Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvit farge ikke tilgjengelig på Tesla

Startet av HansEgil, lørdag 18. april 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

Hansi

#30
i3 er mer energieffektiv, men Soul går lenger. EPA-rekkevidde:
http://insideevs.com/bmw-i3-bev-official-epa-rating-range-81-mpge-124/
http://insideevs.com/2015-kia-soul-ev-gets-official-epa-range-rating-93-miles-city-range-will-blow-mind/

Både CHAdeMO og CCS er og vil vel fortsette å bli bygget ut samtidig, så at Kiaen har CHAdeMO er neppe noen problemstilling. Samme med type 2/type 1, bare en annen kabel.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

moby666

Fint at noen er fornøyd med sine i3, men man bør være litt forsiktig å anbefale en slik bil til andre. I3 blir stort sett slaktet i tester mot andre elbiler av bilpressen. Personlig mener jeg i3 er mest mislykket forsøket av alle elbil produsenter på å lage en fungerende elbil. Kort rekkevidde, klønete dører, rart utseende, dårlig utvalg av dekk/felger, dyr osv osv.
Ja, jeg har også kjørt denne bilen endel selv og   bilen har ikke noe fantastisk lavt forbruk. Faktisk meget høyt forbruk på vinteren. Høyere enn feks Soul.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Rikerud

Det er litt morsomt å se at i3 blir kritisert for rart utseende når stort sett alle elbiler har vært mildt sagt rare. Tesla snudde dette og nå kommer det jo flere og flere elbiler som ikke ser ut som en bestemor Duck-bil. Som er helt nødvendig om andre enn miljøgjengen skal kjøpe elbil.

K S

Sitat fra: bromm på onsdag 01. april 2015, klokken 00:06
Sitat fra: K S på tirsdag 31. mars 2015, klokken 23:27
Du skriver Kia "oppgir" 212 km, les denne da:

http://www.autobild.de/artikel/bmw-i3-kia-soul-ev-test-5394038.html

Her har Tyske Autobild kjørt begge, og Soulen trillet 43 km lenger....hjelper ikke om bilen er energieffektiv hvis du ikke kommer frem. Med mindre du er i sykt bra form da....
Å herregud - det "andre bildet" i testen viser altså en påfyllingsluke for bensin på i3's høyre forskjerm, ALTSÅ en REx som ikke selges i norge (fordi den har en bensinmotor på 200 kg som rammes hardt av avgifter og begrenser rekkevidden dramatisk fordi den også ikke kan leveres med varmepumpe). Idiotiske nybegynnertester på Elbiler fra Tyskland har jeg sett før (bl.a. en hvor de testet elbiler i bare motbakke oppover mot Alpene med vinduene nede), så finn noe vitenskapelig relevant hvis du skal presentere noe. EPA er de eneste med 5-cycle testing og tall for både by, highway og blandet - pr. i dag finner du INGEN andre tester som er mer riktig enn det...

Tekniske data fra testen:

"Technische Daten BMW i3: • Elektromotor: 125 kW (170 PS) bei 4800/min • max. Drehmoment: 250 Nm • Batterien: Lithium-Ionen, Kapazität 18,8 kWh • Antrieb: Hinterrad/ stufenloses Automatikgetriebe • L/B/H: 3999/1775/1578 mm • Kofferraum: 260–1100 l • Leergewicht: 1270 kg • Vmax: 150 km/h • 0–100 km/h: 7,9 s • Verbrauch: (gewichtet/kombiniert) 12,9 kWh/100 km • Reichweite: 167 km "

Hvor mye veier din I3? 1070 kg?
Mulig du skal ta deg en pære? Det er da bare en bil. Men det er muligens sårt at en Kia fra Korea kan måle seg mot en Tysker, og til og med være bedre i enkelte disipliner?

Det er vel uansett slik at ingen av oss var med på testen, slik sett er vi nok likeverdige!



bromm

Sitat fra: moby666 på onsdag 01. april 2015, klokken 08:27
I3 blir stort sett slaktet i tester mot andre elbiler av bilpressen

Og med det så forlater jeg denne tråden - dette blir for barnslig. Hvis man skal diskutere så får man ihvertfall  holde seg til realitetene. K S og moby666 får gjerne trykke sine gasspedaler gjennom gulvet uten at den "koreanske kvalitetsbilen" viser antydning til å flytte på seg for min del - Adjø !

Og du K S - våre i3'er her i Norge veier 1195 kg og de går fra 0-100 på 7,2 sekunder - den lista di bare beviser at de supertesterne dine (trolig folk fra VW eller Mercedes) har benyttet en REx i testen. Jeg tar uansett ikke hensyn til tester hvor billedmaterialet viser tegn til enten juks eller "klipp og lim"

Øyvind.h

Sitat fra: Hansi på onsdag 01. april 2015, klokken 02:08
Både CHAdeMO og CCS er og vil vel fortsette å bli bygget ut samtidig, så at Kiaen har CHAdeMO er neppe noen problemstilling. Samme med type 2/type 1, bare en annen kabel.
Når CHAdeMO ble holdt utenfor europeisk DC hurtiglader-standard var jeg pessimistisk til CHAdeMOs fremtid. Men når standarden er tatt inn i varmen, og vi ser at salgstallene for CHAdeMO biler er gode så tror jeg ikke på noen snarlig død for CHAdeMO. Det er ikke lenger snakk om å tilpasse seg. Det er faktisk CHAdeMO bilene som kom først, og er klart flest.
Så langt bruker Mitsubishi, Citroën, Peugeot, Nissan og Kia CHAdeMO. Det er all grunn til å tro at også Hyundai vil benytte CHAdeMO når de kommer med elbil neste år. Om Toyota får fingern ut av r*** tipper jeg de også benytter CHAdeMO. Tesla har nylig begynt å shippe CHAdeMO adaptere.

Om man må velge mellom CHAdeMO og CCS skulle jeg ønske man landet på CCS. Om jeg kunne velge fritt mener jeg både CHAdeMO og CCS bør skrotes, og Teslas løsning bør bli standarden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: moby666 på onsdag 01. april 2015, klokken 08:27
Fint at noen er fornøyd med sine i3, men man bør være litt forsiktig å anbefale en slik bil til andre. I3 blir stort sett slaktet i tester mot andre elbiler av bilpressen. Personlig mener jeg i3 er mest mislykket forsøket av alle elbil produsenter på å lage en fungerende elbil. Kort rekkevidde, klønete dører, rart utseende, dårlig utvalg av dekk/felger, dyr osv osv.

Smaken er som baken. Vi har en Leaf som nr.2 elbil, men skulle jeg byttet den ut i dag hadde det definitivt blitt i en i3. Den har det absolutt beste/kuleste utseendet av alle de små elbilene (synes Soul er den som er minst pen), karosseri som ikke ruster, best ytelse og de beste kjøreegenskapene. Best på alt det jeg bryr meg mest om med andre ord.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: bromm på onsdag 01. april 2015, klokken 09:34
Sitat fra: moby666 på onsdag 01. april 2015, klokken 08:27
I3 blir stort sett slaktet i tester mot andre elbiler av bilpressen

Og med det så forlater jeg denne tråden - dette blir for barnslig. Hvis man skal diskutere så får man ihvertfall  holde seg til realitetene. K S og moby666 får gjerne trykke sine gasspedaler gjennom gulvet uten at den "koreanske kvalitetsbilen" viser antydning til å flytte på seg for min del - Adjø !

Og du K S - våre i3'er her i Norge veier 1195 kg og de går fra 0-100 på 7,2 sekunder - den lista di bare beviser at de supertesterne dine (trolig folk fra VW eller Mercedes) har benyttet en REx i testen. Jeg tar uansett ikke hensyn til tester hvor billedmaterialet viser tegn til enten juks eller "klipp og lim"

Beklager, men jeg har ikke midler til å sponse biltestere for Autobild eller andre, hvis du skulle hatt rett, hvorfor skulle MB og VW folk favorisere en Asiat?

Nå har vel heller ikke aksellerasjon vært tema?

Generelt er det mange som blir svært hårsåre når det kommer til bilen de har valgt, omtrent som en kommenterte personlig utseende. Jeg lever svært godt med at mange synes min bil er stygg, femi osv osv, lever enda bedre med at jeg etterhvert liker bilen selv, den har god rekkevidde (10-20-30 km ekstra rekkevidde er mye mye mer verdt for meg enn en mobilApp, som det ser ut som bla egolf eiere ikke gidder å fornye abonnement på etter gratisperioden utløper)

Jeg har nå min oppfatning av hvem som er barnslig....


bromm

Se kommentarer i rødt
Sitat fra: K S på onsdag 01. april 2015, klokken 13:21
Beklager, men jeg har ikke midler til å sponse biltestere for Autobild eller andre, hvis du skulle hatt rett, hvorfor skulle MB og VW folk favorisere en Asiat? Ja hvorfor i all verden skulle evt. de se seg tjent med at all-time erke-konkurrent BMW taper for en Asiat ? Og hvor mye kjenner du til tysk auto-presse og de metodene som brukes der ?

Nå har vel heller ikke aksellerasjon vært tema? Det var vel et av det viktigste temaene til HansEgil som startet denne tråden, og som etterlyser saklig og nyttig informasjon om disse 2 bilene (du har vel lest tråden fra start ?)

Generelt er det mange som blir svært hårsåre når det kommer til bilen de har valgt, omtrent som en kommenterte personlig utseende. Jeg lever svært godt med at mange synes min bil er stygg, femi osv osv, lever enda bedre med at jeg etterhvert liker bilen selv, den har god rekkevidde (10-20-30 km ekstra rekkevidde er mye mye mer verdt for meg enn en mobilApp, som det ser ut som bla egolf eiere ikke gidder å fornye abonnement på etter gratisperioden utløper) Mobil-appen til BMW er 100% gratis og leverer en funksjonalitet som meget godt kan betegnes som "en del av bilen". Med engang du kommer ut i en 23 grader varm bil, fordi du flikka noen få trykk på mobilen mens du tok på ytterjakken, så forstår du dette. Du forstår det også den dagen du slipper å gå ut i selve bilen for å se hvor mye den har klart å lade, og om den evt. er full-ladet. Jeg kan fortsette - det er mye mer...

Jeg har nå min oppfatning av hvem som er barnslig.... Fortsett med det - og så skal jeg holde meg til fakta, slik jeg har gjort hele veien her ! Når det presenteres usannheter som at i3 blir "stort sett slaktet" i bilpressen, og at en dustetest mellom i3 REx (som har EPA electric range på 115 km) og Soul blir vektlagt som bevis på at Soul går så mye lengre, så får dere være beredt til å ta stormen fra de som faktisk vet noe om BMW i3

K S

Sitat fra: bromm på onsdag 01. april 2015, klokken 16:36
Se kommentarer i rødt
Sitat fra: K S på onsdag 01. april 2015, klokken 13:21
Beklager, men jeg har ikke midler til å sponse biltestere for Autobild eller andre, hvis du skulle hatt rett, hvorfor skulle MB og VW folk favorisere en Asiat? Ja hvorfor i all verden skulle evt. de se seg tjent med at all-time erke-konkurrent BMW taper for en Asiat ? Og hvor mye kjenner du til tysk auto-presse og de metodene som brukes der ?

Nå har vel heller ikke aksellerasjon vært tema? Det var vel et av det viktigste temaene til HansEgil som startet denne tråden, og som etterlyser saklig og nyttig informasjon om disse 2 bilene (du har vel lest tråden fra start ?)

Generelt er det mange som blir svært hårsåre når det kommer til bilen de har valgt, omtrent som en kommenterte personlig utseende. Jeg lever svært godt med at mange synes min bil er stygg, femi osv osv, lever enda bedre med at jeg etterhvert liker bilen selv, den har god rekkevidde (10-20-30 km ekstra rekkevidde er mye mye mer verdt for meg enn en mobilApp, som det ser ut som bla egolf eiere ikke gidder å fornye abonnement på etter gratisperioden utløper) Mobil-appen til BMW er 100% gratis og leverer en funksjonalitet som meget godt kan betegnes som "en del av bilen". Med engang du kommer ut i en 23 grader varm bil, fordi du flikka noen få trykk på mobilen mens du tok på ytterjakken, så forstår du dette. Du forstår det også den dagen du slipper å gå ut i selve bilen for å se hvor mye den har klart å lade, og om den evt. er full-ladet. Jeg kan fortsette - det er mye mer...

Jeg har nå min oppfatning av hvem som er barnslig.... Fortsett med det - og så skal jeg holde meg til fakta, slik jeg har gjort hele veien her ! Når det presenteres usannheter som at i3 blir "stort sett slaktet" i bilpressen, og at en dustetest mellom i3 REx (som har EPA electric range på 115 km) og Soul blir vektlagt som bevis på at Soul går så mye lengre, så får dere være beredt til å ta stormen fra de som faktisk vet noe om BMW i3

Vel, det var du som meg og moby666 vedr akselerasjon, jeg kommenterte ikke aks.
Hjelper ikke om en er først ut av krysset og ikke kommer frem.

Trodde ellers du var ferdig med denne diskusjonen jeg...  :-)

bromm

Sitat fra: K S på onsdag 01. april 2015, klokken 16:54
Hjelper ikke om en er først ut av krysset og ikke kommer frem.
Trodde ellers du var ferdig med denne diskusjonen jeg...  :-)
Joda, jeg er vel i og for seg ferdig med diskusjonen - rydder bare opp stumpene ;)

Forresten, når det går så gæli at man også kommer gjennom "neste lyskryss" på grønt mens resten står igjen i det første......så kommer man faktisk tidligere frem  ;D

(har forøvrig aldri tabbet meg ut med å gå tom for strøm (i løpet av 20.600 km), fordi rekkeviddeindikatoren er så nøyaktig at det rett og slett er umulig å få til akkurat det på i3)

Gliderman

Mye humor i denne tråden etterhvert.
Jeg har forresten heller aldri gått tom for strøm med min Leaf etter 27.000 km.....

Ønsker alle en fredfylt påske
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

moby666

I3 passer sikkert for noen, men jeg mener den er overpriset iforhold til praktisk behov. I3 stiller i klassen med eup og trillingene og iforhold til disse bilene er den altfor dyr. Går du opp en klasse til eGolf, Zoe, Leaf og Soul får du mye mer bil for pengene. Større biler og lengre rekkevidde.

Når det gjelder å ikke kunne åpne bakdører for unger løses dette enkelt med barnesikring på døren, slik som det har vært løst i mange år. Er vel ikke bestandig at det kun er barn i baksetet?  Eller jo, i i3 er det nok kun barn i baksetet...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: moby666 på torsdag 02. april 2015, klokken 11:37
I3 passer sikkert for noen, men jeg mener den er overpriset iforhold til praktisk behov. I3 stiller i klassen med eup og trillingene og iforhold til disse bilene er den altfor dyr.

Akkurat som en BMW 3-serie er altfor dyr i forhold til en Golf? Alikevel selger den ganske bra. Det er fint med elbiler i et litt mer "premium" segment også, der er definitivt ikke trilling og eUp.

Det er ganske mange som ser litt forbi akkurat de "praktiske" behovene ved valg av bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

znaky85

Sitat fra: HansEgil på torsdag 26. mars 2015, klokken 17:34
Kjører 7 mil til/fra jobb (3,5 mil en vei) hver dag, i bytrafikk og motorvei. Har prøvd BMW i3 og falt pladask for bilen, men har lest at rekkevidden er ca. 10 mil vinterstid. Hvis batteriet blir redusert til 70% er det helt på kanten hvis jeg ikke får ladet bilen på jobb. Noen med erfaring med i3 vinterstid og rekkevidde?

Kanskje er Kia Soul er et bedre valg, ingen hensikt med en rask bil hvis man likevel må være forsiktig med pedalen for å spare på forbruket, og helst vil jeg ikke noe særlig over 300 tusen i innkjøp. Hva tror du?

Må man uansett være forsiktig med pedalen vinterstid?
Til trådstarter. Prøv en Soul også og se hvilken du liker best. Har du barn, flere biler, trenger du bagasjeromsplass osv? Hvilket utstyr vil/må du ha til i3?

Vi har bestilt Soul, men jeg ville helst hatt i3 pga. motor og premium utstyr. Men jeg ville også hatt fullt utstyrt BMW og 100k mer ble for mye, og fruen likte bedre Soul og den var billigere pluss utstyret er enten vanlig eller litt mer.

Så nå har du fått litt mer å tygge på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA