Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av hottentott33, torsdag 23. april 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

hottentott33

Så lettkjørt at selv en 11-åring klarer å krasje den  :)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politiet-11-aaring-kjoerte-bil-inn-i-lastebil/a/23426373/

Mener at jeg ser et e-Golf-emblem på framskjermen samt blå detaljer i frontlykten.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Ove

Nei, det er ikke første smell. Jeg fikk en varebil i hekken for en måned siden når hele køen foran meg stoppet. Han skulle bare bøye seg frem etter mobilen som ringte. Måtte skifte støtfanger bak. Veldig irriterende når du har hentet ny bil som du har ventet på i ett år.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

torgrand

... Så mye for antikollisjonssystemene....

hottentott33

Sitat fra: torgrand på tirsdag 31. mars 2015, klokken 23:39
... Så mye for antikollisjonssystemene....

Ikke sant, den der city stop fungerer vel bare under 29 km/t, skal ikke mye til å komme over den hastigheten.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Råde

City stop funker bare ved lave hastigheter, men nødbrems funker over såvidt jeg vet.

En ting som er 100% sikkert er at systemene ikke virker for den bilen Ove fikk i hekken, så jeg vet ikke helt hvor bra plassert kritikkenvar :) Selv har jeg hatt god hjelp av nødbremsen.
e-Golf | X75D

hottentott33

#5
Sitat fra: Råde på onsdag 01. april 2015, klokken 21:17
City stop funker bare ved lave hastigheter, men nødbrems funker over såvidt jeg vet.

En ting som er 100% sikkert er at systemene ikke virker for den bilen Ove fikk i hekken, så jeg vet ikke helt hvor bra plassert kritikkenvar :) Selv har jeg hatt god hjelp av nødbremsen.

Jeg tipper torgrand refererte til artikkelen på toppen der 11 åringen klarte å kjøre rett inn i et vogntog ;) Det var nå ikke Ove sitt tilfelle jeg tenkte på i allefall  :)
Men det var nytt for min del at nødbrems virker over 29 km/t, det var jo en god nyhet.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

mihkku

Er mørke baklyter som også e-Golf har.

Hvorfor fungerte ikke nødbremsen? Var hastigheten for stor eller kan denne overstyres ved å bare ha inne gasspedalen?

np

Tja, kanskje gutten holdt høy fart, så nødbremsen reduserte skadene, men ikke rakk å stoppe bilen helt?
Eller siden traileren står på skrå, kan strålene fra sensoren ha reflektert mot høyre og dermed ikke fått god treff?
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Råde

Golfen kommer jo raskt opp i høy fart, så det np skriver er vel sannsynlig. Om nødbrems:

Fra http://www.volkswagen.no/no/innovasjon-og-miljo/teknikk_og_innovasjoner/forerassistentsystemer0/front-assist-med-city-nodbrems.html

Førerassistentsystemet "Front Assist" med "City nødbrems" hjelper deg å unngå at du kolliderer med bilen foran. En radarsensor måler avstanden til forankjørende bil og varsler deg både visuelt og med lyd hvis sikkerthetsavstanden blir for kort. Samtidig forbereder bremsesystemet seg på å gripe inn slik at føreren kan avverge en evnetuell påkjørsel. Varslingstrinn 2 består av et kort bremseinngrep. Om føreren mot fomodning heller ikke nå griper inn begynner systemet å delvis bremse ned bilen.

I svært kritiske situasjoner, der en kollisjon er uungåelig, bremser systemet automatisk med full kraft slik at konsekvensene av hendelsen blir minst mulige.

City nødbrems har helautomatisk kollisjonsbeskyttelse som kan redusere faren for kollisjoner. I lave hastigheter mellom omtrent 5 og 30 km/t registrerer radarsensorer trafikken foran deg samt gjenstander som er i veien på en avstand av inntil 10 meter. Straks bilen holder for kort avstand, kan systemet bremse bilen automatisk. Dette kan redusere skadene ved en ulykke.

e-Golf | X75D

4Matic Fanatic

... Men som nevnt - nødbremsen overstyres om gasspedalen holdes inne, ikke sant..?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA