Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av LMOR, tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

ganton

Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:16
Jepp, jepp - da har jeg fått oppdatert til I001-15-11-504 (og byttet motorbolt). Det kjennes ut som om bilen "seiler" lettere spesielt i ECO PRO mode. Regenereringen virker også sterkere. Prekondisjonering og parkeringsvarmer bruker nå også varmepumpe. Fett!
Sikker på at parkeringsvarmer ikke brukte varmepumpe på tidligere SW? Den bruker jo pumpa på sommeren for å kjøle.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Sungrazer

Sitat fra: ganton på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:04
Sikker på at parkeringsvarmer ikke brukte varmepumpe på tidligere SW? Den bruker jo pumpa på sommeren for å kjøle.

Jeg har aldri hørt varmepumpen ved parkeringsvarme nå på vinteren før etter oppgraderingen, heller ikke ved prekondisjonering. Så jeg er 99% sikker. :)

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

ganton

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 13. januar 2016, klokken 10:28
Sitat fra: ganton på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:04
Sikker på at parkeringsvarmer ikke brukte varmepumpe på tidligere SW? Den bruker jo pumpa på sommeren for å kjøle.

Jeg har aldri hørt varmepumpen ved parkeringsvarme nå på vinteren før etter oppgraderingen, heller ikke ved prekondisjonering. Så jeg er 99% sikker. :)
4 varmegrader og parkeringsvarme (startet fra app) uten tilkoblet ladekontakt: varmepumpa går så det uler, også med min "gammel" SW så dette er nok ikke nytt.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Demented_Genius

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 13. januar 2016, klokken 10:28
Sitat fra: ganton på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:04
Sikker på at parkeringsvarmer ikke brukte varmepumpe på tidligere SW? Den bruker jo pumpa på sommeren for å kjøle.

Jeg har aldri hørt varmepumpen ved parkeringsvarme nå på vinteren før etter oppgraderingen, heller ikke ved prekondisjonering. Så jeg er 99% sikker. :)
Før jeg oppdaterte SW så brukte den pumpa til oppvarming, men det var mye mindre lyd i den. No høres den ut som et fly som tar av:P
BMW X5 2011
BMW I3 2016

Kanon


[/quote]
Jeg står snart for tur. Det eneste jeg er bekymret for er redusert max kapasitet. Oppdater gjerne når du har fått litt erfaring. Flere hevder at rekkevidden ikke går ned, heller opp. Jeg har noen teorier om hvorfor, men må teste selv først. Kan røpe at jeg gjetter på at avvikene mellom bil og app er borte (eller redusert) nå, og det samme med tap av maks kapasitet ved hurtiglading, samt raskere lading til 100% ved hurtiglading.
[/quote]

Hallo LMOR!
Kunne du ikke kommet med en update om updaten? Forbruk og kapasitet og ellers om du er fornøyd med softwaren. Det har jo tidligere vært meldt om kapasitetstap men mer effektivt forbruk og om feil osv. Er det noe poeng og oppdatere f.eks. Siden du nok er en av de som kjenner bilen best hadde det vært gøy og høre om ditt syn etter en tids bruk.

bromm

Det er ingen grunn til ikke å oppgradere ihvertfall. Rekkevidden blir merkbart bedre (selv om det er vanskelig å si noe eksakt i tall) - tydelig at de tar ut mer fra buffer-zone. Forvarmingen er veldig mye bedre (veldig rask på 32A). Inkludering av SoC i % og ladelukevarsling på inst. cluster er veldig hendig. Og ACC er modifisert til å hugge mindre rett etter utkobling, samt dra på enda mer regenerering etter ca. 3-4 sekunder (noe som i sum gir stort sett samme "bremselengde" ved utkobling). Et lite minus ved at den ikke hugger like fort som før, er at man kan feilberegne litt inn mot rundkjøringer i starten (fordi den bremser vha. regen senere enn før), men man venner seg fort til dette. ACC er også bedre på å "krype" inn mot forranliggende bil i bykjøring, istedet for å stoppe/koble seg ut som den hadde en tendens til før (men dette har vært der på et par sw-versjoner allerede - jeg fikk det allerede på august i fjor).

Kanon

Det er ingen grunn til ikke å oppgradere ihvertfall. Rekkevidden blir merkbart bedre (selv om det er vanskelig å si noe eksakt i tall) - tydelig at de tar ut mer fra buffer-zone.

Mener du at de tar ut mer av bufferen enn f.eks august softwaren? mener å ha lest at de har gått ned fra 19,8 kw til 18,8 igjen?

bromm

#217
Sitat fra: Kanon på tirsdag 23. februar 2016, klokken 14:53
Det er ingen grunn til ikke å oppgradere ihvertfall. Rekkevidden blir merkbart bedre (selv om det er vanskelig å si noe eksakt i tall) - tydelig at de tar ut mer fra buffer-zone.

Mener du at de tar ut mer av bufferen enn f.eks august softwaren? mener å ha lest at de har gått ned fra 19,8 kw til 18,8 igjen?
Det er veldig vanskelig å tallfeste dette, for Batt.Kapa.max-verdien er ikke noen direkte indikasjon på rekkevidde. Den er en kalibreringsverdi for SoC-sensoren, slik at både forbruk og estimert rekkevide blir kalkulert riktig. For å si det på en litt enklere måte: hvis gjennomsnitts-forbruket kommer ut for høyt i forhold til målt SoC og en kjent distanse, så må Batt.Kapa.max justeres ned tilsvarende, slik at forbruksberegningen (og rekkevideberegningen) blir riktig. Å måle kWh er en veldig komplisert prosess i en slik bil - rett og slett fordi man ikke vet eksakt hvor mye kWh det faktisk finnes i batteriet (selv om man måler hvor mange kWh man lader inn på batteriet, så er det alltid et avvik i hva som faktisk blir "anvendbar" energi i batteripakken, pga. varmetapet "etter" innmåling, endring i batteri-karakteristikk etc.). Samtidig er forbruket veldig vanskelig å måle - fordi det er ikke nok å bare måle forbruket til traction-motor, det er mye mer som spiller inn som klimaanlegg, vedlikeholdslading av 12V-systemet osv. Derfor kan man heller ikke stole helt på det som måles på uttakssiden. Det er derfor de har denne Batt.Kapa.max-verdien som et slags flytende referansepunkt. En lavere verdi på dette tallet vil faktisk medføre at bilen beregner et lavere forbruk (og lengre rekkevidde) - men det er altså ikke noen reell indikasjon på hvor store bufferne er.

Men de fleste med aller siste software har faktisk konkludert med at rekkevidden har økt (uten å blande inn verdien på Batt.Kapa.max), fordi vi alle ser at det gjenstår flere km (ca. 10 km mer) på restrekkevidden under samme forhold/kjørelengde. Så det er nok ganske sikkert at bufferne er redusert, ja.

LMOR

#218
Sitat fra: Kanon på tirsdag 23. februar 2016, klokken 13:10
Hallo LMOR!
Kunne du ikke kommet med en update om updaten? Forbruk og kapasitet og ellers om du er fornøyd med softwaren. Det har jo tidligere vært meldt om kapasitetstap men mer effektivt forbruk og om feil osv. Er det noe poeng og oppdatere f.eks. Siden du nok er en av de som kjenner bilen best hadde det vært gøy og høre om ditt syn etter en tids bruk.
Var innom for å sjekke, så siden du roper konkret etter meg  :)
Jeg var først positiv, men hadde en tur til Bergen+ sist helg (ca 28 mil totalt), og har aldri fått ut mindre rekkevidde. Gjennomsnitt * kjørt lengde stemte med 18,8 i max kapasitet, og jeg kjørte bilen fra 100% full til 2% igjen, så ingen kalibreringsfeil her.
Men har du noe valg? Du kan ikke kjøre på gammel software, og det er andre gode ting med den nye softwaren.
Kjører frem og tilbake på 1 dag førstkommende søndag. Får se da. Det kan være ekstra våt vegbane som var problemet, men mener jeg har kjørt under helt tilsvarende forhold tidligere, både ift mørke, temperatur og regn. Har kjørt denne strekningen mange ganger tidligere på alle årstider. Har bare opplevd å måtte lade ca 2kWh 1 gang tidligere, og har typisk 40km igjen under optimale forhold, men måtte nå lade 3,5kWh ekstra for å komme hjem. Har derfor ikke lengre noe tro på at jeg har fått lengre rekkevidde, men heller tapt 5%.
Jeg har et lite håp om at max kapasiteten justerer seg ift temperatur el.l, men tviler på det. Jeg er nok enn så lenge over på laget som tror at BMW er kyniske nok til å få flere til å bytte bil, for så å legge tilbake 19.9 et halvt år etter lansering av ny modell  ;)

MEN før du bestemmer deg for vente, så merk at det kun er forskjell hvis du har sakteladet natten før turen og trenger 100%, da du med den gamle versjonen tapte max kapasiteten på 19.9 så fort du hurtigladet. Men når jeg normalt kjører til og fra Bergen, starter jeg med max kapasitet og klarer meg uten hurtiglading. Og det er lite vits å hurtiglade over 17kWh i kapasitet ...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon


LMOR

#220
Det er dessverre ikke bedre i dag. Nå fikk jeg sjekket Max kapasiteten, og selv om jeg har vært oppe i 19,0 tidligere i uken, startet jeg i dag med 18,4. Men siden jeg starter tidligere, så er det kaldere. Så Max kapasitet er kanskje blitt mer temperaturavhengig. Så da er det nok forskjell mellom oss som har bilen ute, og de som har den i garasje.
Jeg får ut 95km i dag, som er 7% lavere enn det laveste jeg hadde på gammel software under samme forhold. Det var ca. -3,5 ute, og jeg har 20 grader inne.
Batteriet var +8 da jeg startet, og +14 nå. En positiv ting er at Max kapasitet ikke går ned ved hurtiglading, men faktisk opp til 18,5.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Betyr dette at du faktisk kjørte 95 km ? Eller var du bare ute et par mil og leste av rekkeviddeindikator ? Hos meg (og flere andre), så ble det merkbart at det var mer SoC igjen (og også større restrekkevidde), etter siste oppgradering. Jeg kjører som regel 70-80 km til daglig, og nå er det som regel like i underkant av 50% når bilen parkeres for kvelden. Før var det vanlig med bare 1,5 av de blå bolkene. Jeg har imidlertid ikke sjekket Batt.Kapa.Max, og ikke har det noe for seg heller...

02jan

Opplever nye SW(nov15)veldig mye mer presis i estimeringen , en okt14 SW.

Idag , -10 på morgen, viste 122km i appen. Ved avreise 4 timer etter endt starttid, 0 grader  ute, viste da 130 i bilen (uteparkert), i comfort. Kjørte 45 km t/r med 3 i bilen, viser nå 90 km rest kjørelengde.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

#223
Sitat fra: bromm på søndag 28. februar 2016, klokken 17:58
Betyr dette at du faktisk kjørte 95 km ? Eller var du bare ute et par mil og leste av rekkeviddeindikator ? Hos meg (og flere andre), så ble det merkbart at det var mer SoC igjen (og også større restrekkevidde), etter siste oppgradering. Jeg kjører som regel 70-80 km til daglig, og nå er det som regel like i underkant av 50% når bilen parkeres for kvelden. Før var det vanlig med bare 1,5 av de blå bolkene. Jeg har imidlertid ikke sjekket Batt.Kapa.Max, og ikke har det noe for seg heller...
Jeg kjørte 145km, inkl hurtig lading, og kom frem med 11%, 9km igjen. Alle gjennomsnittene jeg tok stemte med max kapasitet og brukt kapasitet i både kWh og %, så det er ikke feil med noen av tallene bilen oppgir.
Har dokumentet med bilder, men det er blitt for tungvint å legge ut bilder på forumet etter iOS9. Dette forumet lever i steinalderen... takler ikke biler med .jpeg.

Hadde ellers samme problemer forrige helg, se over, og kjører denne strekningen ofte. Så selv om vi legger alle tallene til side, så er den praktiske konsekvense at jeg må lade mer nå enn tidligere ved samme forhold.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Her en tysker som har målt tilført energimengde til batteri med ny og gammel software.
Konklusjon er samme energimengde tilgjengelig( 18,7/18,6) tross avlest i bilen er (19,3 og 18,7)
Slik sett skal bilen gå like langt, hvis ikke det er gjort andre optimaliseringer. Han her mener det ikke er det.

http://www.goingelectric.de/forum/bmw-i3-infotainment/softwareupdate-t5878-190.html#p319630

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA