Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Test av bensinbil ;)

Startet av Rikerud, torsdag 23. april 2015, klokken 20:48

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: emil på lørdag 16. mai 2015, klokken 17:55
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2015, klokken 12:59
Sitat fra: emil på lørdag 16. mai 2015, klokken 08:47
Det meste av musikken jeg har kjøpt på fysiske medier siste året er på vinyl og de siste filmene jeg kjøpte var på LaserDisc (tidligere i uka), men det betyr ikke at jeg ikke bruker Netflix eller andre streaming-tjenester til daglig. Følelsen av å starte opp C64 (ikke emulator) eller annet gammelt utstyr er fantastisk.

Hmm, er det fortsatt marked for LaserDisc-filmer? Har flere kasser stående, hovedsakelig skrekkfilmer ;)

Markedet er vel mer eller mindre ikke-eksisterende. Men snubler man tilfeldigvis over noe man ikke har og føler man må ha, så kjøper man. Akkurat som bilentusiastene...

Har du MD også da?  :)
Det er endel jeg har hoppet over, heldigvis?


emil

MiniDisc er fortsatt jevnlig ibruk det også ja. Hovedsakelig med merkelig musik og opptak fra 2000 +/- 5år.

K S

Sitat fra: emil på lørdag 16. mai 2015, klokken 20:08
MiniDisc er fortsatt jevnlig ibruk det også ja. Hovedsakelig med merkelig musik og opptak fra 2000 +/- 5år.

Herlig! (Absolutt ikke ironisk!)


Enigami

Det blir helt galt å hevde at en bensinmotor er gammeldags. Elmotoren er ikke langt fra like gammel. Det er kun batteriteknologien som nå har sprunget frem.
En elmotor er jo ikke spesielt sexy.

Man kan være teknologifrelst og småharry på mange måter, men det å ikke like lyden av en flott bensinV8 blir som å fjerne noe av det elementære for en bilinteressert.

Alt handler ikke om ytelse.

I tillegg er ingen elbiler gode nok enda. I3 og Golf er gode å kjøre. Model S også, men den er for stiv og ukomfortabel og støyer for mye og er for lite eksklusiv.
I tillegg veier de for mye.
Om du skal velge en bil til banebruk, velger du da en Tesla eller en liknende bensinbil?

Bare fordi at elbil har slått seg opp i Norge pga kunstig moms- og avgiftsfritak betyr ikke at bensinmotorer plutselig er gammelt og bør sammenlignes med vinylplater. Folk er rare. Man storshopper sedaner uten firehjulsdrift og uten mulighet for tilhengerfeste for å få mye ytelser for pengene.

Elbil symboliserer faktisk litt gjerrighet, egoholdning, feiltolket miljøkunnskap og at du følger saueflokkstrømmen i Norge. I tillegg symboliserer det lite bilinteresse.
Man kan like elbiler og være interessert i elbiler, men det er merkelig å plutselig bare like elbiler. Da er du ikke bilinteressert, men teknologifreak som liker nyvinninger og en som kun må ha det nyeste for å føle seg vel.
Tesla fremstår som en gjennomsnittsbil med gode sportslige egenskaper, men for høy vekt, for lav komfort og ekstreme ytelser man ikke tør bruke så ofte pga at man er redd det skal gå i stykker.

Men elbil er bra til bybruk om man gidder å lade da. Min type elbil er I3 eller E-Golf med lenger rekkevidde. Likevel er en elbil kun å regne som en A-B bil. Ingen av de har til nå klart å vekke mitt må-ha begjær, selv ikke P85D med 700hk som jeg nettopp har prøvekjørt.
Kanskje SLS electric kunne vært noe. Men jeg ville alltid følt at det manglet noe vesentlig -motorbrølet fra en skikkelig V8, enten man stør på tomgang, bare kjører rolig, eller gir på!

turfsurf

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. mai 2015, klokken 20:59
Det blir helt galt å hevde at en bensinmotor er gammeldags. Elmotoren er ikke langt fra like gammel. Det er kun batteriteknologien som nå har sprunget frem.
En elmotor er jo ikke spesielt sexy.

Man kan være teknologifrelst og småharry på mange måter, men det å ikke like lyden av en flott bensinV8 blir som å fjerne noe av det elementære for en bilinteressert.


Det får være dine meninger. Mange som ikke er enig med deg her, og du får ikke mere rett om du gjentar deg selv. Selv synes jeg enkelt, effektivt og miljøvennlig er mere sexy enn komplisert, bråkete, forurensende og upålitelig.

Når det gjelder alder, så er både elmotor og ottomotor gamle så det holder. Poenget er at elmotoren er overlegen i sin enkelhet og effektivitet. Hvis du ser deg litt rundt om i verden, så ser du at økende kompleksitet som oftest er ett blindspor. Så fort elmotoren får en bra nok energikilde, så mister bensin og dieselmotorer sin relevans. Dette er bare ett spørsmål om tid. Tipper at det om noen få tiår kun blir solgt nye biler med elmotor i den vestlige verden. Energikilden vil nok variere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. mai 2015, klokken 20:59
Elbil symboliserer faktisk litt gjerrighet, egoholdning, feiltolket miljøkunnskap og at du følger saueflokkstrømmen i Norge. I tillegg symboliserer det lite bilinteresse.
Man kan like elbiler og være interessert i elbiler, men det er merkelig å plutselig bare like elbiler. Da er du ikke bilinteressert, men teknologifreak som liker nyvinninger og en som kun må ha det nyeste for å føle seg vel.

Mye rett, og mye feil.

Karakteriserer meg selv som entusiast, men er farlig nær å kun like Elbiler. D.v.s når det kommer til nye biler er det totalt utenkelig for meg å kjøpe en eksosbil, mens en nye Elbil kan dukke opp i garasjen min når som helst. Skal det være eksos, må det tilføre noe elektrisk drift ikke kan, og i dag faller alle "vanlige" eksosbiler ut forde de rett og slett ikke gir meg noe inspirasjon.

Eksotiske biler gir en viss inspirasjon, men faller ut grunnet pris, og begrenset brukermulighet. Siste bilen som led denne sjebnen var Lancia Delte Integralen vår som endte opp med ca 10 km rekkevidde før vi traff på en av de mange bommene som omringer byen vår. Deilige fjellveier var utenfor rekkevidden og bilen ble ikke brukt og tilslutt solgt.

Venter nå på helt ny eksos MC. Disse har fremdeles opp til 50 mils rekkevidde mellom hver påfyll av de edle dråpene vi fremdeles har litt igjen av, og teknikken på BMW's nyeste Boxer fasinerer.

Et annet prosjekt som også fasinerer akkurat nå er min 3 hjuls SAM. Design, teknikk og løsningene ingeniørene har brukt er geniale, samtidig som jeg ser potensiale for forbedringer. Motor og styring er ikke helt Siemens kvalitet, og jeg snuser nå på å bytte til Think teknikk.

Altså, her er en som er uinterresert i nye eksosbiler delvis av økonomiske grunner, delvis grunnet tvangslidelser når det kommer til å støtte opp om bomselskapenes regime, og som gjerne lar seg begeistre av både eksos lyd og deilig turbinlignende elektrisk whiiin.

Det er ikke lett å karakterisere entusiasme, men bruker en fritid på "frivillig" mekking, polering, oppgradering av kjøretøyet sitt er en vel en entusiast. Uavhengig av hva slags kjøretøy en bruker denne tiden på.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Enigami

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2015, klokken 21:29
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. mai 2015, klokken 20:59
Det blir helt galt å hevde at en bensinmotor er gammeldags. Elmotoren er ikke langt fra like gammel. Det er kun batteriteknologien som nå har sprunget frem.
En elmotor er jo ikke spesielt sexy.

Man kan være teknologifrelst og småharry på mange måter, men det å ikke like lyden av en flott bensinV8 blir som å fjerne noe av det elementære for en bilinteressert.


Det får være dine meninger. Mange som ikke er enig med deg her, og du får ikke mere rett om du gjentar deg selv. Selv synes jeg enkelt, effektivt og miljøvennlig er mere sexy enn komplisert, bråkete, forurensende og upålitelig.

Når det gjelder alder, så er både elmotor og ottomotor gamle så det holder. Poenget er at elmotoren er overlegen i sin enkelhet og effektivitet. Hvis du ser deg litt rundt om i verden, så ser du at økende kompleksitet som oftest er ett blindspor. Så fort elmotoren får en bra nok energikilde, så mister bensin og dieselmotorer sin relevans. Dette er bare ett spørsmål om tid. Tipper at det om noen få tiår kun blir solgt nye biler med elmotor i den vestlige verden. Energikilden vil nok variere.


Og dette får være dine meninger. På et elbilforum er nok de fleste interessert i elbiler, men i hverdagen er det utrolig mange som ikke kan tenke seg elbil som hovedbil.

Elbilmotoren har mange fordeler (kontant respons, stillegående når det betyr noe, utslippsfri ved bruk), og bensinmotoren har mange fordeler (rekkevidde uendelig, større frihet, flott motorlyd på skikkelige motorer og det er de som teller).
Det geniale er når disse to kombineres. Da blir det plug-in-bensinhybrid.

Ferrari, Pagani og Porsche har allerede laget superbiler etter hybridkonseptet og det fungerer helt perfekt.
En Ferrari LaFerrari kan kjøres flere mil og i maks 130-140km/t helt elektrisk og man kan bruke alle elbilenes fordeler og kombinere de med bensinmotorenes herlige fordeler.
Eneste ulempen er noe økt vekt, men det er fantastisk godt pakket sammen oå en genial måte!
Dette er fremtiden. BMW, Mercedes og Audi/VW er enige i dette og derfor er de i gang med hybridUtgaver av vanlige biler og BMW har også en sportslig bil (i8).

Fremtidens entusiastbiler er ikke elektrisk, de er plug-in-hybrid og har herlige bensinmotorlyder!

Enigami

#37
Sitat fra: elektrolux på søndag 17. mai 2015, klokken 07:11
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. mai 2015, klokken 20:59
Elbil symboliserer faktisk litt gjerrighet, egoholdning, feiltolket miljøkunnskap og at du følger saueflokkstrømmen i Norge. I tillegg symboliserer det lite bilinteresse.
Man kan like elbiler og være interessert i elbiler, men det er merkelig å plutselig bare like elbiler. Da er du ikke bilinteressert, men teknologifreak som liker nyvinninger og en som kun må ha det nyeste for å føle seg vel.

Mye rett, og mye feil.

Karakteriserer meg selv som entusiast, men er farlig nær å kun like Elbiler. D.v.s når det kommer til nye biler er det totalt utenkelig for meg å kjøpe en eksosbil, mens en nye Elbil kan dukke opp i garasjen min når som helst. Skal det være eksos, må det tilføre noe elektrisk drift ikke kan, og i dag faller alle "vanlige" eksosbiler ut forde de rett og slett ikke gir meg noe inspirasjon.

Eksotiske biler gir en viss inspirasjon, men faller ut grunnet pris, og begrenset brukermulighet. Siste bilen som led denne sjebnen var Lancia Delte Integralen vår som endte opp med ca 10 km rekkevidde før vi traff på en av de mange bommene som omringer byen vår. Deilige fjellveier var utenfor rekkevidden og bilen ble ikke brukt og tilslutt solgt.

Venter nå på helt ny eksos MC. Disse har fremdeles opp til 50 mils rekkevidde mellom hver påfyll av de edle dråpene vi fremdeles har litt igjen av, og teknikken på BMW's nyeste Boxer fasinerer.

Et annet prosjekt som også fasinerer akkurat nå er min 3 hjuls SAM. Design, teknikk og løsningene ingeniørene har brukt er geniale, samtidig som jeg ser potensiale for forbedringer. Motor og styring er ikke helt Siemens kvalitet, og jeg snuser nå på å bytte til Think teknikk.

Altså, her er en som er uinterresert i nye eksosbiler delvis av økonomiske grunner, delvis grunnet tvangslidelser når det kommer til å støtte opp om bomselskapenes regime, og som gjerne lar seg begeistre av både eksos lyd og deilig turbinlignende elektrisk whiiin.

Det er ikke lett å karakterisere entusiasme, men bruker en fritid på "frivillig" mekking, polering, oppgradering av kjøretøyet sitt er en vel en entusiast. Uavhengig av hva slags kjøretøy en bruker denne tiden på.


Det du kaller eksosbiler vil vi også ha i fremtiden, men vi vil kunne skru av når det er krav om det (f eks i bykjøring) eller når vi har lyst.
Vanlige kjedelige biler har alltid vært kjedelige uansett drivstoff. Det har jo alltid vært slik at det er spesielle biler gjerne med store motorer og spesielle egenskaper enten på komfort eller dynamikk som gjerne er entusiastbiler.

Det finnes for meg kun SLS electric som jeg kan kalle fullelektrisk entusiastbil. Tesla Model S er dessverre bare en vanlig gjennomsnittsbil med gjennomsnitts-egenskaper.

Den kommer dessverre til å bli like mye klassiker som en laptop!
En Aston Martin Rapide vil er til sammenligning en født klassiker med en fantastisk V12.


--- ---
Det er i tillegg naivt og tro at elbiler er fremtiden bare fordi det selges avgiftsmotivert (kunstig) mange Model S og andre elbiler i Norge for tiden. I resten av verden selges det ikke mange prosent elbiler.
Og i Norge må man alltid kunne få selge og kjøpe produkter som tilbys i EU. Derfor vil man alltid kunne få kjøpt nytt eller bruktimport bensinbiler og bensinhybrider.
Om Norge vil kan man ha bysoner kun for elbiler, men det er ikke lov å forby bruk av visse biltyper uten at EU godkjenner det.
Se bare på vannscootere. Selv om de var "forbudt" i Norge er alle sakene henlagt mot de som kjørte produkter produsert i EU. For de kan ikke nektes å kjøpe og bruke et EU-produsert produkt.

Nå er det i tillegg blitt lovlig med restriksjoner å kjøre vannscooter av alle typer, men det er en annen sak.

K S

Så ut fra det du skriver kan jeg kjøpe snøscooter og ATV samt kjøre med trialsykkelen min hvor jeg vil pga produktene er godkjent i EU?
Du er nok på bærtur, langt ute på viddene.

valvolainen

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 16. mai 2015, klokken 20:59
Elbil symboliserer faktisk litt gjerrighet, egoholdning, feiltolket miljøkunnskap og at du følger saueflokkstrømmen i Norge. I tillegg symboliserer det lite bilinteresse.
Man kan like elbiler og være interessert i elbiler, men det er merkelig å plutselig bare like elbiler. Da er du ikke bilinteressert, men teknologifreak som liker nyvinninger og en som kun må ha det nyeste for å føle seg vel.

Skittkastingen din har lite med entusiasme å gjøre.
Du påstår nå bare at alle her er idioter fordi man ikke liker bensinhybrider og bensintørste biler med v8. Du rakker ned på de som bruker elbilen til noe annet enn bybil, det er faktisk ganske mange tusen model s eiere som er helt unige med deg, og som stortrives med bilen til daglig på tross av at du mener den ikke er god nok til daglig bruk. Golfen vår går 17 mil til dagen, og jeg er iallefall glad for at den er stille!

Foreslår at du finner en annen tråd å spy ut edder og galle om elbiler i. Denne er forbeholdt bilentusiaster.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Enigami

#40
Du verden,
Jeg har ikke sagt at noen er idioter. Og jeg driver ikke med skittkasting. Det er ikke min stil.

Her diskuterer vi bilentusiaster, og temaet i tråden er "alt det andre".
Veldig synd at noen da prøver å avspore denne tråden ved å tillegge meg meninger og påstå atmjeg driver med skittkasting og bør finne et annet sted å diskutere.

Det bør tåles å høre faktaopplysninger fra folk som kan mye om bil og fremtidens utvikling i bilverdenen.

Hvorfor rakker folk ned på bensinmotorer og hybrider uten å ha den minste faktabegrunnelse?
Bilentusiaster kan umulig ikke like motorlyder. Det blir for dumt! Her skal man kun like det man selv har tydeligvis.
Mens vi andre som helt frivillig kjører bensinbiler er gammeldagse på lik linje med platespillere og om vi hevder noe annet er vi skittkastere....

Jeg synes elbiler er helt greit og spennende utvikling. Og andre må gjerne kjøre rundt med kabel-biler.
Men for min del liker jeg begge deler og klarer å se at de fleste ordentlig gode bilene for bilentusiaster faktisk ikke er elbiler.

Vi må respektere hverandres meninger. Jeg respekterer folk som liker elbiler, men det er utrolig merkelig at man plutselig ikke liker flotte bensinbiler etter å selv ha kjøpt seg elbil.
Jeg forventer at folk respekterer meg og mine meninger gjensidig.

Skjerpings!
;)

Kom gjerne med noen argumenter som tilsier at plugin-hybrider ikke vil være fremtiden og hvorfor elbiler er bedre og ikke minst hvorfor valvolainen liker elbiler?

elektrolux

Sitat fra: BensinV8 på søndag 17. mai 2015, klokken 17:00
Kom gjerne med noen argumenter som tilsier at plugin-hybrider ikke vil være fremtiden og hvorfor elbiler er bedre og ikke minst hvorfor valvolainen liker elbiler?

Plug in hybrider bruker fossilt drivstoff. Dette er en begrenset resurs. Derfor er ikke dette framtiden.

I et kort perspektiv; si 20 år framover kan bilprodusenter, bensinstasjoner, og bilverksteder likevel glede seg over at folk vil kjøpe denne typen bil mens de viser til oppgitt forbruk på 1 dl/mil, men fyller på 40 liter drivstoff til 1000 kr etter en tur mellom Oslo og Stavanger. :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Krishell

i "fremtiden" vil det jo selvfølgelig ikke være bensin biler på annet en entusiast biler og hobby biler. Hvorfor skal man egentlig drasse på en tung klump med dårlig effekt og virkningsgrad? Pga lyden? Haha nei nei..  fremtiden bringer oss bedre batterier. Det finnes heldigvis flere stikkontakter langs de norske veier enn bensinstasjoner. Men det som overasker meg her er hvordan du kan si lyden av en v8 er flott?  Det er ytterst få v8 er biler i Norge. (Jeg gidder ikke ta med støtstang motorer som har en spesiell(fæl) lyd pga veiva.). Beste mulig eksosanlegg og heller få kompressor lyden frem. Men den kan jo forveksles med drivlinjen til en elbil.. (faktisk). Eller er det jo noe 12cylindret på tunet også.. Men det er jo ikke noe F1 over den motoren heller..   Men ettersom du er så glad i V8 lyd så ville jeg tatt meg en tur på en vw Audi forum. Diskuter litt der.  I mine ører er en stille bil bedre enn dieselmotorer.
Hvilken landsdel er du ifra bensin v8?  Jeg er godt inne i bilmiljøet og Amcar miljøet. Men drar ikke kjenning på ting du skriver.

valvolainen

Jeg er også glad i bensinbiler, og har en femtitallsbil selv. Den er min avkobling. (under bygging)
En bensinhybrid er håpløst komplisert, to helt separate drivlinjer og kort levetid. Det er ikke fremtiden i mine øyne.

Personlig tror jeg en hybrid være perfekt om den har 10 / 20 el-mil vinter / sommer og hydrogen fuel cell for langturene. Da klarer man seg med en enkel drivlinje.
Desverre er hydrogenbiten ikke utbygd, og ingen ville tjene penger hvis du bare fyller hydrogen en gang eller ti i året. Hadde hydrogenstasjonene allerede vært på plass rundt forbi hadde det vært fint.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Enigami

#44
Bensin og dieselbiler må man skille godt fra hverandre. Dieselbiler slipper ut miljøskadelig NOX og er blitt feilaktig avgiftsbegunstiget siden hovedsakelig 2007. Det er synd for byutslippenes, spesielt vinterstid. Jeg kommer ikke til å kjøre elbil som bil Nr 1 så lenge jeg lever (statistisk sett bør jeg leve i nesten 50 år til).

Bensin (olje) er en begrenset ressurs, men det er langt fra halvtomt, sannsynligvis er det utrolig mye igjen, også områder det ikke er funnet olje.
Man skal ikke fokusere bort fra omstillingen, men det er urealistisk at verden vil kjøpe elbiler, F eks Model S før det er minst halvparten så billig i innkjøp. Og Norge har kunstig avgiftslette og mva-lette for å få elbilandelen opp. Dette kan løses ved tilskudd i andre land (Noe de fleste land ikke har råd til).

Men det er også behov for olje i elbiler. Både ved produksjon og til smøring.

Jeg tror på et samspill mellom ottomotor (dieselmotor er ikke ottomotor) og elbilmotor de neste 50 årene (med meget myk overgang på 15-20-30 år) og déretter en overgang til hydrogen/elbil i kombinasjon med bensin/ottomotorer på de mest eksklusive bilmodellene.

Folk flest kan kjøre med elbil, men veldig mange synes det er klønete med lading og klønete å lade i leiligheter etc.

Men denne tråden skal ikke handle om å forsvare elbiler eller om å forsvare bensinbiler. Den handler om entusiastbiler.

Hvilken elbil ville du tatt med til banebruk? Hvilken elbil ville du tatt med til vårmønstringen på Øvrevoll og være kongen på haugen?
Hvilken bil ville du kjørt tur-retur Oslo-Monaco på kortest mulig tid?

Økonomi har ingenting med bilentusiasme å gjøre. Derfor vil ikke sparing av drivstoff og avgifter ha innvirkning på bilentusiasme, men det kan ha innvirkning på fornuftsvalg og fornuftsbiler.


Jeg prøvekjørte nylig en Tesla P85D med 700hk. Ekstremt bra ytelser (for mye av det gode?) og fin styring. Men gjennomsnittlige seter og for stram fjæring, samt litt høyere støynivå (unntatt motorlyd) enn de beste.
Fin bil om den hadde kostet 500.000kr ny, sammenlignet med Passat og Mondeo er den god. I tillegg har den meget gode ytelser. Men jeg savnet mine egne entusiastbiler. Følelsen av å kjøre snusfornuftig og kjedelig bil stod meg, selv om den er rask. Hvor er bilentusiasmen min, tenkte jeg.
Ikke en bil for meg og langt fra den beste bilen jeg har kjørt. Men en meget god bil i seg selv er det jo.

Om jeg skulle ha hatt en elbil i dag hadde jeg nok valgt en I3 eller en EGolf, eventuelt en Smart ForTwo elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA