Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Test av bensinbil ;)

Startet av Rikerud, torsdag 23. april 2015, klokken 20:48

« forrige - neste »

Rikerud

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. april 2015, klokken 08:04
Føler meg heldig som har kjørt spennende biler hele livet. ( Med unntak av noen Volvo 140-240 )

Begynte med Triumph Spitfire 1100cc 1963 model som ved kjøp hadde 2000cc 6er motoren montert. Dette måtte selvfølgelig toppes, og ikke lenge etter hadde bilen 2500 PI motor, Etter den fulgte flere Spitfire, så Fiat 124 Sport Spider, Renault 5 GT Turbo, Div Posrche 944 og 911 Carrera Targa og Marcos GT, så Lancia Delta Integrale Spesial Edition Verde York, blandt biler jeg gjerne nevner.

Føler jeg har hatt den gleden disse bilene kan gi meg, og da Bommene kom og ødela gleden av å kjøre bil gikk jeg over til Elbil og Camping bil til langtur.

Har sluttet å telle, men antar jeg har hatt rundt 100 biler og 100 MC. Veldig mange av disse optimalisert med maks tilgjengelig motor etc. Nå er det MC som dekker behovet for lystkjøring. Med flett ny BMW R1200RS som skal produseres i mai som nytt leketøy.

Det må jeg si var en imponerende CV.  :)

Enigami

Sitat fra: Rikerud på onsdag 01. april 2015, klokken 09:55
Det er hyggelig å se at det er flere her som har bensin i blodet og ikke bare har skylapper på i forhold til elbilens fortreffelighet. Jeg er så heldig å ha kjørt mange elbiler og Tesla er virkelig noe som treffer hjerteroten.

I tillegg til V12ern har jeg også en Alfa Romeo 1750 GTV fra det herrens år 1970. Få ting kan måle seg med en 70-taller.

Vil tro det er flere med entusiastbiler i garasjen her, vis dem fram og vis verden et elbilfolket er mer enn volt og ampere ;)


Jeg har "bensin i blodet" og har aldri hatt annet enn bensinbiler. Om jeg noengang kjøper en elbil blir det som ren bybil dersom det blir et krav. Jeg er veldig for bensinhybrider av type plugin. Men elbil som bil Nr 1 kommer ikke til å skje.
Det må alltid være en skikkelig bensinbil i garasjen. Jeg liker også bensin på sjøen, selv om jeg må innrømme at jeg har en dieselmotor i en daycruiser.
Har 3 biler med bensinmotorer og 4 båter, 3 med bensin.
Kan ikke se for meg hvordan en elbåt skulle ta meg nedover Sørlandskysten i 40 knop :)
Men elmotorutviklingen er uansett spennende. Ikke som erstatning for bensinmotorer, men som supplement til disse.

turfsurf

Ser at det blir satt likhetstegn mellom å være bilentusiast og like store bensinmotorer her. Dette er jeg helt uenig i. Det er mange flotte biler oppover historien, fra Dusenberg Model X(!) til Jaguar e-type, og jeg synes det er veldig flott å se pene eksemplarer av disse på veien. Men som entusiast er jeg opptatt av at utviklingen skal gå fremover, og at biler skal utvikle seg og bli så bra som mulig. I så måte så ser jeg fossilmotorer som utdatert teknologi, og noe som for fremtiden er totalt uintressant. De har hatt sin æra, men er heldigvis en utdøende rase. Ser frem til mange nye biler med elmotor med forskjellige energibærere fremover, og en vesentlig høyere grad av integrasjon (automatisere vekk det kjedelige, å la sjåføren ta full kontroll ved ønske/behov).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

Vil nevne et par biler til, nemlig Fiat Una Turbo og Smart Roadster.

Ellers enig med turfsurf at det å være entusiast ikke betyr at kun forbrenning av bensin som gjelder.

Hos meg har fasinasjonen vært teknikken; det å ha / hatt framhjulsdrevne, bakhjulsdrevne, firehjulsdrevne, kardangdrevne, kjetting/ drivreim, 2 hjul, 3 hjul, 4 hjul, Plastik, metal, 1 syl, 2 syl, 3 syl, 4 syl, 6 syl rekke / V, etc etc. Det å skru i all denne teknikken. Når miljø og økonomi dirigerer dette mot eldrift er dette like interessant. Eneste faren jeg ser er at myndigheter og produsenter lager barriærer mot å mekke og modifisere på disse nye kjøretøyene. Det har alltid vært lov å mekke egne biler, og det må bestå, selv om noen liker å få oss til å tro at dette er så avansert og farlig. Det er avansert i bunnen, men superenkelt å mekke på. Enklere enn noen gang, og tryggheten er bygget inn, så minimal fare bare vi får tilgang til grunnleggende informasjon om disse nye kjøretøyene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Enigami

Jeg er enig i at man ikke trenger å bare like store bensinmotorer for å være entusiastisk. Og elbilteknologien er absolutt en bra ting for lokale utslipp.

Men en entusiast ville aldri sett på elbil som erstatning for noe så herlig som stor bensinmotor er. Det å ønske bil uten motorlyd og duften av forbrent bensin er utrolig.
Det er fint i komfortbiler som skal skli av gårde stille og mykt på svevende teppe, men ikke i sportslige biler.

En Tesla Model S har dessverre altfor stram og stump fjæring til å være en glider. Elbiler er også veldig tunge i forhold til størrelsen.

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på fredag 15. mai 2015, klokken 09:31
Jeg er enig i at man ikke trenger å bare like store bensinmotorer for å være entusiastisk. Og elbilteknologien er absolutt en bra ting for lokale utslipp.

Men en entusiast ville aldri sett på elbil som erstatning for noe så herlig som stor bensinmotor er. Det å ønske bil uten motorlyd og duften av forbrent bensin er utrolig.
Det er fint i komfortbiler som skal skli av gårde stille og mykt på svevende teppe, men ikke i sportslige biler.

En Tesla Model S har dessverre altfor stram og stump fjæring til å være en glider. Elbiler er også veldig tunge i forhold til størrelsen.

Dette blir litt som de som elsker vinyl fremfor de som foretrekker å strømme musikk i høy kvalitet.

De som strømmer kan ikke forstå de som vil holde på med et format som er upraktisk så det holder, ikke kan brukes i bil, der både avspillerutstyr og media slites ved bruk og som inneholder ekstra lyd i form av knitring osv.

De som spiller vinyl skjønner ikke noe av denne strømmingen, hva er sjarmen med det liksom? Ikke får man stort cover med coverart, ikke noe fysisk å håndtere, ingen samling i hylla.

Så noen særinger som foretrekker det gamle vil alltid finnes ;)


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Når det gjelder motorlyd (og selve bilen) vil jeg mye heller ha en gammel 2CV, Trabant eller noe annet lite og sært enn en stor amerikaner med V8. Vil også heller ha lyden og følelsen av elektromotor enn disse store amerikanske sakene som må kompensere for visse mangler der beina møtes...

Det meste av musikken jeg har kjøpt på fysiske medier siste året er på vinyl og de siste filmene jeg kjøpte var på LaserDisc (tidligere i uka), men det betyr ikke at jeg ikke bruker Netflix eller andre streaming-tjenester til daglig. Følelsen av å starte opp C64 (ikke emulator) eller annet gammelt utstyr er fantastisk.

Krishell

må man kjøre en gammel dårlig bil for å være entusiast nå da  :-\

turfsurf

Sitat fra: Krishell på lørdag 16. mai 2015, klokken 09:22
må man kjøre en gammel dårlig bil for å være entusiast nå da  :-\

Bilentusiast kan man være på mange måter, synes bare det blir feil å legge begrensinger på motortype som det ble gjort her. Som man ser så gir det mange utløp, fra store dinosaurer til gammel raritet og ny teknologi.

Fellesnevneren er vel at man bruker en del mere tid og kanskje litt i overkant mere penger på bil en hvermansen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

valvolainen

Amen. Mye hk er langt fra ensbetydende med entusiasme.
Entusiasme er langt fra ensbetydende med mye hk.
Mye hk er morro, men ikke det første jeg ville sett etter i et prosjekt.  Sjel og patina det viktigste. (men det var meg)
Entusiasme kan faktisk også være å holde liv i bestemors rosa gamle hyundai accent på grunn av gode minner. *(Det er ikke meg, bare så det er sagt)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: emil på lørdag 16. mai 2015, klokken 08:47
Det meste av musikken jeg har kjøpt på fysiske medier siste året er på vinyl og de siste filmene jeg kjøpte var på LaserDisc (tidligere i uka), men det betyr ikke at jeg ikke bruker Netflix eller andre streaming-tjenester til daglig. Følelsen av å starte opp C64 (ikke emulator) eller annet gammelt utstyr er fantastisk.

Hmm, er det fortsatt marked for LaserDisc-filmer? Har flere kasser stående, hovedsakelig skrekkfilmer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

For min del er Amerikanske flak uinteressante, enkelte er pene å så på men det er det. Samme gjelder Mustang og Corvette, selvsagt med -66 modell Corvette....
Europeiske folkebiler fra -50 til 70 tallet derimot! Har i nyere tid hatt en -57 Amazon, og det var kos, firesifret chassinummer og 89000 km på telleren når vi tok den inn fra Sverige. Har lyst på noe sånt igjen, gjerne samme bilen, men nå har vi ikke tid....

En bil som virkelig gjorde inntrykk med en real take-off var en AC Cobra fy f.... Den både aksellererte og hadde grom lyd, men jeg ville ikke hatt den....

emil

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2015, klokken 10:36
Fellesnevneren er vel at man bruker en del mere tid og kanskje litt i overkant mere penger på bil en hvermansen.

Jupps

emil

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2015, klokken 12:59
Sitat fra: emil på lørdag 16. mai 2015, klokken 08:47
Det meste av musikken jeg har kjøpt på fysiske medier siste året er på vinyl og de siste filmene jeg kjøpte var på LaserDisc (tidligere i uka), men det betyr ikke at jeg ikke bruker Netflix eller andre streaming-tjenester til daglig. Følelsen av å starte opp C64 (ikke emulator) eller annet gammelt utstyr er fantastisk.

Hmm, er det fortsatt marked for LaserDisc-filmer? Har flere kasser stående, hovedsakelig skrekkfilmer ;)

Markedet er vel mer eller mindre ikke-eksisterende. Men snubler man tilfeldigvis over noe man ikke har og føler man må ha, så kjøper man. Akkurat som bilentusiastene...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA