Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av LMOR, tirsdag 21. april 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

JorgenM

Da er min oppgradert med nyeste software. Oppgraderingen tok over 2 timer. Det var mange deler å oppgradere sa de, og mye nytt. Betalte nøyaktig 2000,-

Merkbart bedre rekkevidde (1kWt ekstra)
%-visning av batteri (nærmeste halvprosent)
Norske menyer.

Min har ikke vært oppgradert siden den var ny sept-14
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Anterialis

Interessant! Jeg har irritert meg fryktelig over at bilen (brå)bremser nærmest umiddelbart etter ACC slår seg av. Dette syns jeg er en sikkerhetsrisiko (dog liten...). Jeg har lyst til å "klage" på dette å se om jeg får ny software :) kjekt å vite prosent også...

Til dere andre som har fått gratis oppdatering, hva er deres "klage"? Eller får dere den gratis uten noe videre om og men?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Ferry

Full regenerering når ACC kobler ut er en kjemperisiko! PLONG sier det, og øyeblikket etter henger jeg i selen og leter febrilsk etter fartspedalen. Når jeg så finner den tråkker jeg så hardt at bilen skyter i vei, kona hyler og rompe-Audien bak har nesten torpedert meg. Å få denne oppgraderingen gratis ser jeg på som en selvfølge. At ACC kobler ut er ikke akkurat noen sjelden hendelse heller. Det er godt gjort å holde samtlige kvadratmillimeter rute duggfri, bortsett fra den lille trekanten foran kameraet.  ??? :o

Anterialis

Sitat fra: Ferry på tirsdag 17. november 2015, klokken 21:32
Full regenerering når ACC kobler ut er en kjemperisiko! PLONG sier det, og øyeblikket etter henger jeg i selen og leter febrilsk etter fartspedalen. Når jeg så finner den tråkker jeg så hardt at bilen skyter i vei, kona hyler og rompe-Audien bak har nesten torpedert meg. Å få denne oppgraderingen gratis ser jeg på som en selvfølge. At ACC kobler ut er ikke akkurat noen sjelden hendelse heller. Det er godt gjort å holde samtlige kvadratmillimeter rute duggfri, bortsett fra den lille trekanten foran kameraet.  ??? :o

Jeg er egentlig enig med deg. Oppgraderer til "moderat" risiko. Spesielt dersom andre enn meg - som ikke kjenner bilen - erfarer dette. Jeg skal henvende meg til Sulland :)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Beckern

Hos meg ble software oppgradert (gratis) pga klage på ACC som ikke virket eller slo seg ut. Jeg er fortsatt på de der etter to omganger på verksted, sist med bytte av kamera. Noen som har noen tips der. Virker som det er dugg som er problemet. Bilen står ute om natten og det er sjelden jeg har fungerende ACC før det har gått 30min.

iofs helt enig at den brå utkoblingen er en sikkerhetsrisiko.

scopas

Det hadde jo vært kjekt at dere som har oppgradert software kan legge ut versjon nr på softwaren ;)
2017 Model X 75D AP2,0 bestilt 8/8-17
2017 BMW i3 bestilt
2016 BMW I3 solgt

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på tirsdag 17. november 2015, klokken 21:32

Du må være en farlig sjåfør.... ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Jeg er en farlig sjåfør pga. denne terrorversjonen av en regenerering. Ellers er jeg langt over gjennomsnittet god ;)

Klykken

Alltid ha foten klar på fartspedalen så slipper du kanskje slike overraskelser. Moro beskrivelse av hendelsesforløpet da, det skal du ha! ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2015, klokken 08:49
Alltid ha foten klar på fartspedalen så slipper du kanskje slike overraskelser. Moro beskrivelse av hendelsesforløpet da, det skal du ha! ;D

Dette er jeg uenig i. Poenget med VO-ACC-systemet er jo at vi skal slippe forholde oss til gasspedalen når systemet er i bruk. Systemet både akselererer og reduserer farten automatisk. Dersom jeg hele tiden skal "være klar" på gasspedalen må jeg jo også bevege pedalen inn og ut uavhengig av om ACC-systemet akselererer eller bremser. Holder jeg gasspedalen konstant inne i "nøytralt" område, forhindrer jeg jo systemet fra å bremse.

Men slik systemet er i dag gjør jeg nettopp dette, spesielt i situasjoner hvor jeg forventer at systemet skal feile (lav sol mellom trær etc.). Dette mener jeg kun er en nødløsning til en bedre software kommer. Det er overhode ikke - i min mening - en permanent løsning. Dette er verken brukervennlig eller avslappende. Min mening :)

Forøvrig fikk jeg ny SW versjon for et par-tre måneder siden, og jeg har sendt en forespørsel til Sulland om det har kommet en ny SW etter dette som retter på aktuelt problem.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Ferry

Enig med Anterialis, og jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen. Det er slitsomt å holde foten statisk rett ved fartspedalen. Da er det egentlig bedre å pedalere selv. Det er langt mer behagelig å sette foten flatt på gulvet.

bromm

Sitat fra: Anterialis på onsdag 18. november 2015, klokken 11:26
Dersom jeg hele tiden skal "være klar" på gasspedalen må jeg jo også bevege pedalen inn og ut uavhengig av om ACC-systemet akselererer eller bremser. Holder jeg gasspedalen konstant inne i "nøytralt" område, forhindrer jeg jo systemet fra å bremse.

Men slik systemet er i dag gjør jeg nettopp dette, spesielt i situasjoner hvor jeg forventer at systemet skal feile (lav sol mellom trær etc.). Dette mener jeg kun er en nødløsning til en bedre software kommer.
Jeg tror at det er nettopp de som bruker ACC på denne måten, som sliter med å få den kalibrert slik at det fungerer tilfredsstillende på sin egen bil. Vo-ACC systemet er avhengig av en forholdsvis lang innkjøringsperiode - dvs. hvis det kobler ut i feil situasjoner så er det avhengig av å få feedback fra sjåføren om at det har tatt en "feil avgjørelse", slik at det kalibrerer terskelverdiene for når det skal koble seg ut. Dette kan bare skje hvis sjåføren trykker "RES"-knappen (eller på annen måte re-aktiverer hele ACC-systemet), så raskt som mulig etter at det kobler ut. Hvis man "holder pedalen inne", som forklart ovenfor, så vil ikke slik tilbakemelding bli oppfattet (siden manuell pedalkjøring er en "forventet konsekvens" hvis systemet selv mener at det ikke kan brukes).

Klykken mente nok ikke at man skal sitte å justere pedalen, men heller ha høyrefoten hvilende i nærheten (i tilfelle det blir brå regenerering/brems). MEN, det er nok enda mere viktig å ha venstre tommeltott på RES-knappen, og trykke denne med en gang systemet kobler ut (på feil grunnlag) - for da sier man i praksis fra om at systemet har tatt en feil avgjørelse. Dette gjelder dog ikke i situasjoner der kameraet blir ned-dugget eller totalt blendet ut av motlys - for da må kamerasensoren ta en hvilepause på noen sekunder/minutter, eller man må vente på at dugget forsvinner.

På min egen bil så jeg også veldig mange "feil-utkoblinger" i starten (de første 3-5.000 km), men nå så er det så sjelden at jeg selv kan se på forhånd når det kommer til å skje (sterkt motlys). I starten koblet det hyppig ut hos meg også, bl.a. under bro-overganger eller andre steder (tunnell-åpninger), der lysets intensitet endrer seg dramatisk. Men dette har systemet klart å lære seg (gjennom tilbakemeldinger/kalibrering), så dette er ikke et problem på min i3 i det hele tatt lengre. Jeg har også lært meg at det bør kjøres "defrost-knapp" med engang man oppdager dugg på rutene, hvis ikke er det nesten ensbetydende med at også kameraet dugges til over tid.

Software-versjoner vil ikke ha så mye betydning på dette (systemet må uansett kalibreres over tid på hver enkelt bil). Det er bare standard-innstillinger som evt. kan "treffe bedre" ved en oppdatering - men det er altså en grunn til at slike systemer må kalibreres på hver eneste bil (mange årsaker til dette: kamerasensorene er forskjellige, landskap, farger, lysforhold er forskjellig på ulike steder osv osv.)

Pit

Sitat fra: bromm på onsdag 18. november 2015, klokken 14:52
Sitat fra: Anterialis på onsdag 18. november 2015, klokken 11:26
Dersom jeg hele tiden skal "være klar" på gasspedalen må jeg jo også bevege pedalen inn og ut uavhengig av om ACC-systemet akselererer eller bremser. Holder jeg gasspedalen konstant inne i "nøytralt" område, forhindrer jeg jo systemet fra å bremse.

Men slik systemet er i dag gjør jeg nettopp dette, spesielt i situasjoner hvor jeg forventer at systemet skal feile (lav sol mellom trær etc.). Dette mener jeg kun er en nødløsning til en bedre software kommer.
Jeg tror at det er nettopp de som bruker ACC på denne måten, som sliter med å få den kalibrert slik at det fungerer tilfredsstillende på sin egen bil. Vo-ACC systemet er avhengig av en forholdsvis lang innkjøringsperiode - dvs. hvis det kobler ut i feil situasjoner så er det avhengig av å få feedback fra sjåføren om at det har tatt en "feil avgjørelse", slik at det kalibrerer terskelverdiene for når det skal koble seg ut. Dette kan bare skje hvis sjåføren trykker "RES"-knappen (eller på annen måte re-aktiverer hele ACC-systemet), så raskt som mulig etter at det kobler ut. Hvis man "holder pedalen inne", som forklart ovenfor, så vil ikke slik tilbakemelding bli oppfattet (siden manuell pedalkjøring er en "forventet konsekvens" hvis systemet selv mener at det ikke kan brukes).

Klykken mente nok ikke at man skal sitte å justere pedalen, men heller ha høyrefoten hvilende i nærheten (i tilfelle det blir brå regenerering/brems). MEN, det er nok enda mere viktig å ha venstre tommeltott på RES-knappen, og trykke denne med en gang systemet kobler ut (på feil grunnlag) - for da sier man i praksis fra om at systemet har tatt en feil avgjørelse. Dette gjelder dog ikke i situasjoner der kameraet blir ned-dugget eller totalt blendet ut av motlys - for da må kamerasensoren ta en hvilepause på noen sekunder/minutter, eller man må vente på at dugget forsvinner.

På min egen bil så jeg også veldig mange "feil-utkoblinger" i starten (de første 3-5.000 km), men nå så er det så sjelden at jeg selv kan se på forhånd når det kommer til å skje (sterkt motlys). I starten koblet det hyppig ut hos meg også, bl.a. under bro-overganger eller andre steder (tunnell-åpninger), der lysets intensitet endrer seg dramatisk. Men dette har systemet klart å lære seg (gjennom tilbakemeldinger/kalibrering), så dette er ikke et problem på min i3 i det hele tatt lengre. Jeg har også lært meg at det bør kjøres "defrost-knapp" med engang man oppdager dugg på rutene, hvis ikke er det nesten ensbetydende med at også kameraet dugges til over tid.

Software-versjoner vil ikke ha så mye betydning på dette (systemet må uansett kalibreres over tid på hver enkelt bil). Det er bare standard-innstillinger som evt. kan "treffe bedre" ved en oppdatering - men det er altså en grunn til at slike systemer må kalibreres på hver eneste bil (mange årsaker til dette: kamerasensorene er forskjellige, landskap, farger, lysforhold er forskjellig på ulike steder osv osv.)
Interessant teori, men har du egentlig noen dokumenterte holdepunkter for at systemet kan læres opp på denne måten? Bortsett fra dine egne erfaringer som like gjerne kan skyldes at du selv er opplært til å takle ACC slik den fremstår idag, i kombinasjon med små tuninger i ny sw.

Er du klar over hvor mye datakraft som kreves og hvor kompleks en slik opplæringsfunkjon faktisk er?

Jeg husker fra tidlige innlegg på dette forum at i3 sin ACC også brukte navigatoren til f.eks å redusere farten i krappe svinger osv. En smart funksjon som burde være enkel å få inn. Men det er ikke min erfaring at dette er implementert. Kanskje noen her kan avkrefte/bekrefte (dokumentere) dette?

Og hva med skiltgjennkjenning? Heller ikke den er noe særlig overbevisende. Mulig skiltet "slutt på fartsone" er særnorsk, ikke vet jeg, men det skiltet blir ihvertfall ikke gjenkjent. Nok et eksempel på enkel funksjonalitet som heller ikke er 100% på plass.

Den krappe regenereringen etter utkobling av ACC kan selvsagt enkelt programmeres vekk. Og jeg tror også det er gjort i nyere sw. Ihvertfall opplever ikke jeg den som like kraftig og skremmende som før.
Forøvrig synes jeg det under spesielle kjøreforhold (motlys, dugg, flerfelts vei, osv) er mer behagelig og bare switche til vanlig CC. Fungerer jo greit det også, med enkel styring av fra rattet. :)

Misforstå meg ikke, jeg digger bilen minst like mye som i starten, og har nå passert 36000 km. Men det er absolutt rom for forbedringer. Og dette med å "seile" x antal sekunder etter at ACC'en kobler ut, burde være kurant å få inn.

LMOR

Jeg har ingen tro på at systemet lærer noe som helst. Det er ikke min erfaring. Tror heller bromm har vært heldig.
At systemet kalibrerer sensoren derimot er nok tilfelle, men det bør være løpende. Ingen sensor til den prisen er god i både motlys og mørke.

Det er sesongvariasjoner, fordi de aller fleste utkoblingene mine er i motlys.

Ellers har jeg ACC på 5 serien som ikke reduserer farten i svingene, så min erfaring er at i3 gjør det. Jeg kjører med ACC i svinger og rundkjøringer som jeg ikke kan med den andre bilen.
Route Ahead funksjonen jeg har kjøpt og betalt, men ikke fått, som leser kartene er ikke implementert i nærheten av meg, men kamera og rattutslag påvirker hastighet i svingene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på onsdag 18. november 2015, klokken 19:06
Ellers har jeg ACC på 5 serien som ikke reduserer farten i svingene, så min erfaring er at i3 gjør det.

Det gjør også CC med bremsefunksjon. Det merket jeg godt i dag da jeg hadde CC på i litt for inspirert hastighet i noen svingete partier på veien.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA