Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av D.O, onsdag 22. april 2015, klokken 22:16

« forrige - neste »

D.O

Har nå fått kjørt ny bilen noen mil og fått testet den både på vinterføre og "sommerføre"(14``C sol og tørt).

Litt om overlevering: Har hentet bil før og vært innom noen ganger så noen gjennomgang var bortkastet. Tok en kopp kaffe og en prat i stedet. Hyggelig som alltid i Trondheim :) Sjekket at alt var som det skulle og signerte overlevering.
Guttungen fikk en Tesla T-skjorte og noen Tesla godis :D sånt koster lite, men gir allikevel mye og er noe som i mine øyne skiller folk som er serviceinnstilte fra de som ikke er det.

Etter dette kjørte vi bort på service avdelingen og leverte inn vår P85 for kontaktorbytte. Svært verksted og helt klart mange som får ny bil i disse dager. Var visst hentet folk fra andre avdelinger/land for å hjelpe med utleveringene og det var lange dager på samtlige, både service og salg.

Forbruk:
Hjemturen gikk greit og forbruket fra siste lading på SC og de neste 20 mila ble 184wh/km. Brukte i overkant av 200wh/km på hele turen, med en del bykjøring og noen Insane turer.
Kan ikke si at jeg merker noe høyere forbruk så langt, kanskje heller lavere. Men jeg kjører nå med hakka piggfritt på P85D og har hakka 8 på P85.

Insane mode:
Tja, ble skuffet til å begynne med. Under fart så vil jeg si at vår P85 føltes kjappere. Men fra stillestående så er det ikke tvil om at P85D er kjappere. På grensen til ubehagelig for de som sitter på. Aks føles på en annen måte enn på P85, der blir man liksom trykt ned og bak i setet og det føles bare skøy. På p85D er trykket mere i magen/ryggen. Vanskelig å beskrive, må sikkert prøves.

Nextgen seter:
Disse er bare nydelige. De føles mykere enn før og har mye bedre sidestøtte. Skinnet virker som om det er av en annen kvalitet, som om det var okse før og kalveskinn nå :P Men er og litt skeptisk for at det slites lettere da det virker tynnere enn før.
Sitter nå akkurat som jeg ønsker. Rett og slett helt perfekt. Jeg vil ikke si at dette er sportsstoler, selv min M5 fra begynnelsen av 80 tallet låser kroppen bedre enn nextgen setene. Vil heller ikke si de er komfort stoler ala siste versjon fra BMW. Men Nextgen har klart å truffet perfekt mellom komfort og sport. For meg var dette en helt perfekt stol.
Ble ikke sliten etter 40mil, noe jeg for øvrig ikke ble i -13mod P seter heller. (De oppgraderte -14mod P setene ble jeg sliten av.)

Komfort/kjøreegenskaper:
Styring føles endret. Er det lagt inne adaptiv styring ???? Innstilt på normal virker den lettere i lav hastighet, men samtidig stabil i høyere hastighet. Noe føles i allefall endret, men mulig det er understellet.
P85D er veldig retningsstabil og dukker ikke med nesa, pga vekt forflytting, ved høy(for høy) fart inn i sving slik som p85 gjør. Har kjørt både P85 og P85+ og denne forskjellen merkes også mellom disse 2. Men dessverre har dette en bakside. Jeg liker ikke P85+ og syntes den var direkte ubehagelig. Den funker på fin vei men ikke ellers. Det samme kjenner jeg på P85D, men ikke i samme grad som jeg synes + var ubehagelig. De + som jeg har kjørt hadde 21" og P85D står på 19" vinterdekk, så mulig det er derfor.
Bilen fungerer fint på asfalt, men så snart man kjører på en vei med hull/grusvei, så er det ubehagelig og man prøver å svinge unna hull for å unngå slag mot kroppen. Sånn er det ikke i P85, den bare flyter fast men mykt over.
Er ikke i tvil om at jeg liker vår P85 mye bedre på dette punktet. Dette er en familiebil som blir brukt daglig og da passer ikke så stivt oppsett til vårt bruk og våre veier. Skjønner at + eiere kommer til å kommentere her, men slik er i allfall min erfaring.

Støy:
Vanskelig å si... Kjører nå piggfritt og har pigg på den andre, så det er klart det er stillere. Kjørte en helt ubrukt P85 Loaner som var reg i -15 med hakka 8 og merket ingen forskjell på denne og vår -13mod. Loaner hadde stålfjærer og begge våre har luft. Kanskje litt annerledes støybilde i P85D, mere dempet og ikke så skarp støy som før og litt mindre vindsus. I allefall ikke noen enorm forskjell. P85D virker noe bedre sammenskrudd enn både loaner og vår -13mod, ingen knirk eller ulyder. Men også dette kan være tilfeldig lyder som kom fra gjenstander i bilen. Så jeg kan egentlig ikke konkludere med noe på dette punktet annet en at jeg er 100% sikker på at biler uten soltak har bedre lyd fra stereo. Men anlegget må definitivt spilles inn.

Frunk:
En skuffelse. Har hatt mye nytte av denne, men på D versjonen er det lite igjen. :(

Autopilot
Jeg bor slik at adaptiv cruise Control er ikke noe jeg bruker/trenger ofte. Systemet funker fint, men nytteverdien er lav for meg. Skilt gjenkjenning liker jeg godt, og det er greit å bli påminnet med ett lite skilt i dash. Og aller mest setter jeg pris på funksjonen med automatisk langlys.
Line assist fungerte overaskende bra selv om kantstriper er så godt som borte.
Så alt virker, men hadde lett klart meg uten.

Forbedringer:
Dører bak åpner mye lengre opp og gjør det lettere å gå inn/ut.
Alcantara på dash er nydelig.
Døråpner/vindusheis på førerdør er i allefall raskere enn det jeg har opplevd før. Subber ikke i kantlist like mye. Er også en annen lyd fra selve døråpneren, så tror noe må være endret her.
Seter som tidligere nevnt.
Hardware virker raskere enn før. Det går fortere når man trykker på skjermen og ting virker å lastes raskere. Oppløsning kan jeg ikke merke er endret på hverken dash eller i midtskjerm.

Ikke forbedret:
Pakninger kryper fortsatt fra taktrekk.
Trekk fra dør/trekant vindu.
Mere støy/hardere lukking av bakluke.
Nye bakseter tar mere av sikten bak( Ikke så stort problem når kamera er rent)
Litt mye støy fra front motor. Bak motor er jo helt stille på nye biler, men de har jo vist seg å få en del lyder (mener ikke du problemene) etter hvert. Hvis dette skjer med front motor vil det høres enda bedre.


P85D på glatt føre,
Ingen tvil om at 4x4 systemet er bra. Tror nok noen andre bilmerker får seg en overraskelse. ;) Jeg har hatt firhjulstrekkere (suv) før og vokst opp med/kjørte Suzuki sj lenge før jeg hadde lov.
Samtlige 4x4 jeg har kjørt kan bare "gå å legge seg". Elektro motorene er så overlegne at det nytter ikke å oppnå det samme på en fosilbil. Alt skjer silkemykt og uten brukt av for mye kraft, men kraften er der momentant om du ønsker. Stoppet i en bakke og hadde problemer med å få bilen til å stå i ro, uten å gli. Men null problem å ta mykt løst og kjøre opp nesten helt uten hjulspinn, måtte gi på for å få trc til å jobbe.
I dyp kram snø så klarte jeg rett og slett ikke å kjøre bilen fast. Gikk fri for ubrøytet vei. Måtte trolig hatt så mye snø at den ble hengende for å stå fast. Men da er luft greit å ha. Største problemet i snøen er at den faller igjennom lettere pga vekta.

En ren terrengbil fra Tesla hadde vært rått! (X er ikke terrengbil)

Regen funker faktisk som en salgs "hill descent control" som holder jevn hastighet på hjula i nedoverbakker og hindrer bilen i å snurre, siden begge motorer regenererer. I tillegg er det justerbart med "gaspedalen". Neppe noe de tenkte på, men funker jo helt perfekt.  :)

Slippstart tillater hjulspinn, men antiskrens er fortsatt aktiv, så det er begrenset hvor lekevillig denne bilen er. Savner mulighet for å kople dette ut. Men er samtidig glad for det med tanke på at forsikringen er jævlig dyr allerede.

Ingen tvil om at dette er en meget bra bil. Men for dem som vurderer å bytte, så jeg er litt blandet i følelsene. 4x4 er selvfølgelig bedre enn trekk bak. Samtidig er de samme småfeilene fortsatt tilstede. Bilen er nok noe bedre sammenskrudd, men vi får se etter 1 år og noen tusen km.
Jeg må si at jeg skjønner dem som kjøper 4x4, men skjønner enda bedre dem som ikke bytter ut sin "gamle" model S, for det er vanskelig å forsvare prisdifferansen mellom disse. Jeg tror selv at nextgen seter i min P85 hadde vært en god nok løsning for min del.





Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Det var en skikkelig omtale, takk for den!

Men:
SitatPakninger kryper fortsatt fra taktrekk.
Har de seriøst ikke fått skikk på dette? Det er jo veldig skjemmende.

D.O

Dårlig bilder, men det får våge seg. Er veldig fornøyd med valg av interiør. Sort tak og beige interiør gjør at man får ett mye penere skille på B-stolpen :) Glad jeg ikke valgte sort, da det er mer en nok dystert/mørkt med sort tak. Taket gjør for øvrig at bilen ser svakt sotet ut utenfra, da bilen er mørkere inni ( ikke pano)
Bilde av interiør og forbruk.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

sisc1337

Veldig bra review! Har prøvd en p85d og det eneste jeg savner i min p85 er som du sier bedre seter! Kanskje det blir mulighet for en retrofit?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

BMW850

Ditto! Samme her, setene er vel det eneste ankepunktet jeg har på min P85. Når det er sagt begynner jeg å venne meg til dem og siden NG setene ikke har lenger sittepute for bedre støtte under lårene er egentlig alt bare greit.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

overlay


D.O

Sitat fra: BMW850 på mandag 30. mars 2015, klokken 12:26
Ditto! Samme her, setene er vel det eneste ankepunktet jeg har på min P85. Når det er sagt begynner jeg å venne meg til dem og siden NG setene ikke har lenger sittepute for bedre støtte under lårene er egentlig alt bare greit.
Sitteputen er ikke lengre, men jeg har bedre støtte nå. Mulig det er lårstøtten som gjør dette, men føles som om setet er litt høyere fremme og dermed støtter bedre på underside av lår. Jeg sitter i allefall helt perfekt nå. Ville ikke hatt noe annet sete, hverken fra den ene eller andre fabrikant. :)
Tror dessverre det tar lang tid for det blir mulig å kjøpe seter løst og pris blir trolig drøy. Forespurte pris på alcantara dash bord til min P85 og du får en brukbar bruktbil for samme sum... :o 18900,-
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

D.O

En ting til som kan krysses av på lista over det som ikke er forbedret: dugg i reflex/tesla list bak. Dugg kom bare timer etter bilen ble hentet. Men så lenge det ikke kommer i baklykter gidder ikke jeg bry meg med dette, så glemte å skrive det i sted
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Spjutis P85D

Jeg hadde 90 mil hjemvei fra Trondheim og mine erfaringer er lik D.O sine. Er klar over at dette er en sportslig bil med mye gamp, men når Tesla er i stand til å bryte nye grenser på "alle" område,  kan jeg ikke fatte at det ikke finnes en Comfort-innstilling under suspension eller sammen med Sport og Insane.

Jeg kjører garantert mer enn 50% på veier som er fulle av ujevnheter og i disse tider telehiv. En knapp som sier "2005 Mercedes 300E Drosje" er hjertelig velkommen på min skjerm  :P

Dennis

Har også fått min P85D nå 8)

I stedet for å skrive alt jeg er fornøyd med så skriver jeg bare det jeg ikke er fornøyd med siden resten lever opp til forventningene, og jeg satt bare å gliste når jeg kjørte idag ;D

Det jeg ikke er fornøyd med:
Enda problemer med dugg i lykter foran, ikke sett noe bak enda.
Den ene innerskjermen foran sitter ikke helt riktig (Drammen karosseri skulle fikse det)
Klargjøringen krever preg av stort hastverk og slurv. Poleringsrester i lister og masse hollogrammer.

Mye mulig det er noen små ting som kommer etterhvert, men alt i alt veldig fornøyd med bilen 8)

Muffinman

Slår mobiltelefonen fremdeles inn på anlegget?

staleand

Ja det gjør den. Vertfall på pappa sin p85d hentet torsdag forrige uke!
Det skuffet meg forøvrig at de enda ikke har ordnet denne "bagatellen", skulle tro det var en smal sak å fikse  ::)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Muffinman

En annen tråd her på forumet heter "Konkurrentene sover". Jeg begynner å mistenke at ihvertfall deler av Tesla er i fullstendig koma. Hvis de ikke våkner før konkurrentene gjør det blir det ikke så kjekt mistenker jeg...

Torpedo Ted

Min P85D ble utlevert med fukt i ryggelys-dekoret. Helt ufattelig at de ikke kan fikse dette. Den gamle P85 har begge lyktene fulle av fukt, og nå får jeg altså en ny med akkurat samme problemet. Ser ikke pent ut.

Muffinman

Det blir ikke mindre å gjøre for servicesentrene da skjønner jeg. De har jo levert noen tusen biler nå, og har forsøkt å utbedre dette fire ganger bare på min bil. Blir konklusjonen at "dette klarer vi ikke å reparere"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA