Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvit farge ikke tilgjengelig på Tesla

Startet av HansEgil, lørdag 18. april 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

HansEgil

Kjører 7 mil til/fra jobb (3,5 mil en vei) hver dag, i bytrafikk og motorvei. Har prøvd BMW i3 og falt pladask for bilen, men har lest at rekkevidden er ca. 10 mil vinterstid. Hvis batteriet blir redusert til 70% er det helt på kanten hvis jeg ikke får ladet bilen på jobb. Noen med erfaring med i3 vinterstid og rekkevidde?

Kanskje er Kia Soul er et bedre valg, ingen hensikt med en rask bil hvis man likevel må være forsiktig med pedalen for å spare på forbruket, og helst vil jeg ikke noe særlig over 300 tusen i innkjøp. Hva tror du?

Må man uansett være forsiktig med pedalen vinterstid?

aronesen

Prøvekjør nye Renault Zoe. Har lengre rekkevidde enn Soul og større plass enn i3.
Kan også hjemmelades raskt.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

asgeirn

Har du noen hurtigladere langs reiseruten?  I så fall kan du jo velge en bil som kan hurtiglades, og hvor riktig type hurtigladestasjon finnes på et sted som passer deg.

2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

HansEgil

Kjører gjennom Oslo Ring3, sikkert noen ladestasjoner på veien, men i utgangspunktet skulle jeg tro at både Soul og Zoe kunne klare strekningen uten lading på veien? Nye Zoe virker interessant, men kanskje litt treg i forhold til Soul?   

hottentott33

Sitat fra: HansEgil på torsdag 26. mars 2015, klokken 19:41
Kjører gjennom Oslo Ring3, sikkert noen ladestasjoner på veien, men i utgangspunktet skulle jeg tro at både Soul og Zoe kunne klare strekningen uten lading på veien? Nye Zoe virker interessant, men kanskje litt treg i forhold til Soul?   

Du burde også prøve både Nissan Leaf og VW e-Golf før du evt bestemmer deg. Men 7 mil t/r burde gå fint selv på vinterstid, i allefall i teorien  :)
Selv falt jeg for e-Golf da jeg følte jeg fikk mest premiumfølelse i den og jeg fikk med endel fancy standardutstyr, men det er og blir en smakssak.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

e-h

Jeg skjønner ikke at du tenker batteriet skal vare maks 70%. Dette vil jo være kanskje 8 år frem i tid er du heldig. Kjøp den bilen du kan ta deg råd til i dag og som du er komfortabel med. Når det er sagt tror jeg neppe du med tiden vil bruke akselerasjonen som bor i i3 hver dag, men sikkert kjekk å ha for dem som har muligheten.
Vi kjøpte Leaf pga leveringstid, størrelse og pris og klarer rett over 1km per prosent i vestlandsklima nå i vinter uten å kjøre fint og med varmeapparatet på 20 grader. Jeg er sikker på at du klarer noenlunde det samme med i3.

valvolainen

Enig med taler over.
Selv har jeg over 8 mil en vei til jobb. e-golf  blir det til vinteren.
med 7 mil totalt har du helt bekyringsfri pendling nesten uansett hvilken bil dere velger. Prøv alle!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Olemann

Hei,

Hatt BMW i3 snart et år og aldri vært i nærheten av problemer med å klare den distansen du trenger, selv på vinter. 
Sjekk også de ulike under-forums forbruks-tall så vil du se at forbruket på i3 er tildels betydelig under f.eks. eGolf. Skyldes bl.a. at eGolf er over 300 Kg tyngre enn i3.

Og kvikkheten i bilen er noe jeg setter stor pris på selv om jeg er en voksen kar som har vokst av meg "først-ut-av-krysset puberteten".

Min første BMW etter å kjøpt 5 nye VW gjennom tidene, denne gangen var jeg ikke i tvil, og ikke angret en dag. Men; smak og behag selvsagt.

emil

Liker man i3 tror jeg man blir skuffet i de andre bilene. Er en fornuftig oppsatt i3 innenfor budsjett så går du for den, rekkevidde skal ikke være noe større utfording på den enn de andre.

Terjer

Jeg pendler 120 km hver dag med VW e-up! 60 km til jobb der jeg lader og den er 100% full på 5-6 timer. Ring 3 passerer tre hurtigladere, Møllers hovedkontor på Frysja, Kiwi Mølla (ring 2) og Kiwi Bjerke (Rv4, ved Bjerke travbane). I minus 20-22 grader klarer ikke e-up mer enn ca 60 km og lading tar lang tid, hurtiglading til 90% tok mye over en time i minus 18 grader. Nå ved rundt 0 grader tar det ca 20 min til 97%
VW e-up! - Aurskog-Høland

HansEgil

interessant, da Up og i3 har omtrent samme rekkevidde i utgangspunktet, men sjelden blir det kaldere enn -5 her. Lurer på om du varmer opp bilen under lading når det er så kaldt?

02jan

Søk litt på i3 i bmw kategorien her på forum.

Er noen tråder der ang. I3 eier Erfaring Rekkevidde /rekkevidde vinter.

At i 3 bare går 10 mil, vinter stemmer nok avhengig av temperatur, føreforhold og kjøremåte. jeg kjørte 10 mil med frue og små barn i -20 (nittedal-Asker-nittedal) med grei varme .
Så hvis kravet er mer en 10 mil i minus 30 grader så vil jeg anta at i3 ikke klarer 10 mil.





Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

HansEgil

Takk for info, men har bare behov for å kjøre 7 mil pr. dag, i3 vil gjøre jobben - iallefall ved mer vanlige vinter-temperaturer. Er likevel litt imponert av Kia Soul også - er derfor fremdeles usikker. Noen med argumenter for i3 eller Soul ?

Hansi

Soul er antageligvis bilen i denne prisklassen med størst batteripakke og lengst rekkevidde (kanskje med unntak av Mercedes B). Soul er bilen jeg ville gått for hvis jeg skulle kjøpt elbil i denne prisklassen i dag. Lang leveringstid (hvis du ikke kjøper fra Finn til litt over nypris) og mangel på app er de største minusene med den.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Terjer

Sitat fra: HansEgil på fredag 27. mars 2015, klokken 17:39
interessant, da Up og i3 har omtrent samme rekkevidde i utgangspunktet, men sjelden blir det kaldere enn -5 her. Lurer på om du varmer opp bilen under lading når det er så kaldt?

Jo jeg varmer opp kupeen før jeg kjører.
https://plus.google.com/photos/102900151580473215455/albums/6131050730117599681
VW e-up! - Aurskog-Høland

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA