengelige for folk flest i mer vanlige utgaver. Hvem vil ha en elbil når man får en pluginhybrid som kan ha alle elbilenes fordeler og samtidig ha en sportslig bensinmotor om man skal langt og ikke gidder å lade? I tillegg blir motorytelsene enda bedre og det er lettere å lage 4wd, driftsikkerhet, sportslighet og komfort.

Kommer til å slå an. Audi har en som heter A3 E-tron og Volkswagen har Golf og Passat GTE.
Snart kommer BMW X5 pluginhybrid med nesten 300hk. Den blir billig for slik bil å være med 0-100 på under 6 sekunder (raskt nok) og mulighet for tilhengerfeste som på en vanlig X5. Jeg kunne aldri valgt en elbil fremfor den!

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 20:59
En bilentusiaster som hevder V8 lyd er støyende? Ja, det har jeg ikke hørt om før nå.
En bilentusiaster som er "over slike lyster" som å kjøre på bane eller lange bilturer i høye hastigheter.

Du definerer bilentusiast veldig snevert synes jeg. Hva f.eks med folk som er ihuga 2CV-entusiaster? Eller de som elsker en god del eldre veteranbiler? Ingen av disse egner seg nevneverdig hverken til banekjøring eller langtur i høy hastighet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Enigami

#54
Jeg er ikke ute etter å henge ut folk med ulik bilentusiasme.
Men jeg synes det er merkelig at folk i denne tråden skriver at de tidligere var fan av V8 og V12 motorer o nå som elbil har kommet er de bare fan av elbiler.

Det er dette jeg ikke kan forstå.

2CV-klubben er bilentusiaster, ingen tvil om det. Man må ikke like V8 motorer for å være glad i biler, men det er veldig merkelig å ikke i tillegg like det samtidig å like biler, for de fleste grombiler har store bensinmotorer.

cra

Sitat fra: BensinV8 på mandag 18. mai 2015, klokken 07:56
Men jeg synes det er merkelig at folk i denne tråden skriver at de tidligere var fan av V8 og V12 motorer o nå som elbil har kommet er de bare fan av elbiler.

Er da ikke noe merkeligere enn at man på ett statium i livet liker bimboer som er fake fra topp til tå og med personlighet som et mugla brød, mes man i en annen fase synes er det helt andre verdier som teller. Man kan fortsatt være glad i damer, man bare justerer litt på hvilken gruppe man helst tar kontakt med.

Sitat fra: BensinV8 på mandag 18. mai 2015, klokken 07:56
for de fleste grombiler har store bensinmotorer.

Det er da bare fordi det fram til nå ikke har vært noe alternativ. Tror nok dette kommer til å endre seg i takt med utviklinga (Det har allerede kommet noen dyre leketøy for rike gutter som er elektriske. Alle (unntatt de som må ha V8 eller mer for å få tenning) vil kalle disse grombiler.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

moderator 2

Folkens, Skjerpings!

Diskuter sak. Kan være artig å diskutere begrepet "bilentusiast" noen liker dattera, andre liker mora....

Synes vi alle bør være litt mer ydmyke ovenfor andres argumenter, samtidig som man bør innse at ens egen oppfattning ikke nøvdendigvis deles av (noen) andre...

Det jeg oppfatter som sannhet, er ikke nødvendigvis andres oppfatting av sannhet. Prøv derfor å argumentere rundt egne synspunkter uten nødvendigvis å fremstå som om dette er den eneste rette sannhet.

Da tror jeg vi får en artig diskusjon som kan bringe debatten videre, og så prøver vi å diskutere sak og ikke person.

Capiche?

Lars
Forum Admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Enigami

Sitat fra: cra på mandag 18. mai 2015, klokken 09:19
Sitat fra: BensinV8 på mandag 18. mai 2015, klokken 07:56
Men jeg synes det er merkelig at folk i denne tråden skriver at de tidligere var fan av V8 og V12 motorer o nå som elbil har kommet er de bare fan av elbiler.

Er da ikke noe merkeligere enn at man på ett statium i livet liker bimboer som er fake fra topp til tå og med personlighet som et mugla brød, mes man i en annen fase synes er det helt andre verdier som teller. Man kan fortsatt være glad i damer, man bare justerer litt på hvilken gruppe man helst tar kontakt med.

Sitat fra: BensinV8 på mandag 18. mai 2015, klokken 07:56
for de fleste grombiler har store bensinmotorer.

Det er da bare fordi det fram til nå ikke har vært noe alternativ. Tror nok dette kommer til å endre seg i takt med utviklinga (Det har allerede kommet noen dyre leketøy for rike gutter som er elektriske. Alle (unntatt de som må ha V8 eller mer for å få tenning) vil kalle disse grombiler.)

Vedrørende damer; du mener man sikter lavere på entusiasmen for å få praktiske egenskaper. Altså en mindre pen dame som har andre egenskaper. Eksempel i bilverdenen er at man kjøper stasjonsvogn eller praktisk bil fordi man tror man trenger det på bekostning av en lekker coupe som man kanskje egentlig ville ha hatt.
Jeg må ikke nødvendigvis ha V8 for å like en bil selv om det helt klart hjelper på en bils "personlighet". Rekkesekseren er en grom motorkonfigurasjon, det samme er V12, R5 og V10.
Fire sylindre kan være ok det også, men det høres kjedeligere ut.
Dieselmotorer oppleves oftere som støyende. Spesielt dieselfirere. Det er usexy økonomimotorer.

THE

Har egentlig aldri brukt mye tid å penger på bil, men har alltid vært interessert i bil. Jeg hadde en Opel Commodore stasjonsvogn som første bil. Den sto hjemme hos foreldrene mine nesten 15 år og ventet på at jeg skulle sette i gang med restaurering. Dessverre ble det aldri tid, og da noen andre var interessert i å sette den i stand solgte jeg den for vrakpanten. Gleder meg til jeg kan se bilen på veien igjen. En eller annen gang skal jeg ha meg en Opel med rekkesekser som kosebil. (Commodore eller Monza)

Ellers er det Saab som står øverst på lista over biler som interesserer meg nå. Har en Saab diesel som brukes der elbilen ikke kan brukes, f.eks. tilhengerkjøring og langturer med bagasjebehov. Vraket en gammel 9-5 bensin da jeg kjøpte elbil, men det skal komme en erstatning for den også etter hvert, en 9-5 eller 9000 Aero er planen.

Som hverdagsbil blir det nok aldri en bensin/dieselbil igjen. Etter 1 mnd. og 2000 km i Renault Zoe, så er jeg overbevist om at elbilen kommer til å dekke mine daglige transportbehov fremover. Jeg kan ikke si at jeg er entusiastisk i forhold til elbil, men driftsutgifter på en brøkdel av driftsutgiftene til bensinbilen gjør at det ikke er noe alternativ til daglig kjøring. I tillegg er kjøreegenskapene og komfort mer en tilfredsstillende. Jeg tror heller ikke at hybriddrift er fremtida for meg. Hybrid blir mye mer komplisert, og med større vedlikeholdsbehov/kostnader enn elbil. Diesel-Saaben blir nok nr2 bil helt til det kommer elbiler som kan trekke 1500kg henger med minst 300 km rekkevidde. Når elbil kan dekke all kjøring, så blir det nok fossildrift kun på hobbyprosjekter, og da kan driftsutgiftene fra nr2 bilen brukes til å finansiere noe som er mer morsomt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 19. mai 2015, klokken 07:31
Vedrørende damer; du mener man sikter lavere på entusiasmen for å få praktiske egenskaper. Altså en mindre pen dame som har andre egenskaper.

Sånn kan du selvsagt velge å formulere det. Jeg tenker heller på det slik at hva man synes er vakkert endrer seg. Jeg merker i alle fall at utseendet spiller mindre og mindre rolle mens personlighet og lynne blir viktigere. Jeg klarer fortsatt å sette pris på ungdommelig vakkerhet (også om den er fake), men om modenheten mangler er det en total showstopper. Litt slik har jeg det med biler også. Jeg synes fortsatt lyden av V8 kan være super-najs, og det finnes mange fine biler av ulike slag. Men å eie en bensiunsluker selv? Ikke tale om. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA