Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladefart

Startet av mr.rs4, tirsdag 21. april 2015, klokken 21:49

« forrige - neste »

mr.rs4

Fikk tak på en 230v / 32a blå kontakt. Klippet 2,5 skjøte kabelen(som er brukt tidligere med Schuko kontakt), skrellet ledningene og loddet endene. Skrudde fast skjøte kabelen i kontakten og startet ladning. Alt ser helt fint ut.

Etter noen timers lading, så stopper det opp. Får feil melding.
Hva kan det være feil nå da?

Når jeg tar ifra UMC ifra bilen, og ifra skjøte kabel, og venter litt, stapper UMC til strøm kabelen igjen, så kommer det opp et grønt lys(da skal strøm & UMC være bra greier???).
Åpner lade port, og stapper i UMC kabel i Tesla, og får et lite grønt lys, som blir rødt og feil melding kommer opp.

Feil melding - bilde

Feil melding - video

Edit, glemte å legge til at skjermen i bilen sto på 32 amper lading, og kursen er bare på 16amper. Men sikringen i skapet har IKKE gått av. Så den må jo ha ladet med under 16amper???

Anyway, så har jeg tatt inn kabelen til tørk inne i huset. Så får se om det hjelper....
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Må legge til at det ikke var noe regn / fuktighet i lufta eller på bakken når jeg ladet.
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Da har jeg "tørket" UMC kabelen, og det hjalp ikke. Det kommer 230V ut av mitt støpsel.
Om jeg setter inn UMC i et annet stikk så lyser UMC rødt for det.

Må vel innom Tesla på tirsdag, og få sjekket opp i dette.
Annonse på Finn.no

satheesh.net

Lyser UMC'en din rødt etter du kobler den til kontakten i veggen? Eller kun etter kobling til bilen? (Ref. videoen din.)

mr.rs4

Nå når jeg testet den nå nettopp, så lyser den rødt med en gang.
Annonse på Finn.no

satheesh.net

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 04. april 2015, klokken 19:03
Nå når jeg testet den nå nettopp, så lyser den rødt med en gang.

Stor sannsynlighet at den er defekt da (dessverre). Du har kanskje også testet den en annen plass? Stikkontakten i stua, soverommet, naboen eller liknende?

Brede

Du har selvsagt forsøkt å resette UMC?

Det er vel som sagt stor sjans for at UMC er defekt og må byttes.  :-\

mr.rs4

Hvordan resete UMC?

Ja, har testet i andre stikk kontakter, lyser rødt :-(
Annonse på Finn.no

GOS

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 04. april 2015, klokken 20:43
Hvordan resete UMC?

Ja, har testet i andre stikk kontakter, lyser rødt :-(
Den rød knappen på undersiden av 'kladden'
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

mr.rs4

Hadde lyst å si;
Selvfølgelig viste jeg om den, men det gjorde jeg ikke. Men det fungerte ikke, ihvertfall ikke slik jeg gjorde det.
Satt i UMC laderen inne, trykket på reset knappen (opptil 25-30 sekunder), og lyser rødt for det. Trekker ut stikk og setter det inn igjen. Lyser rødt enda.

Må den stå i stikk i vegg og i bilen for å kunne resete UMC?
Annonse på Finn.no

satheesh.net

joda

Kan selvsagt være defekt, men har du sjekket UMC manualen og hva den røde blinkingen indikerer..?

Tell hvor mange ganger den blinker rødt og sjekk hva manualen sier årsaken kan være..

UMC manualen finner du forresten på MyTesla siden din ;)
TMS 85D

mr.rs4

Er usikker, men mener den blinker 1 gang, eller tar jeg feil?

Så jeg er vel på

1 flash Ground fault.
Electrical current is
leaking through a
potentially unsafe
path.

Og det hjelper ikke hvor mye jeg reseter UMC lade kabelen
Annonse på Finn.no

joda

Videoen du linker til fikk jeg ikke sett pga den var satt til privat... men har sett den andre fra tidligere, og er enig med at det ser ut som den blinker rød en gang der.

Regner med du har prøvd den andre steder også (annen kurs og med forskjellige adapter (vanlig stikk, blå kontakt)), hvis du opplever det samme der (blinker rød selv om den ikke er tilkoblet bilen) så er nok sannsynligheten stor for at det kan være noe galt med selve UMC ja..

TMS 85D

sigurdi

Du skrev at du loddet 2.5mm skjøtekabelen.
Lodding av 230v er ikke anbefalt er det flertrådet kabel (mer en 7 kordelere) bruk endehylser.
Det kan ha vært dårlig kontakt og da blir det fort så varmt at lodetinnet smelter og lager fort en jordfeil, men jordfeil vern burde da gått på kursen.
Kan og være vann som har gitt deg jordfeil i UMC.
Legg den innpå bedegulvet en natt og prøv igjen, men skjekk skjøteledningen.
PS lade på 32A på en 16A kurs skal gjøre at sikringen går momentant, vist ikke kan det fort bli ganske varmt og faktisk brannfarlig.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA