Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladefart

Startet av mr.rs4, tirsdag 21. april 2015, klokken 21:49

« forrige - neste »

mr.rs4

Sitat fra: joda på søndag 05. april 2015, klokken 01:03
Videoen du linker til fikk jeg ikke sett pga den var satt til privat... men har sett den andre fra tidligere, og er enig med at det ser ut som den blinker rød en gang der.

Regner med du har prøvd den andre steder også (annen kurs og med forskjellige adapter (vanlig stikk, blå kontakt)), hvis du opplever det samme der (blinker rød selv om den ikke er tilkoblet bilen) så er nok sannsynligheten stor for at det kan være noe galt med selve UMC ja..
oppdatert YouTube.
Ja testet flere plasser i huset, og med shcuko og med 230v / 32a stikk.
Feil uansett.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Sitat fra: sigurdi på søndag 05. april 2015, klokken 01:04
Du skrev at du loddet 2.5mm skjøtekabelen.
Lodding av 230v er ikke anbefalt er det flertrådet kabel (mer en 7 kordelere) bruk endehylser.
Det kan ha vært dårlig kontakt og da blir det fort så varmt at lodetinnet smelter og lager fort en jordfeil, men jordfeil vern burde da gått på kursen.
Kan og være vann som har gitt deg jordfeil i UMC.
Legg den innpå bedegulvet en natt og prøv igjen, men skjekk skjøteledningen.
PS lade på 32A på en 16A kurs skal gjøre at sikringen går momentant, vist ikke kan det fort bli ganske varmt og faktisk brannfarlig.
Ja har skrudd opp temp på badegulvet og tørker en dag eller to til(til Tesla åpner butikken).

Ok, så det er ikke bra å lodde med tinn?
Om tinnet smeltet og gikk over til annen ledning, skulle Jordfeilvern gått,  men det gjorde den ikke.

Det med 32a,var bilen selv som satt den på 32a, jeg hadde brukt shcuko og 12a tidligere, sikker bilen som så ny kontakt og satt opp strøm styrken?
Men 16a automat / 50a hoved sikring gikk ikke av heller.
Kan  UMC lade kabelen tatt hele skaden? Pga lodding?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

sigurdi

Dersom du bruker blått adapter på UMC vil den bruke 32A siden den tror du plugger den inn i 32A enfas.
Bruker du Rødt adapter settes lade styrke til 16A, schuko adapter har egen setting, 10A?
Dersom du har satt på et enfas 32A stik på en 2.5mm2 skjøtekabel, loddet endene, skrudd den fast ville jeg sjekket den grundig.
Er svært lett å stramme for mye og få alt for dårlig kontakt, siden pluggen er laget for 6mm++.
Bedre løsning er å sette på en rød plugg og bruke L1 og N og jord husk endehylser siden gumikabel (skjøteledning) har mer en 7 kordelere.
Ladingen bør du sette godt under 16A, lade med skjøteledning er nød løsning og må passes på.
Pass på at jord er koblet.
Beste er å få en Elektrikker til å sette på rød plugg.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

B_Tesla

Forstår ikke helt dette med skjøteledningen din? Hvorfor benytter du en 32A som du kutter. Lager du deg en Schuko til blå industri? Er det feilmelding på UMC, så er det på selve kladden. Det har ikke noe å si hvilken overgang du bruker. Tesla ladekabel er designet for dummis. Den går til rett A for rett plugg. Dersom du ikke kødder for mye med kabler funker alt alltid (med mindre UMC konker)
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

sigurdi


Sitat fra: B_Tesla på søndag 05. april 2015, klokken 12:37
Forstår ikke helt dette med skjøteledningen din? Hvorfor benytter du en 32A som du kutter. Lager du deg en Schuko til blå industri? Er det feilmelding på UMC, så er det på selve kladden. Det har ikke noe å si hvilken overgang du bruker. Tesla ladekabel er designet for dummis. Den går til rett A for rett plugg. Dersom du ikke kødder for mye med kabler funker alt alltid (med mindre UMC konker)
Feilmeldinger på UMC betyr litt forskjellig, som du ser tidligere i tråden.
Eks et blink -jordfeil betyr nettopp dette, om denne er før eller i kladd vet den jo ikke noe om. ;-)
Folk som har hatt dette, så har det både vært jordfeil hos vedkommende, nabo eller i UMC. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

B_Tesla

Stemmer det. Men Tesla sjekker stort sett ikke adapterene. Enten er det nok i kladd, eller på fastsiden. Uansett skjønte jeg ikke helt dette med skjøteledningen. Var det jeg lurte på. Forsto ikke helt hva som ble gjort.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

mr.rs4

#36
Sitat fra: B_Tesla på søndag 05. april 2015, klokken 14:25
Stemmer det. Men Tesla sjekker stort sett ikke adapterene. Enten er det nok i kladd, eller på fastsiden. Uansett skjønte jeg ikke helt dette med skjøteledningen. Var det jeg lurte på. Forsto ikke helt hva som ble gjort.
Jeg har kjøpt en 2,5mm2 skjøte ledning, kappet ene enden med schuko og rett inn i boks med koblinger(loddet ledningene med bra lodde tinn og nok varme / kraftig lodde bolt = lodde tinnet var godt smeltet).
Andre enden hadde jeg schuko kobling(enden imot UMC og bilen) som jeg brukte et par dager hjemme, reiser på ferie og tar med UMC og lader på flyplassen. Der ser jeg feil at lading virker ikke(ifra android app).

Kommer hjem, fikk et 230v 32a støpsel, satte dette opp(klippet andre enden & loddet ledningene med bra lodde tinn og nok varme / kraftig lodde bolt = lodde tinnet var godt smeltet).

Etter et par timers bruk/lading, så stopper UMC opp, og gir denne feil meldingen.

Denne feil meldingen er om jeg har på schuko kobling eller blå kobling til UMC.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

MEN jeg skal kjøpe meg et 400v støpsel, og bruke kun  L1 og N og jord.

Jeg skal sette opp en garasje i løpet av sommeren(etter nye regler), og da kommer det bedre utstyr inn.
Kan ikke la en trafo og boks stå ute i regn og dritt vær...
Selv om jeg har mulighet til det, for jeg har satt opp vegger til 1,2m rundt deler av garasjen.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

B_Tesla

Nå skjønner jeg ikke stort. Du har hva slags sikring, sspenning, ledningsdimensjon og hvor mange faser i skapet? Høres for meg veldig ut som hobbyelektrikker dette. Løse ledninger koblet inn i bokser, det kan ikke sies å være helt etter boka.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

mr.rs4

Hobby elektriker med noen års skolegang
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

sigurdi

#40
I koblings bokser er wago supre, samt lovlige å bruke, fås for 3 og 5 kabler.
http://www.clasohlson.com/no/Wago-tilkoblingsklemme/Pr363051000
PS lodding på 230v 16A står nok i lærebøkene som NEI, dette skal ikke gjøres, hjelper ikke med stor loddebolt så lenge en bruker loddetinn.
Hard lodding kan brukes om jeg ikke husker helt feil, men smeltepunktet er over 450 grader. Vanlig loddetinn har smeltepunkt på 90-190 grader som er noe lavt, supert i lavspenning og kretskort osv.

Clahs har og rød kontakt.
http://www.clasohlson.com/no/3-fase%20kontakter/Pr321397000#
Men å koble opp gummi kabel (skjøteledning) i en koblingsboks, slik at det blir en permanent kobling er ganske langt unna normer og retningslinjer.
Bedre å sette opp et midlertidig rød vegg kontakt og ja de fleste er IP44, så kan brukes utendørs og koble UMC rett i denne. Må du bruke midlertidig skjøteledning, kjøp en med røde kontakter, da har du en du kan bruke på tur. Tror både Jula, Clahs og Biltema har denne typen.
For å være sikker siden nå UMC blir liggende på bakken i vær og vind får en tak i bokser for å ha koblingene til skjøteledningene i slik at de blir vanntette.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

mr.rs4

Ja, da skal jeg klippe og legge opp nye ende punkter, slik at al loddetin er vekke :-)

Det er disse kobling / klemme jeg har brukt
http://www.clasohlson.com/no/Wago-toppklemme-773/Pr363049000
Men de du sier her, var litt kjekkere :-)

Når jeg har ladet hjemme, så har jeg en vanntett boks som jeg har lagt kontakt pkt i, så det er helt tørt, men UMC har ligget under bilen eller lignende.

Så da blir min handle liste på tirsdag slik:
1stk 3fase kabel - 10m http://www.clasohlson.com/no/3-fase-kabel/Pr363671000
Wago 222 tilkoblingsklemme - http://www.clasohlson.com/no/Wago-tilkoblingsklemme/Pr363051000
1stk SmartStore-Classic-systembokser(som det er plass til skjøytestykke og UMC i samme boks) - http://www.clasohlson.com/no/SmartStore-Classic-systembokser/Pr341552002
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Takker for SUPER Tesla service med svar / hjelp / meninger til en som er ny i gamet! ;D
Jeg setter STOR pris på det!
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

sigurdi

Lykke til, håper du får grønt lys igjen, og de har rød vegg kontakt, det som er viktig her siden clahs bare har skru kontakter er å skru passelig til.
Etter boka skal de skrus til med moment, husker ikke om det var 2 eller 2.4Nm.
Er lett for å skru til litt ekstra for sikkerhets skult, med kobber kabler er ikke dette bra siden en skrur kabelen i stykker, så svært viktig å skru til passelig.
Skal sitte fast uten at kabelen får skade, både for løst og fast gir dårlig kontakt.
Rød 16A er tilpasset 2.5mm2 kabler, så de er lettere å få riktig uten moment nøkkel, mens blå 32A er tiltenkt 4-6mm2 kabler.
Skjekk om varmgang og spenningsfilm etter montering uansett om Elektrikker eller du gjør dette selv.
Har vært innom hvor elektrikkere har trekt til for mye også, kom til bake og rettet feilen uten diskusjon. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

mr.rs4

Da var jeg innom Tesla og har jeg fått "et låne" UMC, da Tesla ikke hadde flere inn  :o
De konkluderte med UMC var gåen

Kjøpte deler som @Sigurdi anbefalte. Ser ut som lading fungere nå. Kjører på 230V & 14amp.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA