Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Lars-bgo, onsdag 22. april 2015, klokken 19:20

« forrige - neste »

iCar

Så de av deres nye kunder nå som ikke ønsker DAB men vil bestille range pluss pakken må betale de ekstra 4104kr mens det før var inkludert i pakken?

Tror og håper dette gjelder kun de som bestiller nå og de som alt har bestilt med range pakken for varmetrådene inkludert?
Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

moderator 2

Ryddet i tråden og slettet ting som er off topic. Fokuser på sak, ikke person.

Lars
Forum Admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Softblue

@Christoffer Nøkleby
Jeg synes det er feil å beskrive overgangen til DAB som er særnorsk problem. Det er også vedtatt en overgang til DAB i United Kingdom som senest vil skje i 2019. Etter det jeg skjønner så er DAB stort sett standard på all ny bilradio i UK.
BMW, Volvo og andre premium brands har haifinnen og jeg tror det hadde vært betalingsvilje bare MB hadde fikset det. Husk slagordet: Das beste oder nicht!
Overgangen til DAB har vært kjent i mange år, og VW og andre bilmerker har innført DAB som standard. Og i alle tilbud som går ut fra Mercedes blir man minnet på at FM-nettet slukkes i 2017. Dessuten er jo DAB innført standard på den vanlige B-klassen W246.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

kvolle6

Så - da har jeg eig og kjørt B-klasse ED siden 10 april, og jeg må si at jeg er strålende fornøyd med bilen. Nå har jeg ikke vært på noen lengre turer for å føle på forbruk og rekkevidde, men jeg registrerer at "guessometeret" viser vesentlig mindre rekkevidde enn det bilen faktisk har. Jeg mistenker også at de dekkene som fulte bilen (Urban - 17" - 225/50 - Michelin Premacy 3) ikke er optimale mht rullemotstand, som nok påvirker mitt eksisterende forbruk negativt.

Men altså: En fantastisk kvikk og komfortabel bil, som man med litt tilvenning bruker som en VANLIG bil med liten drivstofftank. Jeg har kommet inn i en vane om å koble til strøm hver kveld, noe som betyr lading med standard (dedikert kurs) 230v/16amp, og bilen er da fulladet neste dag. Har ikke hatt behov for å bruke Range-knappen enda, men har hatt glede av varmefolien i frontruten (Range+) flere morgener.

Stort pluss for Memory på førersetet, som kommer til nytte gjerne flere ganger pr dag når kona og jeg bytter på å kjøre bilen.

Veldig fornøyd med ILS (Intelligent Light System)-lysene på bilen, jeg ser på dette som et aktivt sikkerhetstiltak og sammenlignet med min gamle E-klasse med Xenon-lys så er det som natt og dag.

Plassmessig har jeg et barnesete kl. 3 (15+ kg - forovervendt) bak førersetet, og verken far sjøl eller barnet klager - det er faktisk over forventningene.

Jeg jobber fremdeles med å optimalisere kjøringen i forhold til regenerering. Så langt ser jeg klart at kjøring i undersjøiske tuneller gjøres best med fartsholderen nedover. Oppover er det mest energiøkonomisk å vurdere fartsholderen mot å redusere farten, det SUGER strøm å kjøre i 90 oppover......Ellers klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om Radar Auto er en god funksjon, eller om manuell styring er like bra. Jeg lener meg mot at for bykjøring så er D- det beste, mens Dauto fungerer bra i køkjøring over en viss hastighet. Dog har jeg latt meg irritere over at Dauto har en tendens til å starte Regen også når du ønsker at bilen bare skal trille, her må jeg over på D+ dersom jeg vil oppnå å bruke bevegelsesenergien i bilen maksimalt for fremdrift.

Ellers driver jeg og tester sammen med BoS DAB+ alternativ for oss med den opprinnelige Range+ pakken (ettermontert). Jeg skal opprette en egen tråd for å rapportere hvordan det går. 

K S

Sitat fra: Christoffer Nøkleby på onsdag 22. april 2015, klokken 12:13
Hei igjen,

Ønsket om kombinasjonen DAB/Range Plus er særnorsk. Og selv små endringer fra planlagt produksjon er krevende for enhver bilprodusent. Derfor tok det tid å finne en løsning. Den eneste måten å få til denne kombinasjonen er å kutte den oppvarmede ruten (det er denne som i utgangspunktet gjorde DAB umulig pga at den svekker DAB-signalet). Denne endringen gjør at MB sparer litt på varmetrådene, men samtidig får en betydelig kostnad pga administrasjon og endring av produksjonsrutiner.

Resultatet for oss som norsk importør er at vi må betale det samme for Range Plus, selv når DAB-antennen krever at oppvarmede ruter må utgå. Og dermed er også kundeprisen uforandret. En omlegging av antennesystemet på bilen, med DAB-antenne plassert på taket, ville nok blitt så dyrt at jeg ikke tør tenke på det engang.

Jeg håper på forståelse for at dette måtte bli løsningen.

Vedr remote app: Vi jobber på spreng med dette, men jeg har ikke noe nytt å fortelle p.t.

@Softblue: Du måtte velge akkurat det bildet ja... :-)

Mvh Christoffer Nøkleby,
Mercedes-Benz Norge

Kjære deg Christoffer:

Dere selger vel biler for det Norske markedet?
Hvilket land i Europa selges det flest Elbiler?

Jeg sier ikke mer, bortsett fra at jeg kjører "plastic fantastic" som mange liker å kalle Kia Soul EV, som både har Varmepumpe og DAB, og selvfølgelig hurtiglader (klar for 100 kW).
Utrolig av MB!

e-Kvaase

Sitat fra: Christoffer Nøkleby på onsdag 22. april 2015, klokken 12:13
Hei igjen,

Ønsket om kombinasjonen DAB/Range Plus er særnorsk. Og selv små endringer fra planlagt produksjon er krevende for enhver bilprodusent. Derfor tok det tid å finne en løsning. Den eneste måten å få til denne kombinasjonen er å kutte den oppvarmede ruten (det er denne som i utgangspunktet gjorde DAB umulig pga at den svekker DAB-signalet). Denne endringen gjør at MB sparer litt på varmetrådene, men samtidig får en betydelig kostnad pga administrasjon og endring av produksjonsrutiner.

Resultatet for oss som norsk importør er at vi må betale det samme for Range Plus, selv når DAB-antennen krever at oppvarmede ruter må utgå. Og dermed er også kundeprisen uforandret. En omlegging av antennesystemet på bilen, med DAB-antenne plassert på taket, ville nok blitt så dyrt at jeg ikke tør tenke på det engang.

Jeg håper på forståelse for at dette måtte bli løsningen.

Vedr remote app: Vi jobber på spreng med dette, men jeg har ikke noe nytt å fortelle p.t.

@Softblue: Du måtte velge akkurat det bildet ja... :-)

Mvh Christoffer Nøkleby,
Mercedes-Benz Norge

Kjører selv e-Golf og denne har både DAB+ og varme i frontruta.
Varme i frontruta er en utrolig viktig funksjon for en elbil for å fjerne is fra frontruta på en effektiv måte som krever minst mulig energi. Dette virker veldig bra på e-Golfen.

Da hadde det vel vært bedre å beholdt varme i frontruta, og i stedet fått DAB+ fra en ekstern skjult mottaker som f.eks Tiny Audio C1, der kun en liten fjernkontroll er synlig i førermiljøet?

At man ofrer en sikkerhetsdetalj som sørger raskt for duggfri/isfrie ruter i Norge, mot muligheten for å høre på DAB radio er for meg uforståelig, når det finnes mange andre løsninger for DAB+.

jkirkebo

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 29. april 2015, klokken 14:42
At man ofrer en sikkerhetsdetalj som sørger raskt for duggfri/isfrie ruter i Norge, mot muligheten for å høre på DAB radio er for meg uforståelig, når det finnes mange andre løsninger for DAB+.

Tja, sikkerhetsdetalj? Jeg har null problem med å fikse isfrie ruter meget kjapt både på Leafen og Teslaen, uten varmetråder/varmefolie. Så personlig vil jeg mye heller ha ordentlig fabrikkmontert DAB+ fremfor oppvarmet rute. Har egentlig aldri savnet oppvarmet rute, men jeg savner hele tiden DAB i Leafen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. april 2015, klokken 16:44
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 29. april 2015, klokken 14:42
At man ofrer en sikkerhetsdetalj som sørger raskt for duggfri/isfrie ruter i Norge, mot muligheten for å høre på DAB radio er for meg uforståelig, når det finnes mange andre løsninger for DAB+.

Tja, sikkerhetsdetalj? Jeg har null problem med å fikse isfrie ruter meget kjapt både på Leafen og Teslaen, uten varmetråder/varmefolie. Så personlig vil jeg mye heller ha ordentlig fabrikkmontert DAB+ fremfor oppvarmet rute. Har egentlig aldri savnet oppvarmet rute, men jeg savner hele tiden DAB i Leafen.

Enig, i tillegg er varmetrådene synlige i mørke ved motlys, noe jeg synes er dumt, ihvertfall på Ford, men jeg antar at usynlige ledere fremdeles ikke er oppfunnet....

TM

Det er jo en grei forklaring fra BOS om hvorfor prisen på Range pakken blir den samme uten oppvarmet frontrute. Men på litt lenger sikt går jeg ut fra at Mercedes kan komme opp med en løsning hvor man får både DAB og varme i frontruten. Det har jo selv VW UP som standard, med et motto "das beste oder nicht" så er det vel ikke et urimelig ønske.

kvolle6

Sitat fra: K S på onsdag 29. april 2015, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. april 2015, klokken 16:44
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 29. april 2015, klokken 14:42
At man ofrer en sikkerhetsdetalj som sørger raskt for duggfri/isfrie ruter i Norge, mot muligheten for å høre på DAB radio er for meg uforståelig, når det finnes mange andre løsninger for DAB+.

Tja, sikkerhetsdetalj? Jeg har null problem med å fikse isfrie ruter meget kjapt både på Leafen og Teslaen, uten varmetråder/varmefolie. Så personlig vil jeg mye heller ha ordentlig fabrikkmontert DAB+ fremfor oppvarmet rute. Har egentlig aldri savnet oppvarmet rute, men jeg savner hele tiden DAB i Leafen.

Enig, i tillegg er varmetrådene synlige i mørke ved motlys, noe jeg synes er dumt, ihvertfall på Ford, men jeg antar at usynlige ledere fremdeles ikke er oppfunnet....

kvolle6

Ble litt krøll - men altså B ED har ikke varmetråder men varmefolie. Den er slik sett usynlig for oss som er inne i bilen. Relativt lett å skjønne at ruta er spesiell fra utsiden, men altså ikke sjenerende når man kjører bilen......

GauteM

Bestilte bil i januar og fikk da beskjed om at levering skulle være ca 21.april. Sist jeg hørte med BOS på Rud var beskjeden at bilen er ferdigprodusert, men står i Bremen.   :( Regner en uke fra den kommer til Drammen før den er klar for utlevering (klargjøring, skilter osv). Noen som har erfaring på hvor forsinket BOS er på levering?  ???

dundun

Jeg bestilte i november og skulle få i mai, beskjeden sist var at den er i rute og at det tar ca. en måned fra påbegynt produksjon til utlevering i Oslo.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Olar0701

Som GauteM  bestilte jeg min i januar. I følge BOS i Stavanger, skulle den forlate Bremen havn den 29.4, så den bør være i Drammen nå. Er mer eller mindre lovet levering kommende fredag - og det passer jo bra siden min nåværende bil ble solgt i dag ;-)


gal

Jeg bestilte i slutten av November - med indikert levering i slutten av mai 2015. Det er lenge og vente på bil, men passa oss bra allikevel. 
Bilen ble produsert 31.mars, den var i Bremerhaven ca 20.april, med båt til Drammen et par dager etter. Men bilen ble liggende i Drammen helt fram til 11.mai, da den kom til Trøndelag - for klargjøring og levering den 13.mai. 3 uker i Drammen er rimelig lenge, ja...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA