Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Obama vil ha en million elektriske biler på amerikanske veier innen år 2015

Startet av henrik ga, mandag 17. august 2009, klokken 08:32

« forrige - neste »

henrik ga

Hei

jeg har et stort problem. jeg er i tvivl om hvordan jeg skal styre shunt/compound viklingen på min kewet 5 motor.

skal den være koblet til stel fra 0-25km/t eller omvendt?

jeg har den gamle kewet motor til model 4 og 5, altså hvor serie vikling og compound vikling har en fælles terminal.


hens

#1
Fellespunktet for serie og shuntfeltet kobles til B+ via hovedkontaktor.

Seriefeltets minus kobles til anker + , og fra minus anker til minus motor på kontroller.  Anker + og - skifter for å endre dreieretning.
Så choppes hovedstrømmen i kontroller og til B-minus.

Minus på shuntfeltet legges til batteriminus ved lave hastigheter, og choppes bort etter hvert som turtallet stiger. Når feltet svekkes, vil motoren søke å oppnå høyere turtall.

Seriefeltet har en tykk leder og få tørn, fordi den skal lede hele ankerstrømmen.
Shuntfeltet har tynn leder og mange tørn, fordi den ledes direkte til B-minus.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

henrik ga

Super mange tak.

jeg er gået igang med at lave en PWM styring til shunt'en 100% durty cycle ved 0km/t og 0 % durtycycle ved 50km/t

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA