Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av oven, fredag 14. august 2009, klokken 21:43

« forrige - neste »

Ken

Det tar ikke mange litt engasjerte menesker til å bygge noe som Wikien nokså rask.
Takk til alle.
Jeg venter også tips om å laste opp bilder.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#61
Laste opp bilder er enkelt. Se vedlagte bilde og trykk på den markerte linken. Resten er ganske selvforklarende. Står tilogmed litt forklaring (kodeeksempel) på opplastningssiden. Du må være innlogget.
Når du henviser til bildet i en tekst må filnavnet være helt likt - inkl store/små bokstaver. Mellomrom i filnanvet bør unngås.

Det er muligheter for å velge (begrense) størrelse på bildetsom vises i teksten.
Et godt tips hvis det er noe du ønsker å få til er å finne et annet sted på sidene hvor det er gjort slik du ønsker det, og så trykke "rediger" og kopiere teksten.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. juli 2009, klokken 15:03
Måtte søke her på gamleforumet for å finne Elbilwikiet'
Jeg har etterpurt webmaster på de nye www.elbil.no om link til Elbilwiki, men han har ikke respondert.
Hadde selv vanskelig for å finne det fra en "ny" PC i ferien, og endte med å Google "elbilwiki".  FULLTREFF på første side ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. juli 2009, klokken 15:03
Selv trenger jeg å lære å sette inn bilder ....
Ser nå at du fikk det til igår.
Jeg tok med den frihet å fikse bittelitt på "bildekoden" (linken til Thunderteam).

Trykk "Siste endringer" på hovedsiden og så "(diff)" på den aktuelle endringen om du vil se hva jeg gjorde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Hvordan sletter man opplastet filer?
Alle filer kan skues på
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Spesial:Nye_bilder
Jeg har en kopi som må slettes. Den uten "Lenker hit"
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Har ønske om en ny underavdeling til PSA, og for så vidt til Think også.

Teknisk:

Her kan info om bilens systemer legges inn.

Vil f.eks legge inn følgende:

PSA-Sagembox

"Motorstyredelen på Partner / Berlingo og Saxo / P106 er like og ombyttbare.

DC-DC er ikke like da en ved bruk av Partner / Berlingo DC-DC i Saxo / P106 vil miste lading av 12V batteri når spenningen på traksjonsbatteriet synker under et visst nivå.
Motsatt vil DC-DC en til Saxo / P106 slutte å lade 12V batteriet i slutten av oppladefasen på Berlingo / Partner grunnet overspenning inn til DC-DC

Laderene er også forskjellige, og ikke ombyttbare.

Sagemboxer serie 1000 og 2000 har ikke temperatursensor under lader, og er avhengige av fungerende kjølesystem for å ikke overopphetes. Pass på at vannpumpen byttes for hver 25000 Km på biler med slike styrebokser.

Serie 3000 og 4000 fikk temperatursensor, og vil avslutte lading ved overtemperatur. Dersom vannpumpen svikter på en bil utstyrt med en slik styreboks, vil brukeren oppdage dette ved at bilen ikke lar seg fullade. På disse bilene er bytte av vannpumpa i rett tid noe mindre kritisk.

V.3.5 CPU er universell, og kan omprogrameres til bruk i enten Pertner / Berlingo, eller Saxo / P106
Tildligere versjoner er spesifikke for biltypen. (batterimengden)"

Dette kan være en fin start på teknisk avsnitt. Forhåpentligvis kan dette være måten å samle i hop detaljert dybdeinfo om bilene våre, og kunne fungere som et oppslagsverk når hukommelsen svikter.

I Think sin tekniske avdeling vil jeg nevne:

BMS leveres med bl.a. B111 og B 116 program

B 116 avviker fra B111 ved at vannservice lading har fått en vedlikeholdsfunksjon lik PSA. Dermed kan vannfylling skje fra ladeprosessen er fullført og i inntil 72 timer etter det.

Øvrige ladefunksjoner er uendret mellom versjonene.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Det oppretter du enkelt selv Elektrolux.

Når du står på PSA-hovedsiden trykker du på "Rediger" fliken på toppen av siden og legger inn en ny avdeling. Så lagrer du og trykker på den nye bulleten som kommer på hovedsiden.

Nå har jeg opprettet den på PSA (men ikke lagt inn teksten din) , så kan du prøve selv på Think.  Kanskje Sagembox ikke er det mest forklarende ordet?  Hva med "motorstyring" eller "Elektronikkboks" ?  (men navnet som vises på hovedsiden kan byttes senere)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Noe forskjell mellom B111 og B 116 finnes allerede under lenken "BMS" i batteri avdelingen til Think. Kan lage lenke til den.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Det stemmer det.

Vi kan kanskje til og med flytte det over, da ide'en er å ha en side som går i detaljer på virkemåten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Vi har muligheten å diskutere alle sider men det er ikke synlig eller særlig brukt. Synes det er OK å ha lenker som forklarer på en enkel vis og andre med mer dybde. Det vil være noe rot her og dobling av info. Jeg glemmer ofte å skrive Think: (tittel) til lenker. Det er OK hvis info gjelder flere biltyper.

Her skrevet noe i dag under teknikk som var gjemt i det gamle forumet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

Sitat
DC-DC er ikke like da en ved bruk av Partner / Berlingo DC-DC i Saxo / P106 vil miste lading av 12V batteri når spenningen på traksjonsbatteriet synker under et visst nivå.
Motsatt vil DC-DC en til Saxo / P106 slutte å lade 12V batteriet i slutten av oppladefasen på Berlingo / Partner grunnet overspenning inn til DC-DC

Laderene er også forskjellige, og ikke ombyttbare.
Prater du av egen erfaring eller har du identifisert noen forskjeller Elektrolux ?

Har selv benyttet en Partner boks i en AX uten problemer, bare byttet over computeren.

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

#70
Opplysningene er samlet sammen fra forskjellige kvalifiserte kilder og over lang tid. Har bare aldri hatt en så fin plass som Wikien til å notere det ned.

En må selvfølgelig sile ut det som virker troverdig, og det som ikke virker troverdig.

Når to uavhengige personer som reparerer laderene, og DC-DC, spesifikt viser til forskjellene på laderen, og DC-DC en, betrakter jeg dette som såpass troverdig at jeg føler at det kan legges ut på Wiki'en.

Selv kjører nå partneren min med Saxo motorstyring, så det er bassert på personlig erfaring i tillegg til info fra leverandør. Desverre sliter jeg med at Partner laderen oppi den ikke starter. Håper at dette er noe så enkelt som en løs forbindelse oppi boksen.

Skulle du eller andre resurspersoner ha utfyllende/korrigerende info bør dette selvfølgelig inkluderes i Wiki'en.

Alle som bruker Wiki'en bør gjøre seg kjent med hvordan Wiki virker. Info der er lagt inn av hvem som helst, og kan derfor inneholde feil. Over tid vil likevel det meste bli korrigert til fakta, og vil virke som en relativt trygg kilde til informasjon.

Når det gjelder DC-DC infoen, er dette ikke bekreftet, men jeg valgte bevist å forklare hvordan "feil" DC-DC vil oppføre seg i "feil" bil. Dermed vet en som forsøker å bruke "feil" DC-DC hva han skal se spesielt etter. Ev. kan han bytte de gjeldende motstandene, ( som jeg ikke kan spesifisere) og dermed bygge om DC-DC'en

Når det gjelder bruk av Partner box i AX, er du ikke alene om å påstå at boksene faktisk er like. Jeg velger å tro at det kanskje går bra slik du sier, men at det ikke ville fungert motsatt. På gjeldende bil; Har du sjekket DC-DC funksjon når batterispenningen på traksjonsbatteriet er lav?



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Vil bare nevne at det går an å ha diskusjostråder på wiki-artikler i wiki'en selv slik at vi har alt på en plass hvis vi ønsker det.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Den muligheten er visst ikke så kjent, men jeg tror det ville være en fordel om vi begynner å bruke den. Har selv brukt den ved et par tilfeller.

Mens "hvordan får jeg til ditt og datt i Wiki (dvs editorielle spørsmål)" , og evt diskusjoner om hovedoppsettet i Wiki'n når det måtte komme, kan vi fortsatt holde her.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Da prøver vi å diskutere hver enkelte side på selv Wikien når vi jobber fram til konsensus om faktene. Det er fornuftig. Her kan vi diskutere mer abstrakte konsepter og ha litt kos.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

#74
Har lagd en eksterne lenke fra den norske Wikipedia til elbilwiki. Et par minutter senere var alle eksterne lenker borte fordi en bruker hadde bestemt at de var ikke nødvendig.
Jeg opprettet en side fra "Se også" hvor en ekstern lenke til oss var opprettet. Skal se om den vare litt lenger!

Siste nytt. Pga overvåkning av siden fikk jeg rask et varsel om sletting: "Denne artikkelen omtaler et emne som kan ha tvilsom leksikonverdighet. Artikkelen bør endres slik at det fremkommer hvorfor emnet bør omtales i Wikipedia, ellers kan artikkelen bli slettet".
Har dere noen forslag til hvordan ElbilWiki blir sett med alvor her?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA