Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av LMOR, tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

Olemann


Fikk ny mykvare i går, og synes jeg har fått tilbake den gamle gode regenereringen, så nå er bilen igjen mulig å kjøre normalt 90% uten bruk av brems.

Har enda ikke fått testet rekkevidde og estimering, men spent på om den også er blitt mer presis og med lengre estimater.

Olemann


Estimert rekkevidde er økt med ny SW, anslagsvis 15% høyere nå enn den var før oppgraderingen.

Så spørs det da om dette er rene estimater og ingen reell økning, jeg tror det da jeg ikke har noen informasjon som tyder på høyre energi-uttak, bedre virkningsgrad eller annet som reelt påvirker rekkevidde.
Men; tiden vil vise dette.

LMOR

Jeg har god erfaring med den nye SW, og det var også planen å teste og dokumentere i 120mils tråden.
Estimeringen er mye bedre, og den tok bare feil 1 gang, mens tidligere 2014 versjoner oftere ga merkelige tall, og den ga seg ikke selv om det var åpenbart at rekkevidden kom til å bli lengre. Men den trenger av og til litt tid på å tenke/beregne, spesielt mens den lader.
Jeg er overbevist om at når det står 19.9 eller 20.0 i maks kapasitet, så er det det jeg får hvis ikke noe annet endres underveis.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Jeg kan underskrive på det. Nå går de fleste turene mine med snitt litt under 12 kwt/100km. Allikevel estimerer bilen mellom 120-130 km rekkevidde. Det resulterer at under kjøring så står rest-rekkevidde stille i lange perioder mens kjørte kilometer teller opp. Min SW versjon er I001-14-11-502.

Allikevel, neste gang så estimeres omtrent samme kjørelengde.

Vind

Min erfaring er at rekkeviddemåleren nå er mere realistisk, forrige versjon var litt for negativ.  Effektiv rekkevidde er det samme, men nå kan man absolutt ikke kalla rekkeviddemåleren for GOM på i3.

Kjørte foresten en venns Mercedes-B i går og vi fikk konstatert at rekkeviddemåleren der er helt vill, og reell rekkevidde ikke er mye mer enn en i3 (og antagelig under noen forhold kortere) - men det hører kanskje til en egen tråd.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Noen har også fått økt reell rekkevidde pga en sw feil som gradvis reduserte tilgjengelig maks. Nå gjenopprettes max uten at du trenger å gjøre noe spesielt. En av de 2 bilene jeg har kjøpt hadde det problemet, og flere andre her på forumet.

Ellers fint å ha deg tilbake Vind, så kan jeg ta ferie en stund.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Etter fullading med 12A i kveld fikk jeg 2 mil mer estimert enn jeg noen gang har hatt de siste måneder.  Rett nok er det +10 grader ute nå, men med ny SW i går så kobler jeg dette sammen.


LMOR

Fruen klarte tur-retur Haugesund - Stavanger i dag på 1 full lading. 6 dype tunneler og 2 fergeturer + 2 stopp inkludert.
Det er som du sier varmere, men vi klarte ikke det i fjor på samme tid. Det viktigste er uansett at en kan stole på det bilen sier.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:54
Fruen klarte tur-retur Haugesund - Stavanger i dag på 1 full lading. 6 dype tunneler og 2 fergeturer + 2 stopp inkludert.
Det er som du sier varmere, men vi klarte ikke det i fjor på samme tid. Det viktigste er uansett at en kan stole på det bilen sier.
Det høres utroligt ut. Alene i bilen ?

LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på onsdag 06. mai 2015, klokken 22:05
Sitat fra: LMOR på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:54
Fruen klarte tur-retur Haugesund - Stavanger i dag på 1 full lading. 6 dype tunneler og 2 fergeturer + 2 stopp inkludert.
Det er som du sier varmere, men vi klarte ikke det i fjor på samme tid. Det viktigste er uansett at en kan stole på det bilen sier.
Det høres utroligt ut. Alene i bilen ?
Ja, håper det. Jeg er i Oslo.. Forbruket taler heldigvis for det  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:54
Fruen klarte tur-retur Haugesund - Stavanger i dag på 1 full lading. 6 dype tunneler og 2 fergeturer + 2 stopp inkludert.
Det er som du sier varmere, men vi klarte ikke det i fjor på samme tid. Det viktigste er uansett at en kan stole på det bilen sier.
Hva betyr det ?
Ny software som faktisk gir bedre rekkevidde (ikke bare estimat), eller at dere (fruen) er blitt mer bevisste kjørere ?

Anterialis

LMOR: Hvor mange km på den turen, Haugesund - Stavanger?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

#72
Denne turen er på omtrent nøyaktig det gjennomsnittsforbruket på den lange turen ga per lading, 150km.
Det som er spesielt er flere stopp og flere tunneler.
Her spiller definitivt været inn. På veien ned gikk det 53%, men da var det under 10 grader, og ingen sol. Men bilen var forvarmet.
Tilbake hadde bilen stått ute, og temperaturen hadde steget til 16, og det var delvis sol. Da begynner det å nærme seg optimale forhold.
Og på langturen var vi 2 + 60kg i gjennomsnitt.
Så langt hører nok dette til i en annen tråd.

Men nå ha vi erfaring med at vi kan stole mer på rekkevidden. Det er som jeg skrev det viktigst med ny software.
Min erfaring fra tidligere er at maks kapasitet reduseres på en slik tur. En av de jeg la ut her var til Bergen, der jeg hadde 18,3 når jeg kom tilbake.
Jeg hadde på den lange turen forventet det samme. Tror jeg skrev om det i starten. Men nå henter den seg inn igjen under kjøring, så det du mister ved hurtiglading, får du tilbake enten ved å lade lenge nok, eller under regenerering, eller nattens lading. Det TROR jeg er en endring i ny software.
Det siste er at flere inkludert meg selv registrerer en forbedring i regenereringen, som vil bidra til noe lengre rekkevidde, avhengig av turen og kjøremønster.

Noe som gjelder flere, og siden jeg ikke målte maks kapasitet i fjor på denne tiden, kan gjelde meg også, så kan en med en eldre software versjon bli "stuck" under 18 i kapasitet. Disse vi kunne komme opp mot 20 med ny software.

Mens jeg spiste frokost slo det meg at det selvfølgelig har skjedd en vesentlig forbedring hos meg over tid. I fjor sjekket jeg forbruk opp mot 18,8, og var opptatt av at det måtte være noe forbruk som ikke var med i gjennomsnittet, fordi jeg ikke fikk 18,8 ut av bilen. (Det var før jeg hadde forstått dette med maks kapasitet). Nå regner jeg alltid ut fra 19,8, og får gjennomsnittet til å gå opp. Det er en vesentlig forbedring, som ikke usannsynlig er opp mot 10%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#73
Tur idag(tur-retur utgangspunkt):

Temperatur 8 grader, litt regn, litt sol, 9 sekundmeter vind.
Uten forvarming, biltemp ved start 9 grader, HV batteri 10 grader.
HV kapasitet (max) ved start 18,9 kwt
87% batteri lading ved start.
Eco pro 18 varme satt i bil.

Kjøring by, delvis kø, med 2 stopp underveis, 15 minutter og 5 minutter.
Rekkeviddevisning ved start 104 km, rekkeviddevisning etter tur 87 km (kjørt 34km)
SW versjon I001-14-11-502

Nolle

Fikk ny software i dag! Regen er omtrent ved den normale, i forhold til det som har vært før. Rekkeviddeestimatet er mye bedre, selv uten navi. Hadde 86km igjen ved 50% batteri - og det er ny rekord. Har lyst å kjøre den helt tom for å sjekke hvor langt over 0km jeg kan kjøre, men det er vel umulig å taue bilen hjem? Bor i en bygd med 50-60sone i en ring rundt hele, så jeg er til enhver tid maks 7 km hjemmefra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA