Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan vi bruke BMW sine ladere?

Startet av duracell, torsdag 23. april 2015, klokken 08:51

« forrige - neste »

duracell

Har en Kia Soul i bestilling med levering på sensommeren.
Det gir meg litt tid til å fikse eventuelle praktiske ting før bilen kommer.

Det jeg lurer på er om det er nødvendig/anbefalt å oppgradere kursen jeg kommer til å lade bilen på.
I dag deler utekontakten (for el-bil) kurs med hjemmekontor som har en del datagreier osv, så greit om jeg kan jobbe samtidig som el-bilen lader..

Anlegget mitt er fra 2005. Automatsikringer (med overspennvern/jordfeilb osv), kurs 10amp med 2x1.5 ledning. Forleg: A.

Er det noen elektrikere eller andre med erfaring med oppgradering som tilsier at jeg bør investere i en 16amp? :-\
Kommer IKKE til å installere hurtiglader hjemme.


emil

Hurtiglader hjemme får du uansett ikke (hvis du ikke legger noen hundre tusen kroner på bordet), men bilen bør/må ha en dedikert 16A kurs med jordfeilbryter og aller helst en fast montert laderegulator (veggboks).

Det er ikke lengre lov til å montere schuko til elbillading over 10A. Alternativet til veggboks er en 16A CEE kontakt.

jkirkebo

Sitat fra: duracell på mandag 30. mars 2015, klokken 16:07
Har en Kia Soul i bestilling med levering på sensommeren.
Det gir meg litt tid til å fikse eventuelle praktiske ting før bilen kommer.

Det jeg lurer på er om det er nødvendig/anbefalt å oppgradere kursen jeg kommer til å lade bilen på.
I dag deler utekontakten (for el-bil) kurs med hjemmekontor som har en del datagreier osv, så greit om jeg kan jobbe samtidig som el-bilen lader..

Anlegget mitt er fra 2005. Automatsikringer (med overspennvern/jordfeilb osv), kurs 10amp med 2x1.5 ledning. Forleg: A.

Er det noen elektrikere eller andre med erfaring med oppgradering som tilsier at jeg bør investere i en 16amp? :-\

En 10A kurs delt med en del annet utstyr blir nok litt drøyt lite. Ihvertfall med ladekabelen som følger med bilen, den er vel på 10A tror jeg. Så om du vil bruke den kursen bør du nok investere i en justerbar ladekabel og lade på 6A.

Legger du opp en ny kurs er det vel dumt å gå for 16A til en Kia, legg heller opp 32A (evt. 25A eller 20A om nettselskapet ikke godkjenner 32A) med en gang. Det koster ikke så veldig mye mer enn 16A (samme jobb, litt dyrere kabel bare).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Enig med jkirkeboe, han selger også ladestasjon, send ham en melding, anbefales. Flott å kunne lade med 6,6 kW i stedet for ca 2 kW.....

duracell

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. mars 2015, klokken 17:46
Sitat fra: duracell på mandag 30. mars 2015, klokken 16:07
Har en Kia Soul i bestilling med levering på sensommeren.
Det gir meg litt tid til å fikse eventuelle praktiske ting før bilen kommer.

Det jeg lurer på er om det er nødvendig/anbefalt å oppgradere kursen jeg kommer til å lade bilen på.
I dag deler utekontakten (for el-bil) kurs med hjemmekontor som har en del datagreier osv, så greit om jeg kan jobbe samtidig som el-bilen lader..

Anlegget mitt er fra 2005. Automatsikringer (med overspennvern/jordfeilb osv), kurs 10amp med 2x1.5 ledning. Forleg: A.

Er det noen elektrikere eller andre med erfaring med oppgradering som tilsier at jeg bør investere i en 16amp? :-\

En 10A kurs delt med en del annet utstyr blir nok litt drøyt lite. Ihvertfall med ladekabelen som følger med bilen, den er vel på 10A tror jeg. Så om du vil bruke den kursen bør du nok investere i en justerbar ladekabel og lade på 6A.

Legger du opp en ny kurs er det vel dumt å gå for 16A til en Kia, legg heller opp 32A (evt. 25A eller 20A om nettselskapet ikke godkjenner 32A) med en gang. Det koster ikke så veldig mye mer enn 16A (samme jobb, litt dyrere kabel bare).

Hmmm...
Var ikke akkurat det svaret jeg håpet på men bedre å vite det nå enn når jeg får bilen. Kabelen på KIA er meg bekjent en 10A ja. Visste imidlertid ikke at den dro 10A uansett, trodde det var opp til. Altså PC (1A) så 9 A på EL-bilen, men jeg kan ingenting om strøm og sånt - litt av en erkjennelse fra en som skal bli el-bil eier ::)

Men en installasjon av en ny kurs, er det mye jobb? Jeg har som sagt hverken behov eller økonomi til å påkoste 20 000,- på en boks + arbeid knyttet til installasjonen av denne + elektriker. Må vegger åpnes/rives og herjes med for å øke/legge inn ny kurs?

Emil: Du nevner at det ikke lenger er lov å montere Scuhko (huskontakt?) til lading over 10A. Men hvis jeg legger inn en 16A og kabelen kun tar 10 som max, vil ikke det bare være bra da? Det skulle jo (i mitt hode) la det være igjen 6A til kontoret?

emil

En endring i forskriftene fra i fjor sommer sier at det ikke er lov til å sikre en schukokontakt med mer enn 10A hvis den skal brukes til elbillading. Dette gjelder montering av nye kontakter. Eksisterende kontakter/kurser kan derimot brukes, men man bør ha en elektrikker til å sjekke tilstanden.

Kostnad til ny kurs er vel i all hovedsak avhengig av avstand til sikringsskap. Å montere sikring og kontakt tar ikke lange tiden, det er å legge kabelen som tar tid. Derfor kan det også være greit å legge opp til så kraftig lading som mulig (32A) når elektrikkeren først holder på.

Det greieste kan være å få en elektrikker på befaring og få pristilbud på forskjellige ladeløsninger.


duracell

Sitat fra: emil på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:04
En endring i forskriftene fra i fjor sommer sier at det ikke er lov til å sikre en schukokontakt med mer enn 10A hvis den skal brukes til elbillading. Dette gjelder montering av nye kontakter. Eksisterende kontakter/kurser kan derimot brukes, men man bør ha en elektrikker til å sjekke tilstanden.

Kostnad til ny kurs er vel i all hovedsak avhengig av avstand til sikringsskap. Å montere sikring og kontakt tar ikke lange tiden, det er å legge kabelen som tar tid. Derfor kan det også være greit å legge opp til så kraftig lading som mulig (32A) når elektrikkeren først holder på.

Det greieste kan være å få en elektrikker på befaring og få pristilbud på forskjellige ladeløsninger.

Avstanden fra sikringsskap til kontakten ute er vel  "luftlinje på samme etasjenivå rundt en 10m (vet ikke om ledningene går "opp og ned inni veggen"). Kan en elektriker legge kabelen og installere slike kontakter uten at man må engasjere firmaer og anbud? Mener å ha lest at man kan engasjere håndverkere privat for inntil 4000,- kr, så hvis jeg kjøper inn materiale og en proff gjør jobben er det vel godkjent?

Hvis det ikke er lov å bruke schukokontakt over 10A så må jeg vel ha veggboks uansett?

Electrix

Jeg har nå kjørt 2,5 år med kun kladdlading (10A) hjemme, kun 2-3 ganger har det jeg hatt behov for raskere lading hjemme, men alle gangene har det løst seg med 5-10 minutter på hurtiglader underveis hjem eller til neste stoppested.

Hvor kraftig lading du trenger er avhengig av kjøremønsteret ditt og hurtigladerdekning i nærområdet ditt. For min del vil jeg nok bruke mer tid og penger på installering av raskere lademulighet enn jeg bruker på hurtigladere de få gangene. Men alt avhenger jo av bruksmønster.

Det du skal være obs på er at de fleste ladestasjoner som f.eks. har mulighet for 32A vil ALLTID lade på 32A. Så vidt jeg vet kan de fleste elbiler ikke sette denne strømstyrken selv, de lader på det ladestasjonen tilbyr. Det er derfor en viss mulighet for at du må oppgradere inntaket ditt også ved installasjon av kraftigere ladestasjon.

Hvis det er enkelt å komme fram med kabelen så vil det ikke koste allverdens å legge ut en ny 10A kurs, men den bør uansett legges med 2,5mm kabel pga varig høy belastning, det er uansett ikke mye dyrere. Og ja du må bruke elektrikerfirma for jobben, men det er ikke krav om å utlyse anbud, det er opp til deg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

duracell

Sitat fra: Electrix på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:33
Jeg har nå kjørt 2,5 år med kun kladdlading (10A) hjemme, kun 2-3 ganger har det jeg hatt behov for raskere lading hjemme, men alle gangene har det løst seg med 5-10 minutter på hurtiglader underveis hjem eller til neste stoppested.

Hvor kraftig lading du trenger er avhengig av kjøremønsteret ditt og hurtigladerdekning i nærområdet ditt. For min del vil jeg nok bruke mer tid og penger på installering av raskere lademulighet enn jeg bruker på hurtigladere de få gangene. Men alt avhenger jo av bruksmønster.

Det du skal være obs på er at de fleste ladestasjoner som f.eks. har mulighet for 32A vil ALLTID lade på 32A. Så vidt jeg vet kan de fleste elbiler ikke sette denne strømstyrken selv, de lader på det ladestasjonen tilbyr. Det er derfor en viss mulighet for at du må oppgradere inntaket ditt også ved installasjon av kraftigere ladestasjon.

Hvis det er enkelt å komme fram med kabelen så vil det ikke koste allverdens å legge ut en ny 10A kurs, men den bør uansett legges med 2,5mm kabel pga varig høy belastning, det er uansett ikke mye dyrere. Og ja du må bruke elektrikerfirma for jobben, men det er ikke krav om å utlyse anbud, det er opp til deg.

Det er liksom det. Jeg kan umulig se for meg behovet for kjapp lading hjemme. Jeg bor like utenfor byen og hurtigladere 15min+kjøpesenterlader 5min unna hjemmet.
Spørsmålet var vel heller hvorvidt huset mitt blir en brannfelle bare jeg åpner Word/Excell når bilen står på lading. Kjedelig å løpe ut (ingen garasje :( ) og koble fra bilen hver gang jeg skal gjøre noe...

Alle naboene lader med standard kladdlading slik som deg og de har ikke klaget/hatt problemer ???

Electrix

Hvis installasjonen er gjort skikkelig så skal det i utgangspunktet gå greit, men dersom det er gjort slurv/feil så kan dette funke fint så lenge kursen bare belastes lavt. Når du så belaster fullt ut kan disse feilene føre til problemer, litt på samme måte som at en del eldre biler går fint til og fra jobb og butikk, men med hele familien på tur så  stopper de etter en eller to timer på autobahn.

Det er nok ikke noe problem for brannfaren at du starter Pcen samtidig, men det kan føre til at sikringen går og arbeidet ditt går tapt. Jeg har selv alle utekontakter enten på egen kurs eller kun sammen med "lite viktig" utstyr som speilbelysnign på badet. Utekontakter er mer utsatt for overbelastnign/jordfeil som fører til at sikringen går enn andre kontakter, i tillegg er de tilgjengelige for alle. Jeg vil ikke at PC/internett/kjøleskap/frys/varme for frostsikring/osv skal falle ut.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

duracell

Sitat fra: Electrix på tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:13
Hvis installasjonen er gjort skikkelig så skal det i utgangspunktet gå greit, men dersom det er gjort slurv/feil så kan dette funke fint så lenge kursen bare belastes lavt. Når du så belaster fullt ut kan disse feilene føre til problemer, litt på samme måte som at en del eldre biler går fint til og fra jobb og butikk, men med hele familien på tur så  stopper de etter en eller to timer på autobahn.

Det er nok ikke noe problem for brannfaren at du starter Pcen samtidig, men det kan føre til at sikringen går og arbeidet ditt går tapt. Jeg har selv alle utekontakter enten på egen kurs eller kun sammen med "lite viktig" utstyr som speilbelysnign på badet. Utekontakter er mer utsatt for overbelastnign/jordfeil som fører til at sikringen går enn andre kontakter, i tillegg er de tilgjengelige for alle. Jeg vil ikke at PC/internett/kjøleskap/frys/varme for frostsikring/osv skal falle ut.

Skjønner. Da virker det som det mest fornuftige er å installere en ny egen 10A kurs dedikert til lading av el-bil.
Eventuelt installere 32A først som sist, dersom det er like dyrt/billig selv om jeg ikke kan se behovet.
Takk for oppklaringene rundt kursen og påkjenningene på disse ift. ladning av el-bil.

Kent

Om du er sikker på at du ikke trenger veldig rask lading, så vil det billigste og enkleste være å kjøpe en justerbar kabel til noen få tusenlapper som du kan bruke på eksisterende kurs.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

duracell

Sitat fra: Kent på tirsdag 31. mars 2015, klokken 13:04
Om du er sikker på at du ikke trenger veldig rask lading, så vil det billigste og enkleste være å kjøpe en justerbar kabel til noen få tusenlapper som du kan bruke på eksisterende kurs.

Hvor får jeg tak i en slik justerbar kabel? og med 6A lading i stedet for 10A så vil vel ladingen ta 24timer(!)? :o

K S

Sitat fra: duracell på tirsdag 31. mars 2015, klokken 13:28
Sitat fra: Kent på tirsdag 31. mars 2015, klokken 13:04
Om du er sikker på at du ikke trenger veldig rask lading, så vil det billigste og enkleste være å kjøpe en justerbar kabel til noen få tusenlapper som du kan bruke på eksisterende kurs.

Hvor får jeg tak i en slik justerbar kabel? og med 6A lading i stedet for 10A så vil vel ladingen ta 24timer(!)? :o

Www.elbilhjelpen.no selger Charge Amps til drøyt 5000, det er visstnok den beste...

fugl

Jeg har to vintermåneders erfaring med elbil/egolf nå, og jeg lader med 10A i garasjen. Jeg kjører alt fra 1,5 til 5 mil daglig og har opplevd én dag at batteriet på bilen har vært under femti prosent. Bilen lader til 100 % ila. natten og jeg har ikke hatt behov for lading på dagtid.

Med nåværende kjøremønster kommer jeg ikke til å oppgradere el-anlegget. Mitt råd; vent å se hvilket ladebehov du får. Sannsynligvis er det lavere enn du tror.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA