Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Lars-bgo, onsdag 22. april 2015, klokken 19:20

« forrige - neste »

Olar0701

#45
Min ble produsert 16.4, skipet fra Bremerhaven 29.4 og behørlig overlevert fra BOS Stavanger til undertegnede12.5.

Er ellers meget fornøyd med bilen, både i f.t. kvalitet og kjøreegenskaper.

gal

Nå har jeg kjørt 50 km B electric...og førsteinntrykket er vel sjelden feil?

Bilen lyser kvalitet. Den er kompakt og har utmerkede kjøreegenskaper. Gøy å kjøre, særlig i sportsmodus. Den har god sitteplass for 5 voksne. Det er godt med plass for både bagasje og en stor hund. Teknikken fungerer, men jeg må nok bruke litt tid for å finne ut av padlene og det rekuperative bremsesystemet. 

Det første en må glemme å se på er rekkeviddemåleren. Mercedes var redd for at biler som står uten strøm på motorveien skulle gi MB dårlig reklame og renommé. Rekkeviddemåleren er derfor programmert for å gi folk rekkeviddeangst. Batterimålerens  16 streker fungerer bedre, der et strek er 10-12 km, så kan du regne selv. Ja, den bruker mye strøm særlig med S-program og alle 180 hestene, men skal du bruke den som en daglig lokalbil, med daglig lading, er den perfekt.

Jeg savner ikke hurtiglading, men savner app-en (kommer i 2015). Av den grunn så må vi ha en veteranbil med fossildrift i tillegg, for de lange turene og hengerkjøringen. De turene er <5% av alle våre bilturer i løpet av et år. Derfor kjøpte vi og Mercedes som bil nr1, og ikke noe plast-ræl med sykkeldekk og liten bagasjeplass.

B-electric fungerer kanskje best som nr1 bil, mens mange oppfatter den som en nr2 bil?   

Sterkstrøm

Jeg har hatt Mercedesen nå i ca. 3 uker og har kjørt litt over 100 mil. Min erfaring så langt er følgende:
Bilen er meget behagelig å kjøre. Den går ca 30% lenger en den 2011 Leafen uten varmepumpe jeg erstattet den med. Med range extenderen vil den gå ennå lenger. Leafen hadde jeg i tre år og kjørte totalt ca 75.000km. Forbruket på blandet kjøring ligger på ca. 2,3 kwt pr. mil ved 5-10 grader. Jeg kjører pent og i modus E.
Mercedesen har noe mer dekkstøy enn Leafen. Det er mulig det skyldes de "punkteringfrie"dekkene som forhandleren kalte de.
Fm radioen fungerer meget bra, men lydanlegget fungerer ikke helt som det skal. Det er ikke mulig å dempe basslyden ned til et akseptabelt nivå selv med bassreguleringen på 0. Det er mulig bilen er for tett?
Komforen er meget bra. Ratt, bremser, ventilasjon fungerer meget bra i forhold til Leafen. Fjering er noe stivt i fartsdumper som på Leafen, men betydelig bedre i svinger etc.
Et irritasjonsmoment er ladekabelen på 13A som følger med. Mercedesen har ladeuttaket på førersiden mens ladeledningen er kun et par meter når den er strekt ut. Dette betyr at ladelokket stikker ut i kjørebanen og ladeledningen ligger som en strikk over karosseriet for å komme til offentlige ladebokser ved parkering i kjørerettningen langs veier. På kjøpesentere må du rygge inntil ladestolper for å få koblet til strøm da ladepunktet ligger rett over bakhjulet.
Med Leafen ladet jeg hver gang jeg hadde anledning til det. Med denne bilen holder det for meg å lade hjemme om natten. Det gjør at jeg ikke har behov for offentlig lading. Jeg ser at det nå har kommet 12kw. trafoer som omgjør fra 230 til 400 volt for lading av Mercedes. Prisen er heller ikke så ille og de kan monteres pågarasjevegger. Jeg skal se hvordan det går med nattlading før jeg eventuelt monterer en slik trafo for hurtiglading. Avsluttningsvis vil jeg si at jeg er meget fornøyd med bilen.

Brorson

Ser dere skriver at det er 16 prikker og en kan kjøre 10-12 km pr prikk?
Hva med den første prikken når den er topp ladet?
På min Rav er det også 16 prikker, men når jeg topp lader så kan jeg kjøre ca 3.5 mil på den første prikken!

Sterkstrøm

Har ikke sjekket prikker, men kjørte 16 mil i dag med snittfart 46 km/t med forbruk 1.9 kw/mil og 3 km igjen på gesometeret. Fikk varsel om lite strøm og måtte "hurtiglade" så Statoilen på Økern. Kr 75 for 5.5kw/t.

TM

Sitat fra: Sterkstrøm på mandag 18. mai 2015, klokken 23:32
Har ikke sjekket prikker, men kjørte 16 mil i dag med snittfart 46 km/t med forbruk 1.9 kw/mil og 3 km igjen på gesometeret. Fikk varsel om lite strøm og måtte "hurtiglade" så Statoilen på Økern. Kr 75 for 5.5kw/t.
Hadde du toppladet bilen med Range Plus ?. 25 kr/ mil for "hurtiglading" betyr vel at man unngår det i det lengste.

Sterkstrøm


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA