Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil-exit

Startet av kodalse, mandag 20. april 2015, klokken 01:21

« forrige - neste »

kodalse

http://e24.no/bil/nissan-leaf-langt-mer-feilfri-enn-konvensjonelle-biler/23423912

Feilraten for batterienheten er på 0,01 prosent, totalt tre biler av 35000 solgte i Europa.

Har en mistanke om at noe tilsvarende vil være gjeldende for de fleste elbiler.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

emil

Hadde vært fint å få tall fra USA også, varmere klima vil nok gi større feilrate på batteriene der.

Cowboystrekk

Tesla kommer ikke så bra ut der, men mye krefter og hard kjøring står vell for litt av problemene. Ser heldigvis ut til å være løst nå :) Nissan har nok vært flinkere til å kvalitetssikre batteriene og overdimensjonere motorene :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:37
Nissan har nok vært flinkere til å kvalitetssikre batteriene
Flinkere enn Tesla? Ikke helt enig i det. Leaf har ikke aktiv temperaturstyring, og gjør man et litt bredere søk på nettet finner man ganske mange rapporter om tapte "barer". Blir nok en god del bytter fremover. Heldigvis er prisen på nytt batteri meget god (for de som ikke dekkes av garanti)! Det er mye Nissan er gode på sammenlignet med Tesla. Men batteriet ville jeg ikke trukket frem.

http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Real_World_Battery_Capacity_Losses
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:42
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:37
Nissan har nok vært flinkere til å kvalitetssikre batteriene
Flinkere enn Tesla? Ikke helt enig i det. Leaf har ikke aktiv temperaturstyring, og gjør man et litt bredere søk på nettet finner man ganske mange rapporter om tapte "barer". Blir nok en god del bytter fremover. Heldigvis er prisen på nytt batteri meget god (for de som ikke dekkes av garanti)! Det er mye Nissan er gode på sammenlignet med Tesla. Men batteriet ville jeg ikke trukket frem.

Forskjell på kapasitetstap og totalhavari (=bytte). Men det er vel ganske mange i USA som har fått byttet batteripakker grunnet for stort kapasitetstap på kort tid.

Øyvind.h

Sitat fra: emil på tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:01
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:42
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:37
Nissan har nok vært flinkere til å kvalitetssikre batteriene
Flinkere enn Tesla? Ikke helt enig i det. Leaf har ikke aktiv temperaturstyring, og gjør man et litt bredere søk på nettet finner man ganske mange rapporter om tapte "barer". Blir nok en god del bytter fremover. Heldigvis er prisen på nytt batteri meget god (for de som ikke dekkes av garanti)! Det er mye Nissan er gode på sammenlignet med Tesla. Men batteriet ville jeg ikke trukket frem.
Forskjell på kapasitetstap og totalhavari (=bytte).
Og kapasitetstapet fører til at et akselererende antall biler vil havne i kategorien du kaller totalhavari (dvs bytte på garanti). Nissan har definert hva de anser som nedre grense (eksempel på ett av punktene Nissan overgår Tesla).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:14
Og kapasitetstapet fører til at et akselererende antall biler vil havne i kategorien du kaller totalhavari (dvs bytte på garanti). Nissan har definert hva de anser som nedre grense (eksempel på ett av punktene Nissan overgår Tesla).

Er vel ingen rapporter fra Europa på biler som har måttet bytte batteripakker grunnet kapasitettstap, og 1-2 barer i minus er ikke nok for bytte.

Øyvind.h

Sitat fra: emil på tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:19
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:14
Og kapasitetstapet fører til at et akselererende antall biler vil havne i kategorien du kaller totalhavari (dvs bytte på garanti). Nissan har definert hva de anser som nedre grense (eksempel på ett av punktene Nissan overgår Tesla).

Er vel ingen rapporter fra Europa på biler som har måttet bytte batteripakker grunnet kapasitettstap, og 1-2 barer i minus er ikke nok for bytte.
Jeg skriver da ikke om bytter som er utført, men hva Nissan må påregne at kommer?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA