Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av LMOR, tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

moonbuggy

Greit svar :)
Det var jo faktisk meg som postet innlegget over om profilavlesning, også. 8)

LMOR

Jeg har tydeligvis også fått byttet noe ifb med en SW oppgradering for å få maks ut av 32A. Jeg ba ikke spesielt om det, så det er sikkert noe de gjør når en er inne for noe annet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SE

Jeg har aldri fått bilen til å  lade med mer enn ca 16A med AC.... Forsøkt alle de hurtigladere som også har AC uten success. . Må antageligvis klage igjen. Ingen som kan rapportere  mer enn 16A lading på en KIWI eller ABB lader så jeg har en referanse å vise til?

TrondW

Sitat fra: SE på onsdag 08. april 2015, klokken 21:41
Jeg har aldri fått bilen til å  lade med mer enn ca 16A med AC.... Forsøkt alle de hurtigladere som også har AC uten success. . Må antageligvis klage igjen. Ingen som kan rapportere  mer enn 16A lading på en KIWI eller ABB lader så jeg har en referanse å vise til?

Jeg må krype til korset og oppgradere FW nå til mandag etter at batteriet har startet med å tappe seg selv over natten...Skal ta en test på hvor mange prosent lading jeg får på to timer hjemme på 32 amp før og etter SW oppdateringen. Kanskje et poeng å gjøre verkstedet oppmerksom på at ladehastigheten er noe jeg er over middels opptatt av...

Får forøvrig vesentlig kjappere lading i dag på 32 kontra 16 amp, men ikke dobbelt så raskt...uten at jeg har forsket veldig nøye på dette..
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

TorS

Sitat fra: TrondW på torsdag 09. april 2015, klokken 13:24
Får forøvrig vesentlig kjappere lading i dag på 32 kontra 16 amp, men ikke dobbelt så raskt...uten at jeg har forsket veldig nøye på dette..
Det er ikke noen enkel øvelse å beregne effekten man får uten en måler. Jeg har prøvd å regne på dette ved å bruke opplysningene i appen ved lading, men det er forholdsvis stort avvik mellom det måleren min viser og det jeg beregner.

Følgende side har fin oversikt over hva man kan forvente av effekt: http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

LMOR

Og forfatteren av denne er fremdeles med  ;D
og klar til å ta imot nye målinger hvis noen har nye spennende målinger.
Men det er viktig å notere % oppladet før du starter målingen og etter.
Etter 80% begynner alle å gå mot samme hastighet, og etter 95% er det ingen forskjell. Bortsett fra DC som går litt raskere opp til i hvert fall 99%
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Sitat fra: TrondW på torsdag 09. april 2015, klokken 13:24
Sitat fra: SE på onsdag 08. april 2015, klokken 21:41
Jeg har aldri fått bilen til å  lade med mer enn ca 16A med AC.... Forsøkt alle de hurtigladere som også har AC uten success. . Må antageligvis klage igjen. Ingen som kan rapportere  mer enn 16A lading på en KIWI eller ABB lader så jeg har en referanse å vise til?

Jeg må krype til korset og oppgradere FW nå til mandag etter at batteriet har startet med å tappe seg selv over natten...Skal ta en test på hvor mange prosent lading jeg får på to timer hjemme på 32 amp før og etter SW oppdateringen. Kanskje et poeng å gjøre verkstedet oppmerksom på at ladehastigheten er noe jeg er over middels opptatt av...

Får forøvrig vesentlig kjappere lading i dag på 32 kontra 16 amp, men ikke dobbelt så raskt...uten at jeg har forsket veldig nøye på dette..

Ladet på 32 amp hjemme i dag. Startet på 25% og ladet til 85% på 2 timer. Tenker jeg etter så erdet det jeg har fått tidligere også. Blir spennende å se hvordan ladehastigheten blir etter SW oppdatering til uka.

Noen her på forumet som har kompetanse til å regne ut hvor mange ampere jeg har ladet på effektivt?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Ferry

25% -> 85% er 60% av 18,8 kWh på to timer. Det blir snitteffekt på 5,64 kW. Det skulle bli ca. 24 A

LMOR

Du har ladet ca 11,3 kWh. Ladetabellen sier 5,3 per time opp til 80-90...
Så det er ingen som så langt har rapportert at de har ladet raskere enn deg...
Ingenting tyder på at noe er feil, hvis ikke det skulle vise seg at alle som har målt så langt har feil  ;)
Hadde jeg bare hatt en 32A stasjon så kunne jeg testet, for jeg skal ha både HW og SW som gir max.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Fant en i Tyskland som sier at han ladet fra 10 til 100% på 3,5 timer med nyeste versjon. Det er i så fall raskere. Men temperatur på batteriene spiller også inn, så maks får du ikke uten at batteriene er passe varme, bilen ikke bruker energi til noe annet, samt at nettet har kapasitet til å levere full effekt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Jeg testet min 32A innstallasjon før jeg fikk bilen.
På mitt TN anlegg hadde jeg 230 V i sikringsboksen. Når jeg "lastet" med 32A så falt spenningen til 224V på stikk-kontakten.
Sikringsboks: 7,36 kw - stikkonktakt: 7,16kw
Denne kjeden fortsetter inn i bilen. Det er litt tap regulatorboks og kabel til bil. I tillegg har man en del tap i laderegulator, kabler i bil og batteriet selv (indre motstand)

Jeg vil tro at disse faktorene utgjør minst 8-10% i tillegg.

Så 7,16kw blir da 6,59 kw tilført batteriet(i beste fall). M.a.o. hos meg ville jeg regne med å bruke minimum 1 time og 42 minutter på å lade fra 25% til 85%, tilføre batteriet 11,28 kwt.


LMOR

Noe som tilsvarer 2,2 timer fra 0-80, mens BMW selv har oppgitt 2,8 timer fra 0-80.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Vel, BMW har vel satt en begrensning i SW for å hindre laderhavari. (AC laderen).
Innlegget mitt var egentlig for å illustrere hvor mange biter som stjeler effekt fra sikringsskapet og frem til batterieffekt. For meg har det liten betydning om max lading på AC tar noen minutter lenger enn maksimalt mulig.

Jeg stresser sjelden anlegget med 32A, stiller den som oftest inn på 20A. 20A regner jeg som bortimot optimalt. Snilt mot batteriet, nok strøm til preconditioning og ikke altfor mye tap i kabler osv.

LMOR

Det var ikke meningen å kritisere deg moonbuggy, vi er helt enige her  ;)

Poenget er som du også sier, at det vi har målt ikke er usannsynlig eller tyder på noen feil, fordi det er likt eller bedre enn det BMW har solgt inn til oss.

(så venter vi i spenning på om noen andre også melder om 3,5-4 timer fra 0-100%, eller om det er en overdrivelse)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#29
Da har jeg fått testet 32A, etter først å ha fått 5 feilmeldinger, og startet på nytt hver gang... Startet på 49%, og fikk 7+ kWh fra starten. Merk at bildet ble tatt etter 6:28 fordi den ikke startet å lade før etter 20+ sekund. Bilen tar altså imot 32A!
Etter hvert gikk det ned til 6,8, allerede etter ca 60%, og så videre ned. Jeg ladet i 22min, og fikk tilsvarende 44% i timen! (det er nok appen/bilen som har litt småfeil, for 44% er i meste laget)
Positivt, men ikke nok data til å endre tabellen.
En annen positiv ting jeg la merke til er at bilen raskere revurderer rekkevidden, så jeg kjøre hjem igjen med 141 i rekkevidde mens jeg hadde 115 bort. Kan selvfølgelig kjøre lengre enn 141 også i dag hvis jeg ikke stopper for mye.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA