Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av LMOR, tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

02jan

Ja, DCC  , bremser også ned farten i sving ved behov (Derfor det heter dynamisk CC ?). Tviler på at det styres fra GPS/navi, men heller av fart og svinggrad.
Veldig mye bedre en "vanlig" CC , som prøver å holde farten konstant , uansett hvor krapp sving bilen går inn i.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Pit

Jeg opplever det som at farten går litt ned ja, som følge av rattutslag og krenging, kanskje, men etter min mening, klart i seineste laget. Er svingen for krapp i forhold til instillt fart, så går det gale. Prøv å kjøre med innstilt fart 60 km/t inn i en rundkjøring.
Uavhengig av ACC elle CC, så er ikke det noe å anbefale.
Her ville en link mot navi være ideelt, med redusert fart før svingen / rundkjøringen som resultat. Det burde være mulig å få til.

LMOR

Jeg har 1 rundkjøring jeg fint kan kjøre gjennom med 60km på ACC, men andre ikke. Så jeg innbiller meg i hvert fall at den bruker navi enkelte steder.
Muligens er det fordi denne er oversiktlig på lang avstand, slik at kamera brukes.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Min erfaring er at ACC er på sitt verste i krappe svinger. Særlig høyresvinger i bunnen av et søkk.
Med ACC kommer den ofte for fort inn og veeeeeldig langsomt ut.
Jeg og sungrazer har et par sånne svinger og BMWn stuper inn som en løve, bråbremser midt i da den antagelig oppfatter veien som en hindring når den går oppover (både med stigning og med dosering)på vei ut av søkket  og lunker ut som en skinnfell.
Min opplevelese er at den reagerer på rattutslag og er optimistisk inn og ganske pesemistisk ut.
Skulle dette være basert på kart vil det være en elendig implementasjon, som en reaksjon i ettertid basert på terreng og rattutslag er det vel omtrent så bra man kan forvente med kamere og uten å skulle tilpasse seg den enkelte, noe jeg tviler sterkt på at den gjør.
I de fleste rundkjøringer og krappe svinger har jeg vent meg til å slå den av før den gjør noe dramatisk.

02jan

Ville ikke kjørt med DCC igjennom rundkjøring, hva om du skulle til høyre, og suser inn i rundkjøringa i lovlige 60km/t. Tviler på at DCC hadde bremset med farten nok til at dette var forsvarlig.

Og ja , bremsingen av fart ut av sving , særlig hvis noe dosert, er noe mer defensivt en det jeg normalt ville ha kjørt. Feks på 4 felt vei jeg kjører til daglig, 70 km/t-sone (miljøsone, opprinnelig dimensjonert for for 80km/t på 70 tallet). Velger  DCC ca 60 kmt ut av sving på tørr asfalt&sommerdekk , her ligger jeg langt selv på vinter. Svingen er etter en avkjøring og fartskamera, så her blir bilen min venn med både audier og Mb E Klasser.

Har svingete vei på 2 km ,som ikke står på kart/navi, her bremser også DCC farten, men det fungerer fint for litt over fartsgrense her så er det rett i grøfta/steinur.

Andre biler med CC jeg har prøvd har jeg opplevd at CC ikke holder igjen på farten i lange nedoverbakker, og i andre tilfeller gir på gass i sving.

Noe  tilvenning med å holde fartspedal inne ,for å avbryte i3 DCC funksjon mest mulig sømløst har det vært, kunne godt tenkt meg en seileknapp som alternativ.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Sitat fra: 02jan på torsdag 19. november 2015, klokken 20:55
Ville ikke kjørt med DCC igjennom rundkjøring, hva om du skulle til høyre, og suser inn i rundkjøringa i lovlige 60km/t. Tviler på at DCC hadde bremset med farten nok til at dette var forsvarlig.
Med gjennom mener vi vel "gjennom", altså rett frem, og ikke til høyre. Skal du svinge til høyre, bør du jo bremse litt...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

BingoBonzo

Hentet bilen i dag  ;D

Produsert 26.10, SW versjon I001-15-07-502
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Sungrazer

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ingeniøren

Sitat fra: Sungrazer på søndag 22. november 2015, klokken 20:21
http://bmwi3.blogspot.no/2015/11/i3-software-update-15-11-502-fixes.html

Interessant det som står om Software fikser:
"Last year when BMW introduced an i3 software update, for some reason there were some dealers that charged their customers for the service. Once BMW realized what was happening, they reached out to their dealer network to inform them that these i3 updates are indeed free, and they were instructed to refund the money to anyone who was charged for it. If you were one of the people who unfortunately paid for an i3 software and wasn't reimbursed, please contact your dealer and they will refund what you paid."

Regner med at dette gjelder i Norge og ? Etter det jeg vet har folk betalt flere tusen for å få det gjort
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Jeg betalte 2000,- for et par uker siden ja. Men dette gjelder vel bare USA?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Giljarhus

Gratis oppgradering for meg i sommer.
Jæger Sentrum sitt BMW verksted i Åsane

moonbuggy

Fixes:

"Broken motor mount potential"

There have been a few cases since the i3 has launched, where the left side motor mount has failed.  Basically, this failure is caused by an excessive shock to the driveline, such as a sudden loss of traction or underbody impact, during hard acceleration. For instance, if you get the rear axle airborne (going over the bump while accelerating) while still keeping your foot on the acceleration pedal, the electric motor, without any load, will quickly reach very high speeds - up to 11,000 rpm. When tires hit the ground while the motor is freewheeling at such a speed, the impact force from the drivetrain may compromise motor mount bolt (it's the left side mount in a BEV and possibly both sides in REX). It's obviously bad if this happens, but if you continue driving then extensive damage to high voltage components (EME, KLE) can occur. The 15-11-502 update will reduce the electric motor speed when the rear axle freewheeling situation is detected.



Dette gjelder sikkert universalt, og har et potensiale som alene burde gi innkalling for SW upgrade ASAP.

LMOR

Dette med motorfestet er ikke noe min forhandler kjenner til, så kanskje det ikke er fixet i en norsk release enda?
Får også beskjed at software oppgradering koster penger når den ikke inneholder kritisk fix.
Vi trenger en avklaring fra BMW.
En i3 bør oppgraderes en gang i året, så da koster det 25000.- ekstra i bilens levetid...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

scopas

Bilen min er kommet til forhandler, den blir ikke levert ut fordi det kommer en kar i fra BMW 4 des og skal oppgradere softwaren i bilen og da kan jeg hente den etter det. Tror det var mange biler han skulle ta.
2017 Model X 75D AP2,0 bestilt 8/8-17
2017 BMW i3 bestilt
2016 BMW I3 solgt

ifarta

Noen som vet hva denne oppdateringen inneholder?
Venter på BMW i3 i hvit med loft interiør.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA