Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av LMOR, tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

haggen

Vel hjemme igjen med kjørte 58 km og 66% igjen på batteriet. Påstår at jeg kan kjøre 106 km til i pro+, og det burde jeg om man regner på forbruket.

LMOR

Sitat fra: haggen på tirsdag 02. juni 2015, klokken 10:48
Da har jeg også fått inn mars-2015 software i bilen min. Jeg merket nedgang både i kalkulert rekkevidde og i faktisk rekkevidde sist jeg fikk software for å fikse AC, og fikk medhold hos BMW i at ny software var påkrevd. Har ikke helt gått seg til enda, men umiddelbart steg max kap med ca 1,5 kwh til 19.8 kwh. Startet med 13,5 mil i Comfort i dag tidlig, 15 mil i eco pro og 16 i pro+. Har ikke sett over 12 mil før i år bortsett fra i pro+. Kjørte 28 km til jobb, bilen og app sier da at jeg har 86%- 17 kwh batteri igjen, men forbruket ble rapportert til 1,2 (ny rekord i år) kwh/mil. Dette går i mitt hode ikke helt opp, men regner med at LMOR ( eller noen andre ) har en forklaring på dette? :)
Det er som jeg skrev om også, noe som ikke helt går opp. Så langt er teorien at dette som slo ut på rekkevidde tidligere, nå skjules. Tror kanskje det er samme "måleproblem" som gjøre at maks rekkevidde etter lading ikke alltid er riktig ved start av lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Fulladet bil igår, 122km rekkevidde estimert. Kjørte 20km, 10km, 3 timers pause og 10km hjem igjen. 20km kjørt og nå viser restrekkevidden 125km.

Jeg må visst komme meg til forhandler å bytte software. Jeg kjører nå under 12 i snitt, allikevel estimeres dag etter dag samme "korte" rekkevidde som korrigeres under tur. Vel, kanskje ikke så mye å ergre seg over ?
Motsatt ville vært langt verre.

ganton

Klaget bla på ladefeil, 90% av tilfellene ha var i forbindelse med utsatt ladestart så antydet at muligens ny SW løser problemet. Klaget på elendig rekkeviddeestimering og regnsensor logikk.
Byttet en elektrisk ladekomponent (hele batterikassa måtte ut) men får ikke oppgradert SW.

Har jeg forstått det riktig at dette med begrenset 32A lading er en issue som er "løst" i ny SW? Og kan noen bekrefte det med før/etter målinger?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

#94
Ja, det ble løst i en software som kom etter sommeren 2014. Men du må bytte komponenten for å kunne legge inn nyere software. Så alle som har nyere software skal ha fått byttet denne.

Men 32A er ikke alltid 32A. Flere får ikke så mye mer enn før fixen fordi laderen ikke leverer mer. Men jeg fikk bra fart i min test med 6,7kWh/t inn på batteriet, som skulle tilsvare et trekk på 32A. Men det var fra en ladestasjon og ikke en vegglader.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23469.msg396670.html#msg396670
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#95
Sitat fra: LMOR på torsdag 10. september 2015, klokken 18:15
Ja, det ble løst i en software som kom etter sommeren 2014. Men du må bytte komponenten for å kunne legge inn nyere software. Så alle som har nyere software skal ha fått byttet denne.

Men 32A er ikke alltid 32A. Flere får ikke så mye mer enn før fixen fordi laderen ikke leverer mer. Men jeg fikk bra fart i min test med 6,7kWh/t inn på batteriet, som skulle tilsvare et trekk på 32A. Men det var fra en ladestasjon og ikke en vegglader.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23469.msg396670.html#msg396670
Altså, man må ikke bytte KLE for å få tilbake maksimum AC-lading - jeg fikk oppdatert min SW 1. aug 2015 (uten KLE-bytte), og nå har jeg de samme 31 Amperene (7,13kW) på max (målt med clamp-amperemeter), som det jeg hadde før begrensingen bli innført på min SW i September 2014. Begrensningen ble hevet på forsommeren 2015 (mai-juni).

6,7 kW er det samme som 29,1A hvis spenningen er 230V (6700/230).


LMOR

#96
Mulig, men det stemmer ikke med det verkstedet sa. Jeg fikk beskjed om jeg hadde byttet 9mnd etter at det skjedde, da jeg ba dem fixe ladeproblemet.
De sa at alle biler ble fixet uten at eier ble informert og når bilen var inne pga noe annet.

The initial design did not have enough coolant flow to allow maximum current charging under some temperature conditions.

Hvis dette stemmer, så høres det lite sannsynlig ut at en bil som ble produsert noen uker før min ikke trenger å bytte?
Du kan selvfølgelig få maks effekt, slik vi gjorde før SW strupet denne, men det høres ikke bra ut å fortsette med gammel del.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

#97
Volvo har vel reklamert for at de tar seg betalt for å oppdatere FW. Med andre ord tar de seg betalt for å fikse feil de har laget i FW. Makan - det skal ikke skje meg og BMW'n - det er en del av 5 års reklamasjon!

http://www.aalesundbil.no/verksted/volvo-service-20/volvo-service-20
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ganton

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 12. september 2015, klokken 08:25
Volvo har vel reklamert for at de tar seg betalt for å oppdatere FW. Med andre ord tar de seg betalt for å fikse feil de har laget i FW. Makan - det skal ikke skje meg og BMW'n - det er en del av 5 års reklamasjon!

http://www.aalesundbil.no/verksted/volvo-service-20/volvo-service-20

Du mente Volvo tar seg ikke betalt for ny SW? Web siden reklamerer med gratis programvareoppdatering.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

MortenH

De tar betalt for produktet "Volvo Service 2.0", hvor SW oppdatering er "gratis", dvs en del av det som er inkludert i pakken du har kjøpt. Dette betyr at de tar betalt for SW-oppdatering.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

ganton

Sitat fra: MortenH på mandag 14. september 2015, klokken 08:58
De tar betalt for produktet "Volvo Service 2.0", hvor SW oppdatering er "gratis", dvs en del av det som er inkludert i pakken du har kjøpt. Dette betyr at de tar betalt for SW-oppdatering.
Ikke for å kverulere her, men forstår det slik at service 2.0 gjøres uten ekstra omkostninger når man utfører en service hos Volvo (som man selvølgelig betaler for, på samme måte som man betaler for service på BMWi'enn).

En SW oppgradering til siste versjon burde også vært selvfølge å få når man skal inn til service på BMWi'en. Mulig det er det, er vel ingen som har vært inne ennå?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Thomas81

Har nå fått nyeste software og lengst mulige kjørelengde på 1 ladning er ifølge bilen 212 km. Den siste oppdateringen er virkelig en höjdare.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

moonbuggy

Det vil du neppe oppnå.
Jeg har, med gammel SW, faktisk oppnådd 203 km på en lading over 3 dager, på kjøring tilbake til utgangspunkt, mange høydemeter, men nullsum tilslutt. Og det var uten å "pine", d.v.s. fulgte vanlig trafikk.

Bilen selv indikerte 136 km rekkevidde ved starten.

GelpMan

Bilen har vært inne for div. Ny software lagt inn: I001-15-07-502

Palleraa

Fik monteret ny KLE enhed for to dage siden. Fik også opdateret software til I001-15-11-501
i3 ejer fra Købehavn siden september 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA