Bilentusiaster, finnes de her?

Startet av Rikerud, tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:33

« forrige - neste »

Rikerud

Jeg har nå observert en stund på dette forumet og det finnes i alle fall to forskjellige folk her - de som kjører elbil for å redde miljøet også er det vi andre som kjøper elbil av entusiastiske grunner. Nå har ikke jeg kjøpt meg elbil enda, men det kan hende at det blir snart (blant annet pga en urettferdig bom).

Uansett - bilentusiaster - hvilke andre biler enn elbiler er dere entusiastiske overfor? Hva har dere i garasjen som bråker, lukter og lekker olje? Jeg kan begynne med meg selv... Har blant annet en 1982 Jaguar XJS med 5,3 liters V12 og 300 hk. En fantastisk GT-bil som sluker mil på en måte ingen moderne bil klarer. Fossilbil er gøy!

Hva med dere andre?

cra

Tja.... Vil ikke påstå at jeg er en av dem som hadde "redde miljøet" øverst på lista over argumenter for å kjøpe elbil, men aldri i verden om jeg skal ha noen bensin- eller dieselbil igjen hvis jeg kan unngå det! ;) Det eneste som står igjen i garasjen som bråker, lekker oljer og går i stykker med jevne mellomrom er ei '99 Caravele.

Når det er sagt så digger jeg fortsatt lyden av f.eks. en V8 med slagvolum som nærmer seg ei kasse øl, og det er mange flotte biler der ute. Spesielt har jeg sansen for de litt eldre amerikanerne! Men eie en? Ellers takk. :)

At andre tar seg bryet og kostnaden med å sette i stand, bygge om og vedlikeholde ymse eye-candy synes jeg er flott, og jeg er sikker på at de som driver med dette har mye igjen for å drive med det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

E_S

Hehe, ja, absolutt entusiast her.

Har hatt ymse biler fra flere verdensdeler med svære motorer og alt det andre der, synes lyden av en diger V8 er øre-porno og elsker følelsen av turbo-lag på bensinmotor i akselerasjon etter å ha hatt Audi S4 og S6 av eldre årgang.

Har for tiden bilene i signaturen + en Mercedes Geländewagen. Planlegger å selge Geländewagen og Ladaen rett og slett fordi de "aldri" brukes. Jeg ser at kostnaden ved å kjøre f.eks. Geländewagen, som har himmelsk dyre deler og bruker 1,5 liter på mila er så høy at det uansett koster mer enn det smaker uansett, bortsett fra de fem dagene i året det er "snøkaos" og man smiler fra øre til øre av å kunne forsere brøytekanter, issvuller og hull i veien i en bil som føles som et pengeskap. De 360 andre dagene står bilen der og koster penger, og det er utenkelig å kjøre den på f.eks. ferietur på grunn av forbruket den har.

E-klassen er ganske kjedelig, men beholder den som ferietur/trekkvogn siden den har null verditap og er i veldig god stand samtidig som Leafen ikke egner seg til absolutt alle turer. Hadde jeg hatt råd til en Tesla kunne jeg nok kvittet meg med alt det andre, men det er urealistisk for meg med en bil til 600k pluss.

Så ja, entusiasten i meg er fremdeles der, men jeg tror nok ikke jeg kommer til å ha fossilbil som bil nr. 1 noen gang igjen. Håper bare det har kommet noe litt moro på markedet i en prisklasse en normal lønnsmottaker med svært boliglån har råd til når den dagen kommer at Leafen skal byttes ut.. :)
:)

Rikerud

Det er hyggelig å se at det er flere her som har bensin i blodet og ikke bare har skylapper på i forhold til elbilens fortreffelighet. Jeg er så heldig å ha kjørt mange elbiler og Tesla er virkelig noe som treffer hjerteroten.

I tillegg til V12ern har jeg også en Alfa Romeo 1750 GTV fra det herrens år 1970. Få ting kan måle seg med en 70-taller.

Vil tro det er flere med entusiastbiler i garasjen her, vis dem fram og vis verden et elbilfolket er mer enn volt og ampere ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Rikerud på onsdag 01. april 2015, klokken 09:55
Det er hyggelig å se at det er flere her som har bensin i blodet og ikke bare har skylapper på i forhold til elbilens fortreffelighet.
Jeg tror dette primært handler om at bensin/diesel er blitt retro. Dvs. ingen som vil kjøpe det som bruksbil. Men jeg tror fortsatt de aller fleste bilinteresserte elbil-eiere kunne tenke seg å eie veteranbiler for kjøring på godværsdager. At jeg aldri ville tatt i en nyere BMW/Audi/VAG dieselkjerre er ikke synonymt med at jeg ikke kunne tenkt meg en garasje med diverse fossilt snadder.

Det er bare tid, penger og plass som står i veien for at det kommer veteranbiler til gårdsplassen her :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. april 2015, klokken 10:34
Det er bare tid, penger og plass som står i veien for at det kommer veteranbiler til gårdsplassen her :)

Og (hvis jeg skal gjette, og uten å vite noe om din sivilstatus) antakelig din bedre halvdel!?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rikerud

Sitat fra: cra på onsdag 01. april 2015, klokken 14:29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. april 2015, klokken 10:34
Det er bare tid, penger og plass som står i veien for at det kommer veteranbiler til gårdsplassen her :)

Og (hvis jeg skal gjette, og uten å vite noe om din sivilstatus) antakelig din bedre halvdel!?  ;D

Hehe, er nok mange som sliter med det problemet. Heldigvis får jeg kjøpe hva jeg vil av veteranbiler av min kone (innenfor rimelig grenser) slik at jeg har to stk. Vurderer nå å bytte ut en av Alfa Romeoene mine med en elbil, mest pga at jeg pendler 7 mil hver dag. Men får ikke helt til å få regnestykket til å gå opp (vurderer så langt bare Tesla...).

emil

Har en av Leafens gamle slektninger, en 1974 Datsun 120y 2d sedan stående i garasje. Og så lenge kostnadene med den bare en er brøkdel av fruens hobbyer får jeg kose meg med den så mye jeg vil.

Rikerud

Sitat fra: emil på onsdag 01. april 2015, klokken 19:53
Har en av Leafens gamle slektninger, en 1974 Datsun 120y 2d sedan stående i garasje. Og så lenge kostnadene med den bare en er brøkdel av fruens hobbyer får jeg kose meg med den så mye jeg vil.

En 120y er det ikke ofte å se lenger. Herlig!

Rikerud

Økonomien i å ha veteranbil er forresten svært hyggelig. Bilene stiger i pris, delene er ofte billige og avgiftene lave. Mangler bare fri passering i bomringen og det norske folk ville kjørt sen 70-tall japaner eller tidlig 80-tall tysker hele gjengen.

cra

Sitat fra: Rikerud på torsdag 02. april 2015, klokken 07:28
Økonomien i å ha veteranbil er forresten svært hyggelig. Bilene stiger i pris, delene er ofte billige og avgiftene lave.

Hmmm... Kanskje jeg bør holde på Caravella i 15 år til?  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: Rikerud på torsdag 02. april 2015, klokken 07:26
Sitat fra: emil på onsdag 01. april 2015, klokken 19:53
Har en av Leafens gamle slektninger, en 1974 Datsun 120y 2d sedan stående i garasje. Og så lenge kostnadene med den bare en er brøkdel av fruens hobbyer får jeg kose meg med den så mye jeg vil.

En 120y er det ikke ofte å se lenger. Herlig!

Ikke mange som gadd å ta vare på den mye styggere etterfølgeren til 1200. Rust tok vel knekken på resten av dem. Hadde jeg hatt tid, penger og plass skulle jeg hatt tre utseendemessig like biler: En original, en med en passende turboladet motor og en elektrisk utgave. Noe for enhver anledning.

Rikerud

Sitat fra: cra på torsdag 02. april 2015, klokken 12:45
Sitat fra: Rikerud på torsdag 02. april 2015, klokken 07:28
Økonomien i å ha veteranbil er forresten svært hyggelig. Bilene stiger i pris, delene er ofte billige og avgiftene lave.

Hmmm... Kanskje jeg bør holde på Caravella i 15 år til?  ???

Caravelle blir garantert en populær veteranbil. Om har rett eller ikke ser du om 15 år... Selv har jeg satt min 2001 Alfa Romeo (som jeg kjøpte ny) på lager i en carcoon i påvente av verdistigning og veteranstatus. Blir noe å kose seg med når jeg blir pensjonist.

elektrolux

Føler meg heldig som har kjørt spennende biler hele livet. ( Med unntak av noen Volvo 140-240 )

Begynte med Triumph Spitfire 1100cc 1963 model som ved kjøp hadde 2000cc 6er motoren montert. Dette måtte selvfølgelig toppes, og ikke lenge etter hadde bilen 2500 PI motor, Etter den fulgte flere Spitfire, så Fiat 124 Sport Spider, Renault 5 GT Turbo, Div Posrche 944 og 911 Carrera Targa og Marcos GT, så Lancia Delta Integrale Spesial Edition Verde York, blandt biler jeg gjerne nevner.

Føler jeg har hatt den gleden disse bilene kan gi meg, og da Bommene kom og ødela gleden av å kjøre bil gikk jeg over til Elbil og Camping bil til langtur.

Har sluttet å telle, men antar jeg har hatt rundt 100 biler og 100 MC. Veldig mange av disse optimalisert med maks tilgjengelig motor etc. Nå er det MC som dekker behovet for lystkjøring. Med flett ny BMW R1200RS som skal produseres i mai som nytt leketøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: cra på onsdag 01. april 2015, klokken 14:29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. april 2015, klokken 10:34
Det er bare tid, penger og plass som står i veien for at det kommer veteranbiler til gårdsplassen her :)

Og (hvis jeg skal gjette, og uten å vite noe om din sivilstatus) antakelig din bedre halvdel!?  ;D
Hehe. Ja kommentarer hadde jeg nok fått, men jeg har for tiden lite tid til overs. Familie og jobb kommer først. Om snaut ti års tid når jeg bikker 40 er situasjonen helt annerledes. Nå for tiden rekker jeg såvidt å vaske Teslaen  i ny og ne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA