Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av LMOR, tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

LMOR

Blir spennende å høre, flere av oss inkludert deg selv har vel vært inne på tanken. Men du har uansett lavt forbruk ift mange andre. Garasje, lav gjennomsnittshastighet, mer bevisst osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Riktig det LMOR, men jeg har hatt turer til Kristiansand i delvis regnvær med snittfart på 69.8 km/t med snittforbruk på 11.5 kwt/100km. Da har farten vært ganske høy i perioder, selv om det er lite motorvei mellom Stavanger og Kristiansand.

Beckern

Sitat fra: Kanon på torsdag 03. november 2016, klokken 10:38

Men! Nå har det vært regn og kjølig og rekkevidden har sunket mer enn ved tilsvarende vær i fjor.
Sliter faktisk med mer enn 11 mil reel rekkevidde, selv ved tørr veibane. Bruker ca 1% pr km de første 40-50 km, for så og synke noe. Har lagt merke til at varmeapparatet bråker mye mer enn før, maks hastighet på viften inne, og det høres ut som en boeing 747 utvendig. Hørtes ikke slik ut ifjor. Klima har jeg alltid hatt på auto.  Mistenker selfølgelig at det er klimaanlegget som raserer rekkevidden.
Noen andre som har samme erfaring etter softwareoppgradering?

Ikke noen SW oppgradering siden 11.2015 som ble lagt inn i Januar men merker samme problem med rekkevidde som deg på tross av iherdig forvarming.
Nå var det riktig ille forrige uke men i dag kom jeg til jobben med under 15 i forbruk og det er litt nærmere normalen.

Sungrazer

Skulle egentlig få sjekket ruten på førersiden i dag, men bilen ble også flashet til I001-16-11-502. Noen som vet hvilke oppdateringer den gjør, og hva den eventuelt fikser?
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

moonbuggy

Jøss for en forskjell!
2 uker etter SW oppgradering får jeg fremdeles opp 176 km rekkevidde ved fullading (før 120). Batteriet viser nå 19,4 kwt mot før under 18. Kjøring etter SW bytte ligger på lave 11 og noe i snitt, så 176 km er ikke helt urealistisk.

JorgenM

Har ikke funnet noen detaljer om oppdateringen, men ser ut som alle i3-eiere i USA har fått brev fra BMW den siste uken om gratis oppdatering, der det kun nevnes at ny software har bedre kalkulasjon av rekkevidde.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

haggen

Skal inn torsdag for oppgradering. Mangler 2 siste. Nest siste var vist noe med klima. Siste var beregning av rekkevidde. Virket som dette lå som en teknisk sak så hadde blitt gjort ved første anledning. Siden jeg klagde på høyt forbruk så tok dem dette først for å se om det hjelper. Har hatt veldig høyt forbruk i høst og vinter, ser ut som det er klima som trekker mer enn før. Mulig varmepumpe feil?

Schelvan

Hei,

På forhånd unnskyld for det som trolig er dumme spørsmål, men jeg er da N00b på dette med elbil generellt og i3 spesiellt.

Har i dag blitt eier av en brukt i3 (Mars 2014) og lurer litt på dette med SW versjon.
Blir ikke helt klok på dette med versjonsnummer, da nummerene som blir omtalt her ikke helt stemmer overens med det jeg finner av informasjon i bilen.

Legger med bilde av hva jeg klarte å oppdrive av SW versjoner. Slik jeg ser det, er dette koblet til telefon og media. Har dette noe med selve bilens SW versjon å gjøre eller dette frittstående systemer? Hvis dette ikke har noe med hverandre å gjøre, hvor sjekker jeg hvilken versjon jeg har? Hvis disse versjonsummerene er relevante, har jeg noe å tjene på å oppgradere eller er det relativt oppdatert?

Har sett noen filmer på youtube der noen oppgraderer en form for software selv, er dette noe som kan gjøres på i3 også? eller er dette kun software til media/telefon? Noen som har gjort dette eller er det "skummelt"?

Håper eventuell n00b-hets også kommer med noe opplysende informasjon slik at jeg kan lære noe mens jeg blir trakasert :)


LMOR

Gratulerer med "ny" bil! Ingen bør hetses her inne  :)
Det er dessverre ikke bare 1 SW oppdatering som løser alt på en i3 (eller noen BMW så langt).

Den SW versjonen som diskuteres i denne tråden er litt omstendelig å sjekke. Du må ha med en minnepenn ut i bilen, gå til profilen din i menyen, og lagre denne på minnepennen.
Da kan du med en teksteditor på PC/MAC sjekke versjonen, står nesten øverst i filen.

Så har du SW for media, som du viser bilde av. Den kan du oppdatere selv via USB, og kan lastes ned her:
http://www.bmw.com/com/en/owners/connected_drive_services/mobile_devices/bluetooth_software_update.html

I tillegg til kart, så er det en rekke SW deler som bare verksted kan oppdatere, og som ikke oppdateres selv om SW versjonen øverst her oppdateres. De delene oppdateres kun hvis de finner feil. Dette inkluderer NBT-hovedversjonen, som hos deg starter på 3. Den får noen oppdatert gratis, mens andre ikke. Kan skyldes manglende kompetanse på verksted. En annen ting er språk. På de første bilene er det ikke mulighet for norsk språk. Det er også en spesialoppdatering som noen må betale for.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Schelvan

Takk LMOR!

NBT?

Klarer meg fint uten Norsk. Etter å ha sett menyene på svensk heller jeg mot å være villig til å betale for å slippe nordisk språk i menyene :)

LMOR

Sitat fra: Schelvan på fredag 30. desember 2016, klokken 11:24
Takk LMOR!

NBT?

Klarer meg fint uten Norsk. Etter å ha sett menyene på svensk heller jeg mot å være villig til å betale for å slippe nordisk språk i menyene :)
NBT = Next Big Thing (fancy navn)
Det er iDrive "OS". Altså det som styrer skjerm, kart, knapper osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Schelvan

Ok, så jeg er på versjon 3.XX og versjon 5.XX er tilgjengelig?

Merker jeg blir svett bare av tanken på å kjøre på en gammel versjon.  :-[

Er det noe triks for å grine seg til oppgradering? Hvor mye koster det evt hvis man vil betale for det?

LMOR

Tror ikke det er samme nummeret. NBT er vel versjon 4. Du kan ikke oppgradere til iDrive 5, som støtter Touch Skjerm og Apple CarPlay.
Tror også NBT 3.xx er siste versjon. Jeg hadde 2.xx på min gamle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Ta det med ro. Dette er SW for bil og ikke PC. Basisen er den samme, kun små justeringer fra versjon til versjon.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Holand

Jeg får feilmelding når jeg prøver å oppdatere software via usb.
Gjør som LMOR sier i beskrivelse fra i morgen, legger inn VIN nr og blir videresendt til software som jeg laster ned på fat-formatert usb minne

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA