Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Preconditioning

Startet av nr1rayner, søndag 19. april 2015, klokken 15:18

« forrige - neste »

nr1rayner

Jeg kjører daglig buss, og er der opptatt av lavt drivstofforbruk. Det betyr mye "utrulling".
Men, det betyr også at jeg kjører privat på tidspunkt med lite trafikk på veien  ;D

Bruker stort sett D, eco-knappen er kjedelig (-13 Tekna), liker godt gassresponsen i D-modus og tror uansett at en trenet gassfot kjører billigere enn et eco-program. Samt at man må holde gassen ganske langt inne for å unngå regen i eco-mode, plagsomt.

Skulle gjerne sluppet regen i D-modus, men det blir vel litt av en operasjon?
Alternativt er jo N, men usikker på hvordan bilen takler stadig inn-/utkobling av N og D under fart. Står fint lite informasjon i instruksjonsbok...

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Marius Engel

Kobler veldig ofte i N jeg.

Før jeg kobler tilbake til D, trykker jeg gasspedalen litt inn, så er du tilbake i gir uten at noen andre i bilen merker det ;)

elektrolux

Synd ikke Leaf tilbyr Autoseiling som opsjon.

Har selv tenkt på muligheten for å bruke f.eks Arduino til å sette bilen automatisk i neutral når en slipper fartspedalen. Det ville betydd behov for å avlese fartspedalen og strømmen til batteriet samt tilkobling til girvelger som egentlig bare er noen brytere.

Som du sier ville det vært mye bedre om bilfabrikanten tilbød en kjøremodus med Autoseilefunksjon slik Think Classic, Volvo C30, VW og Mercedes har. Siden jeg er vant med Autoseiling fra Think er det nesten utenkelig å gi slipp på denne funksjonen som ligger latent i alle elbiler. Dermed blir utvalget av biler jeg kunne tenkt meg å kjøpe redusert. Tenker spesielt på BMW og Kia som jeg meget gjerne skulle hatt hadde det ikke vært for påtvungen regen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leon

#3
Sitat fra: Marius Engel på fredag 27. mars 2015, klokken 06:13
Kobler veldig ofte i N jeg.

Før jeg kobler tilbake til D, trykker jeg gasspedalen litt inn, så er du tilbake i gir uten at noen andre i bilen merker det ;)

Og raskeste måten å sette bilen i N er faktisk å sette bilen i R i fart. Då går bilen umiddelbart i N, og uten at du må holde "girspaken" i N et par sekunder.

Høres kanskje forferdelig ut for dem som er vant med tradisjonelle girgasser, men i Leaf er dette kun snakk om elektronikk, og er helt lydløst og harmløst for bilen! :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

gausel

Hei! Hvor mange meter lenger tror dere at dere kommer på en "tank" med en slik funksjon??  :P  God Påske!!
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Råde

Ser den, men det er jo snakk om marginene i alle ledd. Det er ikke for ingenting at coasting er utviklet (først hos Porsche i moderne biler).

For meg (eGolf) er gevinsten veldig behagelig kjøring og en nydelig følelse av at bilen triller og triller og triller :)
e-Golf | X75D

heine.boergesen@gmail.com

Noen som har noe data på regen?

Er regen umiddelbar? (Klarer batteriet å lade med EN gang, eller må du regenerere i noen sekunder før du virkelig lader?)
Hva er virkningsgraden aksellerasjon/deakselerasjon
Er dette egentlig forbeholdt laaaange bakker, eller har det noe for seg ved vanlig bremsing?

Marius Engel

I praksis liker jeg å kjøre i eco, og justere andelen regen/trilling med gasspedalen.

I eco får du god regen når du trenger det, regen blir god ved bremsing, og i mange tilfeller slipper du å bremse. Bremsene spares, og bremseseler er langt dyrere en noen få kwh med strøm. Det er også enkelt å trille, med en lett fot på gasspedalen.

Da får man det beste av to verdener, mener jeg.

I bratte nedoverbakker bruker jeg B-modus, og justerer farten med gasspedalen hvis jeg ikke må bremse ytterligere.

I veldig flatt terreng, ser jeg fordelen med å kunne velge en "zero-regen" modus, eller hva vi skal kalle det.

nr1rayner

I midtbyen bruker jeg B modus, da er det mye start-stopp uansett. Slenger inn B-modus hvis jeg vet jeg må stoppe. Men eco-mode bruker jeg sjelden for tiden, da blir jo pedalen så "treg" = kjedelig..

Som kjent er det drivstoffkutt på fosilbiler hvis turtall er over x og sikkert motortemp er over x.
Likevel er det i mange tilfeller mest økonomisk å trille i fri, pga motorbremsen. Grovt sett hvis man har en bakke hvor man kan holde jevn fart i fri, eller øke/senke hastigheten litt pga gravitasjon er det mer lønnsomt å trille i fri, med motor på tomgang.
Et nøyaktig tall skal jeg ikke gi, men i mange tilfeller en besparelse på 5-10% på fosilbil ser jeg ikke bort ifra.

Det samme vil gjelde elbil, det er mer økonomisk å komme opp i hastighet x, og utnytte bakken, eller f.eks. en utrulling til kryss/rundkjøring etc. Selvsagt, hvis bakken er så bratt at man holder hastighet x i D mode med regen er det jo bare å kjøre regen! Og hvis man uansett skal senke hastigheten vil det jo være best å kjøre mest mulig regen og minst mulig pedalbrems..

På et sted på min daglige kjøring vet jeg at jeg kan slippe gassen ved et gitt punkt i ca 60-65km/t og triller fint inn i rundkjøring, ca 5-600 meter lenger fram. Pga den lille regen som ligger i D mode, må hastigheten enten holdes i 60km/t litt lengre, eller små justeringer under veis, hvis man ikke gidder å finjustere gasspedalen selvsagt.

Hvor mye besparelse det vil ligge i å kjøre uten regen skal ikke jeg si, men det er uansett et høyere forbruk av forbruk/regen enn det vil være med "pulse and glide". Forøvrig en kjent teknikk fra f.eks. Prius ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

#9
Istedet for frirullingsmodus så hadde jeg ønsket meg mer markert posisjon for wattpedalens nullpunkt. F.eks. et lite klikk der hvor pedalen står i nøytral.

Kanskje man kan få dette til med en liten fysisk modifikasjon av pedalen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nr1rayner

Ja Carl, det hadde også vært en løsning. Men siden dette punktet ligger forskjellig på forskjellige modus blir det sikkert vanskelig å mekke selv.
Sikkert også litt plagsomt med et hakk hver gang man skal gasse..

Noen som vet hva som skjer i N?
Min tidligere erfaring med elbil er Kewet 2,med clutch og 4 gir...
Det er kanskje ingenting fysisk som kobler fra på Leafen?
La merke til at regen kommer gradvis på når man går fra N til D, pådrag virker også som det går gradvis ned.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ingen som tørr å uttale seg om hva som skjer når den står i N?

Hører ingen "klikk" "dunk" e.l. når jeg kobler mellom N-D i fart, så skulle tro det bare er power off - power on..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

BE

Når du setter bilen i N hverken bruker eller genererer motor strøm. 100% elektronisk styrt, det er ingen mekanisk ut- eller innkobling derfor er det heller ingen lyd når bilen settes i N. Motor er permanent koblet til drivhjulene, og det er ikke mulig å koble den fra mekanisk.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

nr1rayner

Regna egentlig med det BE.
Det står jo ingen advarsel med rød skrift, "IKKE sett i N under bevegelse" i boka.
Men, da har vi jo frirullingen der  :)
Noe plundrete, men den er der
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Silkefot

Har brukt frirulling litt etter at jeg leste om det, bare lurer på hvor fort man må kjøre før det blir reverse når man setter spaken i R?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA