Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tur-Retur Oslo Gardemoen

Startet av alfi, onsdag 22. april 2015, klokken 21:33

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Ko_deZ på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:15
Google nekter å la folk benytte navi biten fritt, det er derfor Garmin er dratt inn.

Med "folk" mener du "bilprodusenter"?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Brede

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:59
Mener det var gratis kartoppdateringer i syv år i techpakken da jeg bestilte.  Lurer hva det egentlig er..

Det gjelder oppdateringen av Garminkartene.

Thor2014

Sitat fra: Brede på tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:03
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:59
Mener det var gratis kartoppdateringer i syv år i techpakken da jeg bestilte.  Lurer hva det egentlig er..

Det gjelder oppdateringen av Garminkartene.
Da burde Garmin ta seg en liten tur ut, i alle fall på hovedveiene.

Ko_deZ

Sitat fra: RuneW på tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:25
Med "folk" mener du "bilprodusenter"?
Bilprodusenter, samt alle varianter av Android som ikke leveres av google, laptoper og PCer osv osv. Folk. Alle folk som ikke kjører standard Android eller laster ned google sin app på iPhone eller Windows Phone. Kartene og alt er der, men de tillater ikke turn-by-turn navigasjon med mindre de selv har full kontroll såvidt jeg forstår. Dvs, du kan lage en løsning basert på åpne API, som du riktignok må betale for bruken av om du kommer opp i et større volum. Disse inneholder såvidt jeg vet ikke informasjon om hvor du skal plassere deg i veien, men kan brukes til å gi en skikkelig gammeldags variant av turn-by-turn navigation.

Jeg er sikker på at Google gjerne hadde sett android i Teslaene våre.

Brede

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:08
Sitat fra: Brede på tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:03
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:59
Mener det var gratis kartoppdateringer i syv år i techpakken da jeg bestilte.  Lurer hva det egentlig er..

Det gjelder oppdateringen av Garminkartene.
Da burde Garmin ta seg en liten tur ut, i alle fall på hovedveiene.

Kartoppdateringene fra disse selskapene (Garmin, Navteq ol.) ligger generelt et par år på etterskudd til enhver tid. De gir normalt ut oppdatering en gang i året, noen annenhvert år og disse kan selv da være utdatert..

Derfor er det synd at vi ikke kan benytte Google-systemet..
Jeg oppdaget en vei som var plassert feil i området her vi bor (på hovedskjermen i bilen) og rapporterte inn dette via Google Maps, tre dager senere er kartet i bilen oppdatert med korrekt informasjon.

Den tiden jeg kjørte Land Rover engasjerte jeg meg litt med Navteq (de leverer navi-system til BMW, LR, m.fl).
Jeg rapporterte inn endringer i 2008 og 2009, først i kart-CD'en for 2012 kom de første endringene med..

Lynet

Er ikke helt enige med dere i kritikken av Garmin. Når jeg ser på kartet til min Garmin i MapSource med kart 2014.40 som ble lastet ned i januar 2014 så er Strindheimtunnelen i Trondheim på kartet før den ble åpnet 24.juni 2014 (prosjektet var forsinket)!
Men brua fra Strindheim til Lade som åpnet samtidig er ikke med enda på versjon 2015.20 fra oktober 2014!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

rmr

Løfter denne.

Er det mulig å lese ut versjon på kart data noe sted? Forstått det slik at kart versjoner ikke følger bilens software versjoner.

Har hatt bilen i 9 mnd , og ikke sett en eneste kart oppdatering , bilen står nesten alltid på 3G.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

dundun

Såvidt jeg vet er betingelsen fra Google at man må dele en god del lokasjonsdata tilbake til dem, så jeg er egentlig fornøyd med at Tesla har valgt å ikke selge kundene sine på den måten.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

LASOL

Ingen tvil om at navigeringen i bilen er dårlig. Jeg blir stadig bedt om å velge alternativ rute på vei til jobben. Det vil medføre flere mil omvei .aner ikke hvorfor det er ihvertfall ikke relater til mye trafikk ulykker eller veiarbeider.

Og i dag ville den ha meg til å kjøre om Gardermoen til Oslo sentrum, selv om det var flere mil nordover til flyplassen! før jeg skulle få "lov" til å kjøre mot en gate/bygning i Oslo.

Gleder meg til det kommer et kart som fungere like bra som i 10 -15 år gamle GPS'er


S 85d ap1 oktober 2015

Electrocution

Jeg fikk en oppdatering på kart for 1 til 2 uker siden. Sto bare at kartet var oppdatert på den store skjermen når jeg satte meg inn i bilen, uten forvarsel som jeg pleier å få når det dukker opp andre oppdateringer.

Brede

Sitat fra: Electrocution på onsdag 30. mars 2016, klokken 13:54
Jeg fikk en oppdatering på kart for 1 til 2 uker siden. Sto bare at kartet var oppdatert på den store skjermen når jeg satte meg inn i bilen, uten forvarsel som jeg pleier å få når det dukker opp andre oppdateringer.

Ja slik fungerte det da jeg fikk oppdatering også.
..som var i 2014.. EN oppdatering av kart på 28 måneder med bilen, ikke rart navigeringen ikke blir bra..

MeTesla

Sitat fra: Brede på onsdag 30. mars 2016, klokken 15:18
Sitat fra: Electrocution på onsdag 30. mars 2016, klokken 13:54
Jeg fikk en oppdatering på kart for 1 til 2 uker siden. Sto bare at kartet var oppdatert på den store skjermen når jeg satte meg inn i bilen, uten forvarsel som jeg pleier å få når det dukker opp andre oppdateringer.

Ja slik fungerte det da jeg fikk oppdatering også.
..som var i 2014.. EN oppdatering av kart på 28 måneder med bilen, ikke rart navigeringen ikke blir bra..

jeg fikk kartoppdatering over 3G på tur for noen uker siden. Men kartene var steingamle. Veier i mitt nærområde som er 3 år gamle var ikke med.

Guybrush

Hjelper heller ikke med kartoppdateringer så lenge navigasjonen er helt bak mål.

I påsken når jeg var på vei nordover mot Trondheim, mente bilen ca ved Eidsvoll at jeg ikke ville rekke Alvdal, så da ville den ha meg tilbake til Lier!
Hvordan den ikke "så" Elverum vet jeg ikke...

Lynet

Fikk kartoppdatering i februar, og jaggu kom det nytt i dag også :-)
Håper nye E6 langs Mjøsa nå er oppdatert.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

krl

Sitat fra: Guybrush på onsdag 30. mars 2016, klokken 19:32
Hjelper heller ikke med kartoppdateringer så lenge navigasjonen er helt bak mål.

I påsken når jeg var på vei nordover mot Trondheim, mente bilen ca ved Eidsvoll at jeg ikke ville rekke Alvdal, så da ville den ha meg tilbake til Lier!
Hvordan den ikke "så" Elverum vet jeg ikke...
Har du på adaptiv ruting med tanke på trafikk? Da kan det dukke opp mange artige forslag...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA