Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av satheesh.net, torsdag 23. april 2015, klokken 10:56

« forrige - neste »

Tønsberg

Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Mippen

Ny produktlinje vil si et nytt produkt. Not car betyr vel at det ikke har noe med bil å gjøre. Sist pressekonferanse sa han for eksempel at rekkevidden på bilene er god nok.
Fremtiden er elektrisk.

Havebigfun

Blir nok strømlagring på batteripakker hjemme.

Johnny

Sitat fra: Tønsberg på mandag 30. mars 2015, klokken 22:02
Sitat fra: Johnny på mandag 30. mars 2015, klokken 22:00
Induksjonslading!!
Hey, det hadde vært noe  :D

Vinkelsliperen til å få den ned i garasjegulvet med, har lagt klar lenge :-))
TMS og eGolf.

ankul

Sitat fra: Havebigfun på mandag 30. mars 2015, klokken 22:39
Blir nok strømlagring på batteripakker hjemme.

OK, men hva er poenget med det? Spør fordi jeg er uvitende  ???
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Trustno1

Sitat fra: ankul på mandag 30. mars 2015, klokken 23:45
Sitat fra: Havebigfun på mandag 30. mars 2015, klokken 22:39
Blir nok strømlagring på batteripakker hjemme.

OK, men hva er poenget med det? Spør fordi jeg er uvitende  ???

Mange bruksområder jeg kan se for meg iallefall

Eksempelvis:
- Når det blir differensiert strømpriser ut fra tidspunkt kan man lagre strøm når det er billig og bruke fra batteri når det er dyrt
- Nødstrøm ved strømbrudd
- Jevne ut forbrukstopper
- Egen (semi)supercharger (lade bilen hurtig direkte fra batteriet med likestrøm)
- Lagring for offgrid systemer.

Tuxedo

Solceller for private tar jo helt av i California.  Med batterier kan de også ha støm kveld/natt uten å være avhengig av å kjøpe strøm fra el-verket.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

hookmaker


sigurdi

Tror også dette er strøm lagring for hjemmebruk et produkt som er ettertraktet i California.
Folk med solcelle anlegg kan endelig utnytte all produsert strøm selv og mange ønsker å koble seg fra stamnettet.

Kort forklaring, strømprisen er dyr sammenlignet med inntekt.
Solcelle anlegg begynner å bli svært populært og selges på avbetaling slik at en får samme kostnad som tidliger, lavere strømkostnad men betaling på solceller. Når så solcelle anlegget er nedbetalt får en lavere måneds kostnad.

Et lite drawback med denne løsningen har vært at fastprisen på strøm er på vei oppover samtidig som en får mindre og mindre betalt på dagtid for strømmen en "overproduserer", dette problemet vil bli større og større jo flere som kjøper seg solcelle annlegg til privatbruk.
Man har måttet kjøpe tilbake strøm på kveld/natt og prisen her er dyerer, betaler ikke gjennomsnitts pris slik som oss, men time for time.

Med en batteripakke i hjemmet, lite for ongrid eller større for offgrid, kan en utnytte all selvproudserte strøm og dermed få mye bedre valutta for sola for å si det på den måten.

En kan også kjøpe strøm når det er billig og selge når det er dyrt, men er litt det samme som her at avgifter osv får en ikke med når en selger så vinninga går noe opp i spinninga.

Det som blir mest spennende er om dette blir et produkt også laget for nett utenfor USA, altså om det støtter Europeisk strøm nett, noe jeg ikke tror i første omgang. 

Men kommer dette, blir det et svært spennende produkt for mange hytte eierer rundt i landet som ligger litt for seg selv og kanskje uten både vann og strøm.
Et solcelle anlegg og batteri kunne vært supert når en var på hyttetur, ladet mobilen, litt lys og varme og kanskje et 3 eller 4G modem om det mot all formodning skulle være dekning.

Finnes løsninger i dag også, men de er kostbare.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

dosmont

Det er jo nødt til å være induksjonslading i beste teslaånd med trådløs energioverføring :D
Teknologien ligger i dag på ca 90% virkningsgrad.
Og så sa han produksjonslinje, så jeg tror at han frir til de som ønsker å være offgrid med sol og batteriløsninger.
Passer ikke så godt i Norge, med fravær av sol i noen måneder i daler og fjorder  ::)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Sjøhyene

Sitat fra: Trustno1 på mandag 30. mars 2015, klokken 23:53
Eksempelvis:
- Når det blir differensiert strømpriser ut fra tidspunkt kan man lagre strøm når det er billig og bruke fra batteri når det er dyrt
Denne i kombinasjon med at man nå kan selge strøm tilbake til nettet er litt morsom.
Hvis differansen på pris er stor nok kan det jo fort bli en liten bi-inntekt det å kjøpe billig og selge dyrt. Sikkert bare småpenger det er snakk om men interessant allikevel.

Edit: Ser at sigurdi skrev det samme  :P
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

overlay

Pga. load balancing av folk med solceller og batterier så vil vel prisen per time bli mer og mer likt etterhvert?
Man får jo kjøpt off-the-shelf utstyr som baserer seg på strømpriser og kjøper og selger baser på prisen

Sjøhyene

Sitat fra: overlay på tirsdag 31. mars 2015, klokken 08:28
Pga. load balancing av folk med solceller og batterier så vil vel prisen per time bli mer og mer likt etterhvert?
Ja det tror jeg du har helt rett i at det vil balansere seg selv over tid. Er jo akkurat dette nettleverandøren ønsker også.
Tenk en gang i framtiden så vil f.eks en bydel kunne være selvforsynt med strøm. Hvis nok hus har solceller på taket og nok batterikapasitet til å fordele det perfekt utover, så vil man kunne forsyne f.eks naboen med strøm de gangene man selv har noe til over og så får man noe fra en litt lenger ned i gaten når man selv har større behov. Trenger bare få det opp på et visst nivå (kW per hus) og så må det være nok batterikapasitet og antall hus til at man alltid har en god buffer å ta av, slik at fordelingen blir sømløs.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Thor2014


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA