Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvit farge ikke tilgjengelig på Tesla

Startet av HansEgil, lørdag 18. april 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: moby666 på torsdag 02. april 2015, klokken 11:37
I3 passer sikkert for noen, men jeg mener den er overpriset iforhold til praktisk behov. I3 stiller i klassen med eup og trillingene og iforhold til disse bilene er den altfor dyr. Går du opp en klasse til eGolf, Zoe, Leaf og Soul får du mye mer bil for pengene. Større biler og lengre rekkevidde.

Når det gjelder å ikke kunne åpne bakdører for unger løses dette enkelt med barnesikring på døren, slik som det har vært løst i mange år. Er vel ikke bestandig at det kun er barn i baksetet?  Eller jo, i i3 er det nok kun barn i baksetet...
Du er en gangske snodig skrue du moby666 - du lirer av deg det ene og det andre, men alt synes å være myntet på dine egne personlige preferanser og en god del missforståelser. Når det gjelder plass i i3 så har du rett i én eneste ting; nemlig antall seter (4 istedet for 4,5 som er realiteten i de andre). Jeg har personlig kjørt mange biler i Golf-klassen som du påstår blir en "oppgradering i klasse" fra i3 (bl.a. eide jeg en 2012-mod 118d før i3'en og den hadde MYE mindre praktisk plass enn det jeg har i i3'en - (men du skal vel sikkert krangle på at den ikke er i Golf-klassen også, hvis jeg kjenner deg rett). Det går inn 4 fullvoksne personer i de 4 setene (i en mye mer romslig atmosfære enn i 118d/Golf, fordi seteryggene er bare 1/3 i tykkelse), og med bagasjeplassen på gulvet mellom BÅDE frem og baksetene så er den praktiske bagasjeplassen langt større enn f.eks 118d (dette vet jeg fra 2+1 års erfaring fra begge disse bilene). i3 er faktisk like romslig som en X5 i fremsetene pga. av den spesielt minimalistiske dashbord-løsningen, og takhøyden er faktisk større enn i X5 så det er definitivt ikke noen småbil som eUP eller Trilling (haha) som du skal ha det til. Når det gjelder lastekapasitet med baksetene nedslått så er det flere som mister haka i gulvet over hvor mye som går inn i i3 (pga. romløsning/takhøyde). Siden du tydeligvis har Soul så kan du jo prøve å få inn 36+1 vinkasser (á 6 flasker), eller 25 jordsekker (á 40 liter) i den - se bildene nedenfor.

Du snakker også om "overprising" (ja da den koster litt mer) - men kjære deg, du har vel fått med deg at Kia eller VW alltid har vært "billigere" enn de tyske premium-merkene. Tror du ikke at dette kan skyldes materialvalg, teknologi og sikkerhetsdetaljer som ligger ganske høyt over det du sammenligner med ? Og hvorfor er Mercedes B-class Electric dyrere enn i3 ?? Det er jo bare en "omgjort fossilbil" (på akkurat samme måte som Soul, UP og Golf), mens i3 er et helt nytt konsept, bygget helt fra grunnen med tanke på eldrift og i totalt rustfri og nærmest evigvarende karbonfiber/aluminium. i3 har alle de samme sikkerhetssystemene som andre BMW'er som koster Sjorta+moms, og det samme gjelder underholdningssystemene som ikke engang kan sammenlignes med de andre - bare søk opp hva du får med BMW Connected...de ligger flere år forran de andre som du snakker om. Man får det man betaler for, men dette er faktisk første gang at du kan velge ALT ekstrautstyr på en BMW for rundt 90.000 fordi det er momsfritt (det er et rent varp, hvis du ser nøye etter på hva du får).

Dessuten så kommer driftskostnadene inn - siden deleprisene til Kia Soul E er de klart høyeste blant alle Elbiler så må man vel regne det inn i dette regnestykket. På service ligger BMW i3 fortsatt nederst i pris av alle Elbiler, hvor man kan kjøpe en 5-års servicekontrakt for 5200 ved første servicebesøk (etter ca. 2 år). Jeg har ikke sett prisene til Kia - men jeg tror nok ikke at de er i nærheten av 1040 kr pr. år...

Jeg ler når jeg ser din triumferende kommentar vedrørende "gammeldags barnesikring" av bakdørene. Hadde du tenkt litt etter så er det faktisk mer tungvindt at du som sitter fremme må helt ut av bilen for å åpne bakdørene. Vi som kjører i3 åpner bare for-døra, vi - så kan de som sitter bak gjøre hva de vil - enten gå ut eller inn. Disse personene er forøvrig ofte voksne, som ville ha ledd av deg hvis du hadde måttet gå ut av bilen for å slippe dem ut  ;D ;D ;D

moby666

Ja bromm, min personlige mening er at i3 er en dårlig elbil. Har kjørt den og mange andre elbiler og opplever den ikke noe bedre enn andre elbiler. Tror ikke så mange hadde kjøpt BMW 3 serie hvis de gikk 8 mil. For meg er i3 en hybridbil der de i Norge har tatt ut bensin motoren for å tilpasse seg Norske regler. Hvis i3 er et kupp, hvorfor selger den ikke bedre?
I3 raser nedover på salgstatestikkene nå som levering av eGolf, soul og b klasse er i gang.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

emil

Det finnes selvfølgelig unntak og de som uavhengig av merke velger i3 fordi det er er best bil for dem, men mitt inntrykk er at flertallet av i3-eiere kjøper den grunnet merket. Hadde bilen vært identisk men med Kia-logo i fronten hadde nok de fleste ikke vurdert den engang.

At så noen her på forumet må forsvare bilvalget sitt med nebb og klør uten å kunne se svakheter ved bilen de selv har valgt er en annen sak og gjelder for flere av de litt mer spesielle bilene.

Rikerud

Det var snakk om underholdning i en annen tråd her, men denne tar kaka.

Gliderman

Kan fort ende i en påskekrim om debattantene fortsetter i samme tempo. Kanskje på NRK neste år?
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Sele

Jeg har valgt Zoe og Leaf men jeg har ingen behov for og forsvare valget mitt. Hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt Tesla. Jeg er kjempe fornøyd med bilene og det er det viktigste for meg,ikke hva andre mener jeg burde kjøpt. BMW var aldri et alternativ for meg da jeg ikke likte utseende og interiør.

bromm

Kjøp nå for all del den bilen dere liker og som passer best for dere. Hvis noen syns at mine innlegg handler om å forsvare sine valg med "nebb og klør", så skal jeg ikke legge meg borti det i det hele tatt. Jeg vet nok hvilket valg jeg har gjort og hvis det skulle ha blitt gjort en gang til så hadde jeg valgt akkurat samme BMW i3, og med akkurat samme utstyrspakke til 86.000 - det er verdt absolutt alle pengene, alt sammen...

PS! Det var moby666 og K S som prøvde seg med en del usannheter her inne, og det eneste jeg har gjort er å forklare sannheten. Jeg regner med at trådstarter, som sitter med et valg om i3 eller Soul, setter pris på akkurat det...

Rikerud

Jeg må få lov til å si at jeg har kjørt mye Kia og mye BMW gjennom de siste årene. Nå har jeg imidlertid aldri kjørt hverken Soul EV eller i3, men hvis det er slik at i3 har bare bittelitt BMW-DNA i seg og Soul oppfører seg i nærheten av hvordan andre Kia oppfører seg på veien så snakker vi om biler er som beveger seg i hver sin ende av skalaen. Da er det snakk om to biler som ikke en gang bør nevnes i samme åndedrag. Litt sånn som trillingene og Tesla.

moby666

Soul er ikke nødvendigvis en bedre bil enn i3, men når jeg bedømmer en elbil er rekkevidde desidert viktigst. Der er Soul og et par andre biler adskillig bedre enn i3. For mange er også 5 seter viktig fremfor 4 siter. I begge disse viktige disiplinene så kategorisere jeg i3 i samme klasse som eup og trillingene,  nettopp på grunn av 4 seter og rekkevidde.

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

K S

Har blitt litt av en tråd, dette og!
Jeg er fornøyd med kona sitt valg, Soulen er prima, kjørte feks 106 km i går inkl to undersjøiske tunneller på -200 til -230 meter med rest på 47%.

At en bil som koster 50-100.000 mer en Soul ikke skulle være mer premium enn Soul hadde vært rart. Men når det gjelder rekkevidde så er jeg faktisk rimelig sikker på at Soul går endel lenger enn i3, selv om ikke bromm stoler på Tyske tester...

Olemann

#55
Har aldri eid BMW før. Derimot kjøpt og eid 5 nye VW de siste 15 årene fra Møller Norge.  Og før det 8 brukte VW de siste 25 årene.

Denne gang var jeg ikke i tvil. eGolf nådde ikke opp, så jeg brøt min VW lojalitet.  BMW i3 er i en helt annen klasse ift. mine prioriteringer, og jeg valgte for 1. gang på 15 år noe annet enn VW når jeg kjøpte ny bil.

Så; nei, det handler ikke om noen logo i fronten på bilen.  Det handlet bare om bilen :D


Sitat fra: emil på torsdag 02. april 2015, klokken 17:03
Det finnes selvfølgelig unntak og de som uavhengig av merke velger i3 fordi det er er best bil for dem, men mitt inntrykk er at flertallet av i3-eiere kjøper den grunnet merket. Hadde bilen vært identisk men med Kia-logo i fronten hadde nok de fleste ikke vurdert den engang.

K S

Sitat fra: Olemann på lørdag 04. april 2015, klokken 11:23
Har aldri eid BMW før. Derimot kjøpt og eid 5 nye VW de siste 15 årene fra Møller Norge.  Og før det 8 brukte VW de siste 25 årene.

Denne gang var jeg ikke i tvil. eGolf nådde ikke opp, så jeg brøt min VW lojalitet.  BMW i3 er i en helt annen klasse og jeg valgte for 1. gang på 15 år noe annet enn VW når jeg kjøpte ny bil.

Så; nei, det handler ikke om noen logo i fronten på bilen.  Det handlet bare om bilen :D

Sitat fra: emil på torsdag 02. april 2015, klokken 17:03
Det finnes selvfølgelig unntak og de som uavhengig av merke velger i3 fordi det er er best bil for dem, men mitt inntrykk er at flertallet av i3-eiere kjøper den grunnet merket. Hadde bilen vært identisk men med Kia-logo i fronten hadde nok de fleste ikke vurdert den engang.

Samme for meg:

Kjørt VW siden -99, en ca 18 måneder gammel, 4 nye, valgte bort e-Golf....opplevelsen av Kia så langt innfrir, helt sikker på at e-Golf er bedre på mange vis, men minimum 20.000 dyrere, med samme utstyr ennå dyrere....

bromm

Det er iallefall helt tydelig at K S og moby666 (Kia-eierne) vektlegger rekkevidde mer enn noe annet i sine betraktninger om hva som definerer en bra Elbil. Trådstarter HansEgil oppga imidlertid at rekkevidde ikke kommer til å bli hovedproblemet allerede i sitt første innlegg, så da bør også alt det andre diskuteres her. Vi som har kjørt Elbil i en lengre periode (ca. 1 år eller mer), har lagt fra oss de tankene om rekkevidde og rekkeviddeangst for lenge siden - det er ikke noe problem i det daglige, og dette vet man når man hver eneste dag ser at det minst er 20% rest på batteri når man kommer hjem, også på i3'ene. Samtidig popper det opp så mange hurtigladere at den effekten forsterkes ytterligere. Å diskutere bil blir alltid en subjektiv debatt - noen liker ditt og andre liker datt. Hovedpoenget er å gjøre seg kjent med alle detaljer og når det gjelder dette så byr BMW i3 på en del utfordringer fordi det er et helt nytt bilkonsept som inneholder tusenvis av nye løsninger (selv lærer jeg noe nytt om i3 hver eneste dag - etter å ha fulgt med siden lanseringen på Juli 2013).

Å følge motorpressen kan iallefall slå begge veier og det er jo selvfølgelig myntet på de samme personlige følelsene og preferansene til de journalistene som utfører dem. K S dro jo frem den tyske testen, hvor de hadde testet Soul E mot hybriden REx (som ikke selges i Norge). Det samme har de gjort i http://www.autoexpress.co.uk/kia/soul/89965/kia-soul-ev-vs-bmw-i3 og der konkluderer de med førsteplass til i3, selv om det mangler varmetråder i setene og varmepumpe på den bilen de testet (det er et gjennomgående problem at i3 blir testet med helt forskjellige konfigurasjoner). Jeg har personlig lest det meste av slike tester de siste årene, og det er faktisk slik at alle konklusjonene er sterkt avhengig av smaken til de som tester.

Rikerud

Sitat fra: bromm på lørdag 04. april 2015, klokken 12:07
Å diskutere bil blir alltid en subjektiv debatt - noen liker ditt og andre liker datt.

(...)

Å følge motorpressen kan iallefall slå begge veier og det er jo selvfølgelig myntet på de samme personlige følelsene og preferansene til de journalistene som utfører dem.

Det viktigste man kan gjøre når man velger bil er å følge hjertet. Dessverre er det svært få som gjør det, men følger i stedet rådene fra naboen, kolleger eller enda værre motorpressen.

Så til trådstarter, stol på deg selv og hva du synes er best for deg. Jeg har alltid gjort det selv og har kjøpt biler det selges bare noen få tiltalls av her i steinrøysa. Og det har alltid fungert perfekt.

hottentott33

Sitat fra: Rikerud på lørdag 04. april 2015, klokken 19:34

Det viktigste man kan gjøre når man velger bil er å følge hjertet. Dessverre er det svært få som gjør det, men følger i stedet rådene fra naboen, kolleger eller enda værre motorpressen.

Så til trådstarter, stol på deg selv og hva du synes er best for deg.

+1
Helt enig, du får en god bil uansett nå til dags, trådstarter må finne den han liker best, det er mange gangene de små tingene som gjør utslaget. En er nødt til å prøvesitte og se på de forskjellige bilene før en bestemmer seg. Når kona begynner å le av deg fordi du har så vidt spekter du skal prøve ut, så vet du at du er akkurat nøye nok  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA