Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tapatalk oppdatert

Startet av Anterialis, søndag 19. april 2015, klokken 23:59

« forrige - neste »

Anterialis

Hei,
jeg har liten elektrisk innsikt, men en tanke slo meg nå...:
Er det overhode mulig i dag, eller i nærmeste fremtid, å utstyre redningsbiler med systemer som tillater semi-hurtig lading av strømtomme elbiler langs veiene? Tanken høres jo fin ut i mine ører; være strandet på toppen av et fjell langt unna lademuligheter. Redningsbilen kommer og genererer strøm slik at elbilen lades ila. 30-60 minutter fra feks 0-50%... Gjennomførbart? Eksisterer tilsvarende løsninger?

Forøvrig ønsker jeg alle en fin dag!
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

emil

Generator på ~30kW og en semihurtig DC lader eller 22kW AC-kontakt kunne jo gjort susen, men koster jo noen hundretusen kroner. Problemet er jo at bergingsbilen da må stå og vente på deg i 30-60minutter. Mye raskere å bare kjøre deg til et sted du kan lade og så kan han kjøre videre på andre oppdrag.

Er nok totalt sett billigere å bygge flere hurtigladestasjoner langs veiene enn å utstyre alle bergingsbiler med lader.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. mars 2015, klokken 12:32
Absolutt gjennomførbart :)

http://www.plugincars.com/aaa-level-3-capable-mobile-charging-truck-rescue-126791.html

For bybruk kan det kanskje fungere hvis man bare trenger 5-10min for å rekke frem til lader, men igjen tror jeg det er bedre å bare få kjørt den strømløse til ladeplass.

Anterialis

Takk for raske svar =)
Ja jeg ser poenget med at flere hurtigladere er mer fremtidsrettet og dermed mer økonomisk på sikt. Men hadde jo vært genialt om teknologien tillot slik "hurtiglading" av strandede Elbiler, jeg vil jo tro det alltid finnes "gråsoner" i Norge hvor man er langt fra tilgjengelige lademuligheter/ladestasjoner...

Ja. Jeg trodde tauing av elbiler var skummelt, men jeg skal lese meg opp på det, jeg tar nok feil =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

emil

Det som kanskje kunne vært tingen var å "hurtiglade" en elbil fra en annen. Står du der i en bil med tomt batteri og det kommer en med fullt batteri rett bak deg hadde det vært praktisk om man kunne overføre noen kWh mellom bilene på en enkel måte. En CHAdeMO-CHAdeMO kabel og så la bilene styre overføringen basert på tilgjengelig kapasitet og avstand til nærmeste ladestasjoner.

cra

Det enkleste (og sikkert det rimeligste) ville være at de har en batteribank stående som er ladet og klar, som de hiver på planet når de må ut og berge noen. Kan stå på saktelading/vedlikeholdslading til vanlig, og evt. hurtiglades på dertil egnet ladested etter bruk, slik at den er raskere klar til bruk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Anterialis

Sitat fra: cra på fredag 27. mars 2015, klokken 13:11
Det enkleste (og sikkert det rimeligste) ville være at de har en batteribank stående som er ladet og klar, som de hiver på planet når de må ut og berge noen. Kan stå på saktelading/vedlikeholdslading til vanlig, og evt. hurtiglades på dertil egnet ladested etter bruk, slik at den er raskere klar til bruk.

Akkurat dette jeg tenkte! Men finns det en sånn "dings" som man kan saktelade inn, og hurtiglade ut (inn i strømtom bil)?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

cra

Vet ikke om en konkret slik dings per se, men batteriene kan da lades både opp og ut så mye som de tåler. Vil tro at det burde være mulig å gjøre ved hjelp av en standard batteripakke og noe elektronikk.  Det snakkes jo stadig om å ha batteribuffere på hurtigladere for å ta av forbrukstopper i perioder med redusert kapasitet (slik at man likevel kan hurtiglade max).

Jeg tror rett og slett abre at ingen har laget en slik enda (i alle fall ikke som jheg har fått med meg, uten at det er noe mål på hvor mange som har laget en).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Batteriferga "Ampere" som Fjord1 har satt inn på Oppedal-Lavik har slik teknologi.
Dvs. hurtiglades fra batteri på land som står til sakte (eller iallefall litt saktere) lading på land.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

KjellG


kaiat

Problemer med ladingen på Lavik etter det jeg har forstått. Forøvrig er det vel Norled som drifter dette sambandet nå, de overtok det ved årskiftet.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA