Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Effekt forbruk for å få 1l drivstoff?

Startet av Dag A., onsdag 22. april 2015, klokken 13:37

« forrige - neste »

Dag A.

Var på søndagstur i ny bil med hele familien hvor vi cruiser vha TACC i 80-90 km/t.

Helt uten forvarsel så bremset bilen kraftig opp (standard regen bremsing).
Det var ingen hindringer i veien som kunne forklare grunnen til oppbremsingen og det tok et lite sekund før jeg ble klar over varseltrekanten nederst i displayet som indikerte "Adaptive cruisecontrol disabled".
Det kom også opp en varseltrekant i toppen av 17" med samme melding.

TACC lyste fortsatt men det var ikke mulig å engage den på nytt.
Prøvde flere ganger på disengage/engage uten noen suksess.

Resultatet ble at jeg kjørte manuelt til en lomme hvor jeg kunne stoppe, slå av bilen og starte på nytt.

Problem solved !!   :D

Er det noen som har opplevd noe liknende, og eventuelt vet hva som er bakgrunnen for hendelsen?
Fant ingen info i onboard brukermanual.

Bilen er en P85D med v6.1.


Setter pris på om noen kan hjelpe meg da vi drar til Danmark om to dager og vil gjerne slippe det samme i 150 km/t.

Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Tor med Leifen

Har opplevd det samme to ganger. Første gang i kraftig snøvær med brøytekant på høyre side og tett trafikk i motgående kjørebane. Andre gang i fint vær, men på midlertidig smalere vei med ekstra "autovern" på høyre side (mot grøft) og tett trafikk i motgående kjørefelt. Etter noen minutter var det mulig å aktivere CC igjen.

Dag A.

Sitat fra: Tor med Leifen på søndag 29. mars 2015, klokken 20:43
Har opplevd det samme to ganger. Første gang i kraftig snøvær med brøytekant på høyre side og tett trafikk i motgående kjørebane. Andre gang i fint vær, men på midlertidig smalere vei med ekstra "autovern" på høyre side (mot grøft) og tett trafikk i motgående kjørefelt. Etter noen minutter var det mulig å aktivere CC igjen.

Alene på firefeltsvei så det var verken andre biler eller smalt.
Fin ettermiddagsol var det også, så snø var det heller ikke.

Eneste jeg kan tenke var at jeg kom ut av en tunnel mot lav ettermiddagssol, men litt usikker på hvordan det skulle påvirke....

Jeg kjørte manuelt ca 10 minutter uten at det var mulig å aktivere, måtte som sagt slå av bilen før meldingen forsvant og alt var back to normal.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

cairnz

Det har hendt en gang eller to. du må stoppe og åpne døra og løfte ræven av setet så bilen går i "car off". reset hjelper ikke.  (du kan velge power down, vente 120 sek) men raskere å løfta baken og åpne døra
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Dag A. på søndag 29. mars 2015, klokken 20:33
Setter pris på om noen kan hjelpe meg da vi drar til Danmark om to dager og vil gjerne slippe det samme i 150 km/t.

I 150km/t er ikke full regen nok til å senke farten nevneverdig fort, så det ville jeg ikke bekymret meg så mye for.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Man skal jo uansett kjøre bilen selv om cruis-control er innkoblet.

At den deaktiverer seg (av en eller annen grunn) sidestiller jeg med at man får lett sleng i en sving eller hjulspinn. Da deaktiver også tingene seg, men det er jo ikke noen "kjempegreie".

Men rart at den går helt til disabled og at man ikke bare kan aktivere den igjen uten å stoppe.

RuneW

Sitat fra: Dag A. på søndag 29. mars 2015, klokken 20:48
Alene på firefeltsvei så det var verken andre biler eller smalt.
Fin ettermiddagsol var det også, så snø var det heller ikke.

Eneste jeg kan tenke var at jeg kom ut av en tunnel mot lav ettermiddagssol, men litt usikker på hvordan det skulle påvirke....

Jeg kjørte manuelt ca 10 minutter uten at det var mulig å aktivere, måtte som sagt slå av bilen før meldingen forsvant og alt var back to normal.

Hvis du ikke ser noen opplagt grunn til at ACC skulle slutte å virke, tror jeg det beste er om du kontakter Tesla. Kanskje du til og med kan bidra med nytting info, slik at Tesla kan forbedre systemet for alt jeg vet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

mokle

Opplevde det samme to ganger på langtur med ny S85D i går. Men etter å ha kjørt manuelt i 20-30 sekunder, dvs bremset og gasset litt, så var det mulig å sette på TACC igjen. Jeg landa på at den kobla ut av safety-grunner, at den hadde vært på for lenge; "vennligst kjør et lite stykke selv nå".
Leaf Acenta 2014 - svart.
Har solgt begge bensinbilene.
TMS85D bestilt, levering april.

Dag A.

Sitat fra: RuneW på mandag 30. mars 2015, klokken 10:27
Sitat fra: Dag A. på søndag 29. mars 2015, klokken 20:48
Alene på firefeltsvei så det var verken andre biler eller smalt.
Fin ettermiddagsol var det også, så snø var det heller ikke.

Eneste jeg kan tenke var at jeg kom ut av en tunnel mot lav ettermiddagssol, men litt usikker på hvordan det skulle påvirke....

Jeg kjørte manuelt ca 10 minutter uten at det var mulig å aktivere, måtte som sagt slå av bilen før meldingen forsvant og alt var back to normal.

Hvis du ikke ser noen opplagt grunn til at ACC skulle slutte å virke, tror jeg det beste er om du kontakter Tesla. Kanskje du til og med kan bidra med nytting info, slik at Tesla kan forbedre systemet for alt jeg vet.

Har vært i kontakt med Tesla men der var det egentlig bare ett stort spørsmålstegn på hvorfor dette skjedde.
De skulle kontakte noen teknikere og komme tilbake i løpet av dagen (tror egentlig de mente denne dagen, men vi får se  :))
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

MadsKB

Jeg fikk den samme i tett snøvær, når det klarnet opp ville den leke igjen.

Sannsynligvis safety-grunner, når den ikke er helt sikker på at den er i stand til å holde følge med bilen foran kobler den ut. Snø/lav ettermiddagssol rett i "radaren" osv kan og bør koble ut AAC. :)

Dag A.

Sitat fra: MadsKB på mandag 30. mars 2015, klokken 16:51
Jeg fikk den samme i tett snøvær, når det klarnet opp ville den leke igjen.

Sannsynligvis safety-grunner, når den ikke er helt sikker på at den er i stand til å holde følge med bilen foran kobler den ut. Snø/lav ettermiddagssol rett i "radaren" osv kan og bør koble ut AAC. :)

Som jeg har kommentert over så var det ingen andre biler omkring (cruise var grå, ikke blå) så den fulgte ikke noen annen bil.
Hadde det vært tilfelle så ville jeg nok tillagt utkoblingen til en safety årsak, men ettersom jeg befant meg mere eller mindre alene på firefelts i jevn fart, og bilen skulle egentlig bare passe farten.

At bilen gjorde det er egentlig ikke noe problem så lenge jeg vet hvordan man får enablet systemet igjen.

Det som irriterer er nysgjerrigheten min som alltid skal vite årsak  :o.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Ko_deZ

Sjekk dekselet på radaren nederst på fronten av bilen. Dersom det er mye skitt eller den er skadet av steinsprut eller lignende, så kan det jo hende den rett og slett sliter med å låse seg på bilen foran.
Jeg er usikker på om ACC bruker kamera øverst på vinduet, men å sjekke at viskerene vasker rent foran kameraet kan også være en idé. Det er uansett kameraet som følger med på strekene og gir deg fil-skifte varsling i rattet, så det kan du også sjekke ved å svinge mot en av stripene uten å blinke (og med varslingen skrudd på under driver assists i settings menyen)

Jeg kjørte 30 mil på lørdag, og riktignok med et litt nervøst overblikk fra meg som aldri har testet slike innretninger før så utførte den jobben sin utmerket.

Hadde to problemer med den. Når bilen foran svingte til venstre i en rundkjøring så "forsvant" bilen foran, og da kunne den selvsagt kjøre 80 igjen :-D
Andre problemet var når bilen foran svingte av motorveien og bremset. Den så ikke forskjell på om det var en høyresving og at bilen foran skiftet fil, så den bremset litt når den ikke skulle.

Synes også den var litt vel hissig på å holde riktig avstand. Det ble litt gass-brems-gass-brems når sulliken foran meg øyensynlig holdt takta til trommeslageren på radio med begge pedalene. Skulle gjerne sett litt mer slingringsmonn der.

B_Tesla

Sitat fra: MadsKB på mandag 30. mars 2015, klokken 16:51
ettermiddagssol rett i "radaren" osv kan og bør koble ut AAC. :)

En radar benytter radiobølger. Den vil ikke få noen problemer med sol:)
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Davidsv

Sitat fra: Ko_deZ på mandag 30. mars 2015, klokken 17:17
Synes også den var litt vel hissig på å holde riktig avstand. Det ble litt gass-brems-gass-brems når sulliken foran meg øyensynlig holdt takta til trommeslageren på radio med begge pedalene. Skulle gjerne sett litt mer slingringsmonn der.
Det skal faktisk bli bedre med 6.2 som rulles ut i disse dager:)
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Ko_deZ


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA