Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av LMOR, tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

LMOR

Her sett den jeg også, men det er noe merkelig med de målingene. Tilgjengelig kapasitet i gammel versjon er nesten lik den med ny. Jeg har aldri sett et slikt avvik i bilen, altså at max er 0,5kWh høyere enn tilgjengelig, mens bilen likevel viser 100%.
Så tallene hans stemmer ift tilgjengelig kapasitet. Men den er 1,1kWh lavere enn jeg normalt hadde f.eks. før en tur til Bergen. Så da har ikke denne målingen så mye verdi ift mitt "problem".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

crusader78

Jeg hadde bilen inne til service og det ble oppdatert software samtidig. Etter dette ble gjort så får jeg ikke frem fartsgrense og deteksjon av dette igjen. Tidligere lå denne fast på skjemen men nå finner jeg den ikke noen steder. Er dette fjernet i nyere softwareversjoner eller er det bare jeg som ikke finner ut hvordan jeg aktiverer denne igjen?

TorS

Sitat fra: crusader78 på mandag 21. mars 2016, klokken 14:24
Jeg hadde bilen inne til service og det ble oppdatert software samtidig. Etter dette ble gjort så får jeg ikke frem fartsgrense og deteksjon av dette igjen. Tidligere lå denne fast på skjemen men nå finner jeg den ikke noen steder. Er dette fjernet i nyere softwareversjoner eller er det bare jeg som ikke finner ut hvordan jeg aktiverer denne igjen?
Det samme skjedde meg også ved siste oppdatering. Det tok litt tid før jeg fant det. Jeg husker ikke menyvalgene nå, men i bruksanvisningen på telefonen min står det:

Meny > Innstillinger > Infodisplay > Fartsgrenseinfo

Oversettelsen her kan vel være noe ymse.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

LMOR

Nå er min maks på vei opp. Det er fremdeles relativt kaldt +8, og maks er 19,2.
Da er det kanskje slik jeg håpet på at ny sw tilpasser maks også ift utetemperatur. Kanskje derfor noen av dere med bilen i garasje har hatt mindre "problemer" enn meg med ny software i vinter.

Moonbuggy: har du fått ny sw? Spørs om du må krype til korset for å få tilbake maxen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Min lå på 18.6 ved Max i vinter. Sjekket for noen dager siden , 18.8. Fortsatt minusgrader her om morgenen.
Har fortsatt ikke fått til den raske hurtigladinger jeg hadde forige vinter , da jeg fikk 10 kwT på 12 minus og uten problemer 5 kwT på 6 minutter ( ved 20-30% rest) , selv nede i 3 minus. Venter til det blir +15 , for å ta nye målinger på Ladingen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Jeg har ikke merket noe forskjell i ladehastighet. For å klare det du beskriver med du ha forvarmet bilen og/eller kjørt den hardt før lading. Jeg har klart ca 10kwt på ca 12min i minus 3 etter oppgradering.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Ja, riktig forvarming (og oppvarmet garasje) + 10 mil motorveikjøring i venstrefeltet , så fikk jeg på 10 kwT på 11,5 minutter i -3.   Med 10 mil landeveikjøring , så ligger det nå på ca 16-18 minutter - men da har jeg også høyere batteri% påga lavere snitthastighet.
Er nok noe forskjell på ladere der ute også.
Etter å ha kjørt nå 40'km har jeg hatt behov for hurtiglading ca 30 minutter i måneden, så marginal problemstilling om det er litt variasjon på ladetiden.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

moonbuggy

Nei, jeg har fremdeles SW fra november 2014. Snittet mitt er fremdeles svært lavt. Kjøring i vinter med snitt under 12 sier sitt. Kanskje det er en sammenheng ?

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 12. april 2016, klokken 21:54
Nei, jeg har fremdeles SW fra november 2014. Snittet mitt er fremdeles svært lavt. Kjøring i vinter med snitt under 12 sier sitt. Kanskje det er en sammenheng ?
Ja, som vi har vært inne på før, så er det nok en del bugs i den versjonen ift å beregne riktig. Og hvis du oppgraderer så resetter de max kapasiteten. Og når du kommer til første service så oppgraderer de vel uansett pga motorfestene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#234
moonbuggy og LMOR - jeg har forsøkt å forklare fenomenet til moonbuggy tidligere, men jeg kan forsøke igjen:

Batt.Kapa.max er altså bilens "nåværende MAXIMALE tankvolum", som er regnet ut av en mengde ulike faktorer som f.eks SoC sensor, forbruk ift. kjørelengde, tilført kWh under lading osv osv. Det er umulig å beregne eksakt tankvolum (nøyaktig antall kWh) som batteripakken har, bare ved hjelp av SoC-sensoren alene (pga. en masse variabler som f.eks endring i batterikarakteristikk, varmetap under lading etc. etc.). Det er derfor denne verdien finnes der som et beregnet og kalibrert nivå for hva bilen selv forventer av kapasitet når den er fulladet....

Men så er det kjøremønsteret til moonbuggy da - som bare vandrer mellom 30-80% eller hva det er han har som mål, i sin daglige bruk av i3'en. Det betyr at bilen aldri (sjelden) ser verken max eller min på batteristatus, og derfor blir den helt tullerusk ift. å beregne riktig Batt.Kapa.max - som igjen medfører et like tullerusk anslag på forbruk. Verdien er jo på 17-tallet (!) på moonbuggys bil, så derfor blir jo forbruket nede på 12 beregnet deretter... Dette er jo helt logisk ! Med en tank på bare 17/19-deler av det som er vanlig så vil jo også forbruket bli beregnet til å være 17/19-deler mindre enn det som er vanlig...

LMOR

Som nevnt flere ganger, har jeg hatt en teori om at logikken rundt maks kapasitet er endret med ny software. Ikke at de bare har kuttet 1kWh. Teorien er at de kun utnytter maks under optimale forhold.
Fra rundt 18,8 i vinter er jeg nå oppe i 19,4. Maks med gammel software var 20.0. Litt morsomt at soc er mer enn maks.
var comp_soc = '19.368999481201172';
var comp_socMax = '19.359999';
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

BMW slipper ny sw i mai og november såvidt jeg har forstått så da er vel straks en ny versjon ute nå?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

tito

I001-16-03-505 er kommet. Noen som vet hva den inneholder av endringer?

JorgenM

Bedre rekkevidde ifølge denne brukeren:
http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?p=33829

Om det er reelt og kan bekreftes sies det ikke noe om...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

tito

Kjørte Trondheim (Rotvoll) til Stjørdal 31km.
Utetemperatur ca 8-9 grader.
Batteritemp. 11 grader
Batterikap. 18.6 kWh (Vet ikke hva den var på med forrige versjon)
Restbatteri 90%
Antatt kjørelengde i Echo Pro+ 125km (hadde kjørt 9km tidligere på dagen)
Distanse 31km
Forbruk 10.6 kWh/100km
Hastighet 52.5 km/h (gammelveien til Hommelvik, E6 siste bit)
Antatt kjørelengde ved reisens slutt 115 km
Restbatteri ca 67-68%.(basert på øyemål...)

Ingen nevneverdig stor forskjell på de tallene for min del fra før og etter oppgradering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA